0. Inleiding Periode voor de Eerste Wereldoorlog



Dovnload 11.68 Kb.
Datum14.08.2016
Grootte11.68 Kb.

CULTUUR VAN HET MODERNE - samenvatting




0. Inleiding

Periode voor de Eerste Wereldoorlog


Nationale en internationale politieke spanningen verhogen de kans op het uitbreken van een oorlog

grote invloed van theorieen van Marx en Freud op politiek en kunst

Voor de Eerste Wereldoorlog ontstaan nieuwe kunststromingen die zich vooral afzetten tegen de kunstopvattingen van academies: expressionisme, fauvisme, kubisme en symbolisme

Opkomst van de moderne dans, waarin gebroken werd met de visie op dans uit de vorige eeuw. De dans werd aardser en lichamelijker (Delsarte, Delcroze, Fuller, St. Denis & Shawn).

Vernieuwing van het academische ballet, waarbij “Het Ballet Russe” onder leiding van Diaghilev, een grote rol speelde (dansers Nijinski en Pavlona)

Fokine werd de vader van het moderne ballet en het balletexpressionisme (Petroesjka).



Het Interbellum


In 1917 breekt de Russische Revolutie uit. Er komt een voorlopige vernieuwing in de vormgeving van kunsten, die in 1928 weer door Stalin ongedaan gemaakt wordt

Duitsland kent grote politieke en economische problemen en zet zich af tegen de vooroorlogse waarden en normen die alleen maar geleid hebben tot grote slachtingen tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1934 maakt Hitler een einde aan de moderne beweging en stelt censuur in

David Wark Griffith (USA) schenkt film zijn eigen filmtaal en verheft de film tot zevende kunst.

De Roaring Twenties in de USA. Alles schijnt mogelijk te zijn; charleston, jazz, mode van de vrouw, komst geluidfilm. De Beurskrach in 1929 maakt daaraan een einde.

Tweede Wereldoorlog was vernietigender dan de Eerste W.O.

Laban legde de theoretische basis voor de analyse van dans en beweging in het algemeen.



1. Dwarsliggers


Kunstenaars willen academische opvattingen van waarden en normen doorbreken en de wereld veranderen.

Kunstenaars willen het publiek shockeren, laten nadenken

Kunstenaars shockeren het publiek (Orson Welles, Dada)

Kunstenaars hebben kritiek op het kapitalistische systeem (Orson Welles, Duitse realisten).

In de muziek (Satie) afkeer voor de modieuze stromingen.

Danseres Isadora Duncan als grootste en invloedrijkste dwarsligger van de gevestigde orde: expressie van de allerdiepste beleving van de danser zelf; beïnvloedde de ‘Ausdrukstanz’ van Mary Wigman en Kurt Jooss.


2. Emancipatie

Schönberg ontwikkelde een nieuwe zangtechniek (Sprechgesang) en de twaalftoonmuziek, waarbij hij het oude gebruik van toonladders en harmonie verwerpt en nieuwe muzikale wetten formuleert.

Martha Graham emancipeerde de moderne dans door een moderne op expressionistische danstechniek te ontwikkelen en te coderen.
3. Volkscultuur

Volkskunst werd in de eerste helft van de 20e eeuw een inspiratiebron voor kunstenaars. Dit betrof zowel de volkskunst uit hun eigen cultuur, als de volkskunst uit verre landen. Het was niet de bedoeling om deze kunst te imiteren. De kunstenaars onderzochten de volkscultuur op kenmerkende elementen als kleurgebruik, vormgebruik en melodiegebruik. Deze elementen gebruikten ze in nieuwe kunstwerken. (volksmuziek – Bartok).

Andere culturen beïnvloeden ideeën voor dans en ballet: (Sheherezade van Fókine met kostuums van Leon Bakst).


4. Socialisme


Wetenschappelijke benadering van de filmkunst (Eisenstein)

Politieke stellingname verwerkt in film (Eisenstein - Pantsaerkruiser Potemkin).

Ook muzikale composities moeten aan socialistische eisen voldoen.

Socialisme heeft een sterke relatie met utopisme (zie ook 5).

In Rusland moesten dansstukken aan socialistische eisen voldoen.

In veel balletten diende de klassenstrijd als uitgangspunt. Ze waren niet abstract, maar realistisch, gemakkelijk te begrijpen en direct herkenbaar (De Rode Papaver,

Romeo en Julia).
5. Utopisme

Het eind van de Eerste Wereldoorlog wordt door velen gezien als het begin van een nieuwe ideale toekomst (Blaue Reiter, Futuristen, Stijl, Bauhaus). De ontwikkeling van de techniek en wetenschap (ook in de dans) zag men als een belangrijk hulpmiddel om zo’n utopische wereld te bereiken (Foregger:‘machinedansen’, Oskar Schlemmer: ‘danswiskunde’ in Het Triadisch Ballet)


6. Amusement: Cultuur minder bepaald door de elite

Talloze technische uitvindingen maken van cultuur koopwaar, producten worden aangepast aan de smaak van het grote publiek.

Groeiende stedelijke bevolking doet de vraag naar amusement toenemen: vaudevilletheaters, cabaret, Hollywoodfilms, jazzmuziek, tango

Gestart als songwriter maakt Gershwin de overstap naar het componeren van een opera. In zijn opera Porgy en Bess, opgebouwd volgens de principes van de klassieke muziek, verwerkt hij de amusementsmuziek van die tijd: jazz.

Ook in westers amusement sociale betrokkenheid (Chaplin).

Theater niet meer alleen om te moraliseren of te beleren. Mensen krijgen meer behoefte aan ontspanning: theatershows en musicals, componenten van het vaudevilletheater, straattheater ter vermaak (Fred Astaire).



7. Verweving van kunsten


Kunstenaars zochten elkaar op, beïnvloed door de tijdgeest op zoek naar wat er achter het oppervlak van het leven lag, deden zij onderzoek naar hoe de verschillende disciplines zich tot elkaar verhielden. Er ontstonden bijzondere en revolutionaire theaterstukken (‘Parade’ van Diaghilev: Masine - dans, Picasso -decor, Satie – muziek, Cocteau – tekst; ‘Le Sacre du Printemps’ van oudheidkundige Roerich, Nijinski – dans, Stravinski – muziek).

Film maakt gebruik van andere kunstvormen om tot een nieuwe autonome kunst uit te groeien. De geluidfilm integreert film met dans en muziek



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina