1. 3 De presentatie: opgave groepswerk Vooraf



Dovnload 62.35 Kb.
Datum16.08.2016
Grootte62.35 Kb.




1.3 De presentatie: opgave groepswerk
Vooraf

We bieden u deze tekst aan in bewerkbare vorm zodat u zich kan aanpassen aan uw leerlingen en niet elk jaar dezelfde teksten hoeft op te geven. De teksten of de verwijzingen ernaar zijn opgenomen in een apart bestand dat toegankelijk is voor de leerlingen.


De tekst voor de leerlingen

Het is de bedoeling dat jullie in groep:



  • een reeks vragen over een tekst en een film beantwoorden;

  • het resultaat hiervan voor de klas presenteren.

Het cijfer dat je hierop krijgt, telt mee voor het examen ‘Spreken’. Meer details vind je in het spreekdossier in het werkboek.


  1. De groepen: teksten en films

Elke groep moet het volgende doen:



  1. de tekst analyseren, interpreteren en beoordelen;

  2. één van de vermelde films bespreken aan de hand van filmfragmenten.

De vragen zijn te vinden in punt 2.
Thema 1: Sociale problemen (cf. deel 1: In de penarie en deel 3: Het beeld van de ander)


  1. De helaasheid der dingen van Dimitri Verhulst (2006)
    Mogelijke films:

  1. De helaasheid der dingen (Felix van Groeningen, 2009)

  2. All or Nothing (Mike Leigh, 2002)

  3. Cidade de Deus (Engelse titel: City of God) (Fernando Meirelles, 2002)

  4. City Lights (Charles Chaplin, 1931)

  5. Groenten uit Balen (Frank Van Mechelen, 2011)

  6. The Kid (Charles Chaplin, 1921)

  7. Once Were Warriors (Lee Tamahori, 1994)

  8. Salaam Bombay! (Mira Nair, 1988)

  9. Secrets and Lies (Mike Leigh, 1995)

  10. Slumdog Millionaire (Danny Boyle, 2008)




  1. Los van Tom Naegels (2005)
    Mogelijke films:

  1. AE Fond Kiss (Ken Loach, 2004)

  2. Brick Lane (Sarah Gavron, 2007)

  3. Gegen die Wand (Fatih Akin, 2004)

  4. Gran Torino (Clint Eastwood, 2008)

  5. Kassablanka (Guy Lee Thijs & Ivan Boeckmans, 2002)

  6. Los (Jan Verheyen, 2008)

  7. Het Schnitzelparadijs (Martin Koolhoven, 2005)

  8. Secrets and Lies (Mike Leigh, 1995)

  9. Shouf Shouf Habibi (Albert ter Heerdt, 2004)




  1. De engelenmaker van Stefan Brijs (2005)
    Mogelijke films:

  1. A Beautiful Mind (Ron Howard, 2001)

  2. Blade Runner (Ridley Scott, 1982)

  3. The Boys from Brazil (Franklin J. Schaffner, 1978)

  4. Dr Strangelove (Stanley Kubrick, 1963)

  5. Gattaca (Andrew Nicol, 1997)

  6. The Magdalene Sisters (Peter Mullan, 2002)

  7. Mary Shelley’s Frankenstein (Kenneth Branagh, 1994)

  8. 28 Days Later (Danny Boyle, 2002)



  1. Wij van Jevgeni Zamjatin (1920)
    Mogelijke films:

  1. The Blue Kite (Zhuangzhuang Tian, 1993)

  2. Children of Men (Alfonso Cuarón, 2006)

  3. Code 46 (Michael Winterbottom, 2003)

  4. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004)

  5. Goodbye, Lenin (Wolfgang Becker, 2003)

  6. Das Leben der Anderen (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)

  7. The Matrix (The Wachowski Brothers, 1999)

  8. Minority Report (Steven Spielberg, 2002)

  9. Nineteen Eighty-Four (Michael Radford, 1984)

  10. Reds (Warren Beatty, 1981)

  11. The Way Back (Peter Weir, 2010)

  12. Within the Whirlwind (Marleen Gorris, 2009)


Thema 2: De dood (cf. deel 4: De pijn van het zijn en deel 2: Gestoord?)


  1. Sprookje, een verhaal van Kristien Hemmerechts (1992)
    Mogelijke films:

  1. The Bucket List (Rob Reiner, 2007)

  2. Caos Calmo (Antonello Grimaldi, 2007)

  3. Le Cose che Restano (Gianluca Maria Tavarelli, 2010)

  4. Iris (Richard Eyre, 2001)

  5. Mar Adentro (Alejandro Amenábar, 2004)

  6. La Meglio Gioventù (Marco Tullio Giordana, 2003)

  7. La Stanza del Figlio (Nanni Moretti, 2001)

  8. Terms of Endearment (James L. Brooks, 1983)

  9. Tokyo Monogatori (Yasujiro Ozu, 1953)

  10. Trois Couleurs: Bleu (Krzysztof Kieslowski, 1993)

  11. The Virgin Suicides (Sofia Coppola, 1999)




  1. De uren van Michael Cunningham (1998)
    Mogelijke films:

  1. An Angel at My Table (Jane Campion, 1990)

  2. The Bucket List (Rob Reiner, 2007)

  3. Caos Calmo (Antonello Grimaldi, 2007)

  1. Control (Anton Corbijn, 2005) (over Ian Curtis en Joy Division)

  2. Le Cose che Restano (Gianluca Maria Tavarelli, 2010)

  3. Fight Club (David Fincher, 1999)

  4. The Hours (Stephen Daldry, 2002)

  5. La Meglio Gioventù (Marco Tullio Giordana, 2003)

  6. One Flew Over the Cuckoo’s Nest (Milos Forman, 1975)




  1. De vragen


Opmerkingen vooraf

  1. Kies bij de presentatie voor de meest logische volgorde: bv. samenvatting van de inhoud, uitleg over het thema en de personages, … Je mag dus de volgorde van de vragen hierna aanpassen. Begin wel bij voorkeur met de tekst.

  2. Als iedereen hetzelfde oordeel heeft, kun je dat door één persoon laten uitleggen. Dit kan eveneens als er verschillen zijn, maar je kunt ook kiezen voor twee of meer personen.

  3. Bij de bespreking van de film is het aangewezen tijdens de uitleg korte fragmenten te laten zien. Introduceer deze en geef er daarna commentaar op.



  1. Algemene vragen over de tekst




  1. Oordeel

  1. Wat waren je eerste indrukken tijdens en vlak na het lezen? Leg uit.

  2. Zijn deze veranderd tijdens het bestuderen van de tekst? Leg uit.

  3. Formuleer je eindoordeel. Argumenteer zowel naar inhoud als vorm. Vind je deze tekst beter dan de andere (d.w.z. die van de andere groepen) of minder goed? Waarom? Je kunt hierbij gebruikmaken van de hulpvragen voor de beoordeling van de huislectuur, maar het is niet de bedoeling dat je ze allemaal beantwoordt.

  1. Vat de inhoud van de tekst kort samen.

  2. Tot welk genre hoort de tekst?

  3. Wat zijn de hoofd- en neventhema’s? Wat is het probleem? Wat is er de oorzaak van? Wordt het opgelost? Hoe?… Leg uit.

  4. Typeer de hoofdfiguren. Wie zijn de protagonisten en de antagonisten? Met wie sympathiseer je het meest, met wie het minst? … Leg uit.

  5. Zijn de hoofdfiguren helden of antihelden? Leg uit.

  6. Wat valt je op wat de vorm betreft? Bekijk onder meer de zaken hierna. Let wel, het kan zijn dat bepaalde vormaspecten voor jouw fragment niet zo belangrijk zijn. Hoe diep je op deze zaken ingaat, hangt af van het belang ervan.

  • Het vertelstandpunt: wie vertelt het verhaal, is dit een goede keuze, hoe belangrijk is dit standpunt voor het gebeuren …? Leg uit.

  • De karakterisering: zijn de personages vlakke of ronde karakters, zijn het types of zelfs stereotypen …? Leg uit.

  • De opbouw: wordt het verhaal chronologisch verteld, zijn er flashbacks, zijn er verschillende verhaallijnen, zijn er cliffhangers of andere zaken die de spanning moeten bevorderen …? Leg uit.

  • De ruimte en tijd: waar en wanneer speelt het zich af, speelt dit een belangrijke rol in het verhaal …? Leg uit.

  • Symboliek en motieven: zijn er belangrijke symbolische details (bv. het getal drie in middeleeuwse verhalen, een naam met een bijzondere betekenis), zijn er zaken die vaak terugkeren of ook in andere verhalen een belangrijke rol spelen …? Leg uit.

  • Het taalgebruik en de stijl: wat valt op in de stijl, hoe modern is de taal, past ze bij de personages …? Leg uit.

  1. Hoe actueel is de tekst? Kijk niet naar de concrete details, maar vraag je af in welke mate de thematiek actueel is, of zulke gebeurtenissen in een moderne vorm ook vandaag voorkomen, hoe herkenbaar de personages zijn enz. Leg uit.

  2. Zoek wat meer informatie over de auteur en het boek.



  1. Specifieke vragen over de tekst




  1. De helaasheid der dingen (Dimitri Verhulst)

  1. Welke functie heeft de humor? Leg uit.

  2. Hoe waren de reacties van de familie op het boek en de film? Wat is jullie oordeel hierover?

  3. Als je de verfilming van het boek besproken hebt, welke belangrijke verschillen zijn er tussen boek en film?




  1. Los (Tom Naegels)

  1. Welke functie heeft de humor? Leg uit.

  2. Dyab Abou Jahjah werd na de straatrellen in Antwerpen vervolgd. Hoe is dit proces toen afgelopen? Is hij in beroep gegaan? Met welk gevolg?

  3. Als je de verfilming van het boek besproken hebt, welke belangrijke verschillen zijn er tussen boek en film?




  1. De engelenmaker (Stefan Brijs)

  1. Zoek wat meer informatie op over het syndroom van Asperger en over progeria. Wat is het verband met het verhaal?

  2. Het boek bevat verwijzingen naar Frankenstein. Or the modern Prometheus (1817). Welke? Welke belangrijke gelijkenissen en verschillen zie je tussen beide werken? Hoe is Mary Shelley op het idee voor haar roman gekomen? Hoe is dit werk ontstaan? Fragmenten uit deze roman werk vind je in hoofdstuk 6.5.




  1. Wij (Jevgeni Zamjatin)

  1. Zoek wat meer informatie over de utopische roman. Wanneer is dit genre ontstaan? Noem enkele bekende auteurs. In welke zin is dit boek een dystopie?

  2. Zoek wat meer informatie over de manier waarop Russische schrijvers na de revolutie van 1917 steeds meer aan banden werden gelegd. Hoe? Geef ook voorbeelden.




  1. Sprookje (Kristien Hemmerechts)

  1. Hoe autobiografisch is dit verhaal? Leg uit.

  2. Sommige mensen vinden Kristien Hemmerechts in dit verhaal hard en gevoelloos. Wat vinden jullie hiervan? Leg uit met verwijzingen naar de tekst.

  3. Zoek wat meer informatie over de oorzaken van kindersterfte in de wereld en over wiegendood.



  1. De uren van Michael Cunningham (1998)

  1. Zoek meer informatie op over de schrijfster Virginia Woolf en haar roman Mrs Dalloway. Wat zijn de belangrijkste verbanden met De uren?

  2. In welke zin is dit werk postmodern? Leg uit.






  1. Vragen over de film




  1. Geef de nodige zakelijke informatie over de film die je bespreekt:

  • De titel en eventuele subtitel.

  • Het jaar dat de film is uitgebracht.

  • De regisseur en belangrijkste acteurs (eventueel de producent).

  • Eventuele andere belangrijke zaken: de verantwoordelijken voor de muziek, de fotografie, de special effects of het scenario; de duur van de film; het boek waarop de film gebaseerd is, …

  1. Vat het verhaal kort samen. Verklap het einde niet als het om een spannende film gaat.

  2. Wat is het hoofdthema (of: zijn de hoofdthema’s)? Zijn er belangrijke neventhema’s?

  3. Welke verbanden zijn er met de besproken literaire tekst?

  4. Formuleer je oordeel (zie het hulpschema hierna).

  5. Geef wat meer informatie over de regisseur.





EEN FILM BEOORDELEN
Het is niet de bedoeling dat je alle hulpvragen beantwoordt, wel dat je voldoende aspecten behandelt. Selecteer wat je kunt gebruiken.


  1. Inhoud

  • Beantwoordt de film aan je verwachtingen? Had je te veel verwacht of maar erg weinig?

  • Is de film boeiend? Is het thema interessant? Is het actueel? Zijn de personages boeiend? Is er voldoende afwisseling? Is het tempo goed?

  • Is het verhaal overtuigend? Komen de gebeurtenissen en personages (binnen de context van de uitgebeelde verhaalwerkelijkheid) als 'echt' of geloofwaardig over? Kun je je goed inleven? Leef je mee? Is het wereldbeeld genuanceerd of stereotiep?

  • Wat zegt het verhaal jou persoonlijk? Raakt het je? Hoe? Kun je je identificeren met bepaalde gebeurtenissen, personages, …? Hoe? Zou je ook zo gehandeld hebben als de hoofdfiguur? Heeft het je aan het denken gezet? Hoe? …

  • Zijn er storende of overbodige passages? Welke? Waarom? Welke scène vond je heel goed of heel slecht? Zijn er stukken die je heel mooi of aangrijpend vindt, of juist heel zwak en flauw? Welke? Waarom?

  • Is de titel goed?

  • Wie is je favoriet personage? Waarom?




  1. Vorm

  • De karakters
    Zijn ze niet te vlak, oppervlakkig, statisch …? Zijn de onderlinge contrasten niet te scherp? Passen de gedachten, handelingen en het taalgebruik bij hen? …

  • Structuur
    Is er samenhang? Is de opbouw functioneel, evenwichtig, ingenieus, verrassend, origineel …? Sluiten alle onderdelen goed op elkaar aan? Hoe zijn de motieven? En de symboliek? Zijn er overbodige delen of stukken? Is het begin geslaagd? Hoe is het einde? …

  • Het taalgebruik
    Is het correct, gepast, aangenaam, origineel, vlot …? Zijn er niet te veel monologen? Zijn er woorden, beelden, zinnen of stukken die bijblijven? …

  • Het acteerwerk
    Hoe zijn de acteurs? Spelen ze hun rol zoals het hoort? Overtuigen ze? Waarom (niet)?

  • De regie
    Is de hand van de regisseur duidelijk merkbaar? Is er een eigen toon en stijl? Hoe is de montage? Zijn de 'decors' en kostuums functioneel? Hoe is de fotografie? En de belichting of de klank? Hoe zijn de eventuele speciale effecten? Is de muziek gepast en overtuigend? …



  1. Context

  • Hoe vind je deze film in vergelijking met ander werk van dezelfde regisseur?

  • En in vergelijking met andere films die over hetzelfde onderwerp gaan?

  • Zijn er belangrijke verschillen met het eventuele boek, het toneelstuk of een andere film waarop de film is gebaseerd? Welke? Hoe komt dit? Wat verkies je? Waarom?

  • Heeft/had de film veel succes? Waarom?



  1. Besluit

  • Geef de film een cijfer op 10.

  • Zou je hem aanraden? Aan wie?



  1. Creatieve opdrachten

Kies één van de volgende opdrachten:



  1. Maak een trailer van ong. 1,5 min. waarin jullie de tekst promoten of de verfilming ervan.

  2. Maak twee of drie posters waarin jullie reclame maken voor jullie tekst en/of film. Het mogen ook parodieën zijn.

  3. Rollenspel of filmpje: interview een personage uit de tekst, een acteur uit de film, de (echte of nagespeelde) auteur of regisseur, de producer … (2-3 minuten).

  4. Maak een filmpje waarin een overzicht wordt gegeven van jullie werkzaamheden.

  5. Presenteer een collage met afbeeldingen die jullie tekst of film typeren. Zorg voor een degelijke uitleg. Plak er ook twee of drie foto’s bij waarop jullie te zien zijn in volle voorbereiding van jullie presentatie.

Wil je meer uitleg over het maken van filmpjes, ga dan bv. naar http://www.schooltv.nl/vertellen.



  1. Bijlage


Enkele mogelijke andere teksten


  1. Groenten uit Balen van Walter Van den Broeck (1972) (cf. deel 1)



Mogelijke films:

  1. Blue Collar (Paul Schrader) (1978)

  2. Daens (Stijn Coninx) (1993)

  3. Groenten uit Balen (Frank Van Mechelen, 2011)

  4. Hellegat (Patrick Lebon) (1980)

  5. Modern Times (Charles Chaplin) (1936)

  6. Novecento (Bernardo Bertolucci) (1976)

  7. Roger & Me (Michael Moore) (1989)

Specifieke vragen:



  1. Zoek achtergrondinformatie over de staking waarover het toneelstuk gaat. Wat was de aanleiding, wat waren de gevolgen …?

  2. Situeer dit toneelstuk binnen het werk van Walter Van den Broeck. Wat is kenmerkend voor zijn oeuvre?

  3. Als je de verfilming van het boek besproken hebt, welke belangrijke verschillen zijn er tussen boek en film?



  1. Cirkel in het gras van Oek de Jong (1985) (cf. deel 1)



Mogelijke films:

  1. Der Baader Meinhof Komplex (Uli Edel, 2008)

  2. Buongiorno, notte (Marco Bellocchio, 2003)

  3. Che. The Argentine Guerrillero 1 + 2 (Steven Soderbergh, 2008)

  4. La Meglio Gioventù (Marco Tullio Giordana, 2003)

  5. Missing (Costa-Gavras, 1981)

  6. The Motorcycle Diaries (Walter Salles, 2004)

  7. Reds (Warren Beatty, 1981)

  8. Salvador (Oliver Stone, 1986)

  9. Under Fire (Roger Spottiswoode, 1983)

  10. Die verlorene Ehre der Katharina Blum (Volker Schlöndorff, 1975)

Specifieke vragen:



  1. Zoek meer informatie op over Aldo Moro, de Rode Brigadisten en over het revolutionair klimaat in Europa in de jaren 1960 en 1970.

  2. Zoek meer informatie over anarchistische bewegingen eind 19de en begin 20ste eeuw.



  1. Slaap! van Annelies Verbeke (2003) (cf. deel 1 en 2)



Mogelijke films:

  1. Fight Club (David Fincher, 1999)

  2. Insomnia (Christopher Nolan, 2002)

  3. Oliver Twist (Roman Polanski, 2005)

  4. Secrets and Lies (Mike Leigh, 1995)

Specifieke vragen:



  1. Zoek meer informatie over de auteur. Hoe past Slaap! binnen de voor haar typische thematiek?

  2. Vaak wijzen critici op een verwantschap met Arnon Grunberg. Leg uit.




  1. Naar de toekomst van Annelies Verbeke (2007)



Mogelijke films:

  1. Desert Flower (Sherry Hormann, 2009)

  2. Hotel Rwana (Terry George, 2004)

  3. Human Cargo (tv-serie, Bridge Pictures)

  4. It’s a Free World (Ken Loach, 2007)

  5. The Kite Runner (Marc Forster, 2007)

  6. La Vita è Bella (Roberto Benigni, 1997)

  7. Lilja 4-ever (Lukas Moodysson, 2002)

  8. London River (Rachid Bouchareb, 2009)

  9. The Terminal (Steven Spielberg, 2004)

Specifieke vragen:



  1. Zoek meer informatie over het internationale vluchtelingenprobleem en hun opvang in België.

  2. Van dit verhaal bestaat een zgn. audiofilm: vergelijk beide versies.

  1. Zoek meer informatie over de auteur. Hoe past dit verhaal binnen de voor haar typische thematiek?




  1. Robinson Crusoe van Daniel Defoe (1719) (cf. deel 3)



Mogelijke films:



Overleven

  1. Alive (Frank Marshall, 1993)

  2. Cast Away (Robert Zemeckis, 2000)

  3. Deliverance (John Boorman, 1972)

  4. Lord of the Flies (Peter Brook, 1963, of Harry Hook, 1990)

  5. Planet of the Apes (Franklin J. Schaffner, 1967, eventueel van Tim Burton, 2001)

  6. Touching the Void (Kevin Macdonald, 2003)


Stereotypen

  1. Gorillas in the Mist (Michael Apted, 1988)

  2. Greystoke. The legend of Tarzan Lord of the Apes (Hugh Hudson, 1983)

Specifieke vragen:



  1. Situeer de tekst literair-historisch.

  2. De figuur van Robinson Crusoe is gebaseerd op een zekere Alexander Selkirk. Zoek meer informatie over deze persoon op.

  3. Zoek meer informatie over het leven van de schrijver en typeer zijn werk.




  1. Gangreen 2. De goede moordenaar van Jef Geeraerts (1972) (cf. deel 3)



Mogelijke films:

  1. Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979) (vergelijk ook met Joseph Conrads Heart of Darkness)

  2. Avatar (James Cameron, 2009)

  3. Black Hawk Down (Ridley Scott, 2001)

  4. Congo River (Thierry Michel, 2005)

  5. Diamant (VTM, 1997, gebaseerd op de roman van Jef Geeraerts)

  6. Episode 3: Enjoy Poverty (Renzo Martens, 2009)

  7. The Gods Must Be Crazy (Jamie Uys, 1980)

  8. I dreamed of Africa (Hugh Hudson, 2000)

  9. Out of Africa (Sydney Pollack, 1986)

  10. Walkabout (Nicolas Roeg, 1971)

Specifieke vragen



  1. Welk beeld krijg je van Congo en de Congolezen? En van de blanken?

  2. Hoe dubbelzinnig is de houding van de hoofdfiguur tegenover Congo en geweld?

  3. Zoek wat meer informatie over het werkelijkheidsgehalte van dit boek en over de Vlaamse koloniale roman over Congo.




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina