1. Inleiding a Brainstorm heksen b Spreken



Dovnload 15.7 Kb.
Datum26.08.2016
Grootte15.7 Kb.
1.Inleiding
a) Brainstorm

HEKSEN



b) Spreken

- groepswerk:


Er zijn drie groepen, iedere groep krijgt een opdracht. Je krijgt van je leerkracht voldoende bronmateriaal (teksten + kaart).

Er is een duidelijke taakverdeling binnenin je groep:



  • een lezer

  • een secretaris (noteert alles)

  • iemand die alles in schema plaatst

  • een verslaggever (die komt voor de klas)

  • een schrijver (die schrijft op het bord)

GROEP 1: Wie werd er in de Middeleeuwen als heks beschouwd?


GROEP 2: Waar ligt de oorsprong van de hekserij?

GROEP 3: Waarmee hielden heksen zich bezig?
2. Film
We kijken naar ‘The crucible’ van Eric Koch – 1997.
Opdracht 1:


  1. Hoe komt het dat zoveel mensen op de brandstapel / door ophanging… de dood vonden?

  2. Waarom gingen zoveel mensen op in die heksenverhalen?

  3. Waarom verzetten zo weinig mensen zich tegen zoveel onterechte veroordelingen?



Opdracht 2:

Schrijf een samenvatting van de film.


Opdracht 3:

Wat vond je van deze film? Staaf je antwoord met voorbeelden.


recensie

'The Crucible' beangstigend actueel


door Eric Koch

Paard en wagen zijn vervangen door auto's en vliegtuigen, maar emotioneel zijn we nog niet veel verder dan een paar eeuwen geleden. Regisseur Nicholas Hytner, die eerder succesvol de tijdloze menselijke zwakheden belichtte in de achttiende-eeuwse hofkringen van 'The madness of King George', neemt ons in 'The Crucible' mee naar Salem in Massachusetts, waar in 1692 negentien inwoners wegens hekserij werden opgehangen.

Gerespecteerde burgers, die tot het schavot werden veroordeeld na lukrake beschuldi­gingen van een aantal hysterische puber­meisjes. Hun aanvoerster is de verliefde Abigail Williams (Winona Ryder, foto). Ze had een verhouding met de getrouwde John Proctor, maar hij heeft daar een punt achter gezet. Abigail zoekt een manier om de man van haar dromen terug te winnen en diens echtgenote te treffen.



Die mogelijkheid lijkt zich aan te dienen als Abigail en haar vriendinnen zijn betrapt bij een wat uit de hand gelopen danspartij in het bos. Een van de geschrokken meisjes blijft een tijdlang bewusteloos en prompt denken de godvrezende kolonisten aan duivelse invloe­den.

Op ontkennen van hekserij staat de doodstraf en daarom roepen de angstige meisjes dat de duivel in ze was gevaren. En niet alleen in hen, 'bekennen' ze op aandringen van hun puriteinse dorpsgenoten. Het begint met een bedelares, maar al gauw gaan de beschuldigingen naar gerenommeerde dorpelingen, onder wie John Proctor en zijn vrouw. Alleen bekennen en de beschuldigende vinger wijzen naar anderen kan ze vrijpleiten in de heksenprocessen van de onbuigzame rechter Paul Scofield.

Angst, bijgeloof, frustraties, jaloezie en persoonlijk gewin liggen ten grondslag aan een vloedgolf van veroordelingen. Veilig is niemand meer in een psychologisch klimaat waarin iedere beschuldiging al tot de doodstraf kan leiden, toont Hytner in zijn sfeervolle en beangstigend actuele verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Arthur Miller.

Miller schreef zijn verhaal indertijd als aanklacht tegen de heksenjacht op communisten, die onder leiding van senator McCarthy en zijn trouwe kompaan Richard Nixon in de jaren vijftig ook veel Hollywood-coryfeeën de kop kostte.

"Die heksenjacht liet niemand ongemoeid", vertelt Nicholas Hytner. "Arthur Miller kwam op de zwarte lijst omdat hij tegenover de onderzoekscommissie geen namen wilde noemen en regisseur Eliah Kazan wordt nog altijd met de nek aangekeken omdat hij dat wel deed. Zo'n sfeer van fanatisme, verdachtmaking, van wilde beschuldigingen en afgedwongen bekentenissen hield indertijd ook Salem in de ban. Daarom vormen die ware gebeurtenissen een fascinerende spiegel voor het heden.

Opmerkelijk genoeg dacht Arthur Miller dat zo'n waanzinnige heksenjacht na de jaren vijftig nooit meer zou voorkomen. Maar overal waar fanatici het voor het zeggen hebben dreigt gevaar. Kijk naar de landen waar fundamentalisten andersdenkenden vervolgen. Ook in onze eigen maatschappij vervolgen we mensen uit doordravend idealisme. Neem bescherming van kinderen. Een absolute noodzaak, maar op een gegeven moment vonden psychologen bij elk kind 'bewijzen' van incest.

En nu hebben ze regressie-therapie bedacht, waarin volwassenen in hun geheugen teruggaan om vast te stellen dat ze door hun ouders misbruikt zijn. Amerika loopt, drie eeuwen na Salem, nog steeds voorop met het zuiveren van de maatschappij. Ze geloven dat hun samenleving perfect moet kunnen zijn en zijn bereid om iedereen op de brandstapel te zetten, die dat proces ophoudt.

Voor de gevaarlijke kanten van hun schoonmaakwoede houden ze zich liever blind. Daarom hadden we daar niet veel succes voor onze film verwacht, ondanks grote namen als Daniel Day-Lewis (onderste foto, rechts) en Winona Ryder. Maar de financiers vonden gelukkig de boodschap van de film belangrijk. Meer weerklank verwacht ik in Europa. Niet omdat daar alles perfect is. Zeker niet. Maar we zijn in elk geval in staat onze eigen fouten onder ogen te zien."

Extra opdracht:

Ook vandaag worden nog bepaalde minderheden vervolgd / gediscrimineerd omwille van hun ‘anders zijn’ of ‘anders denken’. Ken je daar enkele voorbeelden van? Gebruik bovenstaande tekst en je eigen kennis.



3. Kringgesprek

WAAROM IS HEKSERIJ / WICCA VANDAAG ZO POPULAIR?




4. De oorsprong van moderne WICCA

Je gaat nu zelf op zoek op het internet.

Je gebruikt daarvoor de zoekmachines:
’google’
’altavista’

‘wanadoo’


Je gaat per twee à drie leerlingen antwoorden zoeken op volgende vragen.
* Hoe word ik heks?
* Waar komt het woord ‘Wicca’ vandaan?

* Welke symbolen kent de Wicca?

* Welke rituelen kent de Wicca?

* Wat zijn de basisprincipes van de Wicca?



* Welke bereidingen maken heksen?
De resultaten worden gerapporteerd per groep.



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina