1 juli 2011 Dag 55 Trento rustdag Totaal 1309 km

Datum25.07.2016
1 juli 2011 Dag 55 Trento rustdag Totaal 1309 km.

Na het matige ontbijt in de Jeugdherberg, zijn we Trento gaan bezichtigen. Deze ca 104.000 inwoners tellende stad, is bekend van het Concilie van Trento, dat hier werd gehouden met tussenpozen van 1545 tot 1563. Op dit concilie werd gepoogd, een dam op te werpen tegen de Reformatie, en een eind te maken aan allerlei misstanden, binnen de Rooms Katholiekenkerk. We hebben het Piazzo Duomo / Domplein\ bezocht met zijn barokke Neptunusfontijn. Tijdens ons bezoek aan de kathedraal di San Vigilo, was er een H.Misviering bezig. Op het eind hiervan, vroegen we een kerkmeester, om een stempel in onze pelgrimspas. Hij vroeg ons, om 10 min. te wachten. Inmiddels, begon er weer een Eucharistieviering. Na deze dienst, hebben we toch onze stempel gekregen. In de sacristie, heeft de pater die voorging in de H.Mis, deze gezet. Hij sprak overigens, zeer goed Duits. We hebben ook nog de Santa Maria Maggiorekerk bezocht. Een van de belangrijkste bezienswaardigheden is het Castello del Buonconsiglio. Het was van 1256 tot 1803, de residentie van de prins-bisschoppen, die tot Napoleon, de scepter zwaaiden over Trento. De entree was vrij, maar wil je de Ciclo dei Mesi zien, dan wordt er wel entreegeld gevraagd. Dis is een prachtige frescoserie, gemaakt rond 1400 door een anonieme meester, s'middags hebben we wat door de stad gekuierd. Er was ook een start, van een autorally. Met veel lawaai, vertrokken zij. De temperatuur, was ca 33 gr. Maar met zo een relaxte dag, is het wel vol te houden.

2 juli 2011 Dag 56 Trento - Rovereto 29 km Totaal 1338 km.

Vanmorgen, zelf koffie op onze kamer gezet, en er ontbeten. Het bestelde ontbijt in de Jeugdherberg, hebben we opgehaald, en ingepakt voor onze pauze onderweg. Om 7:30 uur zijn we aangelopen, bij een blauwe hemel. Het ging weer langs de Adige. Soms links en soms rechts ervan. Ook af en toe pal, tussen Adige en autoweg in. De druiventeelt, krijgt de overhand hier. Je kunt ook wat verder van je wegkijken. Soms zie je wel 3 dorpen, boven elkaar op een helling liggen. Op ca 7 km voor Rovereto, zagen we het imposante Castel Beseno op een heuvel boven het dal van de Adige liggen. Het diende om het bekken van Trento te verdedigen tegen de aanvallen uit het zuiden. In 1487, werd hier een bloedige slag tegen de Venetianen uitgevochten. Iets verder, werden we aangesproken door een man, die aan het joggen was. Hij vroeg ons, waar we van kwamen, en waar we heen gingen?

Bij de kennismaking, bleek hij de burgemeester van Rovereto te zijn. Deze plaats telt ca 33.000 inw. Tijdens de Eerste Wereldoorlog, is er rond Rovereto, vreselijk gevochten tussen Oostenrijkers en Italianen. Vele duizenden soldaten, verloren hier hun leven. Tot hun nagedachtenis, en die van alle andere gevallenen, slaat elke avond de Campana dei Caduti, Klok der Gevallenen, honderd maal. Deze grote klok op een heuvel, even buiten de stad, is gegoten uit het metaal van kanonnen van de 19 landen, die bij de Eerste Wereldoorlog betrokken waren. We verblijven voor de derde keer vlak achtereen, in een soort Jeugdherberg. Dit, omdat er geen campings zijn. We overnachten nu in het Ostello della Gioventù di Rovereto.
3 juli 2011 Dag 57 Rovereto - Torbole sul Garda 21 km Totaal 1359 km.

Toch maar de wekker om 5:45 uur gezet, om bepakt klaar te staan, als we om 7:00 uur ontbeten hebben. Nu bleek, dat degene die hier de zorg over had, zich heeft verslapen. Gelukkig, was er iemand van de gasten, die wist, waar al de ontbijtspullen zich bevonden.Niet alleen het ontbijt was zeer matig, maar het ergste was, dat we een goede kop koffie misten. Om 7:30 uur, hebben we het Ostello verlaten, bij stralend weer. We meenden een paar lange dagen van 40 km of meer voor de boeg te hebben, omdat er geen campings dichtbij zijn. We hebben onderweg nog het besluit genomen, om langs het Gardameer te gaan, vanwege de vele campings. Het wordt in het Reitsma routeboekje afgeraden,wegens de grote drukte. Voor fietsers, zijn afstanden van 40 km of meer, niet zo'n probleem, maar tevoet en bij hoge temperaturen, is het dat voor ons wel. Dus daarom de plotselinge verandering van route. Na zulk een lange tijd de Adige gevolgd te hebben, hebben wij deze bij Mori verlaten. Op een pleintje, stonden verscheidene Fiats 600. Er was zelfs een verlengd type bij, welke mijn overleden broer Jac, vroeger ook heeft gehad. Iemand vroeg mij, om een foto van mij en m'n karretje te mogen maken. Het was voor de plaatselijke krant, vertelde hij mij. Van Mori 165 m, was het nog een hele klim om via Passo Giovanni 287 m, weer af te dalen naar Nago. Dit stukje route, leverde prachtige panorama's op. Ook waren er olijfbomen te zien. Van een man in Nago, die ik aansprak om de weg te vragen, kregen we enkele landkaartjes van het Gardameer en omgeving. Hierna volgde een steile afdaling naar Torbole. We kregen zicht op het Gardameer met de zeilboten en surfers. In Torbole hebben we een plekje onder een olijfboom, op een camping aan het meer gevonden. En wel op Campeggio " Al Cor ".

4 juli 2011 Dag 58 Torbole - Torri del Benaco 34 km Totaal 1393 km.

Vanmorgen om 7:30 uur, toen de campingpoort openging, liepen we aan. Er was een stevige, maar zwoele wind. We wisten, dat we een zestal tunnels kregen. Daarom, hebben we onze reflecterende hesjes omgedaan en knipperverlichting om onze armen, en aan de karretjes, in werking gesteld. We lopen over het algemeen links, tegen het verkeer in. De langste tunnel was 1686 m lang. Gelukkig, lagen ze in het begin van onze route, zodat de hesjes weer gauw opgeborgen konden worden. Na de tunnels, volgden we lange tijd een autovrijpad, vlak langs de waterkant van het Gardameer. Met zicht op vele zonnebadende en zwemmende mensen, surfers en bootjes. Weer veel olijfbomen, palmbomen en grote bloeiende oleanderstruiken. We werden aangesproken door een Nieuw Zeelander. Hij heeft een foto van ons gemaakt. Zijn woonplaats, was nog geen 30 km verwijderd, waar Abel Tassman, voet aan land zette. De route langs de waterkant werd verderop een kiezelpad. Het ging erg moeizaam, om onze karretjes over de dikke kiezellaag heen te trekken. We hebben daarom de doorgaande weg met zijn auto's weer opgezocht. Hier troffen we nog een stel, uit de buurt van Enschede. Hij heeft zijn TomTom, de wandelroute naar Rome laten berekenen. Het duurde een hele poos, maar volgens de TomTom, zullen het nog 561 km zijn. We denken dat onze route, toch nog wat langer zal zijn. Het Gardameer, is een groot toeristisch gebied. Heel veel hotels, pensions, campings en watersport. Gelukkig, is het nog geen hoogseizoen, en kunnen we nog een plaatsje vinden. Vandaag, was het een lange en vermoeiende dag. We verblijven nu op camping Spiaggia d'Oro te Torri del Benaco.

5 juli 2011 Dag 59 Torri del Benaco - Lazise 21 km Totaal 1414 km.

Het was onze bedoeling, om langs het Gardameer te lopen tot Peschiera, en daarna de weg naar Verona te nemen. Bij navraag aan de campinghoudster, raadde zij ons af, om deze drukke weg te nemen. Zij adviseerde ons, om de minder drukke weg van Lazise naar Verona te nemen. Dus onze eindbestemming voor vandaag, wordt Lazise. Vannacht, werden we wakker gehouden door een hevig onweer, welke een stevige stortbui te weeg bracht. De tent was flink vervuild, door de opspattende modder. Toen we omstreeks 8:00 uur aanliepen, was de zon er weer, en het was erg broeiend. Fien, die over het algemeen voorop loopt, had er een flink tempo in. Mijn gisteren uitgewassen blouse, was na een paar km, drijfnat van de transpiratie. In Torre del Benaco, nog wat boodschappen gedaan. Ergens na deze plaats, zijn we even gestopt bij een zijweggetje, voor een sanitairestop van Fien. Zij zat gehurkt, vlak naast het weggetje, toen een auto met daarin 2 mannen dezelfde weg indraaiden. Zij bleef gehurkt zitten, en ik heb haar ook geen goede dag, naar de mannen zien zwaaien. Het ging vandaag ook weer veel langs de waterkant. Weer veel zonnebadende mensen. In Garda, hebben we nog een pauze gemaakt. Er stonden verscheidene bussen met toeristen. In Bardolino, hebben we op advies van Bert en Agnes, en onze dochter Esther, het Italiaanse ijs uitgeprobeerd. En het was heel lekker! De hoge bergen zijn verdwenen. We kunnen nu wat verder wegkijken. Aangekomen in Lazise, hebben we 3 sterrencamping " Du Parc " opgezocht. We zijn erg geschrokken van de prijs voor 1 nacht, met tentje. Deze is 38,40 euro. Bovendien staan we daar op zand en keien. Voor ons is deze plek, geen ster waardig.

6 juli 2011 Dag 60 Lazise - Verona 31 km Totaal 1445 km.

Om 7:15 uur verlieten we de camping. In Lazise, hebben we nog een laatste blik op het Gardameer geworpen. Het was een lange klim naar Bussolengo, en met het benauwde weer, leverde dat veel transpiratie op. Het autoverkeer, zorgde nog voor een verkoelende wind. Ergens langs de weg vonden we een betaalpasje. Toen we de plaats Bussolengo bereikten, stond er onder de plaatsnaam, dat dit ook de plaats van de perziken is. Bovendien, waren er ook veel kiwi's en nectarinebomen. We hebben het gevonden betaalpasje, bij een plaatselijke bank achtergelaten. Bij een supermarkt in deze plaats, hebben we een pauze gehouden. Een oudere man, kwam ons een handvol nectarines brengen. Het is toch moeilijk, om in het Italiaans wat terug te zeggen, maar ik denk dat “Grazie”, voldoende is. In de buurt van Chievo, hebben we de Reitsmaroute weer op kunnen pakken. Het ging eerst nog een stuk, langs 2 paralel lopende kanalen.Via een stuw, stoken we de Adige over, die we na enkele dagen Gardameer, weer terug zagen. Net in Verona aangekomen, troffen we een stel uit Nijmegen, welke in Rome waren gestart, en huiswaarts fietsten. Het was nog een hele klim, om camping San Pietro te bereiken. We zouden een schaduwrijk plekje krijgen. Nou, dat was het dan ook. Het waren allemaal kleine plekjes op verschillende hoogtes. Je keek rondom, tegen hoge begroeide muren aan. Bovendien, was het plekje niet groot genoeg, om er onze tent op te kunnen plaatsen. Fien, die nogal last heeft van claustrofobie, werd er panisch van. Het sanitair, is er erg primitief. We hebben een plekje gekregen, net groot genoeg om onze tent erop te zetten, maar wel met een mooi uitzicht over Verona. Ik zie op het vlak voor ons liggende terras, wel 4 hagedissen lopen. Bovendien, is het krekelachtige geluid van de cycladen, continu te horen.

7 juli 2011 Dag 61 Verona rustdag 1 Totaal 1445 km.

Het was nog lang rumoerig, op de weg die langs de camping loopt. Hoewel het geen doorgaande weg is, want boven ligt het Castel San Pietro, is het alleen mogelijk om te voet verder te gaan. Fien, kon moeilijk in slaap komen, maar de pilsjes, die ik op had, waren schijnbaar net voldoende, om in slaap te komen. Voor vanmorgen, geen wekker gezet. Om 6:45 uur opgestaan. Op het voor onze tent liggende terras ontbeten. Je hebt er een prachtig uitzicht over Verona met zijn meer dan 260.000 inwoners. Deze rustdag hebben we benut, om Verona te gaan bezichtigen. Het is de stad, waar het liefdesdrama tussen Romeo en Julia zich afspeelde. Ook bekend, vanwege het oude amfitheater. Deze oude arena, wordt nog steeds gebruikt. Er vinden regelmatig voorstellingen plaats, zoals de opera Aïda van Verdi. De akoestiek moet erg goed zijn. We hebben een sightseeingtour met de bus gemaakt, en zo al een groot deel van Verona gezien. Verder, hebben we nog een toegangsbewijs gekocht, om 4 oude kerken te kunnen bezoeken, hoewel dit tegen ons principe is. De San Fermo en de basiliek S.Anastatia, hebben we al bezocht. Vanwege de hitte, hebben we het rustig aan gedaan. Morgen, gaan we de rest bekijken.

8 juli 2011 Dag 62 Verona rustdag 2 Totaal 1445 km.

Gisteravond, nog lang op het terras gezeten. We zagen in de verte vaak de hemel oplichten door een onweersbui. Wij hebben er verder geen hinder van gehad. Vanmorgen, de 2 kerken bezocht, waar we gisteren niet meer aan toe zijn gekomen. We hebben eerst il Duomo bezocht. Om een stempel in onze pelgrimspas te krijgen, heeft heel wat moeite gekost. We vroegen het in eerste instantie, aan iemand die in de kerk rondliep. Die nam ons mee naar de sacreristie. Een Aziatische zuster, wou ons wel helpen, maar werd door iemand anders, ervan afgehouden. We werden naar de canunnik van de Domkerk gestuurd. Toen we daar aanbelden, bleek de verantwoordelijke persoon, niet aanwezig te zijn. Een juist passerende mevrouw, die goed Engels sprak, ging met ons terug naar de sacreristie van de Domkerk. De mevrouw, heeft waarschijnlijk in zeer duidelijke taal en harde woorden, een goed woord voor ons gedaan. Na verschillende telefoontjes en lange wachttijden kwam er een tweede zuster aan die blijkbaar de toestemming had om een stempel te plaatsen. Of ze de goedkeuring bij de Paus hebben moeten aanvragen is ons onduidelijk. Toen we in 2008, naar Santiago de Compostella zijn gelopen, hing er in Frankrijk en Spanje vaak een stempel aan een koordje, bij of in de kerk. Je moest deze dan zelf plaatsen. Ook in de basiliek, di San Zeno, hebben we een stempel gekregen. Er was een Benedictijnenklooster bij, waar een priester, na langdurig achter de pc te hebben gezeten, met ons naar een vertrek ging, waar de stempel werd geplaatst. We hebben ook nog de arena van binnen bekeken. Ze waren het podium aan het opbouwen, voor de voorstelling van vanavond, Il Barbiere di Siviglio. Wij gaan er niet heen. Morgen, gaat het weer verder. Het was vandaag weer, een zeer warme dag.

9 juli 2011 Dag 63 Verona - Ronco all' Adige 33 km Totaal 1478 km.

Gisteravond, nog gezellig gepraat, met een stel uit Oosterhout N.Br, welke al naar Rome zijn gefietst, en nu huiswaarts gaan. Er was ook een stel uit Anloo Dr, die ook per fiets op weg zijn naar Rome. Om 7:20 uur, liepen we op de camping aan. Het was al direct, een steile afdaling. Daarna ging het een heel stuk langs de stadsmuur van Verona. We hebben wel een 8 km gelopen, voordat we de stad uitwaren. Om 8:15 uur, was het al 30 gr. Vandaag, een vrij vlakke route. Links van ons, zien we op afstand, wel een gebergte. Net voor Zévio, zijn we de Adige overgestoken. Vandaag, verscheidene grote boerenbedrijven gezien. Veel maïsland maar ook korenvelden, welke al geoogst waren. De rollen stro, lagen er soms nog wel. Ook nog veel fruit, zoals appels, peren, druiven en meloenen, welke veelal in tunnels met plasticfolie, verbouwd worden. De weg slingerde zich tussen de fruitbomen en akkers door. De zon was er de hele dag. We hebben nog bij een paar boerderijen geprobeerd, om een plaatsje voor onze tent te vinden. Het is niet gelukt. Ik denk dat de Italianen, minder gastvrij zijn. Het taalprobleem, kan daar ook een grote rol in spelen.

We waren blij, toen we in Ronco all' Adige aankwamen, en er nog plaats was in hotel Tolin. Onze kamer is heerlijk koel, met een goedwerkende airco.
10 juli 2011 Dag 64 Ronco all'Adige - Montagnana 27 km Totaal 1505 km.

Gisteren, hebben we nog overwogen, of we met ontbijt zouden reserveren. De prijs, was maar 5 euro minder. We hebben er geen spijt van. Het was een geweldig lekker ontbijt, en erg uitgebreid. Nog een bedankwoordje in het Libre d,Or geschreven. Er stonden verscheidene berichtjes van Nederlandse fietsers in. Om 7:45 uur, liepen we aan. Het ging al gauw over een onverhard pad langs de Adige. Bij Albaredo d,Adige, ging het via een brug naar dit plaatsje, en verlieten we de Adige. In Michellorie, hebben we een pauze gehouden. Mensen, waren nog de boel aan het opruimen, van een feest daags tevoren. Fien vroeg, of ze gebruik mocht maken van de wc. We kregen ook nog 2 flesjes gekoeld water mee. Als we zo door de dorpen lopen, dan kun je aan het hondengeblaf horen, waar we ergens zijn. Meestal, zijn het 2 honden per huis. We hopen natuurlijk, dat we op deze zondagmorgen, niet veel langslapers gestoord hebben. De temperatuur hier is 's morgens al vrij hoog. Toen we in Oostenrijk waren, gingen we vroeg naar bed, omdat het 's avonds als de zon verdween achter de bergen, het snel afkoelde. Hier koelt het 's nachts, bijna niet af. Na enkele kms, is onze blouse en zakdoek kleddernat van de transpiratie. Je loopt van schaduw naar schaduw, als die er is. Je bent blij met een zuchtje wind. Ook, als de zon even achter de wolken verdwijnt. Zelfs de Italianen hier vinden het erg warm. Maar goed, dat we vanmorgen een goed ontbijt gehad hebben, want de eetlust verdwijnt met zulk warm weer. De hitte vergt veel inspanning, maar toch genieten we van de omgeving. We liepen door verscheidene dorpjes, met veel leegstand en vervallen boerderijen en huizen. Vandaag, weer veel maïs, aardappelen, bieten, zonnebloemen en soja. Ook appels, peren, druiven, en struiktomaten. Toen we in Montagnana aankwamen, was de jeugdherberg nog niet open. Van de beheerder, mogen we ons tentje op het gazon langs het gebouw plaatsen. Bovendien kregen wij nog 2 blikjes bier om onze dorst te lessen. Montagnana, is een prachtig middeleeuws geheel ommuurd stadje.

11 juli 2011 Dag 65 Montagnana - Badia Polésine 23 km Totaal 1528 km.

Vannacht, werden we gewekt, door een hevige storm. Oorzaak, was een onweersbui, die op afstand bleef. Om 8:30 uur was de plaatselijke supermarkt open. Het was 8:45 uur, toen we aanliepen. Via een stadspoort, kwamen we binnen de ommuring van Montagnana. We hadden gisteravond, het stadje al bezichtigd, dus het was geen onbekende weg voor ons. Nog geld gepind, waarna we het mooie stadje via een andere stadspoort verlieten. We deden vandaag veel dorpjes aan. Kenmerkend voor de streek zijn de vele meubelfabriekjes. Ook vandaag weer veel leegstand en vervallen boerderijen. Nog enkele tabaksvelden gezien. De boeren hebben het druk, met het beregenen van de akkers. De geoogste korenvelden, zijn veel bewerkt, en ingezaaid met soja. In de buurt van Merlara, hebben we in de schaduw, een pauze gemaakt. Het was vlakbij de toegangspoort van Agriturismo la Signora. Een man kwam met zijn auto de poort uitrijden, en sprak ons aan. We vertelden hem, dat we onderweg naar Rome zijn. Hij verliet ons weer, maar na een poos kwam hij weer terug. Hij had gekoelde limonade en water bij zich. Bovendien, had hij broodjes en gedroogde worst, daarbij. We hadden net gegeten, maar hij stond erop, dat we deze levensmiddelen, meenamen. Hij sprak wel wat Frans, maar onze conversatie liep stroef. We hebben natuurlijk, onze dank uitgesproken. Het zijn toch mooie belevenissen, die je zo meemaakt. Vanmorgen om 9:45 uur was het al 33 gr. Ook vandaag weer, is de temperatuur boven de 35 gr. geweest. We zweten en drinken wat af. Dat er geen campings zijn op loopafstand, maakt deze reis duur. Voor vandaag, hebben we een plekje gevonden in Albergo San Antonio te Badia Polésine.

12 juli 2011 Dag 66 Badia Polésine - Fratta Polésine 26 km Totaal 1554 km.

Vanmorgen om 7:15 uur aangelopen. Het ging veelal langs een erg bochtig riviertje in een betonnen bedding, naar Lendinara. De naam van het stroompje is, Navigilia Adigetto. In Valdentro, de kerk nog bezichtigd met de vrijstaande scheve toren. Deze heeft niet de omvang en het model van de toren van Pisa, maar hij staat toch duidelijk scheef. Nog een foto gemaakt van een temperatuurmeter, die 43 gr aangaf. Deze was zeker bevangen door de hitte. Een temperatuur, ergens tussen de 35 en 40 gr, is beter aanneembaar. Gelukkig, was er vandaag een lichte bries. Vandaag ook weer veel maïs en soja. In Fratta Poliséne, hebben we een pauze gemaakt. Met dit warme weer, krijgen we geen brood naar binnen. Het is dan enkel water, yogodrink of vruchtenyoghurt. We hebben in dit plaatsje, de imposante villa,s van de Venetiaanse overheersers, bewonderd. Van een bewoner vernamen wij, dat villa Badoel, gebouwd in 1550, op de monumentenlijst van d Unesco staat. Hij liet nog goed merken, de haat over de uitbuiting en onderdrukking die er was, en nog steeds is, tegenover deze overheersers. We hebben ook vandaag geen camping op onze route, en overnachten daarom in een klein Albergo/restaurant Molina al Pizzon. In het restaurant, is een oude molen. Vroeger aangedreven door waterkracht, maar later, door een grote elektromotor. We kwamen er oververhit aan, en hadden zin in een grote pot bier en fris. De teleurstelling was groot, toen bleek, dat er geen bier was. In korte tijd, hadden we onze ergste dorst gelest, met 2 ltr cola gekoeld met ijsblokjes. Met zo een warm weer, worden er liters vocht gedronken.

13 juli 2011 Dag 67 Fratta Polésine - Ferrara 29 km Totaal 1583 km.

Fien heeft slecht geslapen. De kamertemperatuur was ca 30 gr. We hadden wel de ventilator aanstaan. Ik had een handdoek, bij me in bed liggen, om de zweetdruppels af te vegen. Vanmorgen, om 7:05 uur, hebben we de deur van het restaurant achter ons dicht getrokken, en liepen we aan. De temperatuur was wel hoog, maar er was iets meer wind, als gisteren. Bovendien, verdween de zon af en toe achter de wolken, wat wij als aangenaam ervaren. Mensen, waren op enkele plaatsen langs de route, nectarines aan het plukken. Zelf hebben we nog bramen geplukt. In Pincara, bij de bakker enkele broodjes gehaald. We kregen er nog een ontbijtgebak, gratis bij. In Occhiobello, bij een supermarkt een pauze gehouden. Een verpakking met 8 vruchtenyoghurtjets, werden geconsumeerd. Vrij snel, na het verlaten van deze plaats, ging het over een weg, gelegen op een dijk, langs de rivier de Po. In de berm langs de weg, wemelde het van de kleine sprinkhaantjes. In Pontelagoscura, hebben we in een bandengarage, onze voorraad water aangevuld. Bovendien, kregen we nog een 1,5 ltr fles, mineraalwater mee. Tijdens onze tweede pauze in Trancolino, hebben we nog een ontmoeting gehad, met een stel uit Landhorst. Zij zijn op de fiets onderweg naar Rome. In Ferrara, staan we nu op Campeggio Comunale Estense. Het stel uit Landhorst, heeft er ook een plekje.

14 juli 2011 Dag 68 Ferrara rustdag Totaal 1583 km.

We hebben besloten, om 2 dagen op deze camping te verblijven, om de stad Ferrara, 133.000 inw. wat beter te bezichtigen. Gisteravond, hadden wij daar al spijt van, want het stikt er van de muggen. We hebben wel anti-muggengel bij ons, maar deze hielp niet. We zijn maar vroeg, ons tentje ingekropen, wat redelijk muggenvrij was. Van slapen kwam niet veel, omdat er in Ferrara een muzikaal optreden was, waar wij op de camping, nog de geluidsoverlast van hadden. Tot overmaat van ramp, ging om 5:15 uur, de wekker af, die ik was vergeten uit te schakelen. Dus waren we vanmorgen al vroeg weg, om Ferrara te bezichtigen. Ferrara is omgeven door stadswallen met enkele toegangspoorten. We hebben de Tourist Info, die in het kasteel gevestigd is, bezocht. Hier, kregen we een plattegrond van deze plaats. In de kathedraal, waar het lekker koel was, hebben we nog een stempel in onze pelgrimspas gekregen. De zuster, die de stempel zette, was niet erg nauwkeurig. In een Pharmacie, hebben we andere muggenspray gehaald. Tot op heden, is de werking redelijk. Het is afwachten, hoe lang de werking standhoudt. We waren vroeg in de middag terug op de camping. Bij zulk warm weer, is dat geslenterd door de stad, erg vermoeiend.

15 juli 2011 Dag 69 Ferrara - Molinella 41 km Totaal 1624 km.

We hebben gisteravond, nog even in de buurt van het sanitairgebouw gezeten. Er was nog een echtpaar uit Antwerpen, en een jong Bulgaars stel. Het Bulgaarse meisje, werd hysterisch van de vele muggen, en is hun auto ingevlucht. Wij zijn vanwege de muggen, vroeg naar bed gegaan. Van slapen kwam niets, want net als gisteravond, was er non-stop muziek te horen. Vanmorgen, ons direct weer ingespoten met de anti muggenspray. Omstreeks 7:00 uur, liepen we aan. We hebben het eerste stuk, vlak langs de stadswallen gelopen. Ferrara, hebben we van noord naar zuid, doorlopen, en zijn nogmaals langs het kasteel en kathedraal gekomen. Na ca 6 km, waren we de stad uit. Het was wel een drukke weg, waar we liepen. We hebben lange tijd het riviertje, Po Morto di Primaro gevolgd. Vandaag was er weer veel fruitteelt en akkerbouw. Het is hier de laatste dagen, vrij vlak. Ook was het niet zo benauwd, als voorgaande dagen. Een temperatuur, van 34 gr hebben we aangegeven zien staan. In S. Maria Codifiume, bij een Pharmacia nog nagevraagd, of er een Bed & Breakfast in Alberino was? De apotheker, sprak goed Nederlands, hij vertelde, dat hij in Utrecht had gestudeerd. Hij meende van wel, maar dit was niet het geval. We moesten weer terug, en dan ook nog 4 km van de route af, naar Molinella. Daar hebben ze ook een scheve kerktoren. We kwamen pas om 18:00 uur, bij het Bed & Breakfast aan. Dit is Cesare Magli & figli design rooms and breakfast. Het is wel een dure overnachtingplaats, maar we mogen de met drank gevulde koelkast, leegdrinken. Dit is bij de prijs inbegrepen.

16 juli 2011 Dag 70 Molinella - Cicogna bij Bologna 40 km Totaal 1664 km.

Het is ons niet gelukt, om de koelkast leeg te drinken, hoewel we erg ons best hebben gedaan. Vanmorgen, was er een goed ontbijt met omelet en een goede kop koffie. We kregen nog van alles mee, zoals enkele flesjes water, limonade, fruityoghurtjes en bananen. Nadat we de gastvrouw hartelijk bedankt hebben, hebben we afscheid van haar hebben genomen. Om onze route weer op te pakken, hadden we besloten, om rechtstreeks naar Mezzolara te lopen. Zoals gewoonlijk, als er geen fietspad is, lopen we links van de weg, tegen het verkeer in. Net voor Buriane, kwam ons een truck met oplegger tegemoet. Hij moest volop in de remmen, om een tegemoet komende auto te ontwijken. De oplegger begon te scharen, en de achterwielen, waren al in de berm. We liepen op een dijkje, en konden geen kant meer uit. Het leek, of de oplegger ging kantelen, maar de chauffeur, kreeg de combinatie van truck met oplegger, net op tijd onder controle. Hij is niet gestopt. Enkele automobilisten, die het zagen gebeuren, stopten wel. Nadat ze gevraagd hadden, of alles oké was, verlieten ze ons. We hebben er nog een poos, met trillende benen gestaan. We kunnen wel dankbaar zijn, dat onze engelbewaarders, ons zo goed beschermd hebben. Onderweg vandaag, weer veel leegstaande en vervallen boerderijen. Ook vandaag weer fruitbomen en akkerbouw. In de buurt van Bologna, veel courgettes. Aan een fruitteler, vroegen we, wat de oorzaak was, van de vele leegstaande boerderijen. Hij sprak geen Engels, en ons Italiaans, was onvoldoende. Wel kregen we een paar peren mee. Het was vandaag wat benauwder, dan gisteren. Vlak voor het eindpunt van deze dag, verliepen we ons nog. Zo werd onze dagafstand, die al groot was, nog enkele kms langer. We zijn nu op camping Centro Europa Uno te La Cicogna bij Bologna. Er zijn ook nog 4 jongens uit Arnhem, die met de fiets onderweg zijn naar Rome.

17 juli 2011 Dag 71 Cicogna bij Bologna rustdag Totaal 1664 km.

We hadden besloten, om een rustdag te nemen, om Bologna, 372.000 inw, te gaan bekijken. Ook Bologna heeft een paar scheve torens. Het Piazza del Nettuno, met zijn Neptunusfontein en de omringende paleizen, vormen een prachtig geheel. Ook een bezoek gebracht aan de Basilica di San Petronio, en de Basilica di San Domenico. In de laatste kerk met klooster, ligt de graftombe van St. Dominicus, de stichter van de orde der Dominicanen. Omdat we aan ons laatste tankje campinggas zijn begonnen, willen we hier in Bologna, onze voorraad aanvullen. In een sportkledingzaak, vernamen wij, dat er even buiten Bologna, een grote campingzaak is, welke ook op zondag, open is. Het moeten ca 6 km zijn, die we gelopen hadden, toen we bij deze campingzaak aankwamen. Tot onze grote spijt, was deze gesloten. We zijn met de bus terug gegaan. Onze gedachte was, dat deze bij het busstation zou stoppen. Dit was niet het geval. We reden steeds verder van Bologna vandaan en het landschap werd steeds heuvelachtiger.

Aan de buschauffeuse gevraagd, hoe we op onze bestemming konden komen? We moesten maar blijven zitten. De bus zou weer naar Bologna gaan. Het werd erg druk in de bus. De meeste mensen stappen gewoon in en uit, zonder te betalen. Ik stond op, om plaats te maken, voor een oudere mevrouw. Het was een geduw en getrek, in de bus. Ergens, in Bologna, zijn we uitgestapt, omdat de drukte, ons teveel werd. In een supermarkt nog wat levensmiddelen gekocht. Toen ik wou betalen, miste ik mijn portemonnee. Deze, hebben ze vast en zeker in de bus, gerold. We zijn al vaak gewaarschuwd, voor zakkenrollers, en je denkt zelf, dit zal mij niet gebeuren. Toch overkomt het je. Direct, het bankpasje laten blokkeren, en aangifte gedaan op het politiebureau.

Het zijn nu al 2 rampdagen achtereen. Gisteren, werden we bijna van de weg gereden. Vandaag, m,n portemonnee gerold. Even, is bij mij de gedachten opgekomen, om met de bus terug te gaan, naar Nederland. Eurolines, vertrekt ook vanuit Bologna. Het moet niet gekker worden!

18 juli 2011 Dag 72 Cicogna bij Bologna rustdag 2 Totaal 1664 km.

Vanmorgen, toch omstreeks 6:30 uur opgestaan. Gisteravond, was er niets meer van het dagverslag schrijven gekomen. Door al dat gedoe, waren we laat terug op de camping. Bovendien, was er een stel uit Rotterdam, welke ook een deel van de Reitsma route fietsen. Hier hebben we nog lang meegesproken. Na het schrijven van het dagverslag, nog even naar de receptie geweest, om ons verblijf, met nog een dag te verlengen. Ook nog eens geïnformeerd, waar er campinggas te krijgen is. Het dichtstbijzijnde adres, was een hobbyzaak. Ze hadden wel blikjes gas, maar niet met de aansluiting, welke wij nodig hebben. We zijn weer met de bus naar Bologna gegaan. In een campingwinkel, waarvan wij het adres bij de Tourist Info hadden gekregen, toch het juiste campinggas gevonden. We hebben nog de Basilica San Pietro bezocht. Na onze dagelijkse boodschappen, in een plaatselijke supermarkt, zijn we per bus teruggegaan, naar de camping. Voor Fien is het weer wasdag. Er staat een flinke wind dus het droogt goed.

Inmiddels, is er ook een Belgisch stel, uit de buurt van Antwerpen gearriveerd. Zij fietsen vanaf Rome, huiswaarts. We hebben ze nog gewaarschuwd, voor de vele muggen die er zijn, maar het is niet zo erg, als de camping van Ferrara. Vandaag, is het ook de startkaarten ophalen, voor deelname aan de Nijmeegse 4 Daagse. Wij willen alle deelnemers van wandelsportvereniging "De Natuurvrienden", en alle bekenden, een mooie 4 Daagse wensen. Succes! Het volgend jaar, hopen wij er voor de 25 ste keer bij te zijn.
19 juli 2011 Dag 73 Cicogna - Loiano 38 km Totaal 1702 km.

Om 7:20 uur, liepen we aan. Het was even zoeken, om de route weer op te pakken. Er was veel verkeer op de weg, wat richting Bologna ging. Het loopt dan niet echt lekker. Wat verder op, ging het langs het riviertje Zena. Het riviertje stond bijna droog. Omdar er veel schaduw van de bomen was, liep het wel lekker. Na zoveel dagen van vlakke etappes, was het er vandaag een met veel klimmen. We zijn nu in de Apennijnen. Veel bomen, struiken en weides. Sommige hellingen zijn onbegroeid en grijs of geel-bruin gekleurd, door de erosie. De eerste 25 km, ging het geleidelijk omhoog. We zagen veel wielrenners, die ons voorbij gingen, maar ook weer terugkwamen. Vooral de laatste 13 km, waren erg pittig. Gelukkig, was er op deze hoogte, nogal wat wind. Het was wel genieten, van de mooie vergezichten. Het wegdek, was op verscheidene plaatsen, erg slecht. Er zaten vele grote en diepe scheuren in. Voor fietsers en motorrijders, is het een gevaarlijke weg. Tussen Barbarolo en Loiano, is het schijnbaar een geliefde weg, voor motorrijders. Het is een weg met veel bochten. Ergens langs deze weg, stonden enkele motorrijders stil. Er lagen ook 2 gewonden motorrijders langs de weg. Of ze in een bocht onderuit zijn gegaan, of dat ze met elkaar in aanraking zijn gekomen, is ons niet duidelijk? De ambulance arriveerde, op het moment dat wij er langs kwamen. In Loiano, bij een hotel gevraagd, om te overnachten, maar dit was vol. Zij verwezen ons naar een Bed & Breakfast. Toen we daar aanbelden, was er niemand aanwezig. Na een telefoontje met de hospita, en twee uren wachten, hebben we toch een plekje binnen, en wel bij La Tana degli Scoiatolli, Via Napoleonica 7. Het was toch een lange en vermoeiende dag. We klommen vandaag van 130 m hoogte naar 770 m. Het was wel een mooie route.

20 juli 2011 Dag 74 Loiano - Monte di Fò 32 km Totaal 1734 km.

Gisteravond, nog een onweersbui gehad. Ook nog een klein stukje in het Libre d'Or geschreven. We zagen erin, dat een stel uit Sevenum, hier ook overnacht heeft. Vanmorgen, na het ontbijt aangelopen. Door het gesprek met de gastvrouw, was het 7:20 uur geworden. Het is flink afgekoeld. Op een temperatuurmeter, zagen we 10 gr aangegeven staan. Nadat we een uur onderweg waren, kregen we een regenbuitje, over ons. Het was vandaag, veel klimmen en dalen. Het waren venijnige klimmetjes. Door de lagere temperatuur en de wind, was het toch allemaal goed te doen. We zijn vandaag twee passen gepasseerd, en wel Passo di Raticosa van 968 m hoogte, en Passo della Futa van 902 m hoogte. Vandaag, maar gisteren ook, zagen we veel gedenkstenen langs de weg staan. Vaak, was er een foto op te zien, van jongelui, met een motor. Je ziet hier, op de bochtige wegen, dan ook veel motorrijders. In Covigliaio, hebben we nog even gewacht, tot een levensmiddelenwinkeltje, na de middagpauze, weer openging. Vandaag, weer vele mooie vergezichten. Op deze hoogte, kun je ver om je heen kijken. Ook zagen we nog een hert met jong, rustig de weg voor ons oversteken. Na Passo della Futa, ging het snel bergafwaarts, over een weg met zeer vele bochten. We verblijven nu op camping, Il Sergente, te Monte Fò, wat op 758 m hoogte ligt.

21 juli 2011 Dag 75 Monte di Fo - San Piero a Sieve 23 km Totaal 1757 km.

Vanmorgen, was het wat mistig. De tent was niet droog bij het inpakken. In het campingwinkeltje, nog wat brood en beleg gehaald. Het was 7:40 uur, toen we aanliepen. De afdaling, die we gisteren al naar de camping hadden, werd weer voortgezet. Er was veel verkeer op de weg, waaronder veel vrachtwagens. Het was bocht na bocht. Je voelde je niet veilig op deze weg. Wat verderop, ging het richting Panne. Deze weg was een stuk rustiger, wat het verkeer betreft. Het was vandaag, voornamelijk afdalen, maar de paar klimmetjes die erin zaten, hebben ons meer zweet gekost, dan de veel zwaardere route van gisteren. Dit door de hoge luchtvochtigheid en de hoge temperatuur. Veel naaldbomen, maar ook cypressen langs de weg. Er is hier ook meer akkerbouw. Verscheidene zonnebloem- en maïsvelden gezien. We zagen ook het meer, Invaso di Bilancino, op afstand. Het ging vandaag niet door, maar langs enkele dorpen, die we passeerden. We waren genoodzaakt, om voor de middagsluiting van de winkels, in San Piero a Sieve aan te komen, om de nodige inkopen te doen. Dit waren voor ons, 4 extra kms. Bovendien, was het naar de camping, nog een pittige klim. Nadat we ons aangemeld hadden op camping " Mugello Verde ", werd het klimmen voortgezet, om op ons plekje voor de komende nacht te komen. We gingen vandaag van 758 m hoogte, naar 251 m hoogte.

22 juli 2011 Dag 76 San Piero a Sieve - Florence 35 km Totaal 1792 km.

Fien, heeft gisteren nog wat herstelwerk aan haar rugzakje moeten verrichten. De naden begonnen hier en daar los te laten. Door strookjes te knippen van een wegwerpwashandje, en deze eronder te naaien, is het weer gemaakt. We hopen nu, dat het rugzakje Rome haalt. Om 7:40 uur, verlieten we de camping, en ging het naar San Piero a Sieve, waar nog wat boodschappen werden gedaan, in een klein winkeltje. Na deze plaats, ging het over La Via della Latte. Er lagen verscheidene veebedrijven langs deze weg. De daarop volgende weg, was er een met veel bochten, en ging bergopwaarts. Er deden zich weer enkele gevaarlijke situaties voor, door het rijgedrag van de Italianen. Het is geen prettig lopen, op deze wegen met de vele bochten en het drukke verkeer. Meestal, maken we na ca 10 km een pauze. Zo ook vandaag. We zaten ergens in de schaduw langs de weg, ons brood te eten. Aan de overkant van de weg, was een hert met jong, zich te goed aan het doen, aan een gewas, wat ook gehooid wordt. Het grote hert, hield ons nauwlettend in de gaten, maar het weerhield haar er niet van, om tussendoor verder te grazen. We hebben vandaag toch nog moeten zweten. Er was een klim bij, die ons naar 518 m hoogte bracht. De weg werd minder druk, toen we richting Fiesole gingen. Er zijn ook weer veel boomgaarden met olijfbomen. Ook veel cypressen, zie je hier. Na Fiesole, kregen we mooie uitzichten over de stad Florence. We staan nu op een camping bij een jeugdherberg, en wel Ostello Villa Camarate. We zitten nu op 193 m hoogte.

23 juli 2011 Dag 77 Florence rustdag Totaal 1792 km.

We nemen hier twee rustdagen, om Florence te bezichtigen. Deze 365.000 inw. tellende hoofdstad van Toscane, ligt aan de rivier de Arno. Het is een van de belangrijkste kunststeden der wereld. Florence, dankt ook zijn bekendheid, aan de invloedrijke bankiersfamilie de Medici, en aan Michelangelo. We zijn met de bus erheen gegaan. Buskaartjes, waren bij de Jeugdherberg, verkrijgbaar. Het is een prachtige stad, met veel indrukwekkende kerken. De Duomo, met zijn grote koepel, is erg indrukwekkend. De voorgevel is uitgevoerd, in geometrische patronen, van groen en wit marmer. Er stond een lange rij mensen te wachten, die de kathedraal van binnen wilden bezichtigen. We zijn de Basilica di San Lorenzo, gaan bezichtigen. Hiervoor, moet wel entree worden betaald. Het stuit ons tegen de borst, dat voor kerkbezoek, entreegeld wordt gevraagd. Bovendien, zijn in Italië, veel kerken gesloten, als wij deze aandoen. Fotograferen, was ook verboden. Na dit kerkbezoek, hebben we in de supermarkt, wat broodjes met beleg gekocht. Dit hebben we tegen de muur van de San Lorenzo, opgegeten. We hadden gezelschap van veel duiven en enkele mussen, die ook een kruimeltje meepikten. Daarna, hebben we ook nog een Sightseeingtour, met de bus gemaakt. Zo krijg je een betere indruk, van deze stad. Te voet is het onmogelijk, om zoveel plaatsen te bereiken. We hebben veel nog niet gezien, daarom nemen we morgen, nog een tweede rustdag hier.

24 juli 2011 Dag 78 Florence rustdag 2 Totaal 1792 km.

Vanochtend, toch maar de wekker gezet, om de lange rij van wachtende, voor de kathedraal, te voorkomen. Om 8:30 uur waren we al bij de Duomo. Er was geen rij van wachtende mensen. De Dom bleek op zondagmorgen gesloten te zijn voor bezichtiging. Via een zijdeur, zijn we de Dom binnengekomen. Toezichthoudende mannen, lieten ons binnen, toen we vertelden, dat we de H. Mis, wilden bijwonen. We hebben er zelfs nog een stempel in onze pelgrimspas gekregen. De Dom is van binnen vrij sober. Wel vallen de mooie muurschilderingen op in het grote koepelgewelf. Het prachtige fresco, stelt het “Laatste Oordeel” voor. Ook heeft het een prachtige marmeren vloer. Toen ik foto,s van het interieur nam, werd ik door een toezichthouder aangesproken, dat dit verboden is. Na de H. Mis, hebben we het Museo del Duomo, bezocht. Het bevat veel marmeren beeldhouwwerken, waaronder de Pietà van Michelangelo. Er is ook een kunstwerk van een groep bronsfiguren, gemaakt door Oratio Dante. Tijdens het bezoek aan het museum, viel de regen, met bakken uit de hemel. We hebben gewacht, tot het weer droog was, en zijn toen de stad verder gaan verkennen. De Arno zijn we overgestoken, via Ponte Vecchio. Deze brug, bevat aan beide zijdes, veel kleine juwelierswinkeltjes, en wordt daarom ook wel de Gouden Brug genoemd. We hebben nogmaals de A en B route, van de Sightseeingtour gemaakt. Daarna, nog wat boodschappen gedaan. Toen wij bij de camping bij de jeugdherberg terugkeerden , regende het. Dit verslag schrijf ik bij het sanitairgebouw, tijdens het opladen van de accu,s voor telefoon en fototoestel.

25 juli 2011 Dag 79 Florence - Figline Valdarno 37 km Totaal 1829 km.

Na ons plaatsnummer, bij de receptie van de jeugdherberg te hebben afgegeven, liepen we om 7:30 uur aan. We beginnen nu, aan ons derde en laatste routeboekje. Dit beschrijft de route vanaf Florence via Assisi naar Rome.

Het was nog een flink stuk, wat we door de stad liepen. We zijn nog de Arno overgestoken. Na 8 km, hadden we Florence, achter ons liggen. Het ging door een heuvelachtig en bomenrijk gebied, afwisselend met olijfbomen en druiven. Borden, wezen er ons op, dat dit het gebied is, van de Vino Chianti Classico. We zagen nog een vos in de berm liggen. Waarschijnlijk, is die slachtoffer geworden, van het verkeer. Het was vandaag, een pittige route. We vertrokken in Florence, op 90 m hoogte, maar na Grassina, was het weer klimmen. Er waren klimmen bij, met een lengte van meer dan 2 km. De top voor vandaag, lag voor ons op 500 m hoogte. Net voordat we deze bereikte, kregen we een fikse bui over ons. Misschien was dat noodzakelijk, om ons wat af te koelen? We hebben snel onze rode capes omgeslagen, en zijn bij onze karretjes in de berm gaan zitten, om deze ook tegen de regen te beschermen. We hadden de regenhoezen er niet opzitten. Zo hebben we, als twee roodkapjes, de bui laten passeren. Daarna, was het een afdaling naar Figline Valdarno. Veel olijfbomen op dit stuk. Het laatste stukje naar de camping, was nog een fikse klim, over 2,5 km als toegift. Op de camping aangekomen, begon het te regenen. We slapen nu in een cabine, op Camping Village Norcenni Girasole Club. Er zijn heel veel Nederlanders.

26 juli 2011 Dag 80 Figline Valdarno - Paterna 30 km Totaal 1859 km.

Vanmorgen, de sleutel van de cabine, teruggebracht naar de receptie. We verlieten de camping met een zonnetje aan een blauwe hemel. De weg, waarmee we de camping verlieten zorgde nog voor een korte maar pittige klim. In Figline Valdarno, zijn we de Arno gekruist, via een brug. De waterstand was erg laag, maar aan de houtophoping bij de brugpeilers was te zien, dat dit wel eens anders is. Er lagen zelfs dikke bomen bij. We kwamen nog langs een winkeltje, waar campinggas verkrijgbaar is. Voor alle zekerheid, toch nog maar een tankje gehaald. Het was weer opletten, met het drukke verkeer op de weg. Ook kregen we nog een onverlichte tunnel met een lengte van 110 m. Bij een toegangsweg naar wat volkstuintjes, hebben we onze pauze gehouden. Een man, die met zijn auto daar wegreed, stopte bij ons. Na ons verhaal, dat we naar Rome onderweg zijn, ging hij terug naar zijn tuintje. Even later, kwam hij terug, met een prachtige tros rode druiven en gedeeltelijk gevulde zak met pruimen. Hij sprak enkel Italiaans, maar we konden eruit opmaken, dat hij wielrenner was geweest. Hij had twee jaar geleden, een hartoperatie gehad, en liet ons nog de littekens over zijn borst zien. We hebben hem bedankt, en nog een goedendag toegezwaaid, toen we vertrokken. Het was ook vandaag, weer af en toe, klimmen. In Figline, zaten we op 120 m hoogte. Op onze route van vandaag, zijn we toch enkele keren, over de 300 m gegaan. Vandaag weer veel bochtige wegen, die op en af gingen. De borden " Strada del Vino", hebben we vaak gezien. Ook af en toe, mooie vergezichten. Veel bomen, olijfbomen en druiven. Er kwam ook wat bewolking opzetten, maar met een temperatuur, ergens in de buurt van de 25 gr, was het prima wandelweer. We overnachten nu in Paterna op boerencamping Valdarnese. Het is een wijn/olijfboerderij. De kippen, hond en poezen, lopen er vrij rond.

27 juli 2011 Dag 81 Paterna - Subbiano 30 km Totaal 1889 km.

Gisteravond laat, kregen we nog buren, op de camping. Het was een Nederlands echtpaar, dat een combinatie van 4 verschillende fietsroutes aan het maken was. We lagen nog maar net in onze slaapzak, toen er een regenbui viel. Vanmorgen, hoorden we het hanengekraai pas, nadat onze wekker, ons had gewekt. Het was bewolkt, toen we de Agri - Turismo camping verlieten. We zijn rechts van de weg gaan lopen. Dit vinden we toch veiliger, op deze bochtige wegen. Vandaag, ook weer veel bossen op de berghellingen. Veel olijfbomen en druiven. In Ponte Buriano, hebben we de keuze gemaakt, om de hoofdroute te volgen. Deze gaat wel meer op en af, maar er is minder verkeer, dan op het lichter alternatief. Ergens na deze plaats, werden we gefotografeerd en aangesproken, door een Italiaans stel op de fiets. Na ons verhaal te hebben verteld, ging het weer verder. Nog geen km verder, stopt er een auto met een man, die ook wil weten, waar we van komen, en waar we heen gaan. In Castellugio aangekomen, begon het te regenen. We hebben bij een garage van een huis geschuild, en er meteen een pauze aangeplakt. De regen werd een hoosbui. Nadat we bijna 2 uur geschuild hadden, hebben we toch maar de regenhoezen over onze karretjes gedaan, en onze capes aangetrokken. We kregen al gauw een fikse klim. Hierdoor werden we toch drijfnat van de zweet. Bij Subbiano, zijn we nog de Arno overgestoken. We kwamen drijfnat aan bij onze overnachtingplaats. Dit is hotel " Chenno " te Subbiano.

28 juli 2011 Dag 82 Subbiano - Anghiari 26 km Totaal 1915 km.

Vanmorgen, toen de wekker afging, regende het nog, maar toen we het hotel verlieten, was het droog. Nog bij de bakker, wat broodjes gehaald. In Subbiano, zaten we op 230 m hoogte. Het was erg benauwd. Nadat we de weg richting Falciano genomen hadden, begon de klimpartij. Langs deze weg, op een grasvlakte, zagen we 3 wilde varkens. Toen ze ons opmerkten, verdwenen ze snel het bos in. Het was een klim van 5 km lang, die ons naar 680 m hoogte bracht. Om de 500 m, moesten we even stoom afblazen. Je zag de damp van ons lichaam komen. Ook waren deze pauzes nodig, om ons hart wat rust te gunnen. Ons T-shirt en blouse, waren drijfnat van de zweet. De broek van Fien, was nat van de transpiratie. Dit komt enkel bij zeer zware klimmen voor. Onderweg, zagen we enkele boerderijen met vervallen schuren, waar nog oude landbouwmachines instonden, van meer dan 50 jaar terug, oa een oude dorsmachine. Op de top, hebben we een pauze gehouden. Tijdens het eten van het brood brak er bij mij een stuk vulling van een kies af, We zagen ook een jong Italiaans vrouwtje een kinderwagen duwend enkele malen ons passeren. Haar T-shirt was ook goed doorweekt van de transpiratie.

Bij de derde ontmoeting, kwamen we tot een gesprek. Zij wist te vertellen, dat de bergen hier rondom, een hoogte hebben van ca 1200 m. Iets verder, troffen we nog 4 jeugdige wandelaars met rugzakken. Het was een rustige weg, en de natuur en vergezichten waren prachtig. Veel bosgebied. Toen we aan de afdaling begonnen, begon de lucht te betrekken. We hebben een paar maal, een buitje over ons gehad. Een stuk van de route, ging het vlak langs de rotsen af. Je staat er versteld van, dat de naaldbomen, toch nog houvast hebben op deze rotsen. Vlakbij Anghiari aangekomen, hadden we een prachtig uitzicht op dit middeleeuws stadje. Ook in het stadje zelf, is het genieten van de schoonheid van de oude huizen en de steile smalle straatjes. Ons onderkomen voor de komende nacht is, Albergo " La Meridiana " te Anghiari.

29 juli 2011 Dag 83 Anghiari – Città di Castello 30 km Totaal 1946 km.

Om 7:15 uur, verlieten we de Albergo in Anghiari. De zon scheen volop. Na een afdaling vanuit het stadje, kwamen we in het wijdse dal van de Tiber. Het is dezelfde rivier, waar ook Rome aanligt. Aan weerszijde van het dal, zie je de heuvels liggen, welke met bomen begroeid zijn. Af en toe, zie je op afstand, een dorp boven op de heuvels. Vandaag, veel zonnebloem- en tabaksplantenvelden. Sommige zonnebloemvelden waren nog in volle bloei, terwijl anderen zonnebloemen het hoofd lieten hangen, door de vergevorderde zaadvorming. Ook was er een gewas, waarvan de naam mij niet bekend is. Bij navraag, heb ik vernomen, dat het tot de graansoorten behoort. De plant lijkt veel op mais, maar wordt niet zo groot, en heeft een pluim van zaden. De weg, die ons door het dal leidde, was over het algemeen slecht. Veel scheuren in het wegdek. In Selcilama, zagen we Rome aangegeven staan. De afstand er naar toe is 152 km, maar dit is wel over de autoweg. Voor ons zal het toch wat meer worden, omdat we over Assisi gaan. We zijn vandaag, 2x de Tiber overgestoken. Onze overnachting is op Agri Turismo Campeggio La Fontana del Bosschetto te Città di Castello. De ligging, is vlak bij een viaduct, van een drukke weg.

30 juli 2011 Dag 84 Città di Castello - Umbertide 25 km Totaal 1971 km.

Niet het verkeer, of de fontein heeft ons gisteravond wakker gehouden, maar een optreden van een muziekgroep, op de camping. In onze slaapzakken, was het allemaal goed hoorbaar, en we moeten erkennen, dat het best leuke muziek was. Vanmorgen, rond 7:30 uur aangelopen op de boerderijcamping. Met stralend weer. Bij Città di Castello, de route weer opgepakt. Ook vandaag, ging het weer door het Tiberdal. Weer veel tabaks- en zonnebloemvelden. Ook nog wat stoppelland, van geoogst graan. Soms lagen de grote strorollen, nog op het land. Na Trestine, passeerden we een oud Romaans kerkje, uit de 11 de eeuw. Op de heuvels, hebben we enkele kastelen waargenomen. Ze hebben allemaal dezelfde bouwstijl. Gebouwen van dezelfde hoogte, en een hoge vierkante toren. De naam Montecastelli, geeft al aan, dat er bij dit dorp, een kasteel is. Toen we Umbertide binnenliepen, zijn we weer de Tiber overgestoken. Er is vandaag geen camping op loopafstand, daarom overnachten wij nu in hotel " Capponi ", te Umbertide. We zijn nog naar de supermarkt geweest, om onze proviand voor het weekend aan te vullen. Toevallig, kwamen we langs een schoenmaker. Fiens schoenen, moeten nodig gerepareerd worden. De hakken zijn scheef afgesleten. We hebben de schoenen, in het hotel opgehaald. Het was 17:30 uur, toen we bij de schoenmaker terug waren. Om 18:30 uur, zijn ze klaar. Wat fantastisch, dat dit mogelijk is!

31 juli 2011 Dag 85 Umbertide - Assisi 46 km Totaal 2017 km.

De wekker op 5:15 uur gezet. Om 7:00 uur, verlieten we het hotel, met alweer stralend weer. We staken al direct, de Tiber over, om onze route weer op te pakken. Dit was een rustige weg, richting Badia Monte Corona. De Tiber, zagen we af en toe, links van ons stromen. Opvallend is het, de vele leegstaande en soms vervallen boerderijen, die we op onze route zagen. We zijn er niet achter gekomen, wat de oorzaak, van deze leegstand is? Weer veel tabaks- en zonnebloemvelden. Het was op deze zondagmorgen, erg rustig op de weg. Je zag wat auto,s, wielrenners en een enkele jogger. Twee grazende herten, schrokken op, en verdwenen in het bos, toen ze ons zagen. Ook vandaag weer verscheidene kastelen, boven op de heuvels. Ook enkele kloosters, waar we naar op keken. Toen we Casa del Diavolo gepasseerd waren, werd het heuvelachtiger, maar dat bracht ook prachtige vergezichten. De tabaksplanten, waren verdwenen. Wel veel zonnebloemen- en stoppelland. Ook, af en toe druiven. Het ging vandaag, wel wat op en af, maar het bleef tussen de 200 en 310 m. De route van vandaag, is wat langer geworden, omdat er geen andere campings zijn. We hadden wel het voordeel, dat we voldoende proviand bij ons hadden, zodat we geen inkopen, hoefden te doen. Assisi, wat in Umbrie ligt, zagen we al van verre tegen een heuvel liggen. Het was al 17:00 uur, toen we op camping Village Assisi, aankwamen. De scherpe kantjes, van Fiens pas opgelapte schoenen, waren er toen wel af.