1. Met de rug naar de ingang van de taverne gaat u L en meteen weer L richting doorgaande weg. Aan de kruising met verkeerslichten gaat u rd (Molenweg). Neem dan de eerste weg L

Datum22.08.2016

99. GULPEN 10,2km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Een panoramaroute met flinke hoogteveschillen over de Gulperberg en Schweiberg naar Landsrade en terug via het Schweibergerbosch. Neem zelf proviand mee.
Startpunt: Taverne De leeuw van Vlaanderen, Kapelaan Pendersplein 8 Gulpen. Parkeerplaats aan de Willem Vliegerstraat (Kort bij de kerk) te Gulpen. U kunt de wandeling ook beginnen in Landsrade.

(Vanaf de parkeerplaats gaat u R omlaag en voor de kerk R. Op de hoek ligt café De Leeuw van Vlaanderen).

Gps afstand: 10200m

Looptijd: 2.15

Hoogteverschil: 112m

99. GULPEN 10,2km

1.  Met de rug naar de ingang van de taverne gaat u L en meteen weer L richting doorgaande weg. Aan de kruising met verkeerslichten gaat u RD (Molenweg). Neem dan de eerste weg L (Aan het Veld). Meteen na de brug over de Gulp gaat u L over het voetpad langs de Gulp. (De circa 22 km lange Gulp ontspringt in het gehucht Gulpen nabij het Belgische plaatsje Henri-Chapelle en mondt tussen Gulpen en het buurtschap Cartils in de Geulle). Aan het einde van de grote parkeerplaats (W. Alexanderplein) gaat u bij kunstwerk Smeltkroes van de evolutie” R over de kasseien langs de waterloop en het bloemenperk richting de waterspuwende kikker. Loop R van de kikker het trappenpad omhoog. Boven gaat u R over de asfaltweg. Neem nu de tweede weg L (voorbij huisnr. 43) en loop het holle brede pad omhoog. Boven aan de asfaltweg bij wegkruis op de Gulperberg gaat u R (blauw). U passeert camping Gulperberg Panorama. (Op de rechts gelegen parkeerplaats van de camping heeft u prachtig uitzicht op o.a. het Gulpdal, Gulpen en het torentje van kasteel Neubourg).

2. Na de camping gaat u L (Verlorenkostweg) de smalle asfaltweg omlaag. Negeer zijpad links. Bij de Gerardushoeve wordt de asfaltweg een veldweg. Negeer zijpad links en loop RD de veldweg omhoog. Bij zitbank (mooi uitzicht) aan de bosrand gaat u R over het pad door de bosrand. Een eindje verder buigt het pad links verder het bos in.
3. Negeer zijpaden en loop geruime tijd RD. Aan de kruising gaat u RD (blauw). Aan de veldweg vóór de golfbaan en bij afsluitboom en zitbank gaat u R.. Negeer bospad rechts en loop verder RD over de veldweg over het terrein van de golfbaan. (Een eind verder, bijna aan het eind van de golfbaan, passeert u links het ongelukskruis van Jozef Boers, die hier op 18 jarige leeftijd verongelukte). Boven, 10 m. voor asfaltweg en rechts tussen twee dennen staand veldkruis, gaat u scherp L (blauw) het smal pad in. Na een haakse bocht naar rechts komt u via een draaihekje (stegelke) in een weiland.

4. Loop dan RD het weiland langs de afrastering richting boerderij. Bij de boerderij loopt u via klaphekjes RD (blauw). Aan de klinkerweg bij de voorkant van hoeve Landsraderhof gaat u L. (Tegenover de voordeur van de hoeve staat een kleine Mariagrot). U bent nu in het buurtschap Landsrade. Aan de 3-sprong bij wegkruis en verkeersspiegel gaat u RD (blauw) richting golfbaan. Volg de asfaltweg, die naar links (zwart/blauw) buigt.
5. Aan de 4-sprong bij bord “De Zuid Limburgse Golf en Countryclub” gaat u L (zwart/blauw) over de grindweg. Volg enige tijd deze grindweg over het terrein van de golfbaan. (De Golf & Countryclub Wittem is de eerst opgerichte golfclub in Limburg (1956)). Aan de 3-sprong met 2 bomen in het midden en stenen veldkruis gaat u RD (blauw).

6. Aan de 3-sprong bij zitbank, waar de grindweg links omlaag buigt, gaat u R en loop langs de afsluitboom het bos in. Volg het brede bospad geruime tijd. Negeer bij grote platte zwerfsteen zijpad rechts en volg geruime tijd het licht dalende bospad. Aan de 3-sprong gaat u RD langs de bosrand en akker. (Let op! Als u na circa 100 m. links een bospaadje ingaat (slecht te zien) , dan ziet u na 15 m. voor u een moordkruis. In 1753 werd hier de Capucijner pater F.P. van Hoogcruts vermoord). Negeer zijpaden en loop verder RD over het smalle pad langs en door de bosrand. Aan het einde van het bos, bij zitbank ter nagedachtenis van Hub Loozen en infobord Groene Hotspot nr. 7 , gaat u L langs de bosrand omlaag. (Hier heeft u bij helder weer vanaf de zitbank prachtig uitzicht. Rechts ziet u de hooggelegen St. Martinus kerk (1860-1862) in Vijlen. Rechts ziet u ook de twee uitzichttorens de Wilhelmina- en Boudewijntoren op het Drielandenpunt in Vaals en de 133 m. hoge Tv toren in het Aachener Wald. Schuin rechts beneden ziet u weer het klooster Mariëndaal in Partij. Voor u beneden ziet u het Redemptoristenklooster in Wittem en de hooggelegen Tv mast in Eys. Schuin links ziet u de kerk in Wijlre). Negeer bospad links.
7. Beneden aan de T-splitsing gaat u R (geel) het smalle pad omlaag met links van u het mooie droogdal. Aan de asfaltweg gaat u L omlaag. Aan de 3-sprong bij wegkruis en zitbank gaat u weer L (geel). (U passeert Hoeve de Bek daterend uit 1666 (Oude Akerweg 39).Tot 1825 was dit tevens het poststation halverwege de weg Maastricht-Aken). Negeer zijweg links. Meteen daarna aan de Y-splitsing gaat u L (geel/groen) de steile asfaltweg omhoog richting Gulperberg. (Deze 600 m. lange klim met een gemiddeld stijgingspercentage van 9.8 % (max.15%) is zeer bekend bij wielerliefhebbers). Boven aan de 3-sprong loopt u RD (Hier staat rechts een zitbank en het herinneringsmonument aan de sportjournalist en wielerlegende Jean Nelissen. In het monument zijn een microfoon, zijn onafscheidelijk glas wijn en sigaar (inkeping) verwerkt. Hier heeft u ook weer schitterend uitzicht. Links beneden ziet u het klooster in Wittem. Voor u beneden het dorpje Partij en in de verte weer de hooggelegen St. Martinus kerk in Vijlen, de 133 m. hoge Tv-toren in het Aachener Wald en rechts daarvan de Boudewijntoren (uitkijktoren) op het Drielandenpunt in Vaals).

8. Neem nu de eerste weg R. U passeert een hoge communicatiemast. De smalle asfaltweg buigt naar links en u komt langs het Mariabeeld. (Het 13 m. hoge monument met daarop een 3 m. hoog Mariabeeld is hier in 1935 geplaatst. De plaatsnamen die op het monument staan zijn de plaatsen die toen behoorde tot het dekenaat Gulpen. Loop even om het Mariabeeld heen en u heeft hier wederom prachtige uitzichten. Hier staan verschillende zitbanken). Waar de weg weer naar links buigt gaat u R (blauw) via een klaphek het grasveld omlaag.
9. Beneden aan de asfaltweg gaat u L. Let op! Tegenover links gelegen trappenpad gaat u bij picknickplaats met zitbanken R (blauw) en loop vervolgens het trappenpad omlaag. Beneden aan de asfaltweg gaat u R verder omlaag. Beneden aan de T-splitsing loopt u RD het trappenpad bij de waterspuwende kikker omlaag. Loop RD over de kasseien langs het bloemenperk en de waterloop. Vlak voor de voorrangsweg bij het kunstwerk gaat u L over het voetpad langs de Gulp. Aan het eind van het voetpad gaat u R over de asfaltweg. Aan de T-splitsing gaat u R. Steek de voorrangsweg RD over loop terug naar het gezellig café, de sponsor van de wandeling, waar u binnen of op het terras nog iets kunt eten of drinken.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.