1. Met uw rug naar de ingang van het café gaat u r en dadelijk weer r (Kerkplein). U steekt bij de mooie gerestaureerde boerderij “de Voerhof

Datum22.07.2016

126. MESCH 5,7km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze grenswandeling wandelt u langs de mooie Voerstreek tot de rand van

s Gravenvoeren. Dan over veldwegen tussen mooie boomgaarden door. Bij nat weer kan een paadje modderig zijn.
Startpunt: Café ’t Piepke, Kerkplein 22 Mesch-Eijsden.
Gps afstand:5700m

Looptijd:1.15

Hoogteverschil: 51m
Auteur: Jos Wlazlo
Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.
Wandelen met een PAUZE in een GEZELLIG KROEGJE: www.kroegjesroutes.nl

126. MESCH 5,7km

1. Met uw rug naar de ingang van het café gaat u R en dadelijk weer R (Kerkplein). U steekt bij de mooie gerestaureerde boerderij “de Voerhof (1740) het beekje de Voer over en volg de asfaltweg RD (Langstraat). (De Voer ontspringt in de tuin van de Commanderij (kasteel) van Sint-Pieters-Voeren en stroomt bij kasteel Eijsden in de Maas. Even verder passeert u twee weer mooi gerestaureerde typisch Limburge carré boerderijen namelijk nr.3 de Laathof (1721) en nr. 1 (1805)). Aan de kruising bij groot houten wegkruis type vliegermodel gaat u R (Klokkestraat/blauw/geel). Aan de T-splitsing bij wegkruis, zitbank en molensteen tegen muur gaat u L. De weg buigt rechts (Bourgogne) omhoog. Negeer bij zitbank zijweg rechts (Bourgogne) omlaag en meteen daarna veldweg links (Steenbergsweg) omhoog. Volg nu 1 km de betonnen weg (fietspad) RD (fietsroute 431/geel/16) door het Voerdal. (Een eind verder bij groot blauw verkeersbord loopt u België binnen. Hier ziet u links en rechts aan het eind van de akkers een grenspaal staan). Negeer graspad links omhoog. Vlak daarna aan de 4-sprong bij lindeboom en wegkruis gaat u RD (geel/18) de veldweg omlaag
2. Aan de 3-sprong bij kastanjeboom gaat u L. Meteen daarna aan de Y-splitsing gaat u L (geel). Vlak daarna aan de volgende Y-splitsing bij boomkruisje gaat u weer L (geel/20). Volg geruime tijd deze veldweg. Aan de ongelijke 4-sprong gaat u L (geel) het smalle pad omhoog gelegen tussen twee doornhagen en weilanden. Bijna boven wordt het pad een veldweg. (Kijk een eindje verder nog even achterom). Boven aan de T-splitsing gaat u L (geel/blauw/rood).

3. Waar de weg naar rechts buigt, heeft u prachtig uitzicht over de Voerstreek en het Land van Herve. (Beneden in het dal ligt ’s-Gravenvoeren waar u o.a. de Sint Lambertuskerk (1786) en het torentje van het voormalige Ursulinenklooster (1852) ziet). Aan de 4-sprong bij zitbank en hoger gelegen Deniskapel gaat u R (geel/blauw/rood) omhoog. (Volgens de legende is hier in 1213 door de H. Lambertus, bisschop van Luik en Maastricht, een circa 1 m. hoog Christus beeld “het Trichter beeldje” geplaatst. Het stond hier aan de Romeinse weg van Trier naar Maastricht. De kapel bevat thans alleen een houten kruis. Het “Trichter beeldje” wordt in het gemeentehuis van Voeren bewaard. De kapel stamt waarschijnlijk uit 1850 en is in 1950 gerestaureerd.
Boven passeert u gaspaal nr. 503 A en daar tegenover een valkenkast op hoge paal. Eindje verder passeert u grenspaal nr. 29 en de grenssteen van de gemeente Eijsden-Margraten en loopt u Nederland binnen. (Een eindje verder heeft u links bij groot grasveld/weiland prachtig uitzicht o.a. op steenbergen van voormalige Waalse steenkolen-mijnen in o.a. Blegny en Micheroux. In de verte ziet u o.a. ook de brug over het Albertkanaal in Visé). Aan de 3-sprong bij zitbank en veld- devotiekruis (Het Sjwart Kruiske) gaat u L (geel/blauw/rood/zwart/13) de mooie holle weg omlaag. (Het bijzondere aan de kruis is dat zowel de vóórkant als de achterzijde rijk van Christelijke symbolen is voorzien. Een aantal mensen uit Mesch hecht veel waarde aan dit kruis. Zij komen hier regelmatig bidden en dichten het kruis zelfs genezende krachten toe. Men vermoedt dat op deze plek in het verre verleden ooit een bijzondere gebeurtenis heeft plaatsgevonden waarvoor een kruis werd opgericht). Aan de 3-sprong loopt u RD verder de holle weg omlaag. (Hier passeert u rechts een grote dassenburcht).

4. Beneden in Mesch aan de T-splitsing gaat u R (12) over de klinkerweg. Negeer meteen zijweg links (Bourgogne) omlaag. De klinkerweg/ asfaltweg buigt naar links. Aan de 3-sprong bij zitbank, wegkruis en molensteen gaat u RD (Bovenstestraat) en steekt u via de brug het beekje de Voer over. (De rijksmonumentale woning rechts (nr. 10) is een voormalig café met hoefsmederij daterend uit de 18e eeuw. Aan de muur van de voormalige smidse hangen nog ringen waaraan de paarden werden vastgebonden. Voor de poort staan twee “palen”, die gebruikt werden bij het beslaan van de paarden). Vlak daarna aan de 3-sprong gaat u R (Red Horse straat/rood/geel/zwart). Na 100 m. gaat u R (geel/rood/zwart) het voetpad/klinkerpad in. Aan de 4-sprong bij groot muurkruis versierd met twee lantarentjes, hangend aan de pastorie (17e/18e eeuw), gaat u R (zwart) over de klinkerweg. U passeert de H. Pancratius kerk. (De kerk behoort tot de oudste kerken van Nederland. Het is een klein vroeg Romaans kerkje. In oorsprong gaat deze kerk zelfs terug tot begin 9e eeuw. U kunt de kerk bezoeken. Via de kapel heeft een mooi uitzicht op het interieur van dit oude kerkje). Even verder komt u weer bij het café, de sponsor van de wandeling, waar u binnen of op het terras nog iets kunt eten of drinken.

Mesch is het zuidelijkst gelegen kerkdorp van Nederland. Op 12 september 1944 was Mesch het eerste Nederlandse kerkdorp dat bevrijd werd door Amerikaanse soldaten van de Old Hickory Divisie. Een onderdeel hiervan was de 113e cavaleriegroep (bijgenaamd Red Horse). Naast de openbare basisschool staat een gedenksteen ter nagedachtenis aan de bevrijding.