1. zakelijke gegevens



Dovnload 41.85 Kb.
Datum21.08.2016
Grootte41.85 Kb.
1. ZAKELIJKE GEGEVENS

Het boek Knielen op een bed violen is geschreven door de Nederlandse schrijver Jan Siebelink. Het werd in januari 2005 te Amsterdam uitgegeven door ‘De Bezige Bij’, Siebelink’s vaste uitgever. Ik heb in de zomervakantie 2006 de zesde druk (april 2006) gelezen en nu heb ik voor het maken van dit verslag uit de bibliotheek de tweede druk (januari 2005) gehaald.

ISBN: 9023416341; 9023416651; 9789023416340; 9789023416654

Taal: Nederlands


2. GEGEVENS OVER DE SCHRIJVER

Jan Siebelink is niet alleen een veel verkochte schrijver, hij heeft dan ook veel boeken geschreven. De hele waslijst van eenendertig titels (negenentwintig zelfgeschreven boeken, twee Franse boeken vertaald door Siebelink) is na te lezen in zijn boeken en op zijn website, maar dit zijn toch wel de meest verkochte en vooral meest besproken boeken.


Natuurlijk hebben we Knielen op een bed violen, als het best verkochte Nederlandse boek in jaren (300.000 exemplaren in het eerste jaar).
In het boekje Nachtschade, Siebelink’s debuut, staan vijf verhalen. Eén daarvan, Witte chrysanten, is de ‘voorloper van Knielen op een bed violen. Op zijn website schrijft Siebelink daarover:
"Terugziend na ruim vijfentwintigjarig schrijverschap, zie ik tot mijn verbazing dat mijn eerste verhaal 'Witte chrysanten', in een bestel van vijftien pagina's, in aanleg alle thema's bevat die ik later in mijn romans zal uitwerken: het effect van een streng religieuze opvoeding, de opvoeding, de bloemkwekerij van mijn ouders in Velp als metafoor voor een schuldeloze plek, de beschrijving van een typisch sociale laag in de samenleving, die van de kleine protestantse christelijke middenstand, met al haar zorgen en haar trots."
Ook gebaseerd op delen van ‘Witte chrysanten’ zijn de boeken ‘De herfst zal schitterend zijn’, ‘En joeg de vossen door het staande koren’ en ‘De overkant van de rivier’

Verder is er natuurlijk zijn vertaling van het boek A rebours, van J.K. Huysmans, in het Nederlands uitgekomen onder de titel ‘Tegen de keer’.


Jan Siebelink (1938) groeide op in een bloemkwekergezin uit Velp. Daarover vertelt hij: 'Ik kom uit een godsdienstig 'zwaar' milieu. Mijn vader had zich, na een hemels visioen, aangesloten bij een streng orthodoxe groepering.' De kwekerij van Siebelink’s vader wordt in veel werk o.a. De herfst zal schitterend zijn en En joeg de vossen door het staande koren als een soort Arcadië voorgesteld - en zijn vader als 'de tuinman van dit aardse paradijs'.
In zijn militaire diensttijd haalt hij de akte MO A Frans en later, in Leiden, zijn doctoraal. Tijdens deze studie komt hij in aanraking met J.K. Huysmans, een decadente negentiende-eeuwse schrijver die tot de kringen van Zola behoorde. Siebelink is zo gegrepen door het boek A rebours, dat hij besluit het te vertalen. Het verschijnt in 1977 onder de titel Tegen de keer en krijgt daarna een cultstatus.
Op de dag dat hij zijn Huysmans vertaling bij Johan Polak inlevert, gaat hij op de terugweg naar Dieren, waar hij toen woonde, bij zijn moeder in Velp langs. In de voorkamer, op de plaats waar zijn vader is overleden, schrijft hij op bloknootvelletjes, in enkele uren, het inmiddels klassieke verhaal Witte Chrysanten. Het werd opgenomen in de bundel Nachtschade (1975). J.G. Gaarlandt schreef in Vrij Nederland: 'Als er zoiets bestaat als een volmaakte vertelling, dan is het Witte Chrysanten'.

Herinneringen aan zijn docentschap aan een gymnasium in Ede zijn verbeeld in de verhalenbundel Laatste schooldag (1994) dat inmiddels 12 drukken beleefde. Siebelink publiceerde over Franse literatuur in HP/De Tijd en Vrij Nederland. Deze artikelen zijn gebundeld in De reptielse geest (1981) en De prins van nachtelijke Parijs (1985). Met zijn oud-streekgenoot John Jansen van Galen voerde hij een briefwisseling over Velp: Dorpsstraat ons dorp (1995).


In Mijn leven met Tikker beschrijft Siebelink het leven van zijn geliefde windhond Tikker, die hem en zijn gezin meer dan veertien jaar vergezelde (1999). In 2002 verscheen zijn historische roman Margaretha over landvoogdes Margaretha van Parma. En in 2005 Knielen op een bed violen, een monumentaal eerbetoon aan zijn vader. De roman werd unaniem geprezen, is genomineerd voor de NS Publieksprijs en won de AKO Literatuurprijs 2005. Knielen op een bed violen kan beschouwd worden als een uitwerking van de thematiek die al in het allereerste verhaal Witte Chrysanten aanwezig is.
3. KORTE INHOUD

Hans Sievez is enig kind. Zijn moeder is ‘gewoon’ protestants, maar zijn vader is heel erg met zijn geloof bezig. Hans heeft het niet goed thuis (hij heeft altijd ruzie met zijn vader) en op een dag loopt hij weg. Hij gaat werken op een kwekerij. Daar ontmoet hij Jozef Mieras. Jozef is een aardige jongen, maar hij blijft een beetje veel bij Hans ‘plakken’.


Hans spaart geld bij elkaar en trouwt met Margje, zijn jeugdliefde. Ze beginnen een eigen kwekerij in Velp. Op een dag staat Jozef voor de deur. Hij praat met Hans over het geloof. Hans krijgt van hem een boek dat hij maar eens moet lezen. Jozef komt steeds vaker en Hans komt ook met andere ‘mensen van het geloof’ in aanraking. Margje weet hier allemaal niets vanaf.
Margje bevalt van een zoon, genaamd Ruben. Hans is heel blij met Ruben. Een tijd later moet Margje weer bevallen. Hans kon er niet bij zijn vanwege een bijeenkomst. Als hij hoort dat het een miskraam is wil hij niets meer met het geloof te maken hebben. Bij de volgende zwangerschap hoopt Hans op een meisje. Het wordt een jongen. Tom. Uit frustratie gooit hij alles op de grond en loopt boos weg. Jozef en de anderen blijven komen.

De buurman bouwt een zwembad in de achtertuin dat voor veel overlast zorgt.


Hans krijgt longkanker en ligt opsterven. Hij wil absoluut niet dat Margje tegen hem praat als hij op het punt staat naar de hemel te gaan, want zij is niet bekeerd. Als zij tegen hem praat op het moment dat hij doodgaat, komt hij niet in de hemel. Zo sterft hij.
4. BESCHRIJVING VAN DE HOOFDPERSOON

Hans Sieves, de hoofdpersoon van het verhaal, heeft een aardig en zachtmoedig karakter. Hij is, vooral in het begin, vaak in zichzelf gekeerd, maar heeft soms plotselinge woede aanvallen. Ook is hij, net als zijn vrouw Margje erg koppig en als hij een idee heeft, laat hij dat niet zomaar uit zijn hoofd praten. Door zijn koppigheid komt hij vaak in de problemen. Ook heeft hij de neiging niet helemaal eerlijk te zijn. Als jongetje jatte hij bijvoorbeeld een paar keer zijn meesters pen ‘omdat die zo mooi glom’ en later vertelt hij niks aan Margje. Hij vertelt bijvoorbeeld niet dat hij al zijn boeken koopt van het geld uit een spaarpotje.

Naarmate het verhaal vordert wordt hij wantrouwiger, maar, natuurlijk, ook volwassener. In het begin van het boek zit hij op de basis school en je volgt zijn verdere leven.

Hij is soms twijfelachtig, maar soms ook heel vastberaden. Met die miskraam, bijvoorbeeld, laat hij zijn geloof vallen. Als de ‘broeders’ dan toch blijven komen pakt hij het weer op. Als hij een ‘hemels’ visioen krijgt weet hij zeker dat hij voorbestemt hij is.

Zijn koppigheid en zijn gedrag als de hele tijd praten over het geloof komen zijn relatie niet ten goede. Margje gaat zich ook afzijdig gedragen en Tom, het slimste jongetje van de school, gaat aan de drank omdat hij denkt dat zijn vader niet van hem houd.

Hans verandert in het verhaal. Natuurlijk, want je ziet hem opgroeien. Als klein jongetje is hij erg verlegen en in zichzelf gekeerd. Later wordt hij natuurlijk ouder, maar een grote mond heeft hij niet vaak.

Hans heeft in zijn werk natuurlijk veel met mensen te maken, maar in zijn geloof heeft hij dat ook. Hij is uiteraard getrouwd met Margje, heeft twee kinderen, zijn (vaste) klanten en zijn vervelende buurman, maar ook Steffen, de prediker, Jozef Miras en alle anderen gaan een steeds grotere rol in zijn leven spelen.

Het is wel grappig om te zien hoe Hans Sieves langzaam maar zeker dezelfde fout maakt als zijn vader. Siebelink benadrukt dit heel duidelijk. In het begin van het boek ziet ‘vader’ een verrotte kool. Hij slaat hem stuk. Als blijkt dat er nog meer verrot zijn geeft hij de schuld aan duivels en demonen en hakt alle kolen, inclusief de goede, eetbare, kapot. Hans ziet dit gebeuren.

Als Hans jaren later, tijdens één van zijn zeldzame woedeaanvallen een rotte kool ontdekt gebeurt hetzelfde. Zijn zoon, Ruben, ziet het.

Langzaam komt Hans steeds meer in de macht van de ‘goddelijken’. Of, zoals Jan Siebelink het zelf zegt:

“Het geleidelijke maar onstuitbare afglijden van een zachtaardig maar in zijn jeugd verwond man – vluchtend in het zwartste calvinisme – en het verdriet dat hij in zijn naaste omgeving veroorzaakt. (…) Het is ook een verhaal van een grote liefde. Een man en een vrouw: de een wil overleven in het hiernamaals, de ander in het nu.” (uit een brief van de auteur aan de uitgever)
5. ANDERE BELANGRIJKE PERSONEN

Margje

Margje zorgt heel goed voor Hans. Zonder haar was hij net zo geworden als Jozef Mieras of misschien nog wel erger. Hans ergert zich mateloos aan haar, maar houdt wel van haar.


Ruben

Ruben is een heel belangrijk figuur in het leven van Hans. Eerst is hij het met zijn vader eens, hij gelooft, maar overdrijft het niet zo erg als zijn vader. Ruben is denk ik één van de weinige niet bekeerde mensen waar hij echt om gaf.


Wim Maters

Wim maters de ‘rijke buurman’ die eerst heel aardig doet, dan een stukje grond van hem koopt en er dan opeens een groot zwembad bouwt. Hij brengt de familie Sievez eigenlijk alleen maar ellende.


Jozef Mieras

Hans kent Jozef al vanaf de kwekerij in den Haag. Jozef was toen een goede vriend, maar misschien ook wel een beetje een té goede. Hans zei hem dat hij hem even met rust moest laten, maar op een dag klopt hij toch weer aan op de kwekerij van Hans. Hij overtuigt Hans van ‘het geloof’ en is een beetje de contactman die ook oog heeft voor andere dingen tussen de (toen nog) nuchtere Hans en de zweverige predikers.



Huub Steffen

De prediker. Hij komt op een gegeven moment vaak op zondag de mis voorlezen in huize Sievez. Als hij niet predikt (wat hij overigens met veel (teveel) gevoel doet) is zijn stem tamelijk toonloos.


6. WAAR EN WANNEER SPEELT HET VERHAAL ZICH AF

Het verhaal speelt zich voor het grootste gedeelte af in Velp (Nederland). Hans is geboren in het straatarme dorpje Lathum. Voor iedereen is Velp aan ‘de overkant’ een soort van ‘het beloofde land’ of ‘het land Kanaäns’. De mensen uit Lathum komen daar slechts om een trouwjurk te kopen. Verhuizen naar het rijkere gebied doen ze nooit. Hans wel. Hans vertrekt naar Den Haag en komt later in Velp wonen. Dat wilde hij als kind al en het is hem gelukt. Er wordt nergens een jaartal genoemd. In het hele boek niet, maar aan de symptomen te zien (een paar auto’s, soms een bestelwagentje, een radio, geen TV bij de Sievez’) zal het tussen de zestig en zeventig jaar geleden zijn begonnen. Het enige wat er wel in voorkomt qua tijd: er ontbreekt een periode waarin niet zo veel gebeurd (dat zijn een jaartje of twintig) en in die tijd vindt de tweede wereld oorlog plaats. Het verhaal had op zich niet in een andere tijd kunnen spelen. Het had wel een jaartje of twintig speling kunnen hebben, maar ze zijn steeds meer bezig met het ontwikkelen van de techniek. Aan het begin van het boek heeft een rijke meneer een grote auto. Die was erg duur. Misschien wel zesduizend gulden. In Velp heeft zijn buurman er ook een paar en hij heeft een zwembad met de allernieuwste golfmachines. Uit Amerika.


7. TITELVERKLARING

Het boek heet, uiteraard, Knielen op een bed violen. Verder doorgedacht heeft dat natuurlijk te maken met het bidden en erg bezig zijn met het geloof. Hij doet heel veel met zijn geloof, bidt ook veel en knielt dus ook veel. Verder is er natuurlijk zijn dagelijks leven. Met Margje en zijn kinderen maar uiteraard ook, en dat is een heel belangrijk onderwerp in zijn leven, zijn bloemen en zijn kwekerij! Letterlijk is het zo dat hij na zijn visioen weer tot zinnen komt en beseft dat hij geknield zit op een bed violen.


Er staat ook voor ieder verschillend ‘deel’ in het boek een strofe van een psalm. Dit zijn de strofen 1 t/m 7 van psalm 119.

Voordat het boek begint, nog voor de proloog, staat het volgende zinnetje


…en had de liefde niet…
1 Cor.13

Dat is, in het kort, de gedachte van het boek. In het heel kort dan, maar het is zo dat Hans zich teveel bezig houdt met andere dingen, waardoor hij het echte geluk in zijn leven, en zijn liefde, misloopt.


8. THEMA

Christelijk milieu – geloofsproblematiek – psychologisch

Dat zijn de hokjes waar de openbare bibliotheek het boek in plaatst. Christelijk milieu en geloofsproblematiek staan als onderwerp en het genre is ‘psychologisch’. Siebelink schrijft vaak over dit soort onderwerpen. Zijn boeken zijn boeken waar je wat langer over na moet denken voordat je doorhebt wat hij ermee bedoeld. Het zijn ook meer boeken die een beetje geschreven zijn alsof ze zijn geschreven omdat het verhaal eruit moest. Niet voor het publiek maar voor zichzelf.


Jan Siebelink wil met het boek laten zien dat er niet één ding is, dat het belangrijkste is. Er zijn meerdere dingen en factoren die zorgen dat jij, en je omgeving, gelukkig worden.
9. EIGEN MENING

a. Over de moeilijkheid

Het was zeker geen makkelijk boek. Misschien wel een van de moeilijkste Nederlandse boeken die ik heb gelezen. Het was ook niet te moeilijk, alleen soms had ik dat ik een beetje afdwaalde van het verhaal omdat het te uitvoerig beschreven was. Er zit veel vaart in het verhaal (het leven van één man in 446 bladzijden), maar zijn manier van schrijven is niet heel snel. Dat is jammer, want dat haalt de vaart weer uit het verhaal.


b. Over spanning

Het boek was niet bepaald heel spannend in de zin van: ‘nu wordt de hoofdpersoon bijna verscheurd door een monster’ of zo. Wel is er bijvoorbeeld dat stukje met het zwembad en de grond. Dan zegt Hans zulke domme dingen dat je denkt van: ‘had hij dat nou maar niet gezegd. Nu komt het nooit meer goed want…’


c. Over gevoelens

Gevoelens komen heel sterk aan bod in dit boek. Het was een hard boek, soms zelfs gemeen, maar vooral een gevoelig en aangrijpend boek. Je voelde de dilemma’s van Hans, en ook van Margje, als je op een gegeven moment zelfs tijdelijk ergens anders gaat wonen omdat ze het niet meer aankan. Degene van wie ik het boek oorspronkelijk had geleend moest op het eind ‘kei-hard huilen’, zoals hij het zelf zei. Ook zijn vriendin was helemaal ontroerd.


d. Over meeleven

Ik kon me op sommige momenten heel goed inleven in de hoofdpersoon, maar sommige dingen die hij deed waren gewoon onbegrijpelijk. Zo smeet hij uit woede alles op de grond als hij hoort dat hij een zoon heeft gekregen. Op zijn sterfbed mag zijn vrouw niet bij hem zijn. Hij wil niet dat ze tegen hem praat als hij dood gaat. Dan gaat hij namelijk gelijk naar de hel omdat zijn vrouw niet bekeerd is.


e. Over de afloop

Het liep anders af dan ik verwacht had. Het liep niet goed af. Eigenlijk ook niet heel slecht. Ja, Hans gaat wel dood, maar dat had ik ook wel verwacht. Het was meer een verdrietig, een droevig einde. Ik had verwacht dat hij in elk geval nog wat minder met zijn geloof zou bezig zou zijn voor het eind van het boek. Hij sterft op de manier zoals zijn vader is gestorven. Triest, vol verwachting over de hemel, de angst om daar niet te komen en dan ook nog een niet bekeerde vrouw die een beetje tegen hem aan begint te praten. Kortom: hij sterft triest, angstig, maar vol verwachting.


f. Over ‘echtheid’

Het verhaal is het fictieve levensverhaal van een man, geïnspireerd door het leven van (de vader van) de schrijver. De vader van Jan Siebelink sloot zich na een hemels visioen aan bij een streng orthodoxe groepering. Hij voedde zijn kinderen ook zo op. Jan ging naar kwekers school. Later werd hij leraar en studeerde hij Frans en Letterkunde. Daar wijkt het verhaal af.


g. Over humor

Je kunt nou niet echt over het boek zeggen dat er humor in zat. Natuurlijk waren er wel een paar mensen die wat grapjes maakten, maar Siebelink zelf blijft serieus. Ik vind het altijd leuk als boeken humoristisch geschreven zijn, maar dit is zo’n (bij gebrek aan beter woord) droevig boek. Het gaat eigenlijk over een fout die iemand maakt en de ellende die hij daarmee bij zichzelf en zijn omgeving veroorzaakt. Dus ik snap wel dat hier niet echt humor in zit.


10. ACHTERAF

Dit was mijn leesverslag over het boek ‘Knielen op een bed violen’ van Jan Siebelink. Ik hoop dat het een beetje goed is en dat je er wat aan hebt. Als je van lezen houd is dit boek zeker aan te raden. Als je niet veel/vaak leest of een over-emotioneel persoon bent zou ik er vooral niet aan beginnen…


Jesse de Rooy
MEER INFORMATIE & BRONVERMELDING

Gebruikte bronnen:


  • Knielen op een bed violen, Jan Siebelink, Boek

  • Officiële Website Jan Siebelink, http://www.jansiebelink.nl/, Website

  • Website uitgever De Bezige Bij, http://www.debezigebij.nl/, Website

  • Google Nederland, http://www.google.nl/, Zoekmachine

  • Google Afbeeldingenzoeker, http://www.google.nl/imghp, Zoekmachine


Meer informatie:

  • http://www.jansiebelink.nl/

  • http://www.debezigebij.nl/

  • http://members.home.nl/h.rommers/jesse/leesverslag


T!p: Al deze links en nog veel meer leuke multimedia extra’s vind je op

http://members.home.nl/h.rommers/jesse/leesverslag/xtra/siebelink.html
 HEB JE EEN VRAAG, EEN OPMERKING OF SUGGESTIE OVER DIT LEESVERSLAG OF EEN VAN DE ANDERE ARTIKELEN VAN JESSE DE ROOY PRODUCTIES? STEL JE VRAAG! VRAAG HET MIJ PERSOONLIJK OF BEL EVEN. JE Kunt NATUURLIJK OOK MAILEN OF EEN BRIEF SCHRIJVEN.

JESSE DE ROOY PRODUCTIES:

 RIEGHEIDE 62

9451 EK, ROLDE

DRENTHE, NEDERLAND

 0592-248077

06-36166877

 JESSEDEROOY@GMAIL.COM

WEBMASTERDEROOY@GMAIL.COM

© COPYRIGHT 2006 JESSE DE ROOY PRODUCTIONS AND JDR PRODUCTIONS: LEESVERSLAGEN


© Jesse de Rooy 2006

http://members.home.nl/h.rommers/jesse/leesverslag

jessederooy@gmail.com

webmasterderooy@gmail.com



INHOUDSOPGAVE & LEESWIJZER

Leeswijzer

Naast een inhoudsopgave zit er vanaf nu ook een Leeswijzer in de boekverslagen van Jesse de Rooy. Volg de Leeswijzer en je vindt altijd wat je zoekt!


Wat zoek je?

Informatie over…

… Het boek

… De schrijver

… De uitgever

… De hoofpersoon

… Iets anders
Het boek:

Ga naar hoofdstuk 3. Korte Inhoud op pagina 2. Hier vind je een korte samenvatting van het boek.

Zie ook: Hoofdstuk 1. Zakelijke Gegevens op pagina 1.
De schrijver:

Ga naar hoofdstuk 2. Gegevens Over De Schrijver op pagina 1. Hier vind je van alles over de schrijver. Zijn biografie, zijn andere beroemde boeken en nog veel meer.

Zie ook: Hoofdstuk 1. Zakelijke Gegevens op pagina 1.

Hoofdstuk Meer Informatie & Bronvermelding op pagina 6.

Hoofdstuk 8. Thema op pagina 4.
De uitgever:

Ga naar Hoofdstuk 1. Zakelijke Gegevens. De uitgever is niet heel belangrijk in een leesverslag. Voor het boek natuurlijk wel, maar op de achtergrond. Je vindt de uitgever altijd bij de zakelijke gegevens over het boek. Hier staan tevens de naam van de schrijver, de titel van het boek, de verschijningsdatum en, i.v.m. herziene uitgaven, de druk waar het verslag over is gemaakt.

Zie ook: Hoofdstuk Meer Informatie & Bronvermelding op pagina 6.
De hoofdpersoon:

Ga naar Hoofdstuk 4. Beschrijving Van De Hoofdpersoon op pagina 2. Hier vindt je alles over de hoofdpersoon wat er maar te vinden is. Van de relaties met andere personen tot zijn of haar lievelingskleur: als het bekend is, staat het er.

Zie ook: Hoofdstuk 5. Andere Belangrijke Personen op pagina 3.
Iets anders:

Op zoek naar een recensie?

De tijd waarin het zich afspeelt?

Een titelverklaring?

Of het thema van het boek?

Kijk even bij de Inhoudsopgave hieronder.

Is dit niet wat je zoekt? Kijk dan even bij Hoofdstuk Meer Informatie of op de website.

Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1, pagina 1

Zakelijke Gegevens
Hoofdstuk 2, pagina 1

Gegevens Over De Schrijver
Hoofdstuk 3, pagina 2

Korte Inhoud
Hoofdstuk 4, pagina 2

Beschrijving Van De Hoofdpersoon
Hoofdstuk 5, pagina 3

Andere Belangrijke Personen

Margje, Ruben, Wim Maters, Jozef Mieras, Huub Steffen
Hoofdstuk 6, pagina 4

Waar en Wanneer Speelt Het Verhaal Zich Af
Hoofdstuk 7, pagina 4

Titelverklaring
Hoofdstuk 8, pagina 4

Thema
Hoofdstuk 9, pagina 5

Eigen mening


  1. Over de moeilijkheid

  2. Over spanning

  3. Over gevoelens

  4. Over meeleven

  5. Over de afloop

  6. Over ‘echtheid’

  7. Over humor, pagina 6

Hoofdstuk 10, pagina 6



Achteraf
Meer Informatie & Bronvermelding, pagina 6

Gebruikte bronnen

Meer informatie
Inhoudsopgave & Leeswijzer, pagina 7

Leeswijzer

Inhoudsopgave, pagina 8







De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina