10 oktober 2010 Antwerpen Elzenveld 11u Vlaams Radio Koor o l. v. Johan Duijck



Dovnload 185.81 Kb.
Pagina1/4
Datum20.08.2016
Grootte185.81 Kb.
  1   2   3   4


10 oktober 2010

Antwerpen Elzenveld 11u

Vlaams Radio Koor
o.l.v. Johan Duijck


There is another Sky

Vlaams Radio Koor


Het Vlaams Radio Koor werd als professioneel kamerkoor opgericht in 1937 door de toenmalige openbare omroep (NIR). Door de combinatie van jarenlange studio-ervaring enerzijds en een doorgedreven verjonging anderzijds, is het Vlaams Radio Koor uitgegroeid tot een ensemble van uitzonderlijk hoog niveau, dat in binnen- en buitenland wordt opgemerkt. De 24 professionele zangers repeteren onder leiding van chef-dirigent Bo Holten in Studio 1 van het vermaarde Flagey-gebouw in Brussel.


Een eerste belangrijke pijler in de programmering van het Vlaams Radio Koor zijn de a capella producties, waarmee het koor zo’n 6 keer per jaar op tournee gaat doorheen heel Vlaanderen. De thema’s van deze producties worden met zorg uitgewerkt, en ingevuld met zowel vergeten parels als grote klassiekers uit het volledige repertoire voor kamerkoor. Voor de uitvoering van deze concerten worden locaties gekozen die door hun intieme karakter voor een unieke emotionele en artistieke ervaring zorgen bij het publiek.
Daarnaast werkt het Vlaams Radio Koor op regelmatige basis samen met gerenommeerde instrumentale ensembles uit binnen- en buitenland aan specifieke projecten.

Naast de vaste partners in Vlaanderen heeft het Vlaams Radio Koor intussen een eigen plek verovert op verschillende internationale podia. Vooral in Frankrijk is het koor een graag geziene gast op verscheidene festivals, maar ook in Nederland en Italië groeit de interesse en waardering voor de kwaliteiten van de zangers en chef-dirigent.


Deze internationale erkenning geldt evenzeer voor de reeks cd’s die het koor bij het label Glossa uitbrengt, en waarin het groot repertoire voor kamerkoor aan bod komt. In vermaarde publicaties als Diapason, Le Monde de la Musique en Grammophone kregen de opnames Missa brevis (Kodály), Chrysostomos liturgie (Rachmaninov), Motetten (Bach) en Das Berliner Requiem (Weill) lovende kritieken en hoge waarderingscijfers.

Het Vlaams Radio Koor behoudt ook zijn unieke status van radiokoor. De nauwe band met de openbare omroep (VRT) uit zich in talrijke studioproducties en deelname aan events van radio en televisie. Bovendien worden bijna alle concertproducties opgenomen door Klara, waardoor het koor een unieke verzameling opnames heeft opgebouwd, onder meer met werk van Vlaamse componisten.

Het Vlaams Radio Koor is een instelling van de Vlaamse Gemeenschap. Mediapartners zijn Klara en Roularta.




Johan Duijck | dirigent - componist

Johan Duijck (°1954) is een veelzijdig musicus: koordirigent, componist, pianist en leraar. Als dirigent van het Vlaams Radio Koor, het Academy of St. Martin in the Fields Chorus (Londen), het Europees Jeugdkoor en het Gents Madrigaalkoor verwierf hij internationale erkenning. Hij wordt regelmatig uitgenodigd als gastdirigent bij de belangrijkste kamer- en radiokoren doorheen Europa en Latijns-Amerika. Hij is een gewaardeerd docent en jurylid op talloze internationale dirigntencursussen en koorfestivals.

Als componist legt Johan Duijck zich bij voorkeur toe op piano- en koormuziek. Zijn belangrijkste composities zijn de cantates 'el Camino del Alma' en 'A mirror to St. Nicolas', het koorwerk ‘Cantationes Sacrae in honorem Thomas Tallis’ en de pianowerken 'The well-tempered pianist' en 'Le tombeau de Ravel'. Johan Duijck is Composer in Residence van het Vlaams Radio Koor. Bij het label Phaedra (In Flanders’ Fields) verschenen 3 cd’s volledig gewijd aan zijn composities (www.phaedracd.com).
Naast het dirigeren en componeren beleeft Johan Duijck enorm veel vreugde aan zijn eerste grote liefde: de piano. Hij is gegradueerde van de internationaal befaamde Muziekkapel Koningin Elisabeth en verwierf de prijzen Günther, Pro Civitate, Tenuto, Ollin en Lefranc. In zijn recitals wisselt hij de meesterwerken uit de literatuur af met vergeten parels en originele vondsten.
Ook op pedagogisch gebied geniet Johan Duijck een uitstekende reputatie. Hij doceert piano aan het Koninklijk Conservatorium te Gent en koordirectie aan de Escola Superior de Música de Catalunya te Barcelona (E). Aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, de Dartington International Summer School (GB) en de Euskalerriko Abesbatzen Elkartea (E) onderrichtte hij piano en koordirectie aan talloze studenten. Zijn voornaamste leermeesters waren Peter Cabus (compositie), Robert Steyaert (piano) en László Heltay (directie). De Vlaamse Radio en Televisie realiseerde een mooi filmportret over Johan Duijck: “Over vriendschap en muziek”. Daarin worden de verschillende facetten van zijn muzikale veelzijdigheid uitvoerig belicht.


Hans Ryckelynck

Piano


Hans Ryckelynck (Gent, 1972) studeerde piano bij Johan Duijck aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent en aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Argenteuil, waar hij summa cum laude afstudeerde. Aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel studeerde hij ook harmonie, contrapunt en fuga. Van 1995 tot 1999 vervolmaakte hij zich in Parijs bij de vermaarde pianist Abdel Rahman El Bacha. Hij volgde ook masterclasses bij Menahem Pressler en het Alban Berg Strijkkwartet en behaalde in 1998 de Meestergraad piano met de grootste onderscheiding aan het Lemmensinstituut. Hans Ryckelynck is laureaat van de prijzen Cantabile, Axion Classics en Tenuto en verwierf de prijs van de Belgische Artistieke Promotie van Sabam. In 1996 werd hij laureaat van de Belgische Stichting Roeping en in 1997 van het tweejaarlijkse kamermuziekconcours Rotary Club Gent.
Sindsdien werkt hij gestaag voort aan het uitbouwen van zijn carrière en is hij als solist en chambrist geregeld in België te horen. Hij verleende reeds verscheidene malen zijn medewerking aan cd-opnames en trad op met het Danel Kwartet, het Vlaams Radio Koor, Brussels Philharmonic - het Vlaams Radio Orkest en het Nationaal Orkest van België. Naast de concerten in eigen land gaf Hans Ryckelynck ook concerten in Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Denemarken en Japan. In december 2003 en april 2005 speelde hij in Tokyo in de befaamde Opera City Hall. Bij die laatste gelegenheid werd ook de cd-opname van de integrale vioolsonates

van Brahms voorgesteld, opgenomen met de violiste Yuki Hori en uitgegeven bij Phaedra. Zijn debuutcd met pianomuziek van Jongen, de Vocht en Mortelmans (Phaedra 92027) werd in september 2002 gelauwerd als "cd van de week" op Klara. “Het Concertgebouw” op radio 1 en ook Radio Vlaanderen Internationaal besprak de opname in lovende termen: “ces oeuvres sont rendues avec une sensibilité et une intelligence musicale aiguës… il interprète avec expressivité, chaleur et intelligence... avec un toucher précis et délicat.“ 


Hans Ryckelynck is assistent piano aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en begeleider aan de Academie voor Muziek en Woord te Roeselare. Daarnaast is hij een veelgevraagd docent en jurylid voor de stages Jong Talent (Jeugd en Muziek), Muzikamp, en de wedstrijden Cantabile en Dexia Cla

PROGRAMMA

Vlaams Radio Koor

Johan Duijck, dirigent

Hans Ryckelynck, piano

Johan Duijck - Concierto del Alma op.30

Vic Nees - Trois Complaintes


  1. A Furnes

  2. Jardin des Olives

  3. Les Vierges Sages

Rudi Tas - 4 motetten

  1. Gloria Patri

  2. Adoramus te Christe

  3. Domine Miserere

  4. Ave Maria

Roland Coryn - There is another sky, op. 71

  1. There is another sky

  2. I’ll tell you how the Sun rose

  3. Nobody knows this little Rose

  4. A slash of Blue

  5. Because I could not stop for Death


TOELICHTING bij het concert

Johan Duijck - Concierto del Alma Opus 30 (2010)

De Spaanse mystici uit de 16de eeuw blijven een onuitputtelijke bron van inspiratie voor Johan Duijck. Na zijn triptiek el Camino del Alma – op teksten van Fray Luis de León, San Juan de la Cruz en Santa Teresa de Ávila – gaf het St.-Lodewijkscollege te Brugge hem, ter gelegenheid van zijn 175ste verjaardag, de opdracht een Concerto voor piano en gemengd koor te schrijven. Ook ditmaal koos Johan Duijck voor een tekst van San Juan de la Cruz: En una noche oscura. De tekst beschrijft hoe de Ziel ’s nachts (en una noche oscura) de beslotenheid van het eigen, rustende lichaam (mi casa sosegada) verlaat, om in een oneindige ruimte de Geliefde, God, te vinden en te beminnen (Amado con amada). Johan Duijck beschrijft zijn Concierto del Alma op de volgende manier: “Op het eerste zicht leent de tekst zich meer tot rustige introspectie dan tot de virtuositeit van een pianoconcerto. Het ‘concertare’ (wedijveren) wordt echter vooral verklankt door een contrasterende dialoog van ogenschijnlijk losstaande fragmenten die geleidelijk meer op elkaar ingrijpen en elkaar beïnvloeden. Het scharniermoment in de compositie is de wondermooie vijfde strofe: ¡Oh noche que guiaste! Dit dromerig a capella hoofdstuk wordt voorafgegaan en gevolgd door een cadenza voor piano, die de spiegelstructuur van het werk verduidelijkt.”


Vic Nees – Trois Complaintes

Vic Nees werd geboren te Mechelen op 8 maart 1936, als zoon van beiaardier-componist Staf Nees. Aan het conservatorium van Antwerpen behaalde hij de eerste prijzen harmonie, contrapunt, fuga en compositie bij o.m. Marcel Andries en Flor Peeters, en in 1964 werd hij laureaat van de Meisterkurs für Chorleitung o.l.v. Kurt Thomas aan de Hochschule für Musik te Hamburg. Vanaf 1961 was Nees verbonden aan de BRT, eerst als producer koormuziek en vanaf 1970 als dirigent van het Vlaams Radio Koor. Daarnaast leidde hij van 1961 tot 1969 het Vokaal Ensemble Philippus de Monte te Mechelen en het Ter Kamerenkoor te Brussel. Voor zijn composities werd Vic Nees verschillende keren bekroond : in 1973 ontving hij de Prijs Eugène Baie voor zijn volledige koormuziek, in 1990 de AGEC-prijs (uitgereikt door de Arbeitsgemeinschaft Europäischer Chorverbände) voor Regina Coeli-Blue be it (1988) en in 1995 de Vondelprijs (van de Alfred Toepfer Stiftung in Hamburg). Buiten een paar kamermuziekwerken is zijn compositorisch werk uitsluitend gewijd aan de vocale muziek.


De Trois Complaintes (Drie klaagzangen) uit 2007 zijn drie koorliederen op gedichten van de Belgische dichteres Liliane Wouters. De eerste klaagzang, A Furnes, is een mooi voorbeeld van de wijze waarop Nees de tekst nauwgezet volgt. Het lied verhaalt de twijfel van de pelgrims, die aan het einde verlost worden uit hun onzekerheid. In Jardin des olives komt Christus aan het woord, hij lijdt onder het verraad van één van zijn beste vrienden, Judas.

De rol van Christus wordt vertolkt door een baritonsolo, terwijl het koor zijn woorden volgt en becommentarieert. De inhoud van het derde lied verwijst met een knipoog naar de parabel van de wijze en de dwaze maagden, uit Mattheus 25: 1-13. Het verschil tussen de wijze en de ‘frivole’ meisjes wordt in de muziek uitgedrukt door afwisselingen in het ritme.


Rudi Tas – 4 Motetten
Rudi Tas, geboren te Aalst in 1957, studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Brussel en Gent. Hij behaalde er tal van diploma's in de instrumentale en theoretische vakken, waaronder zijn einddiploma compositie bij Roland Coryn. Aanvankelijk was hij vooral actief als concertorganist en koordirigent, maar vanaf 1992 legde hij zich intensief en uitsluitend toe op het componeren. Een groot aantal van zijn composities werd op nationale en internationale compositiewedstrijden bekroond. Zo werd zijn Symphonia da Requiem voor sopraansolo, recitant, solokoor, gemengd koor en orkest in 1992 genomineerd voor de Europese AGEC-prijs; een presitigieuze prijs die hem in 1996 werd toegekend voor zijn koorwerk Flowers of life. Als componist mocht Rudi Tas opdrachten uitvoeren voor het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, de VRT en tal van vocale en instrumentale wedstrijden. In het Kunstonderwijs is hij actief als leraar orgel en theoretische vakken.
De cyclus 4 Motetten bestaat uit vier nummers, die evenwel afzonderlijk uitvoerbaar zijn omdat er geen dwingend inhoudelijk verband schuilt in de gekozen teksten: de eerste is trinitair, de volgende twee christologisch en de vierde mariaal. Ze kunnen daarom afzonderlijk in elke liturgische periode ingeschakeld worden. Tijdens een concertuitvoering geniet een volledige uitvoering echter de voorkeur, aangezien er artistiek wél een grote eenheid aanwezig is. De vier Motetten maken deel uit van een pakket koorwerken van acht verschillende componisten die werd uitgegeven naar aanleiding van de zestigste verjaardag van Vic Nees. Een paar componisten citeerden met een knipoog een klein zinnetje uit Nees’ werk. Bij Rudi Tas is dit geen letterlijk citaat, maar eerder een reeks ‘stijlcitaten’

.

Roland Coryn – There is another sky, op.71



Roland Coryn werd geboren in een artistieke omgeving: zijn broer was een fervent tekenaar en schilder, en ook binnen zijn familie waren contacten met diverse artiesten niet vreemd. Hij studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent, waar hij diploma’s behaalde voor altviool, kamermuziek en compositie. Tussen 1960 en 1975 was Roland Coryn hoofdzakelijk actief als uitvoerend musicus. Hij speelde altviool in het Belgisch Kamerorkest, waar hij in contact kwam met moderne muziek, en was stichtend lid van het Vlaams Pianokwartet, dat zich toelegde op werken van bekende componisten en Belgische meesters. Van 1986 tot 1997 leidde hij in Gent het Nieuw Conservatoriumensemble, waarmee hij hoofdzakelijk hedendaagse muziek uitvoerde. Als componist behaalde hij diverse prijzen, waaronder de Tenutoprijs in 1973 (Quattro Movimenti), de Jef Van Hoofprijs in 1974 (Triptiek), de Koopalprijs in 1986 voor zijn kamermuziekoeuvre, en de Visser-Neerlandiaprijs in 1999 voor de totaliteit van zijn oeuvre. In 1993 werd hij verkozen tot lid van de Academie voor Schone Kunsten, Letteren en Wetenschappen van België.

There is another sky op.71 is de tweede reeks koorliederen die Roland Coryn componeerde op gedichten van de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson (1830-1886). Haar gedichten blijven hem intrigeren en verwonderen: “Opvallend bij haar is de wijze waarop zij in haar gedichten, soms met heel weinig maar perfect gekozen bewoordingen en precieze begrijpelijke beelden, een sfeer oproept, een klimaat schept, en de lezer een toekomstbeeld voor ogen houdt die hem niet alleen het gevoel maar ook de zekerheid geven dat hij nooit meer op dezelfde manier de wereld zal aanschouwen als voor het lezen van het gedicht. Emily Dickinson is een uitzonderlijke en geniale vrouw die voor zichzelf een wereldbeschouwing schiep die het haar niet alleen mogelijk maakte haar tijd te overleven, maar ons ook vandaag nog weet te boeien. Het was dan ook niet te verwonderen dat door die eigenheid het grootste aantal van haar gedichten enkel na haar overlijden werd uitgegeven.”
Deze reeks koorliederen heeft, net als de eerste bundel, de titel van het eerste gedicht meegekregen. De eerste zin – There is another sky – schept meteen de sfeer voor de compositie, namelijk die van een andere wereld, waarin evenwicht en schoonheid heersen. Roland Coryn bleef bij het componeren trouw aan het karakter van elk gedicht. Zo probeert hij in het tweede lied de verhalende toon van de dichteres over te nemen in de muziek. Het vierde lied, A Slash of Blue benadert hij dan weer als een kunstschilder die voor zijn doek staat en met ogenschijnlijk losse bewegingen ‘een streep blauw en een veeg grijs’ op het doek aanbrengt. In de muziek vertaalt dit zich in een snelle beweging voor het solistenkoor dat op de achtergrond zingt, terwijl het tuttikoor ernaast beweegt. De cyclus eindigt met het aangrijpende Because I couldn’t stop for Death. Een grote crescendo werkt toe naar de voorlaatste strofe, waarin de dichteres samen met de dood voor haar graf staat. Deze climax wordt dan afgebouwd: berusting en begrip komen in de plaats, het lied eindigt in stilte.


TEKSTEN

Johan Duijck - Concierto del Alma




(tekst: San Juan de la Cruz)










En una noche oscura,

In een donkere nacht

con ansias en amores inflamada,

hunkerend, ontvlamd in liefde,

¡oh dichosa ventura!

o gelukkig overkomen!

salí sin ser notada,

ging ik ongemerkt naar buiten,

estando ya mi casa sosegada.

reeds lag mijn huis in rust.







A oscuras y segura,

In het donker, veilig,

por la secreta escala disfrazada,

langs de geheime ladder, vermomd,

¡oh dichosa ventura!

o gelukkig overkomen!

a oscuras y en celada,

in het donker verholen,

estando ya mi casa sosegada.

reeds lag mijn huis in rust.







En la noche dichosa,

In die gelukkige nacht,

en secreto, que nadie me veía,

in het geheim, want niemand zag mij

ni yo miraba cosa,

noch ik had oog voor iets,

sin otra luz ni guía

geen licht, geen gids

sino la que en el corazón ardía.

dan wat er gloeide in het hart.







Aquesta me guiaba

Dat gidste mij,

más cierto que la luz del mediodía,

zekerder dan het licht midden op de dag,

adonde me esperaba

naar waar mij wachtte

quien yo bien me sabía,

hij, mij zo vertrouwd,

en parte donde nadie parecía.

op een plek waar niemand kwam.







¡Oh noche que me guiaste!,

O nacht die gidste, jij!

¡Oh noche amable más que el alborada!

O nacht, beminlijker dan het ochtendgloren!

¡Oh noche que juntaste

O nacht, jij hebt verbonden

Amado con amada,

beminde met beminde,

amada en el Amado transformada!

beminde in de beminde omgevormd.







En mi pecho florido,

Aan mijn borst in bloei,

que entero para él solo se guardaba,

geheel voor hem alleen bewaard,

allí quedó dormido,

daar bleef hij ingeslapen,

y yo le regalaba,

ik streelde hem,

y el ventalle de cedros aire daba.

een waaier van ceders bracht koelte.







El aire de la almena,

De koelte van de tinne kwam,

cuando yo sus cabellos esparcía,

terwijl ik door zijn haren streek,

con su mano serena

met haar hand sereen

en mi cuello hería,

mijn hals verwonden,

y todos mis sentidos suspendía.

vervoerde al mijn zinnen.







Quedéme y olvidéme,

Zelfvergeten bleef ik,

el rostro recliné sobre el Amado,

vlijend het gelaat over de beminde,

cesó todo, y dejéme,

alles week, ik liet mij

dejando mi cuidado

latend mijn schroom

entre las azucenas olvidado.

tussen de leliën vergeten.



  1   2   3   4


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2019
stuur bericht

    Hoofdpagina