15. eijsden 16km

Datum22.07.2016

15. EIJSDEN 16km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze wandeling met klimmen en dalen loopt u over veldwegen en door bos naar Eben Emael in België. U loopt geruime tijd door het hellingbos langs talloze mergelgrotten en via een steile klim weer omhoog naar het plateau. Halverwege loopt u door het mooie dal van de Jeker. U kunt halverwege pauzeren bij Taverne-Brasserie La Concorde in Eben-Emael (Dagelijks open vanaf 09.00 uur, maandag gesloten). Aan het eind is een prachtig terras aan de Maas.
Startadres: Eetcafé Aon ’t Bat, Bat 9, Eijsden.

(U kunt parkeren op de parkeerplaats Vroenhof 1 Eijsden).

Gps afstand 16000m

Looptijd: 3.30

Hoogteverschil: 86m.
Let op! Het veerpontje in Eijsden vaart van Pasen t/m oktober. Buiten dit seizoen moet u in Ternaaien starten Café le Grand Petit aan de Rue des Battes.

15. EIJSDEN 16km

Vanaf parkeerplaats Vroenhof loopt u omlaag naar café de Raetskelder en ga L. Bij St. Christinakerk (1508) gaat u R. Aan de kruising aan het Mariaplein RD. De kasseienweg buigt even verder naar links en heet dan Bat. U komt bij Eetcafé ’t Bat.
1. Ga omlaag naar het meest zuidelijk gelegen veerpont van Nederland. Steek de Maas over. Vanaf het veerpont loopt u omhoog.
2. Boven gaat u R langs brasserie Le Grand Petit. Negeer voorbij de brasserie alle zijwegen links en blijf RD (Rue des Battes) lopen. Bij huisnr. 89 buigt de asfaltweg naar links. Negeer zijweg rechts. Aan de T-splitsing gaat u R richting Sint-Remy kerk (1902). Negeer twee zijwegen rechts. Aan de ruime 4-sprong van verharde wegen bij zitbank en wegwijzers gaat u L omhoog. Steek boven via de brug het Albertkanaal over.
3. Aan de overkant gaat u RD de asfaltweg omhoog. De asfaltweg buigt links omhoog. Waar de asfaltweg bij zitbank een scherpe lus naar rechts maakt, gaat u RD (blauwe ruit/rode driehoek) langs een afsluitboom het pad in. U passeert vele mergelgrotten. Aan het eind voor een trapje gaat u L door het draaihekje. Loop nu voorzichtig het lange trappenpad omlaag. Beneden rechts het voetpad volgen. Negeer zijpaden en volg geruime tijd dit pad RD. Ga aan het einde van het pad, bij een afvalbak, L de houten trap omlaag en volg geruime tijd verder het bospad. (Links ziet en hoort u de cementfabriek CBR in Lixhe).
4. Aan de 3-sprong gaat u R (oranje kruis/blauwe ruit) en via het klaphek volgt u rustig het lange, steile pad langs de afrastering door het beschermd natuurgebied omhoog. (Een eindje verder ziet u rechts de cementfabriek aan het Albertkanaal in Lixhe en heeft u een mooi uitzicht over het Maasdal). Boven aan de veldweg gaat u R. Vlak daarna aan de 3-sprong loopt u RD over de veldweg. (Links in de verte ziet u de hooggelegen kerk van Riemst en voor u de St. Pietersberg). Neem de eerste veldweg L omlaag (U verlaat hier de blauwe ruit).
5. Aan de kruising RD. Neem na 20 m. schuin R (rode driehoek) het paadje omhoog. Volg nu tot nader order de rode driehoek. (Het is een mooi stukje natuur met enkele mergelgrotten en links uitzicht op de kerk van Eben). Ga aan het eind door het klaphek (bij champignonkwekerij in grot). Volg de weg naar links. Beneden aan de asfaltweg gaat u R. Aan de 3-sprong RD langs de betonnen keermuur. Aan de 3-sprong bij tunnel RD. Let op! Na 100 m. bij ijzeren hek gaat u L over het pad, gelegen tussen twee hagen, omlaag. Voor het riviertje de Jeker buigt het pad naar rechts. (De Jeker ontspringt in de Belgische plaats Lens-Saint-Servais (gemeente Geer) en mondt in Maastricht in de Maas. De Jeker is circa 60 km lang)
6. Loop de brug over en houd links aan. Aan de asfaltweg gaat u R. Volg de rustige weg omhoog met rechts uitzicht over het Jekerdal. Boven komt u weer in het dorp Emael. Aan de 3-sprong RD. Aan de T-splitsing gaat u R. (
7. Negeer zijweg links. (Als u hier L gaat, dan komt u na 500 m. bij Moulin Loverix, een leuke pauzeplek met terras. Ma. en di. gesloten. Hier is ook de ingang van het oorlogsfort Eben-Emael) Waar de weg een scherpe lus naar links maakt (fietsknooppunt 405), gaat u R langs het bord Marnebel (fietsroute 407). U passeert het bedrijf Marnebel. Negeer 2 inritten links. 100 M. verder bij een zitbank en verbodsbord gaat u L (ongelijke 4-sprong) de veldweg omhoog. Boven op het plateau aan de 3-sprong verder RD omhoog. (Kijk hier even achterom en u heeft u een mooi uitzicht op de mergelgroeve Marnebel). Volg nu lange tijd de veldweg tussen de akkers door. (De veldwegen op dit plateau kunnen modderig zijn). Boven aan de 3-sprong L.
8. Meteen daarna aan de kruising gaat u L. Volg ook deze veldweg geruime tijd. (Hier heeft u mooie vergezichten. Voor u ziet u de schoorsteen van de cementfabriek de ENCI in Maastricht. Bijna aan het einde van deze veldweg heeft u links een mooi uitzicht op de diepe mergelgroeve Marnebel). Aan de kruising gaat u R over de asfaltweg. Volg nu tot nader order de blauwe ruit. Neem na 300 m. de eerste veldweg L (Even verder buigt de asfaltweg naar links en begint te dalen).
9. Een eind verder passeert u de bosrand. Ga net vóór het einde van dit bos R het bospaadje omlaag. Aan de Y-splitsing bij trappenpad gaat u L en loopt u even verder over het dalende trappenpad. (Als u beneden links door het klaphek gaat, dan komt u bij een grote rotsblok. U heeft hier een prachtig uitzicht over het Maasdal. Schuin rechts ziet u de Nederlandse plaats Eijsden, links de sluis van Ternaaien en links in de verte ziet u Maastricht. Beneden ziet u het Albertkanaal). Na het volgende klaphek wordt het pad een breed pad met links beneden het Albertkanaal en rechts een mergelwand. Via een klaphek verlaat u dit breed pad. Let op! 50 M. verder (10 m. voorbij ingang grot) gaat u L het steile trappenpad omlaag. Blijf het pad via nog een trappenpad RD (blauwe ruit) volgen.
10. Beneden gaat u L (blauwe ruit) de doorgaande weg omlaag richting Lanaye/Eijsden en steek weer de tui- kabelbrug over. Negeer zijweg links. Beneden aan de T-splitsing in Lanaye gaat u R over de kasseienweg langs de Sint-Remy kerk (1902) en het oorlogsmonument. Volg tot nu nader order de gele rechthoek op de paaltjes. **Neem voorbij de kerk de tweede weg L (Rue Bartels). De weg buigt naar rechts en heet nu Rue des Battes. Negeer zijwegen en loop RD. U komt weer bij café Le Grand Petit. Steek hier via het veerpontje de Maas over en u komt weer bij het eetcafé waar u nog iets kunt eten of drinken. (Loop dezelfde weg terug naar de Vroenhof).

Auteur: Jos Wlazlo
Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.