282. merkelbeek 9,6

Datum19.08.2016

282. MERKELBEEK 9,6km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze gemakkelijke wandeling zonder hellingen brengt u naar Kasteel Amstenrade met het mooie kasteelpark. Daarna gaat het tussen velden, weilanden en door een prachtige holle weg terug. (Let op: Het kasteelpark is elke dag geopend van 10.00 – 16.00 uur), picknicken niet toegestaan!). Aan het eind is een prachtig terras.

Startadres: Gastronomie Smeets, (Au Gardin des Charpentiers) Steenweg 6 Merkelbeek.

(U kunt de parkeerplaats van het café gebruiken maar als deze vol is kunt u om de hoek op het grote plein parkeren). U kunt ook parkeren op de parkeerplaats aan de Hagendorenweg bij het kasteel in Amstenrade. U begint de wandeling dan in alinea 2 (Hagendorenweg).

Gps afstand: 9600m

Looptijd: 1.55

Hoogteverschil: 37m

Wandelen met een PAUZE in een GEZELLIG KROEGJE: www.kroegjesroutes.nl

282. MERKELBEEK 9,6km
(Let op: Het kasteelpark is elke dag geopend van 10.00 – 16.00 uur)

1. Loop tegenover het café de Maarweg in. Aan de T-splitsing gaat u L (Amstenraderweg). Blijf deze weg circa 1 km RD volgen tot in Amstenrade. (Links ziet u de flats en de communicatietoren van de AfNorth (Afcent) in Brunssum). Loop onder het viaduct door. De weg heet nu Holterweg. Negeer 3 zijwegen rechts. Na de derde zijweg rechts (Heiberg) loopt u nog 150 m. rechtdoor en neem dan tegenover lantaarnpaal nr. 480 het voetpad R langs een hoge haag en weide. Het pad maakt enkele haakse bochten. Aan de 3-sprong, met rechts een graspad, gaat u L en volg verder het pad. Aan asfaltweg gaat u RD omlaag. Beneden in Amstenrade gaat u L (Poststraat).
2. Aan het eind van de Poststraat gaat u bij een blauwe poort L het kasteelpark in en houd links aan. Negeer zijpad rechts en volg het hoofdpad, dat bij een bouwwerk van bogen, naar rechts buigt. Bij 2 zitbanken buigt het pad rechts omlaag. Ga voor het kasteel R. Aan de T-splitsing gaat u L terug naar de uitgang van het park. Ga hier L over het trottoir. Neem nu de eerste weg L (Hagendorenweg) en u komt langs de hoofdingang van kasteel Amstenrade. (Kasteel Amstenrade heeft een L-vormig grondplan bestaande uit twee onderkelderde drielaagse vleugels en is gebouwd in de periode 1781-1784 naar een ontwerp van de Luikse architect Bartholomé Digneffe. Opdrachtgever was de Luikse bankier Willems. Op het buitenhoekpunt bevindt zich een oudere hoektoren uit omstreeks 1609, die tevens de verbinding vormt van de beide vleugels). Volg het asfaltpad langs het kasteel. Negeer zijweg rechts (Aan de Kerk). (Aan deze doodlopende weg ligt de monumentale kerk O.L.Vrouw Onbevlekt Ontvangen (1852) met de mooie glas-in-lood ramen. Om de kerk staan enkele oude grafstenen. De huidige kerk werd gebouwd ter vervanging van een oudere kerk. Opvallend is hoe kort de kerk bij de monumentale witte carré boerderij (nr. 4) is gebouwd. Aan de kasseienweg, gelegen tussen kastanjebomen, staan twee zitbanken, een leuke pauzeplek).Aan de 3-sprong met de Kemkensweg en bij groot muurkruis gaat u RD.
3. Vlak daarna aan de 3-sprong met de Kloosterberg en stenen kruis in de tuin van de voormalige rentmeesterwoning/pastorie gaat u RD (Hagendorenweg) omhoog. Boven loopt het dorp uit. (Boven op het plateau van Doenrade heeft u rondom mooi uitzicht). Negeer breed zijpad rechts en links. 200 Meter verder, waar de asfaltweg naar rechts buigt, begint aan de rechterkant een bosje. Meteen bij het begin van dit bosje gaat u R het paadje omlaag het bos in. Meteen daarna aan de 3-sprong in het bos gaat u R en volg het pad parallel aan de houten afrastering. Volg geruime tijd dit pad dat 2 haakse bochten maakt en even verder is gelegen tussen weilanden. Aan de T-splitsing gaat u L over het brede grindpad met rechts van u de Buitenring Parkstad.
4. 200 Meter verder gaat u L en loop langs het grote ijzeren hek even verder de holle weg omlaag. Beneden aan de T-splitsing gaat R (wit) en loop onder het viaduct door. Negeer zijpaadje rechts en volg de veldweg RD. Bij de manege gaat u RD over de betonplatenweg. (U bent nu bij het paardenpension en paardenfokkerij Western Stables. In de kantine (ingang bruine poort) hangt een grote opgemaakte kop van een bison). Aan de T-splitsing gaat u L. (Hier staat de witte boerderij (no.5) genaamd Bovenste Hof. Het huidig hoofdgebouw dateert uit de 18e eeuw. Zie infobord). Vlak daarna aan de T-splitsing gaat u R over de asfaltweg. Loop rechts over het trottoir. (Vlak voor de kruising met ANWB-wegwijzer staat rechts een infobord en zitbank om te pauzeren, u heeft immers 7,2 km gelopen).

5. Aan de kruising bij wegkruis gaat u RD (Vogelsvalderenweg). Aan de volgende kruising gaat u L de holle veldweg omhoog. (Boven aangekomen kunt u liefst vijf kerken zien. De H. Clemens kerk in Merkelbeek (links), de H. Lambertus kerk in Bingelrade (voor u), de H. Eligius kerk in Schinveld (schuin rechts), het rond 1100 gebouwde St. Clemens kerkje van het gesloopte klooster Huize Tieder (rechts) en de H Gregorius de Grote kerk in Brunssum (achter u)). Aan de T-splitsing gaat u L over de asfaltweg. Neem na 100 m. neemt u de eerste weg R. Dit wordt een mooie holle stijgende weg. Aan de T-splitsing bij zitbank gaat u L. (U loopt nu over het plateau van Doenrade). U komt weer in Merkelbeek. Aan de T-splitsing in Merkelbeek gaat u L terug naar de gastronomie, de sponsor van deze wandeling, waar u waar u binnen of op het mooie terras nog iets kunt eten en drinken.

Om de hoek hebben zij ook een ijssalon met ambachtelijk ijs met melk uit eigen dorp.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.