363. sippenaeken (Epen) 8

Datum26.08.2016

363. SIPPENAEKEN (Epen) 8km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze grenswandeling biedt een aantal schitterende vergezichten op het grensgebied van Zuid-Limburg. Van alle kanten heeft u uitzicht op het prachtige Chateau de Beusdael. Tijdens deze route met veel hoogteverschil wandelt u eerst omlaag naar Terziet en dan omhoog door het Bovenstebos. Dan omlaag naar Teuven waar 2 restaurants zijn om te pauzeren. Dan wordt het weer omhoog klimmen door het bos en weer omlaag met een mooie blik op het kasteel.
Startadres: Hoeve de Eik, ’t Veld 2 Epen.

(Officiëel adres is Epen maar de hoeve ligt aan de rand van Sippenaeken. Geef in de navigator België – Sippenaeken – Rue de Beusdal 57. U rijdt van Teuven naar Sippenaeken en voorbij het kasteel is het eerste huis aan de linkerkant Hoeve de Eik ).

Auteur: Jos Wlazlo
Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.

363. SIPPENAEKEN (Epen) 8km

1. Met uw rug naar Hoeve de Eik gaat u L de asfaltweg omlaag. Aan de 4-sprong gaat u L over de smalle asfaltweg. Vlak daarna bij grenspaal no. 11 (achterkant paal) met jaartal 1843 loopt u Nederland binnen. (Een eindje verder heeft u rechts mooi uitzicht over het Geuldal en het Vijlenerbos. Waar boven de smalle asfaltweg bij twee picknickbanken naar rechts buigt, heeft u links beneden mooi uitzicht op kasteel Beusdael). 50 Meter na deze bocht naar rechts, gaat u L (blauw) via het draaihekje (stegelke) het weiland in. Volg het pad met prachtig uitzicht op o.a. weer het kasteel via stegelkes door de weilanden omlaag. Beneden loopt het pad parallel aan de meanderende Terzieterbeek.

2. Beneden bij wegkruis in het buurtschap Terziet gaat u L de asfaltweg omhoog. Negeer doodlopende weg (Prinses Dionnelaan) links. Volg nu geruime tijd de rustige asfaltweg omhoog. (Een eind verder passeert u links bij drie bomen een mooi boomkruis). Negeer boven in de bosrand bij picknickbank zijpad rechts bij afsluitboom. Loop verder RD over de brede grindweg door de bosrand en langs het weiland. (Even verder passeert u rechts het geologisch monument Groeve Bovenste Bosch). Let op! Neem boven bij afsluitpaalboom en bordje “Bovenste Bos” R het pad steil omhoog. (Tegenover dit pad, gaat links een paadje door de weilanden omlaag). Boven aan de kruising RD over het brede pad door het berkenbos. Aan de 3-sprong L (blauw). Aan de 3-sprong bij veldkruis R (blauw) langs de bosrand.
3. Aan de 3-sprong bij grenspaal no. 15 en afsluitboom gaat u L (blauw). U loopt nu weer België binnen. Aan de T-splitsing R (blauw) over de brede grindweg. Let op! Na 100 m. gaat u bij een metalen afsluitboom scherp L over het breed bospad. Aan het eind van de grote open plek in het bos begint het pad te dalen. Beneden aan de T-splitsing bij draaihekje en voor weiland gaat u R. (Links heeft u een mooi uitzicht op de neogotische Sint-Pieterskerk in Teuven. Deze werd in 1871-1877 gebouwd nadat een brand de oude kerk in 1870 had verwoest. In 2002 werd de kerk beschermd als monument). Aan de asfaltweg bij afsluitboom en zitbank gaat u L (85) omlaag. Beneden steekt u via de brug de Gulp over en u loopt Teuven binnen. (De circa 22 km lange Gulp ontspringt in het gehucht Gulpen nabij het Belgische plaatsje Henri-Chapelle en mondt tussen Gulpen en het buurtschap Cartils in de Geulle). Aan de 3-sprong RD (85/Gieveldstraat) omhoog. Boven aan de 3-sprong bij muurkruisje en het voormalige gemeentehuis van Teuven gaat u L (86/Teuven-Dorp. U heeft nu 5,5 km gelopen dus tijd voor een pauze. (U passeert links café Modern en iets verder rechts The Kings Head Inn/Bie de Buure, beide leuke pauzeplekjes).
4. Volg verder deze weg RD. Aan de 3-sprong RD (84) omlaag. Aan de grote 3-sprong nabij bushalte gaat u L (84/Kasteelstraat) omlaag. Beneden steekt u weer het riviertje de Gulp over. (Hier ziet u links tussen de bomen kasteel Sinnich. Vroeger was dit een klooster. Oorspronkelijk was het adellijk klooster Sinnich (12e eeuw) een vrouwenklooster van de adellijke stiftsdames van de orde der Sint Augustijnen. Het klooster was afhankelijk van de abdij van Rolduc. In 1797 verlieten de laatste zusters de abdij. Daarna kwam het in particuliere handen). Na de brug buigt de weg naar links. Negeer in bocht naar rechts bij afsluitboom zijpad links en loop verder de asfaltweg omhoog. Let op! Ca. 150 m. verder, waar aan de linkerzijde het bos ophoudt, gaat u net vóór een breed ijzeren hek L het pad door de bosrand omhoog met rechts van u een weiland. Aan de asfaltweg gaat u L omhoog. Aan de T-splitsing bij zitbank gaat u L verder omhoog.
5. Waar de weg scherp naar rechts buigt, gaat u RD (82) het brede bospad in. Bijna boven bij afsluitboom buigt het brede pad rechts (82) verder omhoog. Boven aan de 4-sprong bij zitbank R (81). Negeer zijpad links. Aan de kruising bij gedenksteen en boomkruisje gaat u L over de asfaltweg. Volg nu geruime tijd deze panoramische weg met schitterend uitzicht omlaag. Negeer voorbij kasteel zijweg links omlaag en loop verder RD de asfaltweg omhoog. (Bijna boven passeert u links bij inrit grenspaal no.12). U komt weer Hoeve de Eik waar u op het terras met prachtig uitzicht of in het café Knorre Burcht nog iets kunt nuttigen. Zodra u 1 voet op het terras zet staat u met 1 been weer in Nederland.