39. simpelveld 17,9

Datum22.08.2016

39. SIMPELVELD 17,9km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze pittige maar zeer mooie wandeling voert u langs oogstrelende panorama's, in elk jaargetijde even mooi. U passeert de bekende stegelkes, knotbomen, doornheggen holle wegen etc.
Startadres: Parkeerplaats Pension De Witte Keizerin, Hennebergweg 1 te Simpelveld.

39. SIMPELVELD 17,9km
U rijdt naar het station en volgt het spoor. Dan R de St.Nicolaasbergwerg in en bij kruispunt RD de Oude Molenstraat in. Bij T-splitsing R omhoog naar Hennebergweg 1.

Gps afstand: 17900m

Looptijd: 4 uur.

Hoogteverschil: 101m

1. Met de rug naar de parkeerplaats gaat u L de asfaltweg omhoog. Negeer bij veldkruis veldweg rechts en loop RD omlaag. Beneden aan de 3-sprong bij stenen wegkruis gaat u L (groen/zwart). Even verder passeert u links de Eyserbeek. (De Eyserbeek ontspringt in Bocholtz en mondt tussen Gulpen en Cartils in de Geul. Het dorp Eys is naar deze beek genoemd). Negeer alle zijpaden en loop RD. Aan de kruising bij groot wegkruis gaat u RD (groen/St. Nicolaasbergweg) omhoog. Boven aan de T-splitsing gaat u R (groen). (Links ligt het voormalig NS-station Simpelveld. Het is nu het kloppend hart van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij. Een ritje met de stoomtrein naar Wijlre en een prachtige wandeling terug kan met wandeling no.185). Steek bij het seinhuis L de spoorwegovergang over. (In dit klassiek seinhuis vindt de aansturing van alle wissels en seinen nog plaats d.m.v. trekdraden). Aan de T-splitsing gaat u R (geel) over de veldweg. (U loopt nu parallel aan het zgn. Miljoenenlijntje). De veldweg wordt een graspad. Ga aan het eind van het pad het trappenpad omlaag. Beneden gaat u R (rood/groen) door het spoorwegviaduct.
2. Steek de voorrangsweg over en ga R (rood/groen). (Links passeert u een grote hoeve (no. 41). Deze hoeve (1842) is gebouwd met Kunradersteen (gekapte mergelsteen). Neem nu de eerste weg L (groen/zwart/rood). U steekt de molentak van de Eyserbeek over. Aan de T-splitsing bij de Eyserbeek in het buurtschap Bulkemsbroek gaat u L (zwart/rood). (Bij huisnr. 22 ziet u rechts boven 2 grafstenen, die afkomstig zijn van de begraafplaats in Nieuwenhagen. De grafstenen zijn o.a. van de opa en oma van de huidige bewoners (03-2015). Als de garagepoort geopend is, ziet u een voormalige kalkoven). Loop bij huisnr. 24 RD en via een draaihekje (stegelke) komt u in een weiland. Loop nu via 3 stegelkes RD de weilanden. (Links ziet u de voormalige watermolen Bulkemsmolen (1753-1978). Zij vormde met de twee uit Kunradersteen gebouwde huizen en schuur één geheel om een binnenplaats)
3. Bij wit huis (no. 69) verlaat u via een draaihekje weer de weilanden. Ga nu meteen R (geel) via het stegelke over het brede pad door de weilanden. (Links ligt de grote met Kunradersteen gebouwde hoeve Vogelzang (1870)). Bij regenwaterbuffer “Vogelzang Onder” wordt het brede pad een veldweg. Aan de 3-sprong gaat u R door de brede holle weg. Bij regenwaterbuffer “Vogelzang Boven” wordt dit een smal pad en vervolgens een verharde stijgende veldweg.

4. Boven aan de T-splitsing in het buurtschap Trintelen gaat u L over de asfaltweg. Aan de T-splitsing bij waterput, stenen wegkruis (1902), zitbank en mei-den gaat u R. Neem nu de eerste verharde weg L (geel) omlaag. (Een eindje verder ziet u voor u de Tv-toren Eys). Aan de 3-sprong bij zitbank gaat u R (zwart) de veldweg omhoog.

5. Boven aan de asfaltweg gaat u L (zwart). (Rondom heeft u hier prachtige vergezichten). Aan de 3-sprong bij groot stenen wegkruis in het buurtschap Eyserheide gaat u L. Vlak daarna aan de 3-sprong bij groot Mariabeeld RD. Aan de volgende 3-sprong loopt u RD (zwart) de doodlopende weg omlaag.
6. De asfaltweg wordt een veldweg. Vervolgens wordt de veldweg een smal pad. Volg geruime tijd het mooie smalle pad. Bij draaihekje loopt u verder RD (zwart). Blijf dit pad nog enige tijd RD langs de helling volgen. (Aan het einde van het pad ziet u links beneden de rijksmonumentale St. Agatha kerk (1734) in Eys). Aan de asfaltweg gaat u R omhoog. (U bent nu op de 1100 m. lange Eyserbosweg, bekend van wielerklassieker Amstel Gold Race. (max.16 %)). Vlak daarna gaat u L (blauw/rood-wit) de trap omhoog.
7. Loop nu RD de bosrand. Het pad buigt schuin rechts omhoog. Aan de T-splitsing gaat u L (blauw/rood/groen) omlaag. (Even verder staat bij een oriëntatiebord een zitbank. Dit is één van de mooiste plekjes in Zuid Limburg, een prima pauzeplek. Hier heeft u bij helder weer een prachtig uitzicht o.a. op de hooggelegen St. Martinus kerk in Vijlen, de 133 hoge Tv toren in het Aachener Wald en op de twee uitzichttorens op het Drielandenpunt in Vaals (Boudewijn- en Wilhelminatoren). Beneden ziet u weer St. Agatha kerk in Eys. De windmolens, EuroWindPark Aachen,.staan op Duits grondgebied (Vetschau) nabij Bocholtz. Even verder gaat u aan de 4-sprong RD. Daarna aan de 3-sprong gaat u L het smal paadje omlaag. (als hier een omgevallen boom ligt neem dan iets verder het eerste paadje L). Beneden gaat u L de veldweg omlaag
8. Een eind verder steekt u de spoorbrug van het zgn. miljoenenlijntje over. (De aanleg van het 12,5 km lange traject tussen Schaesberg en Simpelveld kostte ongeveer 1 miljoen gulden per km. In die tijd (1925-1934) enorm veel geld. Vandaar de naam “Miljoenenlijntje”).  Let op! Na circa 300 m. gaat u L (blauw/geel) via een nauwe doorgang van paaltjes het weiland in. Loop langs de meidoornhaag omlaag. Volg via enkele draaihekjes het pad door de weilanden.

9. Steek via betonnen bruggetje de Eyserbeek over en volg het pad RD (geel/rood-wit) via stegelkes omhoog. Boven aan de veldweg gaat u R (rood). Aan de 3-sprong in het buurtschap Cartils gaat u L (rood/zwart). (Bij het eerste huis links (no.1) passeert u een oude grenssteen. Zie infobordje aan muur)..
10. De asfaltweg wordt een veldweg, die u geruime tijd RD volgt. Negeer bij zitbank zijpad rechts. (Een eind verder passeert u het monument van de Canadian Airforce. Hier kwamen vier vliegeniers op 28-4-1944 om het leven kwamen toen hun bommenwerper neerstortte. Zie infobordje). Loop verder RD omhoog. Boven komt u bij het verzetsmonument op de Eyserlinde. (Het is een zuilvormige beeldengroep, vervaardigd uit één stuk Limburgs natuursteen. Drie nabestaanden dragen een oorlogsslachtoffer. Het gedenkteken is 4 meter 50 hoog. De tekst op de voorzijde van het voetstuk luidt: "DEN GEVALLENE ". Aan de zijkanten staan de namen van de als soldaat gevallenen. Het monument is op 3 mei 1952 onthuld. Hier staan ook picknickbanken en heeft u een mooi uitzicht, een prima pauzeplek). Steek de doorgaande weg schuin rechts over en loop bij wegkruis RD over de smalle asfaltweg. Volg circa 1.5 km deze smalle asfaltweg RD (rood) met prachtig uitzicht over het vijf sterren landschap Zuid-Limburg. Boven aan de 5-sprong bij zitbank, wegkruis en gedenksteen van Arnold Rouillon op het plateau van Bocholtz gaat u RD (geel/blauw). (De tekst op de gedenksteen luidt: Ewigkeit. Hier ist am 30 nov.1860 Arnold Rouillon Plotzlich gestorben. Wie ein Dieb in der Nacht. Also wird der Tag des Herrn kommen. Betet fur seine Seele. Ave Maria). Vlak daarna aan de Y-splitsing gaat u R (geel/blauw). Dit wordt een dalende holle weg. Aan de kruising bij stenen wegkruis loopt u verder RD (geel) omlaag over de smalle asfaltweg. (Als u hier even rechts gaat dan komt u bij een oriëntatiebord en zitbank. Hier heeft u bij helder weer prachtig uitzicht o.a. links op de Tv toren in het Aachener Wald. de twee uitzichttorens op het Drielandenpunt en de hooggelegen kerk in Vijlen. Beneden ziet u het wijndorp Wahlwiller). Negeer bij wegkruis en stegelke zijpad links.
11. Beneden bij het voetbalveld van Nijswiller buigt de asfaltweg naar links. Negeer zijwegen. Aan de T-splitsing gaat u L (zwart/Kerkstraat). (U kunt hier naar Eetbar Litlaf lopen (60 m.), een leuke pauzeplek. Ga hier dan R. Steek de voorrangsweg over en ga R en u komt bij de Eetbar Litlaf). U steekt weer de Selzerbeek over. (De 14.5 km lange Selzerbeek ook wel Sinselbeek genoemd ontspringt 250 meter over de grens bij Vaals in Duitsland. De Selzerbeek komt als Senserbach uit Duitsland. Ze vormt tussen Vaals en Mamelis de grens tussen Nederland en Duitsland en mondt even ten westen van Partij uit in de Geul). Aan de 3-sprong bij pleintje/parkeerplaats en waterpomp gaat u L (blauw/zwart/Vossenstraat) omhoog. (Rechts ziet u de romaanse Sint Dionysius kerk waarvan delen uit de 12e eeuw stammen). Negeer zijweg rechts en links (Ireneweg) en loop RD (blauw/zwart) de doodlopende weg omhoog. De asfaltweg wordt een veldweg.
12. Let op! Bij zitbank en houten afrastering gaat u R (blauw/zwart) over het smalle pad langs een grubbe (natuurlijke waterloop). Volg dit mooie pad geruime tijd. Boven aan de 4-sprong bij veldkruis op het plateau van Bocholtz gaat u RD (zwart). Aan de T-splitsing in het buurtschap Baneheide gaat u R (geel). Negeer bij wegkruis zijweg rechts. Aan de kruising bij waterput, zitbank en hoeve Heihof (1704) gaat u L (Hartjensweg). (Voorbij het laatste huis ziet u links in de verte de beltmolen Op de Vrouweheide (1858), de hoogstgelegen korenmolen van Nederland). Aan de 3-sprong RD.
13. Aan de 3-sprong bij zitbank en stenen wegkruis gaat u L. (U passeert het sportcomplex van Simpelveld). Negeer veldweg links en loop verder de asfaltweg omlaag. (Rechts ziet u hier bungalowpark Simpelveld). Bijna beneden aan de 3-sprong bij stenen wegkruis gaat u L (geel/groen) verder omlaag. Steek beneden de spoorwegovergang over. Neem nu de eerste weg L (St. Nicolaasbergweg). Aan de kruising bij wegkruis RD (Oude Molenstraat) omlaag. Steek de Eyserbeek over. Aan de T-splitsing bij stenen wegkruis gaat u R omhoog. (U passeert meteen links een waterput (in huisje). Hier tegenover staat de korenmolen genaamd Oude Molen of Molen van Houben. De watermolen stamt uit 1774 en werd gevoed door de Eyserbeek. Deze werd ruim een kilometer voor de molen afgetakt en vulde een verjaarvijver, die de molen van water voorzag. In 1961 is de vijver gedempt. Van de oorspronkelijke molen is o.a. de betonnen watertoevoergoot nog zichtbaar). Negeer boven bij wegkruis veldweg links omhoog.. U komt weer bij De Witte Keizerin, de sponsor van de wandeling, waar u nog iets kan nuttigen. (Het gebouw stamt uit 1708).

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.