448. belfeld 14,1 km 10,5km 8,5km

448. BELFELD 14,1km - 10,5km - 8,5km

www.wandelgidslimburg.com

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze vlakke wandeling wandelt u eerst over goed begaanbare wegen naar het pittoreske Ronkenstein met leuke oude huisjes. Dan wordt de route onverhard en wandelt u door de bossen naar Reuver waar u kunt pauzeren bij Brasserie Bosdael (maandag gesloten). De terugweg gaat een stuk langs de Maas en weer door de bossen. Onderweg staan voldoende zitbanken. U kunt de route inkorten tot 10,5km en 8,5km. (Vanaf Den Herberg kunt u ook wandeling 533 starten en combineren met 508).
Startadres: Restaurant Den Herberg, Rijksweg Noord 2 Belfeld.

(Rechts van het restaurant is achter het raadhuis een parkeerplaats).

De plek om lekker te eten een sfeervolle bourgondische brunch, High Tea of diner of om te luisteren, kijken, genieten van diverse activiteiten.
Gps afstand: 14100m

Looptijd: 3 uur

Hoogteverschil: 18m

448. BELFELD 14,1km - 10,5km - 8,5km

1. Staande vlak voor de herberg met uw rug naar de ingang gaat U L en meteen R langs het raadhuis. Na 30m op de volgende T-splitsing L en door de spoortunnel. Direct na de tunnel gaat U R. Aan de 3-sprong L door de Vennekensstraat. Negeer twee zijwegen links, dan buigt u voor een fabriek naar links door de Bolenbergweg. Negeer alle zijwegen en loop door tot de kruising met de Reuverweg, hier R. Volg deze weg geruime tijd tussen boomkwekerijen door. Aan de 3-sprong met de Paetersweg RD. Aan de 3-sprong bij huisnr. 13 RD en loop door tot U bij de borden van de bebouwde kom van Reuver komt. Ga hier L (Krommenhoekerweg).
2. Negeer na 10m een weg links. Buig met de asfaltweg mee naar rechts. Negeer een zijweg rechts. Na de bocht naar links neemt u de 1e weg R (Krommenhoek). Op de T-splitsing R (Krommenhoek). Neem meteen na de brug R het smalle bospaadje naast de Schelkensbeek. Negeer een zijpaadje links en loop langs de beek. Het pad buigt naar links en dan aan de T-splitsing R. Volg dit paadje dat na enige tijd naar links uit het bos komt. Ga hier R over de asfaltweg. Neem de 1e weg R (Schellekensbeeksingel). Neem daarna tegenover huisnr. 5 R de onverharde weg. Ga op de 3 sprong voor de slagboom R. U steekt de Schellekensbeek over en neem het 1e pad L. Ga op de 3 sprong met 2 asfaltwegen L. U passeert nu Ronkenstein. Hier staan een paar banken om een pauze te maken (5,1km).
3. Vervolg de route, steek een houten bruggetje over en aan de T-splitsing R de onverharde weg in (Onderstehofweg) (65). U passeert een mooi kapelletje uit de 14e eeuw. Hier staat ook een zitbank. Volg de weg naar R tot U bij de spoortunnel komt. Ga naar L door de tunnel. Meteen na de tunnel aan de kruising RD, iets omhoog door het bos en ga de boerderij voorbij. U komt aan een 3-sprong (punt A), (Degenen die de 8,5km lopen gaan hier R en volgen verder punt 7 vanaf ***.), hier RD. De weg maakt een slinger naar links en naar rechts en komt uit bij de Rijksweg. Steek de weg over en ga L. Ga over de brug over de Schelkensbeek met rechts een mooie inkijk in de diep uitgesleten beekbedding.
4. Negeer meteen na de brug een smal paadje rechts maar 30m verder gaat u wel R een bospaadje in. Aan de 3-sprong L door het bos, negeer smalle zijpaadjes. Op de ruime 3-sprong R naar de bosrand. Vervolg bij de bosrand de route naar L. U komt bij de 3-sprong met een bospaadje naar links (punt B) (Degenen die de 10,5km lopen gaan hier L het bospaadje in en volgen verder punt 6 vanaf ***). Hier RD. U komt aan de kruising met de asfaltweg ,hier RD over de zandweg. Negeer zijpaden naar links. Op de T-splitsing L. Na 40m op de volgende T-splitsing R. Aan de 3-sprong met rechts een ijzeren hek RD. Negeer zijpaden en aan de 3-sprong met weer rechts een ijzeren hek L door de Bosdaellaan. Volg de weg RD voorbij het zwembad en de parkeerplaatsen, negeer zijpaden. Ga tegenover sporthal de Schans de 1e weg R in (Bösdaellaan). Na 50m ligt aan de linkerkant aan het pleintje Brasserie Bösdael waar U een pauze kunt maken (8,2km). (maandag gesloten).
5 Loop nog 50m door tot voorbij het gele ronde gebouw en ga hier R het voetpad in. Houdt R aan en loop om het gebouw heen tot bij de houten brug achter het gebouw. Ga naar L over de houten brug en loop rechtdoor het hellinkje omhoog. Boven buigt u meteen naar links en negeer twee zijpaadjes rechts. U loopt nu aan de achterkant van een gebouw en waar dit eindigt duikt u R het bos in. Aan de T-splitsing L. Neem het 1e bospad R en ga daarna op de T-splitsing L. Aan de schuine kruising van bospaadjes RD. Aan de kruising met een boom met 3 stammen RD. Kort daarna aan de Y-splitsing R. Negeer alle zijpaden en loop door tot U bij de zitbank bij de kruising met het brede bospad komt. Ga hier RD.
6. Neem daarna het 1e pad R, hier staat een zitbank. Volg dit pad dat een bocht naar links en naar rechts maakt. Negeer zijpaadjes naar rechts. Naar links heeft U mooie uitzichten over de Maas. Ga na het crèmekleurige huis aan de rechterkant van het pad R over de asfaltweg. U komt aan de kruising met de zandweg, hier L. Ga bij de bosrand het 1e paadje rechts in (punt B). ***Aan de 3-sprong R aanhouden. Negeer zijpaden tot bij de Rijksweg. Steek de Rijksweg schuin RD over. KIJK UIT MET OVERSTEKEN! Vervolg het pad RD, negeer alle zijpaadjes en ga op de T-splitsing met rechts een stenen gebouwtje L. U passeert een groen elektriciteitskastje aan de linkerkant van de weg. Negeer een bospad rechts omhoog.

7. Na geruime tijd wordt het pad hol en beneden aan de 3-sprong R. Op de T-splitsing voor de spoorlijn L. Op de kruising, met rechts een spoortunnel gaan we L. U komt weer aan de 3-sprong (punt A), hier R. ***Aan de T-splitsing R over de brede zandweg. Bij een zitbank L een smal paadje in door een houten doorgang. Negeer alle zijpaadjes en blijf geruime tijd het zanderige pad volgen tot bij een witte bungalow. Hier RD over de asfaltweg. Aan de T-splitsing R en ga het spoor over.
8. Neem na de spoorwegovergang het eerste brede bospad L. Aan de 3-sprong RD. Volg dit bospad door het bos, negeer zijpaadjes. Aan de ruime 3-sprong R ( fietsroute 72). Op de kruising met 3 asfaltwegen L (Bolenbergweg). Negeer alle zijwegen en buig bij het fabrieksterrein naar rechts (Vennekenstraat). Negeer alle zijwegen en u passeert het speeltuintje. Op de schuine T-splitsing R en na 75m L door de spoortunnel. Al snel ziet u weer de herberg. Hier kunt U onder het genot van een drankje nog nagenieten van deze afwisselende wandeling.

(Samenstelling route: Peter en Jolanda Munnichs).
Auteur: Jos Wlazlo
Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.