465. bilstain – Limbourg 16

Datum22.08.2016

465. BILSTAIN – Limbourg 16km

www.wandelgidsardennen.nl

Tijdens deze pittige wandeling door het prachtige Pays de Herve sud wandelt u in 9,5km naar het schilderachtige oude stadje Limbourg. Hier is een restaurant om te pauzeren. Dan wandelt u door de leuke oude straatjes van Limbourg. De terugweg begint een flinke klim door het bos en weilanden naar Bilstain. U wandelt door diverse weilanden met de bekende klaphekjes en schitterende uitzichten. U kruist tweemaal de Vesdre.
Startpunt: Parkeerplaats bij de kerk van Bilstain, Au Pairon te Bilstain (B).
Gps afstand: 16000m

Looptijd: 4 uur

Hoogteverschil 112m.

465. BILSTAIN – Limbourg 16km

Neem de A2 naar Luik en neem afslag Aachen-Verviers (E40). Neem afslag 37b Thimister-Clermont. Volg Quatre Chemins en dan Bilstain.

1. Met uw rug naar de kerk en het kerkhof gaat u L langs de parkeerplaatsen. Aan de 3-sprong voor de school L. Aan de T-splitsing R (Tri Dieux). Aan het eind van de asfaltweg gaat u RD door een wit klaphekje het weiland in. Loop RD, links van de hoge heg. Ga weer door een wit klaphekje en loop schuin links naar een witte doorgang. Loop RD het weiland omlaag en weer door een wit klaphekje. Loop schuin links door het weiland omlaag naar de bosrand en ga op het laagste punt het bospaadje in. Ga door een klaphek en volg het bospaadje. Kort daarna aan de 3-sprong L omlaag. Daal de houten trap af en via een klaphekje komt u op een motorcrossterrein.
2. Steek precies RD over, ga een houten trap omhoog en via een klaphekje het weiland in. Loop precies RD door het weiland omhoog. Helemaal boven in de rechterhoek door het klaphekje. Ga meteen R het weiland omhoog, dus links van de doornheg. Boven in de rechterhoek van de doornheg L en volg nog 150m de doornheg. Aan het eind van de heg R door een klaphekje en dan L over de asfaltweg. Rechts heeft u mooi uitzicht. Na 100m, waar rechts een bos begint, schuin R het brede bospad omlaag. Blijf geruime tijd de veldweg volgen. Bij een stenen kruis buigt de weg links omhoog (Bij nat weer zeer modderig). Links een mooi uitzicht op de watertoren waar we straks komen. Helemaal boven RD over de asfaltweg langs wat huizen. Volg geruime tijd de asfaltweg tot aan de 3-sprong bij de bebouwde kom.
3. Hier L langs huisnr, 59. Negeer de weg rechts en we lopen Andrimont binnen. Neem de eerste weg L (Sur le Tombeux). Aan de 3-sprong bij huisnr. 26 R. Volg de asfaltweg omhoog en aan de 3-sprong voor een huis met witte leien L de doodlopende weg in langs de watertoren. Aan de 3-sprong met zitbank bij de watertoren precies RD. Nu opletten! U passeert een huis met veel klimop en ga 10m verder R langs een ijzeren hek het graspad in, tussen twee afrasteringen door. Het pad kan in de zomer begroeid zijn. Aan het eind L over de asfaltweg. Volg geruime tijd deze weg tot aan de Y-splitsing voor een huis met grijze leien. Hier R aanhouden, dit wordt een grindweg.
4. Aan de 3-sprong met bordje privé en prachtig uitzicht L. U passeert huisnr 31 en kort daarna komt u weer aan een 3-sprong met prachtig uitzicht, hier R. Volg geruime tijd de grindweg omlaag door het mooie dal. U passeert een huis met rode dakkapellen, huisnr. 46. Voorbij dit huis ziet u de kerktoren van Limbourg. Bij een kleine zendmast wordt de weg een asfaltweg. Helemaal beneden steekt u via de brug de Vesdre over (6,4km). Steek ook de verkeersweg over en ga L over het trottoir. Volg de weg tot aan de grote rotonde. (We moeten aan de overkant de weg omhoog), dus: Hier R en steek het zebrapad over. Steek nog tweemaal een zebrapad over .
5. Neem dan R de weg omhoog (Verboden voor alle verkeer). Volg de weg omhoog en boven aan de 3-sprong met rechts een parkeerplaats, R de grindweg omhoog. Negeer na 25m de veldweg rechts. De weg buigt naar rechts en dan heeft u rechts uitzicht op de watertoren waar we zijn geweest. De weg buigt naar links en ga dan meteen aan de 3-sprong R de steile grindweg omhoog (Dit is slechts een afkorting, als u het te steil vindt kunt u de grindweg blijven volgen). Boven aan de 3-sprong R verder omhoog. U passeert een zitbank met mooi uitzicht. Volg zeer geruime tijd de grindweg. U passeert een grote hoeve. Let op! Ca. 50m voorbij de hoeve begint aan de linkerzijde een doornheg.
6. Na 25m gaat u L door een houten klaphek het weiland in. Hier heeft u schitterend uitzicht. Rechts voor u in de verte ligt Bilstain (rode daken). Loop schuin rechts omlaag tussen twee alleenstaande bomen door, die midden in het weiland staan. Na de bomen meteen R door het weiland tot aan de rand van een hoge doornheg. Loop RD, links van de doornheg over het voetpad. Na 40m door en klaphekje het weiland in. Blijf RD lopen, links van de doornheg.

U wandelt een volgend weiland binnen, richting de kerktoren. Blijf links van de heg RD lopen. Scherp links ziet u weer de watertoren. U passeert een klaphekje en volg verder de doornheg. Het pad wordt een veldweg en aan de T-splitsing R. Negeer meteen een zijpaadje links.

7. Aan het eind komt u bij een kruising met spiegel. Hier L over de asfaltweg langs een waterbassin. (Hier komen we straks terug). Volg de asfaltweg omhoog en we lopen het stadje Limbourg binnen. U komt aan een mooi plein met bomen en zitbanken, hier meteen L richting Dolhain. Na 40m komt u rechts bij restaurant Aux ambassadeurs waar u kunt pauzeren (9,5km). (Vrijdag gesloten). Loop vlak voorlangs het restaurant R het straatje omlaag. Aan de T-splitsing R door een smal steegje. We komen weer op de brede hoofdstraat. Hier L omlaag. Neem de eerste weg R en loop rechts langs de kerk. Ga meteen aan de 3-sprong met een leuk smal huisje R door het straatje met oude huisjes.
8. Aan de T-splitsing R en u komt weer op de hoofdstraat, hier L. Aan de kruising rechts van het oude kasteel RD de weg omlaag (Hier zijn we eerder omhoog gelopen). Aan het eind van de kasteelmuur aan de linkerkant meteen L een smal paadje omlaag langs de muur. Aan de T-splitsing met mooi uitzicht R de veldweg in. Aan de T-splitsing bij de asfaltweg R en we komen weer aan de kruising met waterbassin. Ga even R en meteen voorbij het bassin L de grindweg omlaag. Aan het eind van de grindweg RD een smal graspaadje in, dat meteen naar links buigt. (Dit kan dicht begroeid zijn). Volg het paadje omhoog en boven aan de asfaltweg R. Negeer meteen de veldweg links.
9. Aan de 3-sprong met bord Verboden voor alle verkeer R het graspad in. Bij een breed hek en een boom met 2 stammen buigt u naar rechts door een hol pad (geel). (In de zomer kan het pad plaatselijk dichtgroeien). Nu opletten! Volg dit pad tot u aan de rechterkant een boom ziet met bordje (gele rechthoek) en links een wit klaphek. Hier L door dit klaphek. Loop RD door het weiland. Loop links langs een omgevallen boom en een klein bosje. Rechts beneden ziet u 2 oude huizen. Voorbij deze 2 huizen loopt u schuin rechts omlaag naar de rechterhoek richting het witte klaphek. Ga door het klaphek en dan L over de grindweg. U passeert een huis en volg dan geruime tijd de grindweg langs de spoorlijn. De weg buigt rechts door een tunnel en wordt een asfaltweg. Negeer alle inritten en volg de weg die naar rechts buigt. Via de brug steekt u de Vesdre over en loop door tot aan de T-splitsing met de voorrangsweg.
10. Hier L (loop links van de weg). Loop door tot waar het bos aan de rechterzijde eindigt. Ga hier net voor het bos eindigt R het bospad omhoog. Loop steil omhoog tot aan een 3-sprong voor een witte berkenboom, hier L (gele rechthoek). Volg zeer geruime tijd het mooie paadje door de boshelling langs wat rotsen. Bij de Pique de Napoléon, een flinke rots buigt het pad naar rechts. Volg geruime tijd het bospad omlaag tot aan een 3-sprong met de GR-route (rood/wit). Hier R (rood/wit). (Als de markering niet meer te zien is ga hier toch R!). Volg de rood/witte route omhoog door het bos en aan de kruising van bospaden verder RD omhoog (rood/wit). Via een klaphekje komt u uit het bos. Loop schuin rechts het weiland omhoog naar de rechterhoek van de afrastering. Hier door een smalle houten doorgang en ga meteen L richting een volgend klaphekje. Ga door het klaphekje (rood/wit) en blijf rechts van de afrastering RD lopen.
11. Let op! In het midden van het weiland begint een doornheg (rood/wit), blijf links van deze heg RD lopen. U komt bij een dikke boom met waterbak. Open hier (soms) de schrikdraad en ga het volgend weiland binnen. Loop RD door het weiland, dus links van de schrikdraad. Ga in de rechterhoek door een zeer nauwe doorgang en dan L over de asfaltweg. U loopt Bilstain binnen en aan de 3-sprong met zitbank L. Blijf de asfaltweg omlaag volgen en voorbij huisnr. 29 L. Meteen aan de Y-splitsing met waterput R aanhouden langs een infobord. Volg de weg helemaal omhoog en ter hoogte van de kerk R naar de kerk. Voor het kerkhof L en u komt weer bij de parkeerplaats. (U kunt even naar de Mariagrot gaan kijken. Ga dan meteen R het kerkhof binnen en loop naar de achterkant van de kerk. Hier staat ook een monument van een vermoorde politieagent).

Samenstelling route: Jan Nobbe.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.