54. ‘s gravenvoeren 9,6

Datum22.07.2016

54. ‘s GRAVENVOEREN 9,6km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze wandeling gaat over veldwegen naar het hoogbos, hoog op de helling, daarna langs weilanden en over holle wegen terug naar de Voer. U ziet talloze mooie uitzichten op de Voerstreek. Halverwege kunt u naar restaurant Op de Hej lopen.
Startadres: Afspanning De Swaen, Kinkenberg 188 ‘s Gravenvoeren. Parkeer op de centrale parkeerplaats in de Boomstraat.

Gps afstand: 9600m

Looptijd: 2 uur

Hoogteverschil: 65m

s Gravenvoeren bereikt u via de A2 afslag Eijsden - Altijd maar rechtdoor - Bij grensovergang Withuis rechtdoor - Eerste weg links en u komt in het dorp.  Aan de kruising vlak voor de kerk R de Boomstraat in naar de parkeerplaats.
54. ‘s GRAVENVOEREN 9,6km

Met uw rug naar de parkeerplaats gaat u L de asfaltweg omlaag. Beneden aan de kruising R langs de kerk. Aan de 4-sprong bij het standbeeldje van Der Waggeler L (23). U steekt het beekje de Voer over en u komt bij Afspanning de Swaen.
1. Met de rug naar de ingang van het café gaat u voor de Onze Lieve Vrouw kapel (1715) L en meteen weer L (22) omhoog langs Afspanning De Swaen. Aan de 3-sprong bij wegkruis loopt u RD (21) even steil omhoog. Aan de volgende 3-sprong gaat u RD (21). De asfaltweg wordt een veldweg. Negeer bijna boven zijpad rechts. Aan de 4-sprong bij Deniskapel gaat u RD (21). (Volgens de legende is hier in 1213 door de H. Lambertus, bisschop van Luik en Maastricht, een circa 1 m. hoog Christus beeld “het Trichter beeldje” geplaatst. Het stond hier aan de Romeinse weg van Trier naar Maastricht. De kapel bevat thans alleen een houten kruis. Het “Trichter beeldje” wordt in het gemeentehuis van Voeren bewaard. De kapel stamt waarschijnlijk uit 1850 en is in 1950 gerestaureerd. De route volgend heeft u een eindje verder links mooi uitzicht over het Maasdal o.a. op steenbergen van voormalige Waalse steenkolenmijnen o.a. in Blegny en Mischeroux. U ziet hier ook de cement- klinkerfabriek aan het Albertkanaal in Lixhe).

2. Aan de 4-sprong bij driehoekig “bosje” RD (21). Het pad daalt en wordt een holle weg. Aan de Y-splitsing gaat u R verder omlaag. (U verlaat hier 21). Voor weiland gaat u L het bospad omlaag. Beneden aan de T-splitsing bij greppel gaat u L (rood) over het brede pad. (Het laatste stuk van dit pad kunt u ook door het weiland lopen). Aan de T-splitsing gaat u R (20). Vlak daarna aan de 3-sprong gaat u RD (19/rood) langs de bosrand en weiland.

3. Volg het pad geruime tijd RD omhoog. Boven aan de 4-sprong bij lindeboom, boomkruis en zitbank gaat u L (15/groen). (Rechts ziet u het buurtschap Libeek (NL) en de kerktoren in Sint Geertruid. Een eindje verder passeert u grenspaal no. 27). Negeer zijweg rechts en loop RD (15). Volg deze veldweg geruime tijd RD. Neem nu voorbij een laagstamboomgaard de eerste veldweg L (15/rood/blauw). (Als u iets wilt drinken kunt u hier naar restaurant Op de Hei lopen. Open woensdag t/m zondag vanaf 12.00 uur. Loop dan hier RD. Aan de asfaltweg gaat u L en na 150 m. komt u bij het restaurant. De route volgend ziet u rechts de hoge mergelwand aan het Albertkanaal bij de sluis van Ternaaien). Volg deze veldweg ook weer geruime tijd RD. (Eerst passeert u een oude stenen grenspaal en later grenspaal no. 28. Hier heeft u mooi uitzicht over de Voervallei en het Land van Herve). Negeer zijweg links omlaag en loop RD (15/rood/blauw/geel). (Een eindje verder heeft u links beneden mooi uitzicht over ’s Gravenvoeren).

4. Aan de 4-sprong bij groot veldkruis gaat u scherp L (16) de brede holle weg met enkele dassenburchten omlaag. Beneden aan de 4=sprong bij wegkruis type vliegermodel gaat u RD (17/Gielessestraat) over de betonnen weg. Negeer zij zitbank doodlopende zijweg rechts. Steek bij Mariakapel (1949) de Voer over en ga aan de doorgaande weg (Onderdorp) R. (De Voer ontspringt in de tuin van de Commanderij (kasteel) van Sint-Pieters-Voeren en mondt bij kasteel Eijsden in de Maas). Ga nu meteen L (17/Hoffert) de asfaltweg in, die een stijgende mooie veldweg wordt.

5. Boven aan de Y-splitsing nabij H. Jozefkapel gaat u L (17). Aan de 4-sprong gaat u weer L (25). Negeer meteen daarna zijweg links en volg de smalle asfaltweg RD (Hoeneveldje) omhoog. Aan de T-splitsing bij school (Provinciaal Onderwijs Voeren) gaat u L (fietsroute 422). Aan de 4-sprong bij St. Annakapel gaat u R (Weersterweg). Meteen daarna aan de 4-sprong gaat u L over de smalle asfaltweg richting voetbalveld van R. Avenir Fouron F.C.

6. Voor het voetbalveld gaat u R over de veldweg. Aan de 3-sprong bij veldkruis gaat u scherp L omhoog en vervolgens omlaag. Aan de 4-sprong bij wegkruis loopt u RD (24) de holle weg omlaag. Beneden in ’s-Gravenvoeren wordt de veldweg een asfaltweg. Aan de T-splitsing gaat u L (24). Aan de 4-sprong voor de St. Lambertus kerk gaat u R (23) langs het beeldje van “Der Waggeler”. (De kerk is gebouwd van 1782 tot 1786. De huidige met mergelsteen gebouwde romaanse toren stamt uit de 14e eeuw). U komt weer bij de gezellige, knusse Afspanning De Swaen, de sponsor van de wandeling, gelegen aan het oudste pleintje van het dorp waar al in de 18e eeuw de postkoets tussen Luik en Aken stopte. (Naar de parkeerplaats aan de Boomstraat gaat u hier voor de kerk RD en neem dan de eerste weg L omhoog. U kunt natuurlijk ook nog even naar de gezellige, knusse Afspanning De Swaen lopen (100 m.).

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.