614. ternaaien/eijsden 12,2

Datum22.07.2016

614. TERNAAIEN/EIJSDEN 12,2km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Aan de overkant van de Maas bij Eijsden ligt het Franstalige dorpje Ternaaien (Lanaye). Tijdens deze zeer afwisselende wandeling met enkele hellingen wandelt u eerst door de oude dorpskern en dan over een mooi pad langs het Albertkanaal. Dan klimt u over een leuk alpinapaadje omhoog en boven wandelt u over een mooi plateau langs akkers richting Eben-Emael. De terugweg gaat langs enkel bunkers en over een avontuurlijk paadje omlaag langs flinke mergelrotsen en enkele schitterende uitzichtpunten. Neem zelf proviand mee, na 7km staat een zitbank. In Eben Emael kunt u ook naar restaurant Moulin Loverix en het fort Eben-Emael bezoeken. Aan het eind is een prachtig terras met Maaszicht.
Startpunt: Brasserie Le Grand Petit, Rue des Battes 5 Ternaaien (Lanaye). U kunt in het zomerseizoen ook starten in Eijsden bij Eetcafé Aon ’t Bat, Bat 9 bij de Maas en met het pontje oversteken. Het veerpont is geopend van mei t/m okt. van 10.00 - 20.00 uur
Ternaaien bereikt u vanuit Maastricht of vanuit Eijsden (veerpont). Vanaf de hoofdweg waar de kerk ligt neemt u de straat Rue Séronval naar de Maas.

Gps afstand: 12200m

Looptijd: 2.30

Hoogteverschil: 76m

614. TERNAAIEN/EIJSDEN 12,2km

1. Met uw rug naar de brasserie gaat u L. Negeer alle zijwegen links en blijf RD (Rue des Battes) lopen. Bij huisnr. 89 buigt de asfaltweg naar links. Negeer zijweg rechts. Aan de T-splitsing gaat u R richting Sint-Remy kerk (1902). Negeer twee zijwegen rechts. Aan de ruime 4-sprong van verharde wegen bij zitbank en wegwijzers gaat u L. Let op! Meteen daarna gaat u R (gele rechthoek/Rue Derrière les Haies) de grindweg in. (Even verder heeft u links mooi uitzicht op Montagne St. Pierre waarover u straks terugkomt). Aan de T-splitsing gaat u L over de kasseienweg. Aan de 3-sprong bij Mariakapel en zitbank gaat u RD. Vlak daarna aan de kruising gaat u L de veldweg in. Meteen na het viaduct gaat u R het steile paadje omhoog. Boven aan het grasveld gaat u meteen schuin R de grashelling omhoog richting kabels brug. (Als u dit te steil vindt, loop dan RD over het grasveld. Voor het kanaal gaat u R via het betonnen pad onder de brug door. Na 50 m. gaat u dan scherp R de weg omhoog. Ga nu verder bij punt 2 zin 1).
2. Steek via de tui- kabelbrug het Albertkanaal over. (Het Albertkanaal is de 129,5 km lange waterverbinding tussen Antwerpen en Luik. Het kanaal werd in 1946 in gebruik genomen). Meteen na de brug gaat u L de asfaltweg omlaag. Beneden aan het einde van de asfaltweg gaat u L en meteen daarna R. Volg nu lange tijd RD het pad langs het kanaal en de plataanbomen. Aan het einde van de plataanbomen en waar het bos ophoudt, gaat u aan de 3-sprong R over het brede bospad. Aan de volgende 3-sprong gaat u L. Meteen daarna aan de kruising gaat u R over de brede grindweg. (U passeert hier enkele hopen met grote keien). Aan de T-splitsing voor de inham van het kanaal gaat u R. (Voor u ziet u hier de cementfabriek Lixhe). Let op! Waar de inham van het kanaal eindigt, steekt u bij de compostfabriek Lixhe RD de asfaltweg over en loopt u RD het brede pad omlaag. Beneden volgt u het pad, gelegen tussen akkers, RD. Let op! Waar het pad niet meer zichtbaar is, loopt u RD naar de bosrand. Ga voor de bosrand R en na 10 m. gaat u L het bospaadje omhoog. Vlak daarna op het hoger gelegen brede bospad gaat u L.
3. Aan de 3-sprong nabij prullenbak gaat u R (blauwe ruit/oranje kruis) en via het klaphek volgt u rustig het lange, steile pad langs de afrastering door het beschermd natuurgebied omhoog langs de midden in de helling gelegen houten hut. (De hut is een observatiepost van ornithologen (vogelaars). Bijna boven vlak voor klaphek heeft u een prachtig uitzicht over het Maasdal). Boven aan de T-splitsing na trappenpad en nauwe doorgang gaat u R (blauwe ruit) over de veldweg. Vlak daarna aan de 3-sprong gaat u RD over de licht dalende veldweg. (Voor u ziet u de St. Pietersberg). Aan de 3-sprong gaat u RD (blauwe ruit) omhoog. Boven aan de kruising gaat u L. Meteen daarna gaat u schuin R. Volg geruime tijd deze veldweg, gelegen tussen akkers, RD. (Mogelijk hebben boeren een (klein) gedeelte van deze veldweg omgeploegd). Negeer aan het einde van het plateau holle veldweg links omlaag en loop RD. (Voor u heeft u mooi uitzicht over het Jekerdal en o.a. op de kerk in Eben. Voor ziet u hier ook de mergelgroeve Marnebel).
4. Beneden bij zitbank gaat u R over het betonnen pad. (Een mooi pauzeplekje na 7 km). Volg nu fietsroute 405 RD langs mergelgroeve Marnebel. Aan de T-splitsing bij fietsknooppunt 405 gaat u R (fietsroute 412) de doorgaande weg omhoog langs een zitbank. (Als u naar restaurant Moulin Loverix wilt lopen ga hier dan even L en neem de eerste weg R. Aan het eind bij het fort ligt het terras). Loop links van de weg en volg deze weg omhoog het dorp uit. De weg buigt scherp naar rechts. Let op! Ga nu 50 m. verder bij infobord scherp L de veldweg omhoog en volg deze geruime tijd RD. (Waar deze weg naar rechts buigt, heeft u scherp links mooi uitzicht over het dorp Emael). Boven blijft u de veldweg volgen. (Wandelaars zijn toegestaan in dit voormalige militaire oefenterrein). Negeer zijpaden links en blijf de veldweg, die een eindje verder langs de bosrand loopt, RD volgen. (Links tussen de bomen ziet u een bunker). Boven aan de T-splitsing gaat u R over het brede graspad langs de bosrand. (Als u hier naar L gaat, dan heeft u links na het ijzeren hek een mooi uitzicht over de geschutkoepels van het fort Eben-Emael. U moet zeker eens dit fort bezoeken). Een eind verder buigt het pad links het bos in. (Kort daarna passeert u een uitzichtpunt bij geschutskoepel Hier heeft u een geweldig uitzicht. Van rechts naar links ziet u de Nederlandse dorpen Eijsden, Oost-Maarland en Gronsveld. Links in de verte ziet de stad Maastricht. Schuin links op de heuvel ziet u kerk van Berg en Terblijt. Beneden ziet u de sluis van Ternaaien. Na de realisatie van de vierde sluis is dit de grootste sluis voor de binnenvaart in Europa). Volg verder het mooie bospaadje RD (blauwe ruit). Beneden voor de akker gaat u L langs de bosrand.

5. Het pad buigt naar rechts en wordt een eindje verder een veldweg. U passeert links 3 kleine akkers. Let op! Waar het bos begint, gaat u L (blauwe ruit) via de nauwe doorgang het smalle bospad omlaag. Aan de Y-splitsing bij trappenpad gaat u L en loopt u even verder over het dalende trappenpad. (Als u beneden links door het klaphek gaat, dan komt u bij een grote rotsblok. U heeft hier weer een prachtig uitzicht over het Maasdal). Na het volgende klaphek wordt het pad een breed pad met links beneden het Albertkanaal en rechts een mergelwand. Via een klaphek verlaat u dit breed pad. Let op! 50 M. verder (10 m. voorbij ingang grot) gaat u L het steile trappenpad omlaag. Blijf het pad via nog een trappenpad RD (blauwe ruit) volgen.
6. Beneden gaat u L (blauwe ruit) de doorgaande weg omlaag richting Lanaye/Eijsden. Steek vervolgens weer via de tuibrug het Albertkanaal over. Meteen na de brug gaat u L (Ouai de Caster/rode driehoek) de weg omlaag. (Voor u ziet de zgn. doorbraak van Caestert”, die gerealiseerd werd in het kader van de aanleg van het Albertkanaal). Beneden gaat u scherp L over het betonnen pad langs het kanaal en loop onder de brug door. Meteen na de brug gaat u L over het grasveld (geen pad). Aan het eind van het grasveld loopt u voorzichtig het steile paadje omlaag. (Bij nat weer door het gras lopen!). Beneden aan de kruising bij viaduct gaat u R over de veldweg. Neem de eerste veldweg L richting dorp. Aan de kruising bij groot Calvariekruis gaat u RD (Rue Séronval). Waar de weg naar links buigt, gaat u R en u komt weer bij de brasserie waar u binnen of buiten nog iets kunt eten of drinken. (Op vertoon van deze wandeling ontvangt u uw tweede consumptie gratis!).

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij Wandelgids Zuid-Limburg. Niets van deze wandelroute mag worden gekopiëerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur