732. ‘s gravenvoeren 10,6

Datum22.07.2016

732. ‘s GRAVENVOEREN 10,6km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze heuvelachtige en panoramische grenswandeling voert u door de mooiste stukjes van de Voerstreek. U loopt door weilanden door het prachtige Noordal en dan volgt een leuk panoramapaadje met prachtig uitzicht. In ’s Gravenvoeren passeert u Afspanning De Swaen voor een drankje en dan loopt u terug door het schitterende Voerdal langs de buurtschappen Ketten en Schophem. Het laatste stuk gaat via een pittige klim naar Schophemmerheide en via een panoramisch pad omlaag naar het mooie terras van Altembrouck.

Onderweg staan enkele zitbanken.

Startadres: Landgoed Altembrouck, Altenbroek 4, ‘’s Gravenvoeren. (Dagelijks geopend).
Gps afstand: 10600m

Looptijd: 2.15

Hoogteverschil: 111m

s Gravenvoeren bereikt u via de A2 afslag Eijsden - Altijd maar rechtdoor - Bij grensovergang Withuis rechtdoor - Eerste weg links en u komt in het dorp.  Rij aan de kruising voorbij de kerk RD en neem dan de eerste weg L. Volg deze alsmaar RD..
732. ‘s GRAVENVOEREN 10,6km

1. Met uw gezicht naar de ingang van het terras/binnenplaats gaat u R over de grindweg en volg deze weg langs de mooie vijvers. (Voor de uitgang van het landgoed passeert u rechts de voormalige koetsierswoning van het kasteel, later jachtopzienerswoning. Gebouwd eind 19e begin 20e eeuw). Aan de uitgang bij groot infobord gaat u L de asfaltweg omlaag. (Links ziet u hier het witte vakantieverblijf de Molenhoeve. Dit historisch gebouw werd rond 1800 gebouwd en had de functie van boerderij en watermolen. De molenactiviteiten werden rond 1910 beëindigd). Na 300 m. bij dassenluik, zitbank en infobord gaat u L (41) via het klaphek het weiland in. Volg nu het pad door de weilanden via drie draaihekjes (stegelkes) RD omhoog. (U steekt het beekje de Noor over. De Noor ontspringt uit de St. Brigida bron in het buurtschap de Wesch (Noorbeek). Het beekje mondt in ’s Gravenvoeren (buurtschap Vitchen) uit in de Voer). Boven aan de veldweg gaat u R (40/blauw/groen) (Hier heeft u mooi uitzicht over het Noordal en de hoog gelegen (vakantie)hoeve Snauwenberg). Op het einde van het brede weiland, bij bord “Natuurpunt”, gaat u R (35/blauw/groen) via het stegelke het weiland in. Via twee draaihekjes komt u beneden weer bij het beekje de Noor. Steek het bruggetje over en ga L (35). Volg het pad langs de Noor. Via draaihekje komt u weer in een weiland. Volg nog circa 150 m. de Noor en ga dan rechts door het stegelke in de haag.

2. Steek de asfaltweg schuin rechts over en ga door het klaphekje. Ga meteen L en volg nu het pad (35) door het weiland. Aan het eind van het weiland buigt het pad rechts steil omhoog langs de afrastering. Ga boven L door het draaihekje en volg het pad RD. (Bij zitbank heeft u schitterend uitzicht over de Belgische Voerstreek met beneden in het dal het buurtschap Vitchen). Aan de grindweg gaat u L (34/groen) omlaag. Aan de 3-sprong bij wegkruis en zitbank gaat u verder RD (Koetsweg/22) omlaag. Negeer bij wegkruis zijweg rechts. Aan de T-splitsing bij wegkruis en vakwerkhuis gaat u L (23) omlaag. Aan de 3-sprong bij kapel Onze-Lieve-Vrouw (1715) gaat u R (18). (Als u wilt pauzeren kunt u hier bij afspanning De Swaen, waar in de 18e eeuw de postkoets tussen Luik en Aken al stopte, of iets verder L (20 m.) bij Gasthof Blanckthys terecht. De metalen kraan naast de kapel, dateert uit 1891-1893 toen het Voerwater als drinkwater werd vervangen door een waterleiding, die bronwater uit Sint-Martens-Voeren aanvoerde). Negeer bij bruggetje zijweg links en blijf de weg RD (Konijnsberg/18) volgen. Aan de 3-sprong gaat u L (1 Septemberstraat) omlaag. (U passeert het gemeentehuis van de gemeente Voeren).

3. Aan de kruising met doorgaande weg loopt u RD. Aan de T-splitsing gaat u R. (Even verder passeert u rechts de muziek- toneel- en beeldacademie. Nog iets verder passeert u rechts de achterkant van het voormalig klooster en pensionaat van de zusters Ursulinen. Het gebouw dateert uit de 18e/19e eeuw. Het is nu een verzorgingshuis. Links ligt het voormalige kloosterpark met daarin een Lourdesgrot). Aan de T-splitsing voor huisnr. 31 gaat u L. Aan de volgende T-splitsing gaat u L de holle veldweg omhoog. Boven aan de T-splitsing bij boomkruis gaat u L (25) verder omhoog. Steek de asfaltweg over en loop bij elektriciteitstoren RD (25) langs de afsluitboom over de grindweg. Aan de asfaltweg gaat u L (24) omlaag. Aan de 3-sprong bij wegkruis loopt u RD (fietsroute 423) het betonnen pad omhoog. Aan de 4-sprong bij wegkruis gaat u RD (31). Na 100 m. gaat u L over het graspad. Aan de T-splitsing in ’s Gravenvoeren gaat u R over de doorgaande weg. Negeer bij stenen wegkruis zijweg links en loop RD (Schietekamer) de doorgaande weg omhoog. (Bij de ingang van het milieupark kunt u op het infobord lezen waarom deze straat zo heet). Hier bij het milieupark gaat u links van de doorgaande weg lopen.

4. Na 100 m. gaat u bij wegkruis L (Lammerweg) omhoog. De asfaltweg wordt een dalende veldweg. U steekt de Voer over. Aan de 3-sprong in het buurtschap Meulenberg gaat u R (32). Een eind verder steekt u de Voer weer over en volgt u het pad langs het beekje. Aan de brug in het buurtschap Ketten gaat u RD (44) verder langs de Voer. (Even verder staat een zitbank. De Voer ontspringt in de tuin van de Commanderij (kasteel) van Sint-Pieters-Voeren en stroomt bij kasteel Eijsden in de Maas). Negeer twee zijpaden links. Aan de 4-sprong bij wegkruis en knooppunt 44 in het buurtschap Schophem gaat u RD over het graspad. Aan het einde van het rechtsgelegen grote gazon gaat u L door het klaphekje en volgt u het paadje RD. Aan de veldweg gaat u L omhoog. (Rechts ziet u hier weer de Voer). Na stalen afsluitboom volgt u enige tijd het pad RD langs de bosrand door het mooie Voerdal.
5. Aan de 3-sprong bij infobord Altenbroek gaat u L het bospaadje omhoog, waarvan het eerste gedeelte gelegen is tussen afrasteringen. (Loop rustig de boshelling omhoog, het is een straffe kuitenbijter). Bijna boven bij infobord Schophemmerheide gaat u RD over het graspad met links van u een berkenbos. Aan de verharde weg gaat u L. Vlak daarna gaat u R (rood). De weg wordt een eindje verder een dalende veldweg. (Een eindje verder heeft u bij beukenboom, zitbank en veldkruis weer mooi uitzicht over het Noordal. U loopt hier Nederland binnen). Beneden aan de T-splitsing bij boomkruis en zitbank gaat u L (42/groen/blauw) de asfaltweg omlaag. Waar beneden bij de grenssteen van de gemeente Eijsden – Margraten de asfaltweg een veldweg wordt, loopt u weer België binnen. (Mogelijk ziet u even verder rechts in de weilanden Japanse zwarte Wagyu-runderen, die gefokt worden op Landgoed Altembrouck. Ze leveren het peperdure vlees, de kaviaar van het vlees, waar vooral Japanners zo gek op zijn). Aan de 3-sprong bij infobord gaat u R de veldweg omlaag richting Landgoed Altembrouck. Via het toegangshek met twee pilaren loopt u het Landgoed binnen en gaat u R omlaag. Via de tweede poort komt weer op de binnenplaats. (Rechts tegenover de tweede poort ziet u in de open stal mogelijk Wagyu-runderen (Japanse koeien), Mangalica varkens, die oorspronkelijk uit Hongarije komen en ook wel "Wolzwijnen" worden genoemd. Mogelijk ziet ook hier Schotse Suffolk schapen (Kurohitsu lam, Japans voor zwarte kop)). Op de prachtige binnenplaats (cour) van het kasteel, waarvan de oudste delen dateren uit 1314, kunt u op het mooie terras nog iets eten of drinken. (Kijk ook eens in de links gelegen stallen. Een rondje lopen over de cour kan ook). U kunt ook binnen in een bijzondere omgeving, waar een doorlopende wisselende expositie is, iets nuttigen. (Binnen heeft u mooi uitzicht op de vijvers. Altembrouck was al in de 17e eeuw een bijzonder fraaie buitenplaats en lustoord, waar de graven van Dalhem en Hoensbroek in de zomer hun vertier kwamen zoeken).

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.