774. ’s Heren elderen 12,4km 10,6km

Datum22.07.2016

774. ’s Herenelderen 12,4km – 10,6km

www.wandelgidslimburg.com

Op slechts een kwartiertje rijden van de rand van Maastricht ligt net ten noorden van de bekende plaats Tongeren het dorpje ’s Herenelderen. Tijdens deze licht heuvelachtige wandeling door de Haspengouw wandelt u langs mooie bosranden, velden en akkers naar het dorpje Berg dat mooi op een heuvel ligt. Dan loopt u verder over veldwegen en een leuk bospaadje naar de buurtschap Ketsingen. Aan het eind passeert u het schitterende waterkasteel Renesse en de oude St. Stefanuskerk uit de 16e eeuw. Bij de brasserie is een mooi terras op de schitterende binnenplaats (Open dond. t/m zondag vanaf 11.00 uur). Neem voor onderweg zelf proviand mee, er staan enkele zitbanken. U kunt de route inkorten tot 10,6km.
Startadres: Brasserie De Kleine Graaf, Ginstraat 31, s’Herenelderen – Tongeren.

Voor de brasserie zijn parkeerplaatsen.

Gps afstand: 12400m

Looptijd: 2.40

Hoogteverschil: 39m

774. ’s Herenhelderen 12,4km – 10,6km

1. Met uw rug naar de brasserie gaat u R. Neem de eerste weg R (Eldersbroek). Steek boven via de spoorwegovergang de spoorlijn Luik – Hasselt en volg RD de dalende asfaltweg. (Deze spoorlijn is een onderdeel van de goederenspoorlijn Aken – Antwerpen, de Montenlijn) Beneden aan de 4-sprong bij klein Mariakapelletje aan boom gaat u L (rode driehoek). Via de houten doorgang volgt u geruime tijd het graspad RD langs de bomenrij/bosrand. Aan de 3-sprong voorbij de volgende houten doorgang gaat u bij zitbank L over de veldweg met links van u de bosrand. Volg geruime tijd deze veldweg, die later een betonnen pad wordt. (Een eind verder ziet u voor u woningen in Riksingen). Negeer zijweg rechts. 30 Meter verder gaat u L het brede bospad in. Negeer alle zijpaden. U passeert enkele staande houten bielzen en volg RD het mooie stijgende holle bospad. Boven volgt u RD de veldweg. (Rechts ziet u hier het Vesalius ziekenhuis in Tongeren en schuin rechts voor u het hooggelegen kerkje in Berg, een deelgemeente van Tongeren, waar u straks doorkomt) Aan de T-splitsing gaat u R over de asfaltweg met links van u de spoorlijn. Negeer zijweg rechts omhoog richting zweefvliegveld. Loop onder het viaduct door en volg de weg omhoog.
2. Boven aan de voorrangsweg gaat u R over het betonnen voetpad en steek het viaduct over. Beneden aan de 4-sprong, waar u parallel aan het fietspad loopt, gaat u R over de smalle asfaltweg richting ziekenhuis. Boven buigt de weg naar links. Steek in Tongeren de voorrangsweg over en loop RD (Molenweg) de veldweg omhoog. Aan de 4-sprong met smalle asfaltweg gaat u RD (rode pijl) de veldweg omlaag. Beneden, aan het eind van de links gelegen akker, gaat u L (rode pijl) over het graspad langs de haag en achtertuinen. Aan de T-splitsing bij zitbank gaat u L (rode pijl) het graspad omhoog, dat later een stijgende klinkerweg en vervolgens een stijgende asfaltweg wordt.
3. Boven aan de T-splitsing gaat u R (rode pijl). (Als u hier 100 m. links gaat, dan komt bij de ingang van het kerkhof. Via trappen komt u dan bij de ingang van het romaanse Sint Martinus kerkje, dat één van de oudste kerken van België is. Onder het altaar vond men in 1869 een Romeinse viergodensteen uit de 2e eeuw. Het schip dateert uit de 11e eeuw en de toren uit de 12e eeuw. Bij de ingang van de kerk staat een zitbank. Als u om het kerkje heen loopt, dan heeft u prachtig uitzicht over de Jekervallei. Op het kerkhof staan enkele grote oude stenen familiegraven. Tegenover de ingang naar het kerkhof staat de prachtige gerestaureerde, iets hoger gelegen voormalige pastorie (1898) met in een nis een groot Mariabeeld). Aan de 3-sprong bij verkeerspiegel gaat u L (St. Martensstraat/rode pijl) omlaag. Vlak daarna aan de 3-sprong gaat u R (Gousbeemdstraat/rode pijl). Na 130 m. gaat u R (rode pijl/rood-wit) de veldweg omhoog. Aan de T-splitsing voor akker gaat u L (rode pijl) over het brede bospad. Steek de betonplaten weg over en loop RD (rode pijl) het brede bospad omlaag langs de afrastering. Aan de 3-sprong bij ijzeren hek gaat u L (blauwe pijl) over het pad langs de bosrand. (U passeert hindernissen voor springpaarden). Voorbij grote walvis en bij zitbank, neushoorns, zebra’s en de voormalige lagere school van Berg/Ketsingen gaat u R (Gousbeemdstraat) over de betonplaten weg. (Hier in de voormalige school is (10-2014) het bedrijf Zyhyr gehuisvest. Er worden replica’s en reconstructies gemaakt van zowel mensen, dieren als voorwerpen. Deze worden vaak in opdracht van natuur- en prehistorische musea gemaakt. Bijna al deze voorwerpen dienen voor educatieve doeleinden en proberen de werkelijkheid zo goed mogelijk na te bootsen). Negeer veldweg links. Waar links het bos eindigt, gaat u L (rode pijl/wit-rood) het bospad omlaag, dat u geruime tijd RD volgt. (Een eind verder loopt het pad circa 5 m. langs en akker). Aan de T-splitsing bij meerstammige wilgenboom gaat u R (rode pijl) over het graspad langs de bosrand. Bij hoge afrastering buigt het graspad naar rechts.
4. Aan de doorgaande weg in Ketsingen gaat u R (rode pijl) de betonweg omhoog. (Degene, die 10,6 km loopt, gaat hier L de betonweg omlaag. Neem dan de eerste doodlopende weg L (Demerbroek). Ga nu verder bij **** in punt 4). Aan de kruising met Peuskensstraat gaat u RD verder omhoog. (Even verder passeert u rechts bij zitbank het Sint Stefanus zaalkerkje). Negeer doodlopende weg rechts. Vlak daarna aan de 3-sprong gaat u RD (Noenelderen/fietsroute 113). 40 Meter voorbij het laatste huis (nr. 11) gaat u bij verbodsbord L ( fr. 113) over de betonnen smalle weg (Voor u ziet u de autoweg Aken-Brussel). Aan de T-splitsing gaat u L ( fr. 113). Vlak daarna aan de 3-sprong bij infobord gaat u RD (blauwe driehoek). Waar de weg bij zitbank naar links buigt, gaat u R (blauwe driehoek) het graspad omhoog. Aan de asfaltweg in Ketsingen gaat u R langs huisnr. 25. Negeer bij verbodsbord zijweg rechts. Aan de ruime 3-sprong bij voorrangsweg en prachtige treurwilg gaat u L (Ketsingerdries). Voorbij huisnr. 4 gaat u R (Demerbroek/blauwe driehoek) de doodlopende weg in. **** Voorbij huisnr. 25 gaat u RD over de veldweg, die u geruime tijd RD langs de bosrand volgt. (Even verder loopt u even parallel aan het linksgelegen beekje de Demer, dat hier in Ketsingen ontspringt. Via o.a. Bilzen, Hasselt en Aarschot stroomt de rivier bij Werchter in de Dijle, Via de Rupel stroomt ze uiteindelijk in de Schelde).
5. Aan de asfaltweg in ’s Herenhelderen gaat u L (blauwe driehoek). Aan de T-splitsing bij de mooie gerestaureerde monumentale voormalige hoeve “Bavers 1826” gaat u R (wit-rood) de voorrangsweg omhoog. (De hoeve hoorde bij het kasteel waar u dadelijk langs komt). Neem de eerste doodlopende weg L (Sint Stefanusstraat) omlaag. Negeer beneden voetpad rechts en u komt u bij de grote vijver van het prachtige kasteel van 's Herenelderen ook wel waterkasteel van Renesse genoemd. (Als u hier L over het gras langs de vijver loopt, dan heeft u na 100 m. prachtig uitzicht op het poortgebouw van het kasteel. Het beekje de Demer stroomt door deze vijver. Het kasteel is een waterburcht en bestaat uit het U-vormige hoofdgebouw omgeven door een gracht en een langwerpige kasteelhoeve die langs de Sint-Stefanusstraat gelegen is. Het mergelstenen herenhuis stamt uit de 16e eeuw). De weg buigt naar links langs de oude met mergelblokken gebouwde St. Stefanus kerk (15e eeuw) . Bij de ingang (poortgebouw) van het kasteel en de ingang van de kerk buigt de weg naar rechts. (Hier staan rechts 2 infoborden). U passeert rechts de in 1909 gebouwde pastorie (nr. 45) en volg de weg verder langs de langwerpige kasteelhoeve. Aan de T-splitsing bij zitbank en Mariakapelletje aan boom gaat u R (Ginstraat) omlaag. Aan de 3-sprong gaat u RD en u komt weer bij de sfeervol ingerichte brasserie, de sponsor van deze wandeling, waar u binnen of op het terras, dat gelegen is op de prachtige binnenplaats, nog iets kunt eten of drinken. O.a. taart en soep van de dag, warm gebak met vanille ijs maar ook pannenkoeken en veel meer lekkers. Deze voormalige carré hoeve hoorde bij het kasteel

Auteur: Jos Wlazlo
Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.