886. meerlo 11,8km – 9,8

886. MEERLO 11,8km – 9,8km

www.wandelgidslimburg.com

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze vlakke afwisselende wandeling wandelt u over leuke bospaden naar het natuurgebied ’t Sohr. Hier passeert u enkele mooie vennen en struint u door het natuurgebied. (In de zomer zijn hier wat distels dus doe bij voorkeur een lange broek aan). Via veldwegen en graspaden komt u in de buurtschap Megelsum. De terugweg gaat langs akkers, weilanden en landelijk gelegen boerderijen. Als laatste wandelt u een prachtig stuk langs de Groote Molenbeek. Neem voor onderweg proviand mee (TIP: Verwen uzelf en neem bij de bakker wat vers belegde broodjes mee voor onderweg). Aan het eind is een terras. U kunt de route inkorten tot 9,8km.
Startadres: Bakkerij Maison Lambi, Hoofdstraat 31, Meerlo. (Dagelijks open vanaf 07.30 uur, zondag gesloten).

Gelieve niet te parkeren op de parkeerplaats naast de bakkerij (klandizie). Parkeer in de rustige straat Monseigneur Jenneskensstraat 1. Loop dan naar de bakkerij waar u kunt starten met een heerlijke kop koffie.

Gps afstand: 11800m Looptijd: 2.30 Hoogteverschil: 6m

886. MEERLO 11,8km – 9,8km

1. Met uw rug naar de bakkerij gaat u R en na 50m R door de Bergboslaan. Steek de groote Molenbeek over en volg RD het asfaltweggetje (52). Waar de asfaltweg naar links buigt loopt u RD de veldweg in (pijl). Volg geruime tijd de veldweg en ga aan de 3-sprong bij de bosrand RD (pijl). Let op! U passeert een zitbank en dan na ca. 60m bij bordje Hooge Heide L het bospaadje omhoog. Ga na 100m aan de kruising R over de bosweg. Ga aan de 3-sprong R het bospad in. Het pad loopt door wat kuilen en ga aan de kruising met bordje Hooge heide RD het bospaadje in. Neem bij een oude boomstam het eerste paadje R omlaag en ga aan het eind L over de bosweg.
2. Ga aan het eind R over de asfaltweg en na 10m aan de 3-sprong bij kn. 52 L de veldweg in (53). Aan het eind komt u aan een T-splitsing met een grindweg (kn. 53). (Degene die de 9,8km loopt gaat hier R en aan de kruising van boswegen L. Neem het eerste brede graspad R langs de greppel en volg dan verder punt 3 vanaf **). Ga hier L over de grindweg (57). U komt aan een kruising met hertenweide, vijver met windmolen en kn. 57. Ga hier R de veldweg in (60). Ga aan de kruising met verbodsbord R het voetpad in (pijl). Ga tussen twee vennen L door het klaphek (pijl) en meteen L over het graspad. Volg geruime tijd het begroeide pad langs het ven tot aan de T-splitsing met kn. 60.
3. Ga hier R door de bomenlaan (4). (Na 30m kunt u bij een slagboom R het graspad omhooglopen naar een zitbank en prachtig uitzicht op het natuurgebied ’t Sohr). Negeer een graspad links en blijf de bomenlaan volgen. U passeert een veerooster en ga aan de 3-sprong R over de veldweg. (Links ziet u de buurtschap Gun). Ga aan de kruising met verbodsbord RD (pijl). Neem het eerste brede graspad L langs een greppel. **Dit wordt een smal paadje. Ga aan het eind van het bos R langs een akker. Ga aan het eind R over de veldweg Ga aan de kruising met kn. 54 L over de klinkerweg (55). U komt in de buurtschap Megelsum en ga aan de T-splitsing met zitbank L (pijl). Ga aan de 3-sprong met kn. 55 RD (83).
4. Ga aan de T-splitsing met picknickbank (voorlopig de laatste bank) R (pijl). (In de verte ziet u de kerktoren van Meerlo). Neem de eerste veldweg L langs de sloot (De Ham, pijl). U passeert een boerderij en volg RD de veldweg. Ga aan de 3-sprong RD (pijl). Ga aan de T-splitsing met kn. 83 R over de klinkerweg (45). Ga aan de T-splitsing R (pijl). Ga aan de 3-sprong met kn. 45 L (Beekveld, 42). Neem het eerste weggetje R (pijl). Steek schuin rechts de verkeersweg over en ga bij bord Zone RD de veldweg in (pijl). Ga voor de brug bij kn. 42 RD (43). U passeert een mooie boerderij en ga aan de kruising met kn. 43 RD de veldweg in (88).
5. Ga aan de omgekeerde Y-splitsing scherp R de zandweg in (pijl). Ga na 50m L het graspad in (pijl). Negeer zijpaden en volg geruime tijd de veldweg. Ga aan de kruising met kn. 88 L over de grindweg (87). Ga aan de T-splitsing L over de asfaltweg. Ga aan de 3-sprong met kapel en kn. 87 R de veldweg in (86). Ga aan de kruising R over de grindweg, u verlaat de markering. U loopt Meerlo binnen en ga aan de 3-sprong RD door de Irenestraat. Buig met de weg mee naar rechts. Negeer zijwegen en ga aan de T-splitsing L.
6. Steek de Hoofdstraat over en ga RD de grindweg in (pijl). Loop onder de poort van het Kasteelke door en volg RD het graspad. Ga aan de T-splitsing met kn. 49 R het graspad in (50). Steek via de brug de groote Molenbeek over en ga meteen R het graspad in langs de beek (pijl). U struint geruime tijd langs de prachtige beek en ga aan het eind R de brug over. Ga aan de Hoofdstraat L terug naar de bakkerij waar u nog wat eten of drinken.

Auteur: Jos Wlazlo
Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij Wandelgids Zuid-Limburg. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.