897. reifferscheid 16,1

Datum22.07.2016

897. REIFFERSCHEID 16,1km

www.wandelgidseifel.nl

Deze panoramische Eifeltocht met 2 burchten en fraaie dorpjes is een van de mooiste van deze wandelgids. U wandelt boven het leuke dorpje Reifferscheid en dan over graspaden naar de dorpjes Bungenberg en Winten. Dan klimt u naar de Burg Wildenberg en loopt u door het leuke dorpje. Hier passeert u Restaurant Burgschänke voor een pauze, vanaf het terras heeft u een prachtig panorama. (Dag. Open vanaf 11.30 uur). U schampt het dorp benenberg en via de bossen komt u in de dorpen Felser en Wollenberg. U volgt een mooie panoramaweg en aan het eind daalt u een leuk alpinepaadje af naar Reifferscheid. U passeert nog een Mariagrotje en via een verrassend paadje komt u weer bij het gezellige Burgcafé waar u nog kunt genieten van Kaffee und Kuchen. Zoek een heldere dag uit zodat u van de uitzichten kunt genieten. Bij de steile afdaling aan het eind is een wandelstok wel handig.
Startadres: Burgcafé Eulenspiegel, Zehntweg 12, Reifferscheid – Hellenthal. Tel:0049-2482606040.

Openingstijden: Woensdag t/m zondag vanaf 10.30 uur.

Er is een ruime parkeerplaats.
Gps afstand:16100m, Looptijd: 3,45, Hoogteverschil: 175m

897. REIFFERSCHEID 16,1km

1. Met uw rug naar de ingang van het café loopt u RD langs huisnr. 15 en ga meteen voorbij de openbare toiletten R de stenen trap af. Loop dan R de kasseienweg omlaag. Ga beneden voor de kerk L omlaag en voorbij huisnr. 1 R omlaag door de poort. Loop dan L de kasseienweg omlaag. Ga aan de T-splitsing bij huisnr. 14 R omlaag. Ga beneden in het dorp RD langs een mooi vakwerkhuis met nr. 10. Ga aan de 3-sprong bij huisnr. 38 RD. Ga aan de Y-splitsing voor huisnr. 48 L de doodlopende weg in. Steek tegenover huisnr. 54 L de verkeersweg over en ga R over het trottoir. Volg dan RD de asfaltweg langs de hoeve met nr. 6. Ga aan de kruising met bushokje RD door de Römerstrasse. Ga aan de 3-sprong met kapel L de smalle asfaltweg omhoog. Negeer een asfaltweg rechts omlaag en volg de grindweg omhoog. Negeer zijpaadjes links en volg de veldweg langs een naaldbos met rechts uitzicht op de burcht. Negeer een zijpad rechts omlaag en volg de bosweg.
2. Ga aan de T-splitsing in het dorp L. Ga aan de kruising met de voorrangsweg RD de doodlopende weg in (Im Wiesengrund). Ga aan de 3-sprong met kapel RD en na 20m aan de 3-sprong L door de Rosenweg. Volg de autovrije weg omhoog en ga boven aan de 3-sprong bij de bosrand R de bosweg omhoog (dus niet R het weiland in!). Omhoog klimmend negeert u een veldweg rechts. Ga aan de 3-sprong met zitbank RD over de weg die naar links buigt. Ga boven aan de omgekeerde Y-splitsing met zitbank L de veldweg omlaag met mooi panorama. Ga aan de 3-sprong R het graspad omlaag. (Links op de berg ziet u het dorpje Wildenburg). Ga aan het eind L de asfaltweg omlaag door het gehucht Bungenberg. Ga aan de kruising met bushokje RD het graspad omlaag. Ga aan de T-splitsing met zitbank R de bosweg in. Boven volgt u het graspad en dan loopt u het dorp Winten binnen.
3. Ga aan de kruising RD omlaag (links staat een schuilhut). Aan de voorrangsweg met wegkruis steekt u schuin links de weg over en ga RD het graspad omlaag met mooi uitzicht op Wildenburg. Ga beneden aan de 3-sprong met zitbank R de bosweg omhoog. Ga bijna boven L over de stenige veldweg en negeer meteen een veldweg rechts. Ga aan de T-splitsing R omlaag. Negeer een bosweg rechts. Ga beneden aan de T-splitsing R en meteen aan de Y-splitsing L over de veldweg. Ga de brug over en dan aan de T-splitsing met zitbank L. Negeer een brug links en volg de bosrand. U loopt even kort langs een beekje en dan wordt de weg verhard. Blijf nog geruime tijd de bosweg volgen en ga bij de eerste huizen aan de linkerzijde (waar de weg naar rechts buigt) scherp R het bospad omhoog. Na deze kuitenbijter van Jan Nobbe volgt u boven het pad langs de muur.
4. Boven komt u bij de Burg Wildenburg. Ga hier RD de trappen op. Loop RD langs de waterput de trappen omlaag en ga beneden L. Negeer zijweg links en dan passeert u een fraai vakwerkhuisje uit het jaar 1600. U komt bij restaurant Burgschänke met vanaf het terras een schitterend uitzicht, een prima pauzeplek. Na de pauze loopt u door tot aan de voorrangsweg. Steek de weg over en ga R over het asfaltpad dat meteen links omhoog buigt langs huisnr. 13. Ga voorbij huisnr. 11 aan de 3-sprong L het asfaltweggetje in langs huisnr. 14. Dit wordt een bospad. Negeer een bospad links en blijf omhoog lopen. Ga boven aan de kruising met klein zitbankje RD de bosweg omlaag (2, 4). U komt uit het bos en ga aan de 3-sprong met zitbank L over de veldweg langs een naaldbos (2, 4).
5. U loopt het dorp Benenberg binnen en ga meteen L de asfaltweg in (2, 4) langs huisnr. 7. Ga voorbij het laatste huis R het weiland in en steek dit diagonaal over richting de bosrand. Ga bij de bosrand R over het graspad langs de bosrand. Ga aan de 3-sprong met parkeerplaats en infobord L de autovrije grindweg in (2, 4, 9). Neem de eerste bosweg L (2, 4, 9). Negeer een bospad rechts. Ga aan de 3-sprong met voor u een graspad R (2, 4). Ga beneden aan de kruising RD het voetpad omlaag dat meteen naar links buigt. Het pad buigt dan links door een naaldbos. Ga aan de Y-splitsing met links een begroeid pad R omhoog (2, 4). U komt uit het bos en blijf langs de afrastering omhoog lopen, rechts in de wei staat een open stal. Volg het graspad tussen 2 afrasteringen door.
6. Ga boven aan de kruising met zitbank RD over de verharde stenige weg. Volg geruime tijd de weg en ga aan de 3-sprong met zitbank en wegkruis RD omlaag door het dorp Felser. Ga aan de 3-sprong voor een oud vakwerkhuis R omlaag langs huisnr. 40. Ga aan de 3-sprong met de mooie kapel RD. Ga aan de Y-splitsing met wegkruis L het weggetje omlaag langs huisnr. 12. Nu opletten! Ga ca. 30m vóór de weg bij een spiegel naar rechts buigt L langs een oude auto (auto kan ook weg zijn) het weiland in en buig meteen R langs de bosrand. Volg het smalle paadje RD het bos in. Daal het steile bospad af en ga beneden aan de T-splitsing L over de bosweg. Ga aan de Y-splitsing R omlaag en de brug over. Volg dan het graspad omhoog. Steek de verkeersweg over en ga RD de asfaltweg omhoog richting Wollenberg. Ga boven aan de ongelijke kruising in Wollenberg L langs huisnr. 17. U passeert de kerk en ga aan de 3-sprong voor huisnr. 37 RD omhoog. Ga boven aan de 3-sprong bij huisnr. 70 RD. Volg dan RD de autovrije weg het dorp uit. Volg geruime tijd deze mooie panoramische weg en negeer een veldweg rechts omlaag.
7. Ga aan het eind van de weg voor een schuilhut L het bospaadje omlaag. Ga aan de omgekeerde Y-splitsing RD omlaag (1). Voorbij een naaldbos aan de linkerzijde buigt het pad naar rechts. Volg route 1 zigzaggend omlaag over een leuk alpinepaadje en dan loopt u langs een Statieweg. Volg de hele Statieweg omlaag en daal dan de trap af (Let op! Trapleuning zit los!). Ga beneden R over het grindpad en na 50m L het voetpad in naar de brug. Steek de Reifferscheider Bach over en ga R over het voetpad langs de weg. Ga na 25m L de weg omhoog het dorp in. Ga aan de T-splitsing voor huisnr. 38 R. Ga voorbij huisnr. 10 L de asfaltweg omhoog (5) en volg het voetpad. Neem voorbij een zitbank het eerste voetpad R omhoog en neem dan het eerste pad scherp R omhoog. U passeert een Mariagrotje en ga iets verder aan de T-splitsing R omhoog. Blijf het pad omhoog volgen langs een muurtje en ga boven R terug naar het café, de sponsor van deze mooie wandeling, waar u nog iets kunt eten of drinken. De vriendelijke eigenaars Uli en Heike vernemen graag wat u van deze wandeling vond. Na afloop kunt u naar de toren lopen voor een prachtig uitzicht.

(Samenstelling route: Jan Nobbe). Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.