Afrikaanse Kermis 3 De lange tocht 7



Dovnload 446.26 Kb.
Pagina1/11
Datum25.07.2016
Grootte446.26 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11








  • -KLJ-


    GRENZENLOOS

    ACTIVITEITENMAP


Inhoudstafel


Afrikaanse Kermis 3

De lange tocht 7

Europa zonder grenzen 13

Henry N’Kono vrij 23

Mensenrechten 27

Telekameroentocht 33

Van wie is dit land 37

Wereldvluchtelingenstoelenspel 40


Wikken en wegen 43

Pacha Mama 48

TUSSENDOORTJE 53

NUTTIGE INFORMATIE 54

AFRIKAANSE KERMIS

FICHE

Genre: Pleinspel

Inkleding: Afrikaanse Kledij (Hoofddoek, sandalen, wikkelrok,...)

Duur: ca 2 uur

Aantal deelnemers: 6+

Leeftijdsgroep: -12/-16

Terrein: Plein

Begeleiding: 1 persoon per spel met een minimum van 2 personen

Materiaal: - Bananen

- 3 ballen met verschillende kleuren, 1 bal per ploeg van 6

- Ballen van verschillende grootte.

- Kranten, smalle en brede kleefband

- 2 Wasmanden

- Kegels (1 per deelnemer)

- Kaats- of petanqueballen

SPELVERLOOP:

Kennismaking met korte Afrikaanse spelen, waarin kleine groepjes tegen elkaar uitkomen. De winnaar wordt beloond met een stukje banaan.




SPELEN:


1. Wasmandenspel

Benodigdheden : 2 wasmanden


De groep wordt in 2 verdeeld. De bedoeling van het spel is dat groep A zo snel mogelijk in de wasmand van groep B gaat zitten en groep B in die van groep A. Om te voorkomen dat het de tegenpartij lukt om in je wasmand te gaan zitten, mag iedere groep proberen zijn wasmand omgekeerd te houden.

De spelers staan achter de lijn opgesteld. Op teken van de spelleider rent een lid van ieder team naar de eigen wasmand en keert ze om. Vervolgens rent hij naar de wasmand van de tegenpartij. Staat deze op zijn kop dan draait hij ze weer om, rent terug en tikt de volgende aan die het gaat proberen. In de tussentijd heeft de tegenpartij hetzelfde gedaan. Na een paar spelers zal er verschil in tempo ontstaan. Is de wasmand van de tegenpartij „open“ dan gaat die speler die aan de beurt is erin en heeft zijn team een punt gescoord.

Het spel begint opnieuw. De wasmanden gaan weer in startpositie, dit wil zeggen: allebei open, en van ieder team mogen nieuwe spelers rennen.
2. Bouw een Afrikaanse hut

Benodigdheden : veel kranten, brede en smalle kleefband


Bouw met je groepje een hut.

Vouw een aantal kranten open. Leg ze op elkaar en rol er een strakke, stevige rol van. Zet de rol vast met kleefband. Je eerste rol is klaar. Maak er zo een hele stapel. Maak ook een aantal rollen aan de korte zijde. Deze buizen worden dan korter dan de eerste rollen. Leg de lange rollen naast elkaar en maak ze aan de onder en bovenkant vast. Zet de buizen rechtop in een cirkelvorm. Laat aan een kant een stuk open. Kleef aan deze kant een lange krantenrol horizontaal op de staande buiten. Dit is de ingang. Zet twee grotere rollen schuin op de rand van de staande buizen. Dit is het dak. Zet ze bovenaan met kleefband vast. Maak het dak verder af. Klaar is je hut van krantenpapier. Je kan eventueel een tijdslimiet inbouwen.


3. Kegelbal

Benodigdheden : kegel of een fles (best gevuld), kaatsballen of petanqueballen


Plaats de kegel op een goede afstand van de werplijn. De eerste speler rolt zijn bal weg. Dit is de kegelbal. De andere spelers proberen hun bal zo te rollen dat die de kegelbal dichter bij de kegel doen rollen. Het spel is gewonnen als de kegelbal tegen de kegel ligt. Als de kegel omver wordt gestoten, begint de speler die hem omver heeft gegooid een nieuw spel. Hij rolt dan zijn eerste bal weg.
4. Drievoetbal

Benodigdheden : 3 ballen met een verschillende kleur


Twee ploegen, iedere ploeg heeft zijn eigen bal met eigen kleur. De derde bal is de matchbal. Iedere ploeg tracht nu via zijn bal, de matchbal in de goede richting te krijgen en te scoren in het doel van de tegenpartij. Op de matchbal zelf mag niet getrapt worden en de ploegballen mogen niet in het doel belanden.

5. Tollenspel

Benodigdheden : 1bal, 1 kegel per speler




De kegels zo plaatsen dat je er maar 1 per keer kunt omgooien. Minimum 4 meter tussen de twee lijnen.

2 kampen, iedere speler krijgt een nummer per kamp. De spelers zetten zich achter hun respectievelijke lijn, op hun knieën. Nr. 1 van kamp A begint en probeert met de bal een kegel van de tegenpartij om te gooien. Lukt dit, gaat de bal naar nr. 2 van kamp A. Lukt dit niet, gaat de bal naar kamp B. Zo speelt men door tot er nog maar 1 kegel overeind staat in een van de kampen. De persoon die deze laatste kegel kan omvergooien, moet de omgevallen kegel voor een tweede keer raken met de bal. Lukt dit niet gaat de bal naar de andere kant tot die missen. Dan mag men de omvergevallen laatste kegel terug proberen te raken. Het spel is dus gewonnen als de laatste kegel voor de tweede keer geraakt is.

De moeilijkheidsgraad van het spel kan men verhogen door met kleinere ballen te spelen.


6. Ezeldrijven

Materiaal: krantenpapier


Er worden enkele ploegjes samengesteld. In iedere ploeg wordt één iemand gekozen die ezel speelt. Nadat de ezels zijn weggegaan uit de ploegen, geeft de spelleiding de volgende uitleg aan de groep: het is de opdracht om je eigen ezel van punt A naar punt B te drijven, met ongeveer 3 tot 4 meter tussenruimte. Je krijgt enkele rolletjes krantenpapier. Je mag de ezel niet dragen. Winnaar is de ploeg waarvan de ezel eerst aan de overzijde is.

Afzonderlijk aan de ezels vertelt de spelleiding het volgende: je mag alleen vooruitgaan als je door iedereen ’lief’ behandeld wordt, b.v. gestreeld, geloofd, vriendelijk gevraagd. Word je daarentegen geslagen en krijg je verwijten naar je hoofd, dan mag je geen stap voorwaarts zetten. Na deze uitleg gaan de ezels terug naar hun ploeg achter de startlijn en wordt het beginsignaal gegeven.

Welke ploeg krijgt haar ezel als eerste naar de overkant?
7. Tlachtli

Benodigdheden : 1bal


A | B | A | B
2 ploegen van 10 die zich in de 2 middelste vakken opstellen. Men gooit de bal omhoog en de spelers van het middenveld proberen de bal in hun andere vak te krijgen. (midden A naar achter A)

Men speelt de bal aan elkaar door zonder dat de bal de grond raakt en de bal wordt enkel voortbewogen met heupen, schouders, knieën, rug, en hoofd. De spelers die erin slaagt de bal in het achtervlak te krijgen, krijgt 5 punten. De ploeg die het eerst 25 punten haalt is gewonnen.


8. Tarahumara

Benodigdheden : 1 bal per ploeg


1 bal per ploeg van 3 tot 6 spelers. De rechtervoet van iedere speler is bloot. De linker is geschoeid. Men mag enkel met de rechtervoet voetballen. Bedoeling is dat alle ploegen om het eerst een hindernissen parcours van 1 tot 65 km(=record) afleggen met de bal aan hun voeten. De deelnemers van elke ploeg lopen samen en de andere ploegen worden niet gehinderd.

9. Nage

Nage is een klassiek groepsspel (traditioneel voor meisjes, maar ook jongens vinden het fijn) uit Kenia. Wij kunnen het ook samen spelen. Twee groepen van twee of twee groepen van drie... Je hebt vijf lege blikken en een bal nodig.


Een speler van een groep heeft de bal, terwijl de spelers van de andere groep proberen de blikken op te stapelen, van groot naar klein, als een toren. Wordt een van de spelers geraakt met de bal en is de toren nog niet klaar dan moet diegene die geraakt is, de bal nemen, alle blikken omgooien en moet de andere groep proberen de blikken te stapelen, zonder geraakt te worden. De groep die erin slaagt de toren te maken, terwijl er niemand van de groep geraakt wordt, wint.

Variaties:



VEEL PLEZIER!!!


DE LANGE TOCHT

FICHE

Genre: Inleefspel, opdrachtenspel

Intern doel: zo vlug mogelijk de levende pion op de plaats van het
statuut te loodsen, dus zo vlug mogelijk het statuut van
vluchteling te verkrijgen

Extern doel: kennismaken met problematiek van vluchtelingen in België

Werkvorm: Doolhofspel

Inkleding: "Bange Blanke man" en
"De Vluchteling" van Willem Vermandere

Duur: 2 à 3 uur

Einde: Als statuut bereikt is

Aantal deelnemers: ca. 15

Leeftijdsgroep: + 14

Terrein: Grote ruimte voor spelbord, eventueel buiten

Taak: - Aanbrengen van opdrachten

- Nabespreking



Materiaal: Spelbord


  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina