Als u van de waterkant houdt is deze wandeling beslist een aanrader!

Datum22.07.2016

4. EIJSDEN 11km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Als u van de waterkant houdt is deze wandeling beslist een aanrader! Tijdens deze vlakke en ontspannende wandeling wandelt u door de prachtige Eijsdener Beemden naar de oude kern van Eijsden waar u het historische café De Raetskelder passeert. Dan wandelt u naar het schitterende kasteel Eijsden en door het kasteelpark. Dan passeert u het mooie terras aan de Maas van Eetcafé Aon ’t Bat. De terugweg gaat nog een stuk verder de beemden in langs de Maas en mooie meren. Ook bij wisselvallig weer is deze route prima met paraplu te doen. (Het kasteelpark is verboden voor honden maar dan kunt u dit rondje weglaten). In de beemden zijn aangelijnde honden toegestaan, niet los! Als de bistro nog gesloten is kunt u ernaast terecht bij het terras van De Moosjtum.

Startadres: Café – Restaurant La Marmite, Catharinastraat 23 te Eijsden - Oost-Maarland.
(U rijdt vanuit Maastricht langs het Gouvernement en langs de Maas naar Eijsden. Voorbij Funvalley bij de eerste huizen aan de rechterkant is La Marmite. Ca. 100m verder aan de kruising is links een openbare parkeerplaats).
Gps afstand: 11000m

Looptijd: 2.15

Hoogteverschil: 20m

4. EIJSDEN 11km

(Vanaf de parkeerplaats steekt u de voorrangsweg over en gaat u RD (Kasteellaan).
1. Met de rug naar het restaurant gaat u R. (Rechts passeert u de Catharinahoeve (no.17) uit de 18e eeuw en links de St. Agathahoeve (no.16) uit 1887). Aan de kruising met links de parkeerplaats gaat u R (Kasteellaan) door de mooie laan met de witte abeelbomen. (U passeert rechts kasteel Oost. Het kasteel dateert vermoedelijk uit de 12e of 13e eeuw. Links passeert u de schietboom en kogelvanger van schutterij St. Sebastianus Oost-Maarland (18e eeuw)). Aan de 3-sprong bij café gaat u RD (blauw) over de doodlopende weg langs de parkeerplaats. Ga aan het eind van de parkeerplaats bij groot infobord door het klaphek. (U komt nu in het mooie natuurgebied de Eijsder Beemden. Mogelijk komt u (ongevaarlijke) Konikpaarden of Galloway runderen tegen). Loop RD (blauw) over het pad. Neem nu na 75 m. meteen na de hoge struiken het graspad L langs het hoge struikgewas. (Het eerste stukje kan soms drassig zijn.Rechts van u is een grote waterplas, in de winter schaatsvijver). Negeer alle zijpaden en blijf geruime tijd rechts langs de struiken lopen. Aan de T-splitsing voor de Maas gaat u L richting clubhuis W.V. Eijsden (gebouw met schuin dak). Aan de 3-sprong gaat u RD verder langs het water.
2. Vlak daarna aan de volgende 3-sprong, ca. 30 m. vóór het clubhuis van WV Eijsden (lang schuin dak) en draaihekje, gaat u schuin L over het pad richting groot infobord. Steek de inrit naar het clubhuis van WV Eijsden over en ga RD over het pad rechts van de afrastering en parallel aan de asfaltweg. (Dus niet via het draaihekje). Even verder wordt dit een graspad over de “dijk”. (Schuin rechts voor u ziet u de cementfabriek aan het Albertkanaal in de Belgische plaats Lixhe). Negeer bij begin bebouwde kom klaphekje links en blijf RD lopen. Ga nu bij breed houten hek L door het draaihekje.

3. Aan de asfaltweg gaat u R. Negeer bij zitbank zijweg links. Neem nu de eerste weg L (Spriemenstraat). Aan het grote plein (Vroenhof) gaat u R. (U passeert het gezellige café De Raetskelder). Vlak vóór de ingang van de Sint Christinakerk (1508) gaat u L over het klinkerpad. U loopt dus links langs de kerkhofmuur van het oude kerkhof en aan de zijkant van het plein. (Links boven aan het plein staat een groep die de Cramignon danst. Een kunstwerk van Vera de Haas. Boven passeert u het oorlogsmonument, dat tegen deze muur staat). Ga boven R (Kerkstraat) door het beschermd dorpsgezicht. Aan de kruising gaat u L de brede kasseienweg omhoog. Aan de volgende kruising bij wegkruis gaat u R (Wilhelminastraat). (U passeert links het rijksmonumentale protestants kerkje (1906)). Aan de 3-sprong gaat u L verder door de Wilhelminastraat. Vlak daarna aan de kruising gaat u R (Kruisstraat). Negeer zijweg rechts.

4. Aan de 5-sprong bij zitbanken, wegkruis en Mariakapel gaat u R (rood/wit) over de brede grindweg door de prachtige beukenlaan. (Deze 5-sprong is in Eijsden bekend onder de naam “de Witte Pöälkes). Voor het kasteel (1636) gaat u L (rood) over de asfaltweg. Aan de 3-sprong in het buurtschap Laag Caestert gaat u RD. Let op! Meteen achter het eerste bruggetje over de Voer, gaat u bij ijzeren hek van de huisnrs. 10 en 12 R de inrit in. Ga na 15 m. R het voetpad in en steek het bruggetje over. Volg het pad langs de beek de Voer. (Hier passeert u de voormalige zaagwatermolen (1729). Het pad buigt naar rechts en u loopt door de prachtige haagbeukenberceau ook wel Chramille genoemd.
5. Voor het kasteel gaat u L en loop RD de beukenlaan tot aan de Maas. (Vlak voor de Maas kunt u links een smal paadje nemen tot aan de monding van de Voer. De Voer ontspringt in de tuin van de Commanderij (kasteel) van Sint-Pieters-Voeren). Ga voor de Maas R over het brede pad met rechts mooi uitzicht op het kasteel. Even verder buigt het pad naar rechts. Bij een beeld (pauw) bij het gazon gaat u RD het bosje in. (Hier heeft u rechts ook weer mooi uitzicht op het kasteel. Als u hier voorbij het beeld R het pad inloopt, kijk dan eens naar de eerste dikke acaciaboom links met de vele gaten. Een “woonboom” van spechten). Het pad buigt in het bosje opnieuw naar rechts. Op het einde van een muur gaat u L onder de taxusboog door. U loopt nu door een laan met mooi geknipte taxushagen. Ga aan het einde van de hagen L en via de uitgang verlaat u het kasteelpark. Aan de asfaltweg L (rood/wit).

6. Aan de kruising gaat u L (blauw/wit) door de mooie Diepstraat, met de vele mooie monumentale panden, omlaag. Negeer zijweg rechts. Meteen voorbij Brasserie La Meuse (een mooie pauzeplek) negeert u kasseienweg rechts omhoog. (Als u hier even R gaat, dan komt u bij Eetcafé Aon ’t Bat met het mooie terras). De kasseienweg wordt een klinkerpad, dat bij grenspaal no. 47 naar rechts buigt. U passeert het fiets- en voetpont Eijsden-Ternaaien. Loop hier RD (blauw) en via een klaphek loopt u weer de Eijsder Beemden binnen. Blijf het brede graspad RD (blauw) volgen. Bij het waterkwaliteitsmeetstation Eijsden (boot) steekt u het klinkerpad schuin rechts (blauw) over en volgt u het brede graspad geruime tijd RD (blauw) met links van u de plezierjachthaven. Aan de kruising met rechts een verhard pad RD. Aan de kruising van graspaden gaat u L (blauw) verder langs de plezierjachthaven.
7. Bij de loopbrug en het clubhuis van WV Eijsden loopt u via twee draaihekjes RD (blauw). Negeer zijpaden rechts en blijf het brede graspad langs de Maas geruime tijd RD (blauw) volgen. Aan het einde van de grote waterplas gaat u RD ( richting bord nr. 9) verder langs de Maas. (Hier ziet u links de mergelwand, waar het Belgische Albertkanaal (sluis van Ternaaien) de berg Montagne St. Pierre doorsnijdt).Na 2015 de grootste binnenvaartsluis van Europa). U passeert grenspaal no. 48 en loop nog enige tijd verder RD langs de Maas. Let op! Aan de 4-sprong (links klein paadje), gelegen 10 m. voor Y-splitsing en 50 m. voor klaphek, gaat u R. Vlak daarna (20 m.) aan de kruising loopt u RD. Even verder steekt u de brug over, gelegen tussen twee plassen. Boven aan de T-splitsing gaat u L. Bij twee zitbanken buigt het pad scherp naar rechts. (Hier aan de Pietersplas heeft u een mooi uitzicht op Maastricht. De Pietersplas is de grootste grindplas van Zuid-Limburg (114 ha) en is in de wintermaanden het domein van duizenden watervogels). Negeer alle zijpaden rechts en blijf nu het brede graspad vlak langs het water volgen. Waar het graspad naar rechts buigt, loopt u verder RD langs het water.
8. Aan de T-splitsing gaat u L over het brede pad, gelegen tussen twee plassen. Loop na het klaphek verder RD. Aan de Y-splitsing gaat u L door het bosje omhoog. U komt weer bij de parkeerplaats. Ga hier L (blauw) door het stegelke en steek de parkeerplaats RD over. Aan de asfaltweg RD (Kasteellaan). Let op! Halverwege deze weg (circa 40 m. voorbij botenstalling en 75 m. voor de schietpaal en kogelvanger van schutterij St. Sebastianus) neemt u het eerste brede pad L. (Een eindje verder ziet u rechts weer kasteel Oost). Aan de Y-splitsing op gras(mos)veld gaat u R met rechts van u het kasteel. Negeer zijpaden. Bij waterpoel buigt het pad naar links. (Rechts ziet u woningen). Aan de T-splitsing op het gras(mos)veld gaat u R. Via het bosje komt u bij het fietspad en volg nu even het pad RD parallel aan het rechtsgelegen fietspad. Bij de inrit van camping de Oosterdriessen gaat u R over het trottoir langs 2 zitbanken. Meteen daarna aan de voorrangsweg gaat u R over het fietspad/trottoir. U komt bij het restaurant en friture, de sponsor van deze wandeling, waar u nog iets kunt eten of drinken. Als u hier RD loopt, dan komt u weer bij de parkeerplaats.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.