Architectuur en design



Dovnload 12.96 Kb.
Datum25.07.2016
Grootte12.96 Kb.
Opdracht: maak 36 relevante, verhelderende links, naar teksten en illustrataties op het internet, teksten in de gemaakte powerpointpresentaties of naar zelfgemaakte teksten a.h.v. lesboek, (kunst)encyclopedie, of andere boeken. Vermeld zo veel mogelijk de bron. Na de kerst klaar.

1e helft 20e eeuw




architectuur en design


functionalisme i.p.v. decoratie

open ruimtelijke indeling tussen vertrekken en tussen interieur-exterieur

industrialisering van de bouw door: systeembouw, toepassing van staal, glas en beton

licht en ruimte als basis voor huizen en kantoren
namen:

Bauhaus: toonaangevende kunstopleiding in Duitsland - functionalisme



Wright: Amerikaans architect ook door Japan geïnspireerd

Corbusier: architect, stedebouwkundige

CIAM: samenwerkingsverband tussen vooruitstrevende architecten

Beeldende kunst


Expressionisme geeft uitdrukking aan gevoelens, ‘kunstregels’ zijn daaraan ondergeschikt

Kleur en vorm verzelfstandigen, loskoppeling van werkelijkheid (Matisse, Munch, Nolde, Kandinsky, Kirchner)

Niet-westerse kunst als nieuwe inspiratiebron: maskers, beeldjes…

Half-abstracte en abstracte kunst ontstaat, als uitdrukking van de niet-materiële, geestelijke wereld (Malevich, Mondriaan) (Brancusi, Arp)

Kubisme als nieuwe vorm-taal, half abstract. (Picasso, Braque, Leger)

Freud en de psychoanalyse leiden tot surrealisme: het schilderen van ‘droombeelden’ (Ernst, Klee, Miro, Dali, Magritte, Klimt, Chagall)

Dada negeert expres alle kunstregels en verheft alledaagse voorwepen tot kunst: readymade (Man Ray, Duchamp, Kurt Schwitters)

Futurisme verheerlijkt de machine en de beweging, optimisme over de mogelijkheden (Delaunay, Balla, Severini, Leger)

Constructivisme legt accent op materiaalaonderzoek en constructie, heel ruimtelijk.

Dans


Ook hier expressionisme i.p.v. het ‘mooie plaatje’ van het romantische ballet.

Beeldende kunstenaars, componisten, choreografen en kostuumontwerpers werken samen

Vooral door Diaghilews ‘Ballets Russes’

Ritme, hoekigheid en zwaartekracht worden volop ingezet i.p.v. vloeiendheid, en lichtvoetigheid

Martha Graham formuleert uiteindelijk nieuwe regels voor deze moderne dans.

Muziek


Atonale muziek van Schönberg breekt met de klassieke harmonieën: expressionisme is het uitgangspunt. Hij ontwikkeld het ‘twaalftoons systeem’

Strawinsky en Bartok geven het ritme een veel belangrijker plaats dan voorheen.

Volksmuziek inspireerd met name Bartok. Strawinsky componeerde balletmuziek voor Diaghilew.

Jazz ontstaat uit blues, gospel, ragtime en parade’s (optocht met blaasinstrumenten) en beïnvloed veel componisten, o.a Milhaud en Strawinsky

Ook buitenmuzikale geluiden worden soms gebruikt. Bijvoorbeeld door Satie die radicaal tegen elke zwaarwichtige regel in de kunst is. Hij schrijft ook muziek om niet naar te luisteren, achtergrondmuziek.



Film


Ontstaat rond 1900 als registratie van toneel, maar zonder geluid. Daarom grote gebaren in het acteren.

Eisenstein ontwikkelt nieuwe filmtaal door montage. Realisme is minder belangrijk dan het idee dat achter de film steekt.

Als de geluidsfilm komt wordt film enorm populair, montage wordt door tekst iets minder belangrijk.

Film verdringt massavermaak als music-hall, danspaleis en rolschaatsbaan.

Theater


Naturalisme: rollen worden steeds meer gespeeld met sterke inleving in het personage, zoals later in de Hollywoodfilm.

Anti-naturalistisch, ideologisch: constructivistische (Meyerhold) of epische theater (Brecht) doorbreekt de identificatie met de speler door vervreemdingseffecten, zang en morele commentaarteksten. Brecht werd geïnspireerd door het Japanse Kabuki-theater.



Verzamelen


Individuen leggen verzamelingen aan van moderne kunst, zoals Kröller-Müller, (de staat verzamelt oude kunst).

Volkenkundige collectie’s ontstaan en inspireren veel kunstenaars.

Bartok legt een Hongaars volksmuziek-archief aan.


Denkbeelden


Breuk met het verleden, utopiën over een nieuwe betere, socialere tijd. Internationalisme i.p.v. nationalisme. Kunst moet hierbij baanbrekend werken.

Kunst ‘wetenschappelijk’ aanpakken: onderzoek op het gebied van kleur, vorm en materiaal als losse componenten. (Bauhaus-filosofie)



Anti-burgerlijk, anti-romantisch, anti-naturalistisch.

Ontdekking van waarde van ‘primitieve’ kunst

Erkenning van geestelijke en universele waarde van kunst vooral door abstractie.

Individuele gevoelsexpresie is belangrijker dan behagen door een mooi plaatje / mooie muziek.



De stijl’ is tijdschrift en theoretische onderbouwing

Bauhaus is leerschool en onderzoeksplaats voor vele kunstenaars.



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina