Arnon Grunberg



Dovnload 38.85 Kb.
Datum25.07.2016
Grootte38.85 Kb.

Arnon Grunberg


- geboren - 22 februari 1971 in Amsterdam
Arnon Yasha Yves Grunberg - romans, toneel, gedichten en essay
- joods emigrantengezin in Amsterdam

- korte tijd actief als acteur, vervolgens allerlei baantjes

- 1995 - verhuisde naar New York
Debuut:

- 1993 debuteerde hij met toneelwerk, verzameld in



De dagen van Leopold Mangelmann/Brief aan M/Schoonheid en bier

- 1994 - verscheen zijn eerste roman Blauwe maandagen (1994) - succes

→ de Anton Wachterprijs + de Gouden Ezelsoor (een prijs voor het best verkochte literaire debuut)

- in 6 jaar - beleefde het boek 20 herdrukken




Pseudoniem:
Marek van der Jagt

- 2000 - de roman De geschiedenis van mijn kaalheid (2000) → van de auteur Marek van der Jagt

- de roman - de Anton Wachterprijs (het beste debuut van dat jaar)

- pas in 2002 gaf Grunberg toe dat Marek van der Jagt zijn pseudoniem was

Werk(en):


De Machiavellist (1990)

De dagen van Leopold Mangelmann ; Brief aan M ; Schoonheid en bier (1993)

Blauwe maandagen (1994)

De advocaat, de leerlooier en de forellen (1994)

Rattewit (1994)

Figuranten (1997)

De heilige Antonio (1998)

De troost van de slapstick (1998)

Figuranten (1998)

Het 14e kippetje (1998)

You are also very attractive when you are dead (1998)

Liefde is business (1999)

De geschiedenis van mijn kaalheid (Onder pseudoniem Marek van der Jagt) (2000)

Fantoompijn (2000)

Amuse-gueule (2001)

De mensheid zij geprezen. (2001)

Geweigerde liefde (2002)

Gstaad 95-98 (Onder pseudoniem Marek van der Jagt) (2002)

Monogaam (Onder pseudoniem Marek van der Jagt) (2002)

Sterker dan de waarheid: de geschiedenis van Marek van der Jagt (2002)

De asielzoeker (2003)

De joodse messias / Grote Jiddische roman (2004)

Grunberg rond de wereld (2004)

Het aapje dat geluk pakt (2004)

De techniek van het lijden (2005)

Tirza (2006)

De mensheid zij geprezen (2007)

Over joodse en andere paranoia (2007)

Blauwe maandagen (2009)

De asielzoeker (2009)

Kamermeisjes en soldaten (2009)

Huid en haar (2010)

De pool boy (2010)

Vertalingen:
- Huid en haarDuits

- zijn overige boeken – Duits, Roemeens, Frans, Kroatisch, Hongaars, Engels, Portugees, Deens, Zweeds, Noors, Pools, Russisch, Spaans, Italiaans, Litouws, Estisch, Turks, Arabisch...
Opmerking: titels liever cursief
Tsjechisch: “Fantomová bolest”

(door Magda de Bruin-Hüblová, 2006)


Tirza“

(door Magda de Bruin-Hüblová, 2009)

Modré pondělky”, “Statisté”, “Svatý Antonio”

(door Veronika Havlíková, 1999)


HUID EN HAAR

Personages:
Roland Oberstein

Ex-vrouw – Sylvie

Zoon - Jonathan
Lea + een heleboel andere

Haar man – Jason mensen…

2 kinderen
- Meneer Beer, …

- de VS - Fairfax, Best Western - hotel…


Citaten --- aanhalingstekens gebruiken!
Recensies:
Grunberg maakt in zijn proza gebruik van allerlei stijlmiddelen om een luchtige toon te handhaven: contrast, ironie, overdrijving of juist understatement.
Grunberg presents a whole series of characters who cheat on each other. When Roland is working at an American university, he cheats on his Dutch girlfriend, Violet, with Lea, an authority on camp commander Rudolf Höss. Meanwhile Violet cheats on Roland, and Lea is being cheated on by her husband. The latter, a politician, blackmails an illegal immigrant, promising a Green Card in exchange for sex. Roland is a cerebral person – distant, cold and calculating.

NLPVF




Huid en haar is een roman over een zoektocht naar schuldeloosheid. Oberstein, naar eigen zeggen 'een radicale individualist', weigert zich te binden of zich schuldig te voelen. Hij is een denker, die zich bezighoudt met grote zaken als de wereldeconomie en de Holocaust. Op persoonlijk niveau ontbeert hij de kracht een harmonieus leven te leiden. Een groot deel van zijn tijd brengt hij door in een hotelkamer in een grauwe Amerikaanse stad. Een plek zonder nestwarmte of geschiedenis. – parool.nl

...communiceren staat gelijk aan liegen, en de liefde is vooral wanhopig proberen de eenzaamheid te bestrijden.




  • een wereld zonder basis


/- RONALD OCKHUYSEN, parool.nl /
http://www.parool.nl/parool/nl/26/BOEKEN/article/detail/1048331/2010/11/11/Arnon-Grunberg---Huid-en-haar.dhtml
Opmerkingen:
1)Roland Oberstein - beschouwt zichzelf als gelukkig
‘Roland Oberstein is gelukkig, zou hijzelf verklaren, omdat hij niets wil wat hij niet kan krijgen. Wat hij wil kan hij krijgen. Wat hij niet kan krijgen, wil hij niet. Zo eenvoudig is het recept voor geluk.’

  • recensieweb.nl

2)- filosofische vragen:


“Maar is hoop op redding niet per definitie pathetisch? Hebben we leren leven zonder hoop?”

  • recensieweb.nl


http://www.recensieweb.nl/recensie/3349/Ongeloofwaardig,+maar+o+zo+herkenbaar.html
3) - banale praatjes, absurditeit, contrast...
Roland
Waar houdt het werk op en begint de persoon? Het is moeilijk te zeggen.
- bubbel... – geen tijd voor de zoon
Nu moet pappa werken.

Weet je wat een economische bubbel is? Dat is dat allemaal mensen denken dat de tulpenbol volgend jaar twintig keer zo duur wordt als dit jaar en dat ze daarom allemaal tulpenbollen kopen in de hoop snel rijk te worden, en dat de tulpenbollen vervolgens alsmaar duurder worden, tot er iets gebeurt, vaak iets kleins, waardoor de mensen opeens ophouden tulpenbollen te kopen. Dat is wat pappa bestudeert en daarom moet je nu even tv kijken.”

Lea + haar man over zijn impotentie probleem:


-'Castrerend,' zei haar man. 'Dat heb ik net al gezegd. Jij bent een castrerend wezen.'

-'Ik probeer lief te kijken.'

-'Dat noem je lief? Je kijkt als een beul.'

Sylvie + Jonathan – 's nachts in haar wachtkamer !!


- ”Waarom zitten we hier?,” vraagt Jonathan.

- ”Omdat we bezin zijn gek te worden.”

- ”Oké mam,” zegt Jonathan.

Terug naar de wereld: proza 1990-2009
1. verteller, auteur en personages - niet altijd zo streng gescheiden

2. verschil tussen verzonnen verhalen (fictie) en ‘echt gebeurde’ (non-fictie) - niet meer zo relevant
- b.v. Rolands lezing:

“Velen van jullie denken dat economen voor banken werken of in de politiek gaan. Dat zijn managers.

Als jullie van plan zijn manager te worden, zitten jullie hier verkeerd. Economen doen onderzoek, economen zijn in de academie te vinden. Zij ontwerpen modellen van de werkelijkheid. Wie zijn de werkelijkheid? Jullie?

Jullie, jullie zijn consumenten.”


3. verschillende stemmen aan het woord, die verschillende visies op een zaak vertegenwoordigen, vaak zelfs tegenstrijdige visies; maar proza - zelden moralistisch.
- b.v. – de eerste ontmoetting van Roland en Violet
Rolands perspectief:
“Violet had hij ontmoet dankzij haar ex-vriend die hij bij zijn afstuderen in Rotterdam begeleidde. Zijn vertrek naar George Mason had hij toen al aangekondigd, hij was nog samen met de moeder van zijn zoon,maar om het vertrek minder pijnlijk te maken, of misschien wel om het vertrek definitief te maken, was hij verliefd geworden op de vriendin van zijn student.

Zij ook op hem.” (p.144)


Violets perspectief:
“Ze herinnert zich de eerste keer dat ze Roland tegenkwam. Haar vriend gaf een feest omdat hij was afgestudeerd. Ex-vriend moet ze zeggen maar dat klinkt zo officieel. Vorige vriend klinkt beter.” (p.171) [...]

'Als je op een dag eens iets van economie wilt weten,' had hij gezegd,'moet je me maar bellen.' Ze was toen al dronken. 'Bel mij maar,' had ze geantwoord. 'Ik denk dat je van mij ook nog wel wat kunt leren.' (p.172) [...]

Ze hadden elkaar ontmoet, ze waren met elkaar naar bed gegaan. Lang zou het niet duren, had ze gedacht, maar [...] het was anders gegaan, het duurde wel lang[.]” (p.173)
4. Intertekstualiteit
5. weinig romans – lineair verteld:

flashbacks/herinneringen


b.v.

  • scheiding met Rolands vrouw /Sylvie/

  • universiteit – in de VS..


••• ••• •••



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina