Bijlage 3 Narratieve analyse Friends Deel I



Dovnload 219.68 Kb.
Datum24.07.2016
Grootte219.68 Kb.

Matilde Mauricio Monteiro

Bijlage 3
Narratieve analyse Friends

Deel I
1. Registreer de afzonderlijke scènes (inclusief leader). Geef iedere scène een 'scènehoofd' dat bestaat uit het nummer van de scène, de tellerstand, de lokatie en het globale tijdstip. Geef vervolgens onder het scènehoofd een globale beschrijving van de gebeurtenissen.
Zie transcript
2. Bepaal de verschillende verhaallijnen en beschrijf in een paar regels waar iedere verhaallijn over gaat. Vermeldt ook wie de belangrijke personages in de betreffende verhaallijn zijn.
Verhaallijn A: relatie beëindigen

Hoofdpersonage: Chandler

Chandler heeft een relatie met Janice, maar is ongelukkig met de relatie. Hij wil de relatie beëindigen, maar weet niet goed hoe. Zodra Janice binnenkomt, begint ze over de vreselijke dag die zij achter de rug heeft en ze heeft ook nog een kleinigheidje voor hem. Hij vindt het zo alleen maar moeilijker. Hij ziet dat Phoebe het super snel uitmaakt en is verbaasd, hij wil precies het zelfde doen, alleen lukt hem dit niet. Phoebe maakt het uiteindelijk uit voor Chandler.


Verhaallijn B: jaloezie

Hoofdpersonage: Joey

Joey komt een ex van hem tegen Angela, maar vind haar nog wel heel erg leuk. Zij heeft alleen een nieuwe vriend, Bob. Hij nodigt Angela en Bob uit om te gaan eten met hem en zijn vriendin. Alleen heeft Joey geen vriendin, Monica moet zijn vriendin spelen, zodat hij Angela jaloers kan maken. Joey's plan is om Monica en Bob op elkaar te laten vallen zodat hij Angela dan voor zich zelf heeft. Tegen het einde van de avond komt Monica erachter dat Joey heeft gelogen, maar helpt hem met zijn plannetje. Samen lukt het hen om Bob en Angela uit elkaar te drijven.




Verhaallijn C: heimelijk verliefd

Hoofdpersonage: Ross

Ross vindt Rachel heel erg leuk, alleen weet Rachel dit niet. Rachel gaat samen met Monica haar was doen bij de wasserette en Ross besluit het zelfde te doen. Monica gaat niet meer mee, want die gaat op date met Joey. Alleen Ross en Rachel gaan nu nog en Ross doet zijn uiterste best om toenadering te zoeken tot rachel. Maar Rachel ziet hem als een vriend. Ross geeft haar advies en helpt haar met haar was. Rachel is trots op wat ze allemaal heeft bereikt en kust Ross. Ross is van zijn stuk gebracht en weet niet hoe hij moet reageren.


Verhaallijn D: onafhankelijk worden

Hoofdpersonage: Rachel

Rachel gaat haar was doen bij de wasserette en het is de eerste keer dat zij haar eigen was doet. Met de hulp van Ross lukt het beetje bij beetje, zij denkt dat als zij zelfstandig haar was kan doen zij alles aankan. In het begin is er een vrouw die haar wasmachine inpikt en dan komt Ross voor haar op, zodat Rachel die wasmachine kan houden. De vrouw die in het begin haar wasmachine inpikte pikt nu haar karretje in en Rachel komt voor zichzelf op. Ze laat de vrouw niet weggaan met haar kar. Rachel voelt dat ze alles aan kan en zoent Ross, maar bedoeld het meer vriendschappelijk.


Verhaallijn E: vreemde situatie

Hoofdpersonage: Monica

Monica denkt tijdens het etentje dat zij aanwezig is om gekoppeld te worden aan Bob. Zij denkt dat Angela en Bob broer en zus zijn, maar dit is dus niet correct zij hebben samen een relatie. Monica is aan het flirten met Bob. Maar Angela en Bob zoeken de hele tijd toenadering tot elkaar. Zij kan dit niet snappen, want zo zou zij nooit doen met haar eigen broer. Zij vindt de broer-zus relatie tussen dan ook ongezond. Ze vindt de hele situatie vreemd. Tegen het einde van de date komt zij erachter dat Angela en Bob, broer en zus zijn en voelt zich voorgelogen door Joey. Maar speelt het spelletje van Joey uiteindelijk mee. Samen lukt het hen om Bob en Angela uit elkaar te drijven.



3. Kopieer het scènehoofd uit punt 1 en maak een uitgebreid transcript van het programma. Dit transcript bevat:

een korte omschrijving van de situatie aan het begin van elke scène, de volledige dialogen of ondertitels en de belangrijke handelingen, gezichtsexpressies, intonaties en andere zaken die van belang kunnen zijn voor een goed begrip van de scène. Het criterium is hier het belang van de handelingen etc. voor het verhaal.
Zie transcript
4. Maak een uitgebreide beschrijving van de verhaallijnen onderverdeeld in scènes. Bepaal welke scènes tot een verhaallijn behoren. Geef iedere verhaallijn een letter (A,B,C etc) en iedere scène uit die verhaallijn een volgnummer in de betreffende verhaallijn. Het oorspronkelijke scènenummer plaats je tussen haakjes.

Onder dit nieuwe scènehoofd beschrijf je wat de kern van de scène is in relatie tot de gehele verhaallijn. Maak daarbij gebruik van het transcript dat je onder punt 3 hebt gemaakt en vul zonodig dit transcript aan.
Verhaallijn A: relatie beëindigen

A1 Chandler zit met de rest in Central Perk en spreekt zijn angst uit over het beëindigen van de relatie, hij stelt het nu al een tijdje uit. (scène 2)
A2 Chandler en Phoebe zijn beide in Central Perk. Zij gaan beide hun relatie beëindigen, Phoebe dit doet meer om Chandler te steunen. ( scène 10)
A3 Chandler heeft net gezien hoe makkelijk Phoebe haar relatie heeft beëindigd en kan niet snappen dat het zo makkelijk is. (scène 11)
A4 Chandler probeert het uit te maken met Janice, maar hij slaagt er niet in om het af te maken. (scène 18)
A5 Het lukt Chandler niet om Janice te kalmeren, dit komt ook door het feit dat hij te veel cafeïne heeft binnen gekregen. Hij slaat Janice zelfs per ongeluk. Hij doet zijn beklaag bij Phoebe en deze lost zijn probleem op. Zij beëindigd de relatie voor Chandler en doet dit succesvol. (scène 21)
Verhaallijn B: jaloezie

B1 Joey ziet een ex binnen komen en kan niet stoppen met staren. (scène 4)
B2 Joey loopt naar ex en knoopt een gesprek met haar aan. Hij vraagt haar waarom het niets is geworden tussen hen en geeft aan dat hij het wel weer zou willen proberen. Angela geeft aan dat zij een nieuwe vriend heeft en dat Joey zelf heeft gezegd alleen maar vrienden te willen zijn. Op het nieuws dat zij een nieuwe vriend steekt bij Joey de jaloezie de kop op. Hij stelt voor om op een dubbel date te gaan.(scène 6)
B3 Joey probeert Monica te overtuigen om mee te gaan op een date met Angela en haar “broer”. In de eerste instantie wil Monica niet, maar Joey overtuigd haar ervan dat dit de enige manier is om Angela terug te winnen. (scène 7)
B4 Joey probeert iets negatiefs over Angela te zeggen tegenover haar huidige vriend, zodat hij kan stoken. (scène 16)
B5 Monica vindt de relatie tussen broer en zus vreemd en vraagt aan Joey of hij niets merkt. Deze geeft aan dat hij het normaal vindt. Joey moet nu toegeven dat hij Monica onder valse voorwendselen heeft meegenomen, hij wil Angela terug en hoopt dat Bob, de nieuwe vriend van Angela te koppelen aan Monica. (scène 20)
Verhaallijn C: heimelijk verliefd

C1 Ross en Rachel zijn in gesprek. Ross vraagt aan Rachel wat zij die avond gaat doen, terwijl hij dit allang weet. Zij gaat naar de wasserette met Monica en Ross stelt voor om mee te gaan. (scène 5)
C2 Ross krijgt te horen van Monica dat zij die avond niet mee kan. Hij realiseert zich dat hij alleen zal zijn met Rachel. (scène 8)
C4 Ross komt op voor Rachel en zij geeft aan dat zij hem bewonderd en denkt dat zij het zelf niet zou kunnen en Ross geeft aan dat dit komt door het feit dat zij lief is en durft hier verder niets over te zeggen en begint over wasverzachter. (scène 13)
C5 Ross en Rachel gaan hun was doen, het is Rachel’s eerste keer dat zij zelf haar was doet. Zij pakt haar ondergoed te voorschijn en Ross weet zich houding aan te nemen, omdat hij zoiets intiems ziet van het meisje dat hij leuk vind. (scène 14)
C6 Ross krijgt een zoen van Rachel en weet niet hoe hij erop moet reageren.(scène 22)
Verhaallijn D: onafhankelijk worden

D1 Rachel verteld haar vrienden in Central Perk over het telefoon gesprek met haar vader die haar heeft verteld dat zij het niet zal redden zonder hem. Zij is hierdoor erg onzeker geworden. (scène 3)
D2 Een vrouw steelt de wasmachine van Rachel waar zij al kleding in had gedaan. Rachel durft niet voor zichzelf op te komen, terwijl Ross dit wel doet. Zij heeft hier bewondering voor en denkt dat zij nooit zo zelfverzekerd zal kunnen handelen. (scène 13)
D3 Rachel heeft een fout gemaakt bij het wassen en nu is al haar was roze, zij voelt zich een mislukkeling en denkt dat haar vader wel eens gelijk kan hebben over het feit dat zij het niet gaat redden in haar eentje. (scène 19)
D4 De vrouw die eerder haar wasmachine probeerde in te pikken wil nu haar waskar inpikken. Rachel komt eindelijk voor zichzelf op en voelt zich hierdoor zelfverzekerd. (scène 22)
Verhaallijn E: vreemde situatie

E1 Monica, Joey, Bob en Angela zitten in het restaurant. Monica gaat ervan uit dat Bob en Angela broer en zus zijn en vraagt hen waar zij zijn opgegroeid. Zij geven beide een ander antwoord en Monica vind dit vreemd. (scène 15)
E2 Monica en Angela staan op het toilet en Monica verteld haar dat zij Bob een leuke man vind. Angela geeft aan dat hij goed in bed is en Monica vind dit vreemd, zij heeft ook een goede relatie met haar broer, maar die heeft het nog nooit over seks gehad met haar. (scène 17)
E3 Monica vindt Angela en Bob te klef doen en wil naar huis, ze vindt het geen gezonde broer-zus relatie. Wanneer zij Joey dit verteld geeft deze aan dat Bob en Angela geen broer en zus zijn. (scène 20)
5. Geef van elk belangrijk personage aan welke identiteitskenmerken (geslacht, sociale leeftijd, ras, sociale achtergrond, etnische achtergrond, burgerlijke staat, beroep c.q. status en fysieke kenmerken als schoonheid, littekens) een rol spelen in het verloop van het verhaal.

Onderbouw dit door te verwijzen naar concrete scènes.
Ross: Ross is een blanke man van in de dertig, hij is vrijgezel. Hij wil graag een keer uit met Rachel, omdat hij haar leuk vindt, alleen weet Rachel dit niet.

Hij is de broer van Monica.


Rachel: Rachel is een blanke vrouw van in de dertig, zij is vrijgezel. Zij wil heel graag onafhankelijk zijn, maar weet niet hoe zij dat moet worden en of zij wel in staat is om onafhankelijk te zijn.

Rachel werkt in het stamcafé van de vriendengroep ( Central Perk) als serveerster.


Monica: Monica is een blanke vrouw van in de dertig, zij is vrijgezel.

Zij is de zus van Ross.


Chandler: Chandler is een blanke man van in de dertig, hij heeft een relatie. Hij wil graag zijn relatie beëindigen, maar weet niet goed hoe hij het moet aanpakken.
Joey: Joey is een blanke man van Italiaanse afkomst, hij is in de dertig en vrijgezel. Hij wil zijn ex terug.
Phoebe: Phoebe is een blanke vrouw van in de dertig, zij heeft een relatie die zij gaat beëindigen. Zij is heel grappig.
6. Geef van elk belangrijk personage aan welke gedragskenmerken (humeurig, ruziënd, depressief, bezorgd, innemend, opvliegend, slim, verleidelijk, loyaal, empathisch) een rol spelen in het verloop van het verhaal. Onderbouw dit door te verwijzen naar concrete scènes.
Ross: Is verlegen (scène 5), hij durft Rachel niet mee uit te vragen.

Is verdedigend, hij komt op voor Rachel. (scène 13)

Is behulpzaam (scène 14), helpt Rachel met haar was.

Schrikt (scène 22) door de zoen van Rachel.

In pijn (scène 23) door het stoten van zijn hoofd.
Rachel: Is onzeker (scène 3) over haar kunnen.

Durft niet voor zichzelf op te komen (scène 12)

Heeft bewondering voor de manier waarop Ross voor haar opkomt (scène 13)

Voelt zich stom (scène 14) omdat ze niet weet hoe zij de was moet doen.

Is trots op zich zelf (scène 22) omdat zij voor zichzelf opkomt.

Heeft niet door dat Ross verliefd is op haar. (scène 22)

Is lief (scène 23), zij maakt zich zorgen om Ross.

Monica: is behulpzaam (scène 7) door zich voor te doen als Joey’s vriendin.

Is bang voor wie er bij de date komt opdagen (scène 9)

Walgt van het gedrag van Angela en Bob (waarvan zij denkt dat het zus en broer zijn) (scène 20)

Is boos omdat ze is voorgelogen. (scène 20)


Chandler: Is bang om zijn relatie te beëindigen (scène 2)

Zenuwachtig ( scène 10) om het gesprek aan te gaan met Janice.

Verbaasd over hoe Phoebe haar relatie heeft beëindigd (scène 11)

Heeft bewondering (scène 21) voor de manier waarop Phoebe haar relatie beëindigd.

Is opgelucht (scène 23) omdat hij weer vrijgezel is.
Joey: Is jaloers (scène 6) op de nieuwe vriend van zijn ex.
Phoebe: Is behulpzaam (scène 18) ze wil Chandler wel helpen zijn relatie te beëindigen.

Is grappig, zij maakt voortdurend grapjes.



7. Beschrijf voor elk belangrijk personage in de verhaallijn:

  1. de concrete doelen die men nastreeft voor zover die expliciet geuit dan wel verbeeld worden. Adstrueer dit met dialogen en beelden uit waarnemingen gedaan onder punt 3. (Bijvoorbeeld: moord oplossen, hem/haar veroveren, iemand redden, bank beroven, geld winnen, chef worden)

  1. de abstracte doelstelling die daar onder ligt voor zover die expliciet geuit dan wel verbeeld wordt. (Bijvoorbeeld: status, macht, rijkdom, liefdesgeluk, anderen helpen, gerechtigheid, het geweten sussen). Adstrueer dit met dialogen en beelden uit waarnemingen gedaan onder punt 3.

  1. de psychologische drijfveer achter deze doelen voor zover die expliciet geuit dan wel verbeeld wordt. (Bijvoorbeeld: haat, wraak, minderwaardigheidsgevoelens, egocentrisme, schuldgevoelens, eenzaamheid, moeite om zich te binden, frustaties, een specifiek geloof of wereldbeschouwing etc.). Adstrueer dit met dialogen en beelden uit waarnemingen gedaan onder punt 3.


Ross:

Concrete doelstelling: Is verliefd op Rachel en wil tijd met haar doorbrengen ( 5)

Abstracte doelstelling: Wil tijd met Rachel doorbrengen zodat hij haar hart kan veroveren (8)

Drijfveer: Hij weet niet goed hoe hij het moet aanpakken en weet niet wat Rachel voor hem voelt (scène 22, Rachel stands up and kisses Ross. He is stunned)
Rachel:

Concrete doelstelling: Wil graag onafhankelijk zijn (scène 3)

Abstracte doelstelling: Wil onafhankelijk zijn en wil dit bewijzen door zelf haar was te doen (scène 19, if I can actually do my own laundry, there isn't anything I can't do)

Drijfveer: Wil bewijzen dat zij op eigen benen kan staan en voor zichzelf kan opkomen (scène 22)
Monica:

Concrete doelstelling: wil geen blind date (scène 7)

Abstracte doelstelling: Wil gewoon een leuke man ontmoeten en twijfelt of Joey zo een man kan regelen voor haar (scène 7)

Drijfveer: Ze gaat mee op blinddate, zodat zij Joey kan helpen Angela voor zich te winnen (scène 7)
Chandler:

Concrete doelstelling: Wil zijn relatie beëindigen met Janice (scène 2)

Abstracte doelstelling: Vindt het moeilijk om een relatie te beëindigen zonder dat er veel drama bij komt kijken (scène 2)

Drijfveer: Wil een relatie op een vriendschappelijke manier beëindigen, maar weet niet hoe hij dit moet aanpakken (scène 21)
Joey:

Concrete doelstelling: Hij wil Angela (scène 4)

Abstract doelstelling: Hij vindt dat Angela hun relatie nog een kans moet geven (scène 6)

Drijfveer: Hij vindt dat Angela haar huidige vriend moet verlaten om bij hem te zijn (scène 20, Joey: Yeah. I'm thinking, if we put our heads together, between the two of us, we can break them up.)
Phoebe

Concrete doelstelling: Wil Chandler wel helpen met het beëindigen van zijn relatie (scène 2)

Abstracte doelstelling: Door Chandler te helpen laat zij wederom zien hoe goed zij is in het beëindigen van relaties (scène 21)

Drijfveer: Door op Chandler te helpen heeft zij nu ook een excuus haar eigen relatie te beëindigen (scène 2)

8. Beschrijf de waarden en normen die expliciet geuit dan wel verbeeld worden in het programma. Normen zijn regels waaraan men zich moet houden (bijvoorbeeld "je mag niet zonder toestemming in een dagboek van iemand kijken" of "je moet je best doen"). Waarden vormen de grondslag waarop de norm gebaseerd is (i.c."het recht op privacy" c.q. "succes").

Geef aan welke waarden en normen invloed hebben op het verloop van het verhaal.
Scène 2 vrienden steunen elkaar

Norm: je dient je vrienden altijd te steunen

Waarde: loyaliteit

Belang verhaal: Door je vrienden te steunen, steek je hun een hart onder de riem en durven zij beter bepaalde situaties aan te gaan.
Scène 3 aanvoelen hoe een vriend zich voelt

Norm: wanneer je als vriend zien dat iemand uit zijn doen is en dat blijkt uit non-communicatie dan vraag je als vriend wat er aan de hand is

Waarde: communicatie

Belang verhaal: Door te luisteren naar Rachel kunnen haar vrienden haar een hart onder de riem steken en kan zij proberen haar "probleem" op te lossen.
Scène 6 & 7 overtuigen

Norm: Als je iets of iemand wil dan proberen diegene te overtuigen

Waarde: overtuigingen

Belang verhaal: Joey probeert Angela te overtuigen dat zij hun relatie nog een kans moet geven en probeert Monica te overtuigen om mee te gaan op date.
Scène 7 Onzelfzuchtig

Norm: je dient een vriend te helpen

Waarde: Onzelfzuchtigheid

Belang verhaal: Door mee te gaan, denkt Monica, helpt zij Joey omdat Angela graag zou zien dat haar broer een date vindt
Scène 13 Opkomen voor een vriend

Norm: Wanneer iemand je vriend "aanvalt" en deze kan niet voor zichzelf opkomen dan kom jij als vriend op voor de je vriend

Waarde: loyaliteit

Belang verhaal: Doordat Ross opkomt voor Rachel, ziet Rachel dat het ook anders kan en kan zij er een voorbeeld aannemen.
Scène 20 voorliegen

Norm: wanneer je daadwerkelijk wilt bereiken en je hebt de hulp nodig van een ander dan dien je de ander te overtuigen

Waarde: overtuigingen

Belang verhaal: Het lukt Joey om Monica te overtuigen, nadat zij erachter is gekomen dat zij is voorgelogen, om hem te helpen een wig te drijven tussen Angela en Bob
Scène 22 niet toegeven

Norm: Wanneer iemand onrechtmatig iets van je pakt, dan dien je voor jezelf op te komen en die persoon laten weten dat je het er niet mee eens bent.

Waarde: opkomen voor jezelf

Belang verhaal: Een vrouw komt voor de tweede keer iets inpikken van Rachel, de eerste keer durfde zij niet voor zichzelf op te komen, maar nu durft ze die vrouw te confronteren.
Deel 2

9. Beschrijf elke verhaallijn in termen van narratieve cyclussen i.c. probleem-keuzesituatie-beslissing-probleem. Verwijs bij de beschrijving terug naar concrete scènes.
Verhaallijn A: relatie beëindigen

Probleem Chandler: Wil het uitmaken met Janice maar durft de confrontatie niet aan te gaan

Keuzesituatie: Gaat hij het toch uitmaken met Janice of blijft hij in een relatie waarin hij niet gelukkig is

Beslissing: Chandler besluit om toch te proberen de relatie te beëindigen

Probleem: Hij weet niet hoe hij het moet aanpakken (scène 21)
Verhaallijn B: jaloezie

Probleem Joey: Joey wil Angela terug, maar zij heeft een relatie

Keuzesituatie: Gaat hij toch proberen om Angela terug te krijgen of laat hij haar met rust

Beslissing: Hij kiest ervoor om Angela terug te krijgen

Probleem: Angela moet dan wel haar relatie beëindigen met Bob
Verhaallijn C: heimelijk verliefd

Probleem Ross: Wil tijd doorbrengen met Rachel, maar niet meteen door laten schemeren dat hij verliefd is op haar

Keuzesituatie: Probeert Ross een date te maken met Rachel of houdt hij het bij de toevallige ontmoetingen

Beslissing: Hij maakt niet direct een date, maar gaat naar dezelfde plek als Rachel om tijd met haar door te brengen, zodat zij enigszins naar elkaar toe groeien

Probleem: Rachel gaat helemaal op in haar eigen problemen
Verhaallijn D: onafhankelijk worden

Probleem Rachel: Wil leren om op eigen benen te staan, want zij kan dit nog niet goed

Keuzesituatie: Zal zij leren voor zichzelf op te komen of heeft zij altijd een ander nodig die haar "problemen" voor haar oplost

Beslissing: Zij leert om voor zichzelf op te komen
Verhaallijn E: vreemde situatie

Probleem Monica: Wil niet zomaar op een blindate

Keuzesituatie: Gaat zij wel mee met Joey zodat hij het meisje voor zich kan winnen of blijft zij lekker thuis

Beslissing: Zij besluit toch met Joey mee te gaan

Probleem: Monica gaat onder valse voorwendselen mee op de blind date
10. Bepaal op basis van punt 9 wie hoofd- en bijpersonages zijn in de verschillende verhaallijnen. Hoofdpersonages zijn personages die een probleem hebben dat leidt tot keuzesituaties en beslissingen in de verhaallijn.
Verhaallijn A

Hoofdpersonage: Chandler

Bijpersonage: Phoebe en Janice
Verhaallijn B

Hoofdpersonage: Joey

Bijpersonage: Monica, Bob en Angela
Verhaallijn C

Hoofdpersonage: Ross

Bijpersonage: Rachel
Verhaallijn D

Hoofdpersonage: Rachel

Bijpersonage: Ross
Verhaallijn E

Hoofdpersonage: Monica

Bijpersonage: Joey, Bob en Angela

11. Vul aan c.q. corrigeer naar aanleiding van de punten 6 en 7 de vragen omtrent concrete en abstracte doelstellingen en drijfveren alsmede waarden en normen van hoofdpersonages. Naast de expliciete uitingen kun je nu gebruik maken van inferenties op basis van de (verhaal)analyse.
Ross:

Concrete doelstelling: Is verliefd op Rachel en wil tijd met haar doorbrengen ( 5)

Abstracte doelstelling: Wil tijd met Rachel doorbrengen zodat hij haar hart kan veroveren en zodoende zal zij ook verliefd worden op hem (8)

Drijfveer: Hij weet niet goed hoe hij het moet aanpakken en weet niet wat Rachel voor hem voelt (scène 22, Rachel stands up and kisses Ross. He is stunned)
Rachel:

Concrete doelstelling: Wil graag onafhankelijk zijn (scène 3)

Abstracte doelstelling: Wil onafhankelijk zijn en wil dit bewijzen door zelf haar was te doen (scène 19, if I can actually do my own laundry, there isn't anything I can't do)

Drijfveer: Wil bewijzen dat zij op eigen benen kan staan en voor zichzelf kan opkomen, dit wil ze ook deels om haar vader ongelijk te kunnen geven (scène 22)
Monica:

Concrete doelstelling: wil geen blinddate (scène 7)

Abstracte doelstelling: Wil gewoon een leuke man ontmoeten en twijfelt of Joey zo een man kan regelen voor haar (scène 7)

Drijfveer: Ze gaat mee op blinddate, zodat zij Joey kan helpen Angela voor zich te winnen, uiteindelijk blijft zij omdat Bob haar wel ziet zitten (scène 7 & 20)
Chandler:

Concrete doelstelling: Wil zijn relatie beëindigen met Janice (scène 2)

Abstracte doelstelling: Vindt het moeilijk om een relatie te beëindigen zonder dat er veel drama bij komt kijken (scène 2)

Drijfveer: Wil een relatie op een vriendschappelijke manier beëindigen, maar weet niet hoe hij dit moet aanpakken, laat het liever door een ander oplossen (scène 21)
Joey:

Concrete doelstelling: Hij wil Angela (scène 4)

Abstract doelstelling: Hij vindt dat Angela hun relatie nog een kans moet geven (scène 6)

Drijfveer: Hij vindt dat Angela haar huidige vriend moet verlaten om bij hem te zijn en is daarvoor bereidt om mensen voor te liegen (scène 20, Joey: Yeah. I'm thinking, if we put our heads together, between the two of us, we can break them up.)
Phoebe

Concrete doelstelling: Wil Chandler wel helpen met het beëindigen van zijn relatie (scène 2)

Abstracte doelstelling: Door Chandler te helpen laat zij wederom zien hoe goed zij is in het beëindigen van relaties (scène 21)

Drijfveer: Door op Chandler te helpen heeft zij nu ook een excuus haar eigen relatie te beëindigen (scène 2)

12. Geef voor elk hoofdpersonage aan of hij/zij succesvol is, i.c. zijn/haar doelstellingen realiseert en welke verklaring het verhaal geeft voor het slagen c.q. falen van het hoofdpersonage(s).
Ross zijn doelstelling is dat hij tijd met Rachel wil doorbrengen, omdat hij verliefd is op haar. Hij is succesvol in het doorbrengen van tijd met Rachel, maar het is niet duidelijk (voor Rachel) dat hij dit doet omdat hij verliefd is.
Rachel wil graag op eigen benen staan en voor zichzelf opkomen. In deze aflevering is zij niet per se succesvol in het staan op eigen benen, want ze moet haar was doen en dit lukt niet zonder de hulp van Ross. Maar ze is wel succesvol in het opkomen voor zichzelf.
Monica wil eigenlijk helemaal geen blindate, zeker niet een die is geregeld door Joey. Zij is hier niet succesvol in, ze laat zich overhalen door Joey.
Chandler wil de relatie die hij heeft met Janice beëindigen. Hij is hier deels succesvol, de relatie met Janice wordt wel beëindigd, maar niet door hem zelf.
Joey wil Angela terug. Het is niet helemaal duidelijk of dit gebeurd. Hij gaat wel op een date waar zij ook aanwezig is en het lukt hem om Angela en haar vriend uit elkaar te drijven, maar het is niet helemaal duidelijk of hij Angela terug heeft.
Phoebe wil Chandler helpen met het beëindigen van zijn relatie en zij is hierin heel succesvol. Zij beeindigt de relatie namelijk voor hem.

13. Formuleer de algemene moraal van de (verschillende) verhaallijn(en), zo mogelijk in één zin.
Verhaallijn A: relatie beëindigen

Chandler: Als je een relatie wilt beëindigen dan moet je dat doen en je niet laten afschrikken dat het een naar gebeuren is, het maakt namelijk niet uit hoe je het doet. Het is nooit prettig voor de ander.
Verhaallijn B: jaloezie

Joey: Als je iemand voor je wilt winnen, al komt dit door jaloezie, dan moet je wel je best doen voor die persoon, zodat deze jou nog een kans wilt geven.
Verhaallijn C: heimelijk verliefd

Ross: Wanneer je stiekem verliefd bent op een ander, dan moet je die andere persoon dit wel laten merken anders kom je geen stap verder.
Verhaallijn D: onafhankelijk worden

Rachel: Onafhankelijk worden gebeurd niet zomaar, je moet er zelf aan werken en niet bang zijn om te falen.
Verhaallijn E: vreemde situatie

Monica: Als iets je niet lekker zit of de situatie is vreemd dan klopt er waarschijnlijk iets niet en dan moet je uitzoeken wat er niet klopt.

Deel 3

14. Inventariseer welke tegenstellingen in de ontwikkeling van de problemen, keuzesituaties en beslissingen van de hoofdpersonages een rol spelen. Het gaat hier met name om:

  1. de tegenstellingen tussen hoofdpersonages wat betreft kenmerken (vraag 3 en 4), drijfveren en doelstellingen (vraag 5) en problemen en keuzesituaties (vraag 7)

  1. de eventuele tegenstellingen in de hoofdpersonages wat betreft drijfveren en doelstellingen (vraag 5) en problemen en keuzesituaties (vraag 7).


Tegenstellingen tussen personen
Ross versus Rachel

Is heimelijk verliefd op Rachel. Is een vriendin van Ross.



Monica versus Joey

Wil niet mee op date. Wil dat Monica meegaat op date zodat hij een ander voor zich kan winnen.


Chandler versus Phoebe

Durft een relatie niet te verbreken. Vindt het niet eng om een relatie te beëindigen.

Ross wil graag meer tijd doorbrengen met Rachel omdat hij verliefd is op haar. Door tijd met haar door te brengen denkt hij dat ze naar elkaar toe zullen groeien. Rachel heeft dit niet door, omdat zij zich met heel andere zaken bezig houdt. Zij wil graag onafhankelijk zijn en zelf haar boontjes doppen. Hierdoor is zij niet perse bezig met verliefdheid, maar meer met zichzelf. Zij voert een strijd met zichzelf om onafhankelijk te worden. Zij ziet zichzelf dan ook niet als meer dan een vriendin.
Monica wil geen blinddate, maar dit komt meer door het feit dat zij geen vertrouwen heeft in het type waarmee Joey aan zal komen. Joey daarentegen wil Monica niet echt helpen met een blinddate, maar wil zijn eigen "wens" in vervulling zien gaan. Hij wil namelijk dat Monica meegaat, zodat zij de vriend van het meisje dat hij wil kan bezig houden en kan afleiden, zodat hij Angela dan voor zich terug kan winnen. Joey denkt eigenlijk alleen aan zichzelf en Monica is bereidt om mee te gaan zodat zij Joey kan helpen.
Chandler wil graag de relatie die hij heeft beëindigen, maar weet niet goed hoe hij dit moet aanpakken. Hij is namelijk bang voor de consequenties die eraan verbonden zitten (zoals ruzie, huilen, drama). Phoebe daarentegen vindt het niet erg om een relatie te beëindigen en is bereidt Chandler hiermee te helpen. Chandler durft de relatie niet te beëindigen en uiteindelijk doet Phoebe dit voor hem.
Tegenstellingen in personen

Ross weet wel dat als je niet aangeeft dat je verliefd ben op iemand het niet merkt, maar hoopt door de beste vriend voor Rachel te zijn die hij kan zijn. Zij dan uiteindelijk realiseert dat zij een relatie met hem moet beginnen.


Rachel is altijd erg afhankelijk geweest en wil dat nu veranderen, maar weet niet hoe zij dit moet doen. Zij denkt dit niet te kunnen, maar weet wel dat zij het moet proberen.
Monica wil eigenlijk niet mee op date, omdat zij niet weet wie haar date is. Toch gaat zij mee, omdat zij ergens wel zin heeft in een date.
Chandler weet dat hij de relatie die hij heeft moet beëindigen, omdat hij niet langer verliefd is, maar durft dit niet omdat hij niet weet hoe hij het moet aanpakken. Hij probeert het, maar wanneer het niet lukt laat hij het Phoebe opknappen.

15. Analyseer de expliciet geuite c.q. geïnfereerde waarden en normen die invloed hebben op het verloop van het verhaal en kijk of (een deel van) deze samengevoegd kunnen tot een of meerdere algemene normen c.q. waarden.
Normen:

· je dient een vriend te helpen.

· Alleen door eerlijk te zijn kun je je gevoelens uitten.


  • Op eigen benen staan is belangrijk

  • Als je iemand echt leuk vindt, moet je moeite voor diegene doen.

waarden:



  • loyaliteit

  • openheid

  • individualiteit


16. Geef aan of de normen en waarden die invloed hebben op het verloop van het verhaal, samenhangen met de tegenstellingen die in de verhaallijnen een rol spelen. Kijk daarbij naar welke nastrevenswaardige waarden een rol spelen en welke bedreigingen (bijvoorbeeld andere conflicterende waarden) in het verhaal geschetst worden.
De tegenstelling van Soms doe je iets tegen je zin in om een vriend te helpen, hoort bij Monica en Joey. Ze gaat namelijk niet geheel tegen haar zin in mee met Joey. Dit heeft te maken met loyaliteit, zij wil haar vriend helpen.
In het verhaallijn van Ross en Chandler speelt de tegenstelling Alleen door eerlijk te zijn kun je, je gevoelens uitten een rol. Zij weten beide dat ze open moeten zijn (waarde), maar zijn het geen van beide. Zo zou Ross Rachel duidelijk kunnen maken dat hij verliefd is op haar, maar hij houdt zijn mond en Chandler moet het uitmaken met Janice, maar dit lukt hem maar half en laat Phoebe zijn vuile werk opknappen.
17. Formuleer in één zin de levensles(sen) van de episode.
Als je een relatie wil met iemand of je wilt een relatie beëindigen dan moet je dit laten zien aan die persoon, anders dan blijft de ander in het ongewisse en kom je geen stap verder.
18. Abstraheer vanuit de inventarisatie bij vraag 6 en de analyses bij punt 12 en 13 naar een algemener, abstracter niveau van waardentegenstellingen: de binaire oppositie(s). Zoek via 'trial and error' naar de best passende oppositie(s) per verhaallijn en onderbouw dit vanuit je verhaalanalyse en je analyse van de personages.
Verhaallijn A

De waarheid vertellen versus de waarheid verzwijgen

Vrijheid versus gebondenheid
Verhaallijn B

De waarheid vertellen versus de waarheid verzwijgen


Verhaallijn C

De waarheid vertellen versus de waarheid verzwijgen

Vriendschap versus liefde
Verhaallijn D

Onafhankelijk versus afhankelijk


Verhaallijn E

De ander een plezier doen versus kiezen voor jezelf


19. Zet de gevonden binaire opposities van meerdere geanalyseerde verhaallijnen van een aflevering op een rij en probeer via 'trial and error' of er één of meerdere gezamenlijke noemers te vinden zijn in de vorm van algemene binaire oppositie voor alle verhaallijnen.
De waarheid vertellen versus de waarheid verzwijgen

Vrijheid versus gebondenheid

De ander een plezier doen versus kiezen voor jezelf

Vriendschap versus liefde

De waarde De waarheid vertellen versus de waarheid verzwijgen komt hier het meest voor, al draait het om totaal andere soorten waarheden. Het wordt namelijk 3 keer in de opposities genoemd. Dit is dus wel de kernthema. Door de waarheid te vertellen kun je iemand kwetsen (relatie beëindigen / voelt iemand zich niet voorgelogen) en je kunt dan meer gedaan krijgen (je kunt een relatie beginnen doordat je hebt verteld dat je verliefd bent / iemand heeft meer begrip voor de situatie).

http://www.twiztv.com/cgibin/friends.cgi?episode=http://dmca.free.fr/scripts/friends/season1/friends-105.htm

Aangevuld door Matilde Mauricio Monteiro

The One With the East German Laundry Detergent
Scène 1 stom gesprek (overdag)

[De zes vrienden zitten in hun stamcafe Central Perk.]

Monica: Would you let it go? It's not that big a deal.

Ross: Not that big a deal? It's amazing. Ok, you just reach in there, there's one little maneuver, and bam, a bra right out the sleeve. All right, as far as I'm concerned, there is nothing a guy can do that even comes close. Am I right?

Rachel: Come on! You guys can pee standing up.

Chandler: We can? All right, I'm tryin' that.

Joey: Ok, you know what blows my mind? Women can see breasts any time they want. You just look down and there they are. How you get any work done is beyond me.

Phoebe: Oh, ok, you know what I don't get? The way guys can do so many mean things, and then not even care.

(lange pauze)

Ross: Multiple orgasms!



Scène 2 Zaterdagavond bespreken (overdag)

[Nog steeds in Central Perk.]

Chandler: So, Saturday night, the big night, date night, Saturday night, Sat-ur-day night!

Joey: No plans, huh?

Chandler: Not a one.

Ross: Not even, say, breaking up with Janice?

Chandler: Oh, right, right, shut up.

Monica: Chandler, nobody likes breaking up with someone. You just gotta do it.

Chandler: No, I know, but it's just so hard, you know? I mean, you're sitting there with her, she has no idea what's happening, and then you finally get up the courage to do it, and there's the horrible awkward moment when you've handed her the note.

Joey: Why do you have to break up with her? Be a man, just stop calling.

Phoebe: You know, if you want, I'll do it with you.

Chandler: Oh, thanks, but I think she'd feel like we're gangin' up on her.

Phoebe: No, I mean you break up with Janice and I'll break up with Tony.

Ross: Tony?

Monica: Oh, you're breaking up with Tony?

Phoebe: Yeah, I know, he's sweet, but it's just not fun anymore, you know? I don't know if it's me, or his hunger strike, or, I don't know.



Scène 3 Ik wil onafhankelijk zijn (overdag)

Rachel: (is aan het werk als serveerster) Does anybody want anything else?

Ross: Oh, yeah, last week you had a wonderful, nutty, chocolatey kind of a cakey pie thing. (Rachel kijkt hem boos aan) Nothing, just, just, I'm fine.

Phoebe: (gericht aan Rachel) What's the matter? Why so scrunchy?

Rachel: It's my father. He wants to give me a Mercedes convertible.

Ross: That guy, he burns me up.

Rachel: Yeah, well, it's a Mercedes if I move back home. Oh, it was horrible. He called me young lady.

Chandler: Ooh, I hate when my father calls me that.

Monica: Did he give you that whole "You're-not-up-to-this" thing again?

Rachel: Oh, yeah, yeah (rolt met haar ogen). Actually, I got the extended disco version, with three choruses of "You'll never make it on your own".

Phoebe: (op een deuntje) Uh-huh, uh-huh.

Scène 4 Een ware schoonheid (overdag)

(Angela die de ex is van Joey, een mooi vrouw met een super strakke jurk, komt binnen.)

Angela: Hi, Joey.

Joey: My god, Angela. (hij staart haar aan)

(Angela gaat aan de bar zitten.)

Monica: Wow, being dumped by you obviously agrees with her.

Phoebe: Are you gonna go over there?

Joey: No, yeah, no, ok, but not yet. I don't wanna seem too eager. One Mississippi, two Mississippi, three Mississippi. That seems pretty cool. (Hij loopt naar Angela) Hey, Angela.

Angela: (oppervlakkig) Joey.

Joey: You look good.

Angela: That's because I'm wearing a dress that accents my boobs.

Joey: You don't say. (probeert zo verbaasd mogelijk te klinken)



Scène 5 Over gaan tot actie (overdag)

(Je ziet Ross en Rachel aan een tafeltje zitten, ze zijn ingesprek.)

Ross: So, uh, Rachel, what are you, uh, what're you doing tonight?

Rachel: Oh, big glamour night. Me and Monica at Laundorama.

Ross: Oh, you uh, you wanna hear a freaky coincidence? Guess who's doing laundry there too? (probeert verrast te klinken, maar hij was er al van op de hoogte)

Rachel: Who?

Ross: Me. Was that not clear? Hey, why don't, um, why don't I just join you both, here? (nerveus)

Rachel: Don't you have a laundry room in your building?

Ross: Yes, I do have a laundry room in my building, um, but there's a.... rat problem. Apparently they're attracted to the dryer sheets, and they're goin' in fine, but they're comin' out all.... fluffy. Anyway, say, sevenish?

Rachel: Sure.



Scène 6 Jaloers op de ex (’s avonds)

(Je ziet Joey en Angela aan de bar. Ze zitten te praten.)

Angela: Forget it Joey. I'm with Bob now.

Joey: Bob? Who the hell's Bob? (verbaasd)

Angela: Bob is great. He's smart, he's sophisticated, and he has a real job. You, you go on three auditions a month and you call yourself an actor, but Bob...

Joey: Come on, we were great together. And not just at the fun stuff, but like, talking too. (probeert haar te overtuigen)

Angela: Yeah, well, sorry, Joe. You said let's just be friends, so guess what?

Joey: What?

Angela: We're just friends.

Joey: Fine, fine, so, why don't the four of us go out and have dinner together tonight? You know, as friends?

Angela: What four of us?

Joey: You know, you and Bob, and me and my girlfriend, uh, uh, Monica.



Scène 7 Monica overtuigen (‘s avonds)

[Je ziet Joey en Monica in Monica en Rachel’s appartement. Joey probeert Monica over te halen om te doen alsof zij zijn vriendin is. Maar hij is eigenlijk van plan om Monica aan Angela’s vriend Bob te koppelen, zodat hij Angela dan kan terug winnen.]

Joey: Monica, I'm tellin' you, this guy is perfect for you.

Monica: Forget it. Not after your cousin who could belch the alphabet.

Joey: Come on. This guy's great. His name's Bob. He's Angela's... brother. He's smart, he's sophisticated, and he has a real job. Me, I go on three auditions a month and call myself an actor, but Bob is...(smekend)

Monica: (kijkt uit het raam en roept verschrikt) Oh, god help us.

Joey: What?

Monica: Ugly Naked Guy's laying kitchen tile. Eww! (gilt het uit)

Joey: Eww!(gilt het uit) Look, I'm asking a favor here. If I do this for her brother, maybe Angela will come back to me.

Monica: What's going on here? You go out with tons of girls.

Joey: (trots) I know, but, I made a huge mistake. I never should have broken up with her. Will you help me? Please? (hij kijkt haar heel lief aan)

Scène 8 Een date met Rachel (overdag)

[Chandler is bij Ross op bezoek)

Ross: (aan de telefoon) Ok, bye. (hangt op) Well, Monica's not coming, it's just gonna be me and Rachel.

Chandler: Oh. Well, hold on camper, are you sure you've thought this thing through?

Ross: It's laundry. The thinking through is minimal.

Chandler: It's just you and Rachel, just the two of you? This is a date. You're going on a date.

Ross: Nuh-uh.

Chandler: Yuh-huh.

Ross: So what're you saying here? I should shave again, pick up some wine, what?

Chandler: Well, you may wanna rethink the dirty underwear. This is basically the first time she's gonna see your underwear—you want it to be dirty?

Ross: (schaapachtig) No.

Chandler: Oh, and uh, the fabric softener?

Ross: Ok, ok, now what is wrong with my Snuggles? What, it says I'm a sensitive, warm kinda guy, you know, like a warm, fuzzy bear. Ok, I can pick something else up on the way.

Chandler: There you go.



Scène 9 de verschrikking van een blind-date of toch niet (’s avonds)

[Je ziet een chique restaurant. Joey en Monica zullen daar Angela en Bob treffen. Monica denkt dat Bob Angela’s broer is.]

Monica: Thank you. So what does this Bob guy look like? Is he tall? Short?

Joey: Yep.

Monica: Which?

Joey: Which what?

Monica: You've never met Bob, have you?

Joey: No, but he's...

Monica: Oh my god, Joey, for all we know this guy could be horribly...(bezorgt over verloop van de date)

(Angela en Bob komen binnen. Bob is erg aantrekkelijk.)

Angela: Hey, Joey.

Monica: ...horribly attractive. I'll be shutting up now.



scène 10 Chandler en zijn coach (overdag)

[Je ziet Chandler en Phoebe in het café Central Perk. Ze zijn daar omdat ze ieder de relatie die zij hebben gaan verbreken.]

Chandler: Where are they? Where are they?

Phoebe: This is nice. We never do anything just the two of us.

Chandler: It's great. Maybe tomorrow we can rent a car and run over some puppies.

Phoebe: Eww, I don't wanna do that.

(Janice en Phoebe's vriend, Tony, komen binnen.)

Chandler: Here we go.

Phoebe: Ok, have a good break-up.

Chandler: Hey, Janice.

Janice: Oh, my god, I am so glad you called me. I had the most supremely awful day. ( ze kijkt depri)

Chandler: Hey, that's not good. Can I get an espresso and a latte over here, please?

Janice: We got the proofs back from that photo shoot, you know, the one with the little vegetables. Anyway, they pretty much sucked, so, I blew off the rest of the day, and I went shopping...(kijkt in haar tassen)... and I got you, I'm looking, I'm looking, I'm looking, I got you...

(Chandler ziet hoe Phoebe het uitmaakt met Tony. Ze praten even en dan omhelst ze hem en dan gaat Tony weg. Chandler kan niet geloven dat het zo makkelik gaat bij Phoebe.)

Chandler: What?

Janice: What?

Chandler: (probeert iets te verzwijgen) What... did you get me there?

Janice: I got you...these. (ze pakt een paar sokken)

Chandler: Bullwinkle socks. That's so sweet. (en trek een wenkbrauw op)

Janice: Well, I knew you had the Rockys, and so I figured, you know, you can wear Bullwinkle and Bullwinkle, or you can wear Rocky and Rocky,or, you can mix and match, moose and squirrel. Whatever you want.

Chandler: That's great.

(De drankjes worden gebracht. Chandler drinkt zijn espresso in een slok op.)

Chandler: Well, I'm gonna get another espresso. Can I get you another latte?

Janice: (heeft nog een volle beker in haar handen) No, no, I'm still working on mine.



Scène 11 ongeloof (overdag)

(Chandler loopt naar Phoebe toe die aan de bar zit. Hij stelt haar vragen over haar verbreking met Tony.)

Chandler: That's it? (verbaasd)

Phoebe: Yeah, it was really hard.

Chandler: Oh, yeah, that hug looked pretty brutal.

Phoebe: Ok, you weren't there. (verdedigend)



Scène 12 Met een mond vol tanden (’s avonds)

[Je ziet de wasserette The Launderama. Rachel wacht daar op Ross. Een oudere vrouw haalt Rachel’s kleding uit de wasmachine en stopt haar eigen vuile was in de wasmachine.]

Woman: Comin' through. Move, move.

Rachel: Oh, 'scuse me. I was kinda using that machine.(Met een zacht stemmetje)

Woman: Yeah, well, now you're kinda not.

Rachel: But I saved it. I put my basket on top.

Woman: Oh, I'm sorry, is that your basket? It's really pretty. Unfortunately, I don't see suds.

Rachel: What? (verbaasd)

Woman: No suds, no save. Ok?

Scène 13 opkomen voor Rachel (‘s avonds)

(Ross komt binnen.)

Ross: What's goin' on?

Rachel: Hi, uh, nothing. That horrible woman just took my machine.

Ross: Was your basket on top?

Rachel: Yeah, but, there were no suds.

Ross: So?

Rachel: Well, you know, no suds, no save.

Ross: No suds? Excuse me, hold on a second. (gericht aan de oudere vrouw) That's my friend's machine.

Woman: Hey, hey, hey, her stuff wasn't in it.

Ross: Hey, hey, hey, that's not the rule and you know it.

(De oudere vrouw en Ross kijken elkaar strak aan, totdat zij haar kleding uit de wasmachine halt en wegloopt.)

Ross: (gericht aan de overage mensen in de wasserette) All right, show's over. Nothing to see here. (gericht aan Rachel) Ok, let's do laundry.

Rachel: That was amazing. I can't even send back soup.

Ross: Well, that's because you're such a sweet, gentle, uh...Do you, uh, do you...Oh, hey, uh you must need detergent.

(Ross halt zijn grote pak wasverzachter tevoorschijn.)

Rachel: What's that?

Ross: Uberveiss. It's new, it's German, it's extra-tough.



Scène 14 Eerste keer kleding wassen ( ’s avonds)

(Rachel stopt haar kleding in de wasmachine.)

Ross: Rach, do you uh, are you gonna separate those? (kijkt haar vragend aan)

Rachel: Oh god. Oh, am I being like a total laundry spaz? I mean, am I supposed to use like one machine for shirts and another machine for pants?

Ross: Rach, have you never done this before?

Rachel: Well, not myself, but I know other people that have. Ok, you caught me. I'm a laundry virgin. (beschaamd)

Ross: Uh, well, don't worry, I'll use the gentle cycle. Ok, um, basically you wanna use one machine for all your whites, a whole nother machine for colors, and a third for your uh, your uh, delicates, and that would be your bras and your under-panty things.

Rachel: (houdt een ondebroek vast zodat ook Ross het kan zien) Ok, Well, what about these are white cotton panties. Would they go with whites or delicates?

Ross: (nerveus door de ondebroek) Uh, that, that, that would be a judgment call.

Scène 15 Verkeerde vraag (‘s avonds)

[Je ziet Monica, Joey, Angela en Bob aan tafel zitten in het chique restaurant.]

Monica: (gericht aan Joey) He is so cute. (gericht aan Bob en Angela) So, where did you guys grow up?

Angela: Brooklyn Heights.

Bob: Cleveland.

Monica: How, how did that happen? (verbaasd)

Joey: Oh my god.

Monica: What?

Joey: I suddenly had the feeling that I was falling. But I'm not. (om de aandacht af te leiden van het antwoord van Bob en Angela)

Scène 16 Irritan (’s avonds)

[Je ziet bob en Joey praten.]

Joey: So, you and Angela, huh?

Bob: Yep. Pretty much.

Joey: You're a lucky man. You know what I miss the most about her? That cute nibbly noise when she eats. Like a happy little squirrel, or a weasel.

Bob: Huh, I never really noticed.

Joey: Oh, yeah, yeah, listen for it.

Bob: Monica, Monica is great.

Joey: Yeah, but it's not gonna last. She's too much for me in bed. Sexually.

Scène 17 Ladies Room ( ‘s avonds)

[Monica en Angela zijn in gesprek op het damestoilet.]

Monica: I've gotta tell you, Bob is terrific.

Angela: Yeah, isn't he?

Monica: It is so great to meet a guy who is smart and funny, and has an emotional age beyond, like eight.

Angela: You know what else? He's unbelievable in bed.

Monica: Wow. My brother never even told me when he lost his virginity. (verbaasd)

Angela: Huh. That's nice. (weet niet goed hoe zij moet reageren op hetgeen Monica zegt, zij vindt het raar)



Scène 18 Finaly breaking –up (overdag)

[Je ziet Phoebe en Chandler in Central Perk. Phoebe coacht Chandler over hoe hij het beste zijn relatie met Janice kan beëindigen.]

Phoebe: Ok, you can do this. It's just like pulling off a Band-aid. Just do it really fast, and then the wound is exposed.

(Chandler loopt iets zelfverzekerder terug naar de bank waarop Janice zit.)

Chandler: Janice. Hi, Janice. Ok, here we go. I don't think we should go out anymore. Janice.

Janice: All right. Well, there you go. (ze windt zich verschrikkelijk op en probeert zich zelf te kalmeren) Stop it, stop it, stop it.



Scène 19 Verkleurde was ( ‘s avonds)

[Weer terug in de wasserette bij Ross en Rachel]

Rachel: Ok, I know this is gonna sound really stupid, but I feel that if I can do this, you know, if I can actually do my own laundry, there isn't anything I can't do.

Ross: That does not sound stupid to me. You know, it's like the first time I had to make dinner for myself, after Carol left me? (je hoort een bel afgaan die aangeeft dat de wasmachine klaar is) I'm sorry, that's all the time we have. Next on Ross...(opent de wasmachine) Uh-oh.

Rachel: What uh-oh?

Ross: (wil het haar niet vertellen) Uh-oh, uh-oh, the laundry's done. It's, uh, it's a song. The laundry song that we sing. (zingt) Uh-oh the laundry's done, uh-oh, uh-oh.

Rachel: Ross, what's the matter?

Ross: Nothing, nothing. Lee-lo, the laundry's done.

Rachel: Come on, show me.

Ross: All right, all right, it's just that you left a red sock in with all your whites, and now, everything's kinda pink.

Rachel: Oh, everything's pink.

Ross: Yeah, uh, except for the red sock, which is still red. I'm sorry, please don't be upset, it could happen to anyone.

Rachel: Except it didn't. It happened to me. Oh, god, I'm gonna look like a big marshmallow peep. What am I doing? What am I doing? My father's right. I can't live on my own! I can't even do laundry! (twijfeld aan zichzelf)

(De oudere vrouw die Rachel’s wasmachine probeerde in te pikken, komt lachend voorbij.)



Scène 20 Is hier sprake van incest (’s avonds)

[Je ziet nu het chique restaurant. Angela zit met haar hand in Bob's shirt en and voelt zich erg ongemakkelijk.]

Monica: Something went wrong with Underdog, and they couldn't get his head to inflate. So anyway, um, his head is like flopping down Broadway, right, and I'm just thinking... how inappropriate this is. Um, I've got something in my eye, uh, Joey, could we check it in the light, please?

(Monica en Joey lopen weg van de tafel.)

Monica: Oh my god.(in shock)

Joey: What?

Monica: Hello! Were we at the same table? It's like... cocktails in Appalachia.

Joey: Come on, they're close.

Monica: Close? She's got her tongue in his ear.

Joey: Oh, like you've never gotten a little rambunctious with Ross.

Monica: Joey, this is sick, it's disgusting, it's, it's—not really true, is it? (ze zegt het met walging)

Joey: Well, who's to say what's true? I mean...

Monica: Oh my god, what were you thinking?

Joey: All right, look, I'm not proud of this, ok? Well, maybe I am a little.

Monica: (ze slaat hem heel licht) Oh!

Joey: Ow!

Monica: (loopt weg) I'm outta here.

Joey: Wait, wait, wait. You want him, I want her. He likes you.

Monica: Really? (geïnteresseerd in wat Joey haar verteld)

Joey: Yeah. I'm thinking, if we put our heads together, between the two of us, we can break them up.

[Wanneer er wat tijd verstrekt gooit Monica per ongeluk haar drankje over Bob's shirt en maakt dit vervolgens schoon. Joey maakt oogcontact met Angela.]

Monica: I'm so sorry, I can't believe I did this, but I couldn't stop laughing at your Norman Mailer story.

(Angela eet de kippenvleugeltjes en maakt dat vreemde geluid waar Joey het eerder over had.)

Joey: Uh, waiter, one more plate of chicken wings over here.



Scène 21 Te veel espresso op (overdag)

[Je ziet Chandler en Janice in Central Perk. Chandler probeert het goed te maken met Janice, maar hij doet erg vreemd. Dit zal te maken hebben met de vele kopjes espresso die hij heeft gedronken.]

Chandler: Here's the thing, Janice. You know, I mean, it's like we're different. I'm like the bing, bing, bing. You're like the boom, boom, (Chandler gooit zijn armen in de lucht en raakt daarbij per ongeluk Janice’s oog)... boom.

Janice: Ow!

Chandler: Oh, my god, I'm so sorry. Are you ok?

Janice: Ow. Um, it's just my lens. It's just my lens. I'll be right back.

(Janice staat op en maakt aanstalten om weg te gaan.)

Chandler: (gericht aan Phoebe) I hit her in the eye! I hit her in the eye! This is the worst break-up in the history of the world.

Phoebe: Oh my god. (Chandler neemt nog een espresso.) How many of those have you had?

Chandler: Oh, I don't know, a million? (sarcastisch)

Phoebe: Chandler, easy, easy. Go to your happy place. La la la la la la la.

Chandler: I'm fine.

Phoebe: All right.

(Janice komt terug van het toilet.)

Chandler: I'm not fine. Here she comes.(zichtbaar nerveus)

Phoebe: Wait here. Breathe.

(Phoebe loopt naar Janice toe. Ze praten heel even en dan zie je Janice lichen. Ze omhelst Phoebe, zwaait naar Chandleren gaat weg.)

Chandler: How do you do that?

Phoebe: It's like a gift.(trots op zichzelf)

Chandler: We should always always break up together.

Phoebe: Oh, I'd like that.

Scène 22 Van afhankelijk naar onafhankelijk (’s avonds)

[je ziet Rachel in de wasserette, ze sorteert haar kleding.]

Ross: You got the clothes clean. Now that's the important part.

Rachel: Oh, I guess. Except everything looks like jammies now.

(De oudere vrouw komt weer lang en probeert nu Rachel’s waskar te pakken.)

Rachel: Whoa, I'm sorry. Excuse me. We had this cart.

Woman: Yeah, well, I had a 24-inch waist. You lose things. Now come on, get outta my way.

(Rachel kijkt naar Ross, hij geeft aan dat zij voor zichzelf moet opkomen.)

Rachel: I'm sorry, you know, maybe I wasn't being clear. Uh, this is our cart.

Woman: Hey, hey, hey there aren't any clothes in it.

Rachel: Hey, hey, hey, hey, quit making up rules! (zelfverzekerd)

Woman: Let go!

(ze vechten om het karretje. Uiteindelijk klimt Rachel in de kar.)

Rachel: All right, listen, missy. If you want this cart, you're gonna have to take me with it!

(De oudere vrouw lijkt dit te overdenken en loopt dan weg)

Rachel: (Gericht aan Ross) Yes! Did you see that?

Ross: You were incredible! Brand new woman, ladies and gentlemen.

Rachel: I could not have done this without you.

(Rachel staat op en kust Ross. Ross weet niet hoe hij erop moet reageren. Er volgt een moment van stilte.)

Ross: Ok, um, uh, more clothes in the dryer? (Ross draait zich om en stoot zijn hoofd tegen de openstaande deur van een droger.) I'm fine, I'm fine.

Rachel: Are you sure?

Ross: No. (zegt dit met zelfmedelijden)



Scène 23 Al goed eind goed (‘s avonds)

[Je ziet Ross, Rachel en Phoebe in Central perk. Ross houdt een ijscompres tegen zijn hoofd aan.]

Rachel: Oh, are you sure you're ok? (bezorgt)

Ross: Yeah.

Rachel: Does it still hurt?

Ross: Yeah.

Phoebe: (kijkt naar de kleren van Rachel) What a neat idea. All your clothes match. I'm gonna do this.(ze meent dit ook echt)

(Monica en Joey komen binnen.)

Monica: Hi.

Phoebe: Hey, how'd it go?

Joey: Excellent.

Monica: We ripped that couple apart, and kept the pieces for ourselves.

Ross: What a beautiful story. Hey, I'm fine by the way.

Monica: (merkt nu zijn hoofd op) Oh, I'm sorry.

Rachel: Where's Chandler?

Phoebe: Oh, he needed some time to grieve.

(Je ziet Chandler buiten blij rondjes rennen.)

Chandler: I'm free! I'm free! (hij schreeuwt dit)



Phoebe: That oughta do it.

End




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2019
stuur bericht

    Hoofdpagina