Carlos Fuentes (°1928)



Dovnload 8.34 Kb.
Datum24.07.2016
Grootte8.34 Kb.
Carlos Fuentes (°1928)

Schema lezing Universiteit Derde Leeftijd

Nadia Lie, 26 febr. 2004.


  1. Leven




    1. Mexicaanse staatsburger, maar jeugd in Washington

    2. zoon van diplomaten; kosmopolitisme

    3. laattijdige kennismaking met Mexico: katholicisme, het verleden, “mestizaje”

    4. politiek bewogen: steun aan Cubaanse revolutie tot halverwege jaren zestig

    5. ambassadeurschap in Frankrijk

    6. verschillende professoraten in VS




  1. Werk




    1. genres: romans, kortverhalen, essays, televisiereeks

    2. doorbraak: La región más transparente (1958); La muerte de Artemio Cruz (1962)

    3. lid van generatie van de “boom”: politiek engagement én literair engagement, maar niet te verwarren

cfr. La nueva novela hispanoamericana (1969)

cfr. Julio Cortázar, Rayuela (Een Hinkelspel)

cfr. Mario Vargas Llosa, La ciudad y los perros (De stad en de honden)

cfr. Gabriel García Márquez, Cien años de soledad (100 jaar eenzaamheid)



    1. voorbeelden: Borges (taal), Cervantes (verbeelding)

    2. beschikbaar in het Nederlands (alles uitgegeven door Meulenhoff; oorspronkelijk publicatiejaar tussen haakjes):

De dood van Artemio Cruz (1962), Aura (1962), De kop van de hydra (1979), De oude gringo (1985), De campagne (1990), Apollo en de hoeren (1993), Diana, de eenzame jachtgodin (1994), De grens van glas (1995), De jaren met Laura Díaz (1999), Inctinct van Inez (2001)


  1. Opvattingen over het genre van de “Historische roman”

3a. “roman”




  • geboorte genre: moderniteit d.i. na de middeleeuwen (vs theater, poëzie, epiek…); band met verdwijning wereldbeeld; scheiding woorden/dingen (Foucault); belang Don Quijote (1605)

  • versus poëzie (“zuivere taal”): roman gebruikt de woorden van de maatschappij, is besmet door zijn stam

  • genre van de polifonie: de verschillende talen/visies die in de maatschappij gesproken worden

  • heeft het vermogen een wereld te scheppen die niet alleen verschilt van de werkelijke wereld, maar er ook een kritiek op levert.

  • heeft als basiscategorie Tijd. (cfr. Infra)

3b. “historisch”




  • “geschiedenis” (historia) versus “tijd” (tiempo)

  • “geschiedenis” als uitvinding van het Westen

  • “geschiedenis” van Latijns-Amerika: mislukking, geen vooruitgang, ontvreemde geschiedenis (indianen), verzwegen geschiedenis (censuur door kolonisatoren, maar ook dictators) versus Amerika

  • “tijd”: voorstellingswijzen: lijn, spiraal, cirkel, verandering of eeuwigheid. De Verlichting heeft deze tijden gereduceerd tot één enkele: de lineaire.

  • Basiservaring Latijns-Amerika: circulariteit. Verbindt Fuentes zowel met indigene tijdservaring als met de Spaanse barok, kunstvorm die ook ontstond in een tijd van verloren idealen, niet Renaissance.

  • tegelijk: nood om met het verleden in het reine te komen; om vooruit te raken. Nood om het te doen “herleven”, “heroveren”.

3c. “historische roman”




- personages kruispunt individu en geschiedenis


  1. Toepassing: Gringo Viejo (Oude Gringo)




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina