College essen



Dovnload 17.31 Kb.
Datum26.08.2016
Grootte17.31 Kb.

COLLEGE ESSEN



Naam: Seth Knops

Klas: 5C

Nr.

13

Vak: Nederlands

Datum: 21-10-2011

Taak Nr.

3

Opgave/Titel: Boekverslag: thriller

















A) Bibliografische steekkaart


  1. Titel:

  • Italiaans(origineel): “L'Armata Perduta”

  • Nederlands: “Het verloren leger”

  1. Auteur: Valerio Massimo Manfredi

  2. Druk: 2

  3. Jaar van uitgave:

  • Italiaans: 2007

  • Nederlandse vertaling: 2008

  1. Plaats:

  1. Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff B.V.

  2. ISBN-nummer: 978 90 218 0138 4

  3. Vertaling door: Saskia Peterzon-Kotte


B) Verwachtingen en eerste reactie
1. Verwachtingen
Omdat dit in feite de eerste keer was dat ik een echte thriller las, wist ik eigenlijk niet goed wat te verwachten. Ik ben dus maar gewoon beginnen lezen.

Mijn keuze voor dit boek is te verklaren door 2 punten: het tijdskader en de titel, die het hoofdpersonage onthult, in dit geval letterlijk een leger van hoofdpersonages.

Vooral het tijdskader sprak me wel aan: ik lees graag boeken die zich afspelen in de klassieke Oudheid of middeleeuwen. Mijn vermoeden in verband met de tijdskader van “Het verloren leger” werd snel bevestigd, gezien deze wel in de lijn van enkele andere van de auteur zijn bekende werken ligt. Volgens een klein lijstje in het boek zelf hoort dit boek in het deel van Valerio M. Manfredi's oeuvre naast titels als “Het laaste legioen” en “De afgezant van Rome”. Dat de achtergrond van het verhaal de klassieke Oudheid is, was dan ook vanzelfsprekend. In de 'noot van de auteur' is tevens te lezen dat het verhaal gebaseerd is op de “Anabasis” en de “Katabasis” van de Athener Xenophon.

Verder vond ik de titel ook interessant, dit vanwege de meerdere betekenissen: een leger dat verloren is, zal tenondergaan, maar een leger dat verloren heeft is al verslagen. Deze dubbele betekenis in de titel wijst erop dat het gevecht van het leger in kwestie al verloren was, nog voor ze zelfs maar gevochten hadden. Het is echter een derde betekenis die alles duidelijk maakt: het verhaal begint met het feit dat het leger inderdaad de slag verliest, maar toch is het hoofdonderwerp de terugtocht van het leger naar huis. Hierbij verdwaalt het leger door een corrupte aanvoerder die de opdracht heeft ervoor te zorgen dat geen enkele soldaat ooit naar huis kan terugkeren. Dit wilde hij bereiken door hen over een woest gebergte te leiden, zodat zij gedoemd waren om te sterven op een afgelegen plaats en voor altijd te verdwijnen in de plooien van de geschiedenis.


2. Eerste reactie
Mijn eerste reactie was eerder verbazing, ik ben namelijk gewoon dat in een boek waar het hoodfpersonage in feite een leger is, het hoofdonderwerp de slag zelf is. Het was dus even wennen toen bleek dat de slag al in hoofdstuk 8 plaatsvond, en dat terwijl er 29 hoofdstukken zijn. Eens ik gewend was aan deze nieuwe indeling heb ik enorm genoten van het boek. Als lezer wordt je helemaal ondergedompeld in het verhaal, je leeft sterk mee met het leger tijdens de ontberingen waaronder de soldaten constant mee kampen. Je zou willen dat je er zelf bij was om hen te helpen en het goede voorbeeld te geven. Achter elke bladzijde verwacht je een aanval van een ruige barbarenstam, je begint te denken als een militair en probeert het kleinste spoor dat wijst op een hinderlaag te ontdekken. Doorheen het verhaal loopt een rode draad, het geheim dat de ik-persoon (vertelster) langzaamaan ontrafelt, nl. dat het leger ofwel wint en legendarisch wordt ofwel verliest en voor eeuwig moet verdwijnen. Deze dubbele intrige die pas op het einde helemaal duidelijk wordt zorgt voor constante spanning. Het onverwachte, open einde is perfect op maat gemaakt. De ik-persoon, die zich aansluit bij het leger en het de hele weg blijft volgen tot ze weer beschaving bereiken, wordt opgehaald door een dood gewaande officier, waarna ze samen de horizon tegemoet rijden. Het begin voor een vervolg? Wie weet...
C) Spanningsanalyse


  1. Het verhaal komt snel op gang, wel pas na 2 inleidende hoofdstukken. De verhaallijnen van verschillende personages lopen door elkaar: Abira, de ik-persoon, een vrouw die haar saaie leven in een woestijndorp achterlaat om een schrijver die bij een leger hoort te volgen, Xeno, de schrijver van het leger, die later het bevel overneemt als de hoge officieren vermoord worden, Melissa, één van de vrouwen van Cyrus, die de opdrachtgever van het leger is en de bedoeling heeft om zijn broer, de koning van Babylon, van de troon te stoten, en Sophos, de officier met als taak dat als het leger verliest het voor altijd te laten verdwijnen.




  1. Elk van de hoofdpersonages heeft zijn of haar invloed op de spanning: de vrouwen die geheimen onthullen of er zelf deel van uitmaken, de mannen die het doen en laten van het leger bepalen.




  1. Het verhaal speelt zich af in de klassieke Oudheid, duidelijk gemaakt door de kern van het leger van Cyrus: 13 000 Spartaanse élite-soldaten, meestal simpelweg de Tienduizend genoemd. Het verhaal bestaat uit 2 inleidende hoofdstukken, een lange flashback waarin Abira haar verhaal vertelt, en ten slotte een afsluitende epiloog.




  1. De ruimte waarin het verhaal zich afspeelt verandert in hoog tempo, maar is over het algemeen dreigend en vijandig, wat de spanning doet stijgen. Meestal is deze vijandige sfeer terecht, want hinderlagen en guerilla-aanvallen volgen elkaar op.




  1. Het verhaal is volledig in de ik-vorm geschreven, maar in de 2 eerste hoofdstukken en in de epiloog is de ik-persoon Abisag, een klein meisje dat Abira te hulp schiet wanneer die na haar tocht met het leger terug in het dorp aankomt en gestenigd wordt. Anders is het Abira die vertelt over de lotgevallen van de Tienduizend. De lezer weet enkel dat wat Abira vertelt, waardoor de spanning (en daarmee ook de frustratie) stijgt, omdat er altijd wel enkele vragen onbeantwoord blijven tot het einde.




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina