De Publieke Omroep, vet gruwelijk of omin saai ?



Dovnload 359.34 Kb.
Pagina1/9
Datum23.07.2016
Grootte359.34 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9



De Publieke Omroep,

vet gruwelijk of omin saai..?




Kwalitatief onderzoek naar de manier waarop de Nederlandse Publieke Omroep zich de afgelopen vijf jaar specifiek op jongeren heeft gericht en hoe programmamakers bij BNN, de EO en de VARA hier mee zijn omgegaan.











Moniek Moerland

Studentnummer: 306361

-


Master Thesis Media & Journalistiek

Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen

Erasmus Universiteit Rotterdam

-

Begeleidend docent: Dr. A.F.M. Krijnen


Tweede lezer: Dr. E. Hitters

-

2007/2008


Voorwoord



Op een verjaardagsetentje van een vriendin ging het gesprek, zoals wel vaker, over televisieprogramma’s. Niets bijzonders, gewoon een gezellig gesprek tussen een stel jonge meiden op een vrijdagavond. Ineens viel me op dat bijna alle programma’s die de revue passeerden, programma’s van de publieke omroep waren. ‘Oh ja, ‘Spoorloos’ daar kijk ik echt altijd naar!’. Ook ‘De Lama’s’, ‘Over Mijn Lijk’, ‘De Wereld Draait Door’ en het ontroerende ‘Hello Goodbye’ bleken bij meer mensen in de smaak te vallen. Het was me nog niet eerder opgevallen hoe vaak ik het afgelopen jaar eigenlijk op de publieke omroep heb afgestemd en hoe weinig ik nog naar commerciële zenders kijk. Val ik dan al niet meer onder de doelgroep jongeren, of is de publieke omroep echt niet meer zo suf en saai als ze vroeger door jongeren (waaronder ik) werd gevonden? Zie hier het resultaat van deze gedachtes: een kwalitatief onderzoek naar de manier waarop de Nederlandse Publieke Omroep zich de afgelopen vijf jaar op jongeren heeft gericht en hoe programmamakers bij BNN, de EO en de VARA hiermee zijn omgegaan. Al een tijd lang had ik de intentie mijn thesis over de eigenzinnige en vernieuwende omroep BNN te schrijven, maar dit overkoepelende onderwerp leek me nog leerzamer.

Aangezien mijn interesse op mediagebied uitgaat naar televisie, betekende mijn onderzoek bovendien een leuke kennismaking met dit vakgebied. Het was een enorme uitdaging om zowel interviews met programmamakers te houden, als een programma-analyse uit te voeren. Met beide kwalitatieve onderzoeksmethoden had ik nog weinig ervaring. Ik heb het mezelf hiermee niet gemakkelijk gemaakt, maar spijt van deze keuze heb ik nooit gehad. Vooral de interviews waren erg leuk om te doen.

Met deze thesis beëindig ik een geweldige en vooral leerzame studietijd, waarin ik vooral tijdens het afstuderen veel hulp van anderen heb mogen ontvangen. Graag wil ik mijn thesisbegeleidster Tonny Krijnen bedanken voor haar leerzame adviezen, goede literatuurtips en snelle ‘nakijkwerk’. Ook alle programmamakers die geheel vrijwillig aan mijn onderzoek hebben meegewerkt, ben ik ontzettend dankbaar. Zonder hen was het niet gelukt. Verder bedank ik mijn ouders en zus voor hun steun en interesse in mijn thesis en mijn kleine neefje voor de gezellige (en nodige) afleiding tussen het typen door. Ook mag ik mijn (studie)vriendinnen niet overslaan, die veelal in hetzelfde schuitje zaten en waarbij ik af en toe mijn hart kon luchten. Tot slot speciale dank aan Sumarty voor de voorkant en Marjolein voor het meedenken en het redigeren van sommige stukken.

Moniek Moerland

Rotterdam, augustus 2008

Inhoudsopgave


  1. Inleiding 5


    1. Onderzoeksvragen 5

    2. Onderzoeksmethode 6

    3. Relevantie 6

    4. Opbouw onderzoeksverslag 7



Deel 1: Theorie




2 Het medium televisie 8

2.1 Televisie in Nederland 8

2.2 Kijkgedrag 9


3 De publieke omroep 10

3.1 Geschiedenis publieke omroep 10

3.2 Artikelen Mediawet 13

    1. De publieke omroep en jongeren 15


    2. Doelstellingen NPO 17

    3. Geschiedenis en ideologie van de VARA, de EO en BNN 19

      1. De VARA 19

      2. De EO 21

      3. BNN 23



4 Jongeren als doelgroep 26


4.1 Wie zijn jongeren? 26

4.2 Geschiedenis jongerencultuur 27

4.3 Huidige jongerencultuur 28

4.3.1 Gezinssituatie en onderwijs 30

4.3.2 Waarden en behoeftes 32

4.3.3 Vrije tijd 33



5 Jongeren en televisie 36

5.1 Jongeren en media 36

5.2 Kijkgedrag jongeren 37

5.3 Wat jongeren willen 40


    1. Productie jongerenprogramma’s 41



Deel 2: Praktijk




6 Programmamakers aan het woord 44


    1. Onderzoeksmethode interviews 45

    2. Waarnemingsinstrument: Topiclist 46

    3. Inventarisatie interviews 47

    4. Resultaten interviews 48

      1. Vrijheid programmamakers 48

      2. Elementen jongerenprogramma’s 51

      3. Doelstelling NPO 54




                  1. Programma’s onder de loep 57

    1. Onderzoeksmethode 57

    2. Waarnemingsinstrument: Codeerschema 58

    3. Inventarisatie programma’s 63

    4. Resultaten programma-analyse 65

      1. Genre, concept, context en uitgangspunt 65

      2. Inhoud, personages, attitude en punt van onderscheiding 69




                  1. Conclusie 72

8.1 Beantwoording hoofdvraag 72

8.2 Aanbevelingen 73

8.3 Betekenis en relevantie 74

8.4 Kritische reflectie 75





  1   2   3   4   5   6   7   8   9


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina