De weg wordt even verder een voetpad. Negeer zijpad rechts. Neem nu het eerste pad L (geel). Aan de 3-sprong gaat u rd. Bij de brug gaat u L. Steek de Geul en de molentak van de Geul over. U komt bij café-hotel de Geulhemmermolen

Datum18.08.2016

101. HOUTHEM 9,1km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Een fraaie pittige boswandeling met klimmen en dalen op de Bergserheide en een mooi stuk langs de Geul. Voorbij punt 7 kunt u bij Chalet Tivoli of restaurant Koningswinkelhof pauzeren.
Startpunt: Café De Holle Eik, Baron de Selysstraat 4 Houthem.

Gps afstand: 9100m

Hoogteverschil: 70m

Looptijd: 2 uur.

101. HOUTHEM 9,1km

1. Met uw rug naar het café gaat u L. Aan de T-splitsing gaat u R. Negeer zijweg rechts. Aan de T-splitsing bij de St. Gerlachus kapel (1870) gaat u L (Onderstestraat). Negeer zijweg rechts. Na 100 m. bij wit huis (no. 62) gaat u R. (Als u hier even links de inrit naar Adelante inloopt, dan ziet u rechts het bijzondere Ronald McDonald Huis. Dit McDonald Huis is het eerste in Europa dat verbonden is aan een revalidatiecentrum. Het gebouw is het eerste Nederlandse Hundertwasser project (Oostenrijkse kunstenaar/architect). Hier kunnen gezinnen met een gehandicapt kind vakantie vieren en toch gebruik maken van de noodzakelijke revalidatie). De weg wordt even verder een voetpad. Negeer zijpad rechts. Neem nu het eerste pad L (geel). Aan de 3-sprong gaat u RD. Bij de brug gaat u L. Steek de Geul en de molentak van de Geul over. U komt bij café-hotel de Geulhemmermolen. (De Geulhemmermolen en bijbehorende stuw zijn een Rijksmonument. De huidige molen en woonhuis stammen uit 1768. Tot 1955 was de molen in gebruik als korenmolen (zie infobord). Kijk bij infobord ook even omhoog en u ziet een muurkruis met tekst). Aan de asfaltweg gaat u R en volg dan dadelijk de doorgaande weg L (Geulhemmerberg) omhoog.

2. Na 50 m. passeert u links grotwoningen. (De grotwoningen (de enige in Nederland) werden tot 1931 bewoond door blokbrekers. Zie infobord). Even verder gaat u tegenover hotel Lamerichs (no. 27) L (richting Geulhemmergroeve). (U passeert het beeld van de Blokbreker, de ambachtsman die in het verleden met behulp van vaak primitieve werktuigen de blokken mergel ondergronds won). Neem het eerste pad rechts. (U passeert een wegkruis en een plaquette, waarop alle mensen staan die in of rond de Geulhemmergroeve zijn overleden door een noodlottig ongeval). Aan de 4-sprong bij afsluitboom gaat u L (rood/zwart). Negeer alle zijpaden en volg deze brede grindweg door het bos omhoog.

3. Boven aan de 3-sprong, 50 m. voor het voetbalveld van S.V. Berg’28, gaat u L (rood/zwart). Voor weiland gaat u R. Vlak daarna beneden aan de 3-sprong L. Meteen daarna boven aan de omgekeerde Y-splitsing gaat u L. Dadelijk daarna aan de Y-splitsing gaat u weer L. Volg het bospad RD omlaag. Beneden aan de asfaltweg gaat u R omhoog. (U loopt nu de Brakkeberg (14%) omhoog, bekend bij wielerliefhebbers). Neem na 120 m. bij bordje Bergseheide het eerste bospad L. Ga door het klaphek. Negeer zijpad rechts en loop verder RD omhoog. Volg nu 1.5 km dit slingerende bospad.

4. Aan de 4-sprong loopt u RD (rood). Het dalende pad buigt meteen naar links en buigt dan rechts omhoog. Blijf het pad boven 1 km volgen door het hellingbos. Aan de T-splitsing bij de brede bosweg gaat u L (blauw) omlaag. Vlak daarna gaat u R (blauw) steil omhoog.

5. Volg geruime tijd het slingerende pad. Negeer zijpad links (blauw). Vlak daarna aan de T-splitsing gaat u L. (Even verder passeert u rechts de voormalige grindgroeve Meertens. Door de warme en beschutte ligging en de open schrale vegetatie is het een apart gebied binnen de Bergse Heide). Negeer graspad links. Aan de T-splitsing gaat u R (blauw) verder langs de groeve. Let op! 20 Meter voor het klaphek gaat u L. Negeer meteen daarna het dalend bospad en loop RD langs de bosrand en het weiland (Als u even verder achterom kijkt, dan ziet u het sportcomplex van Vilt). Negeer zijpad rechts. Blijf deze dalende en stijgende weg door het bos volgen. (Waar het pad begint te dalen, heeft u links mooi uitzicht o.a. op het autowegviaduct van de A-79, de enige dalbrug in Nederland en de hooggelegen watertoren en kerktoren in Schimmert).

6. Aan het einde van het weiland met ontluchtingskokers gaat u L. U loopt nu onder struiken door omlaag en passeert gaspaal no. 128. Beneden aan de T-splitsing gaat u R (geel/blauw) omhoog. Na 300 m. gaat u L (geel/blauw) het pad omhoog.

7. Boven aan de ongelijke 4-sprong RD. Meteen daarna aan de T-splitsing bij wegwijzer gaat u L (geel) richting Geuldal. Volg de veldweg helemaal omlaag. (Even verder heeft u mooi uitzicht op de buurt Broekhem van de gemeente Valkenburg). Beneden aan de kruising bij wegkruis en Chalet Tivoli gaat u L (geel/groen) richting Geulhem. (Het uit 1934 daterende Chalet Tivoli met zijn terras is een mooie pauzeplek. Dinsdag en woensdag gesloten). Aan de 3-sprong gaat u R (groen) langs de Geul. (De 58 km lange Geul, het snelst stromend riviertje van Nederland, ontspringt in het Belgische gehucht Lichtenbusch nabij de Duitse grens. Het riviertje mondt uit in de Maas nabij Bunde tegenover het gehucht Voulwames).
8. Negeer brug over de Geul en ga door het klaphek. Blijf het prachtige pad beneden langs de boshelling en de meanderende Geul RD (groen/geel-rood) volgen. (Bij warm weer komt u hier mogelijk in de Geul pootje badende Galloway runderen tegen).

9. Na ijzeren hekwerk wordt het pad een asfaltpad. (Bij veerooster passeert u links het geologische monument “Zuidelijke Dalwand Geul”. Zie infobord). Bij afsluitboom en wildrooster vóór hotel Brakke Berg loopt u R (groen/zwart) via een klaphek het natuurgebied Ingendael binnen. Volg het brede graspad RD. (Kijk na 50 m. even achterom en u ziet het hooggelegen monumentale okerkleurige in mergel opgetrokken hotel kasteel Geulzicht. Gebouwd aan het begin van de 20e eeuw. De oorspronkelijke functie was particuliere bewoning. Aardigheidje: eind jaren zeventig werd het kasteeltje verkocht aan de bekende inmiddels overleden wielerverslaggever Jean Nelissen, door Mart Smeets “de Neel” genoemd, die er tot 1982 woonde). Ga circa 100 m. voor het rechts gelegen vrijstaande huis schuin links en steek via het bruggetje (Kloasterbrökske) de Geul over. Na het bruggetje gaat u R. U passeert de tuin van hotel restaurant Château Sint Gerlach. (In Château Sint Gerlach (1759) hebben diverse belangrijke wereldleiders overnacht o.a. in 1991 de toenmalige president van Frankrijk François Mitterand en in 2005 de toenmalige president Bush van de Verenigde Saten, maar ook de popsterren Bruce Springsteen (2012) en The Rolling Stones (2014), die optraden tijdens Pinkpop). Loop RD langs de haag. Negeer klaphekje links. (Hier staat de voormalige schietboom van schutterij St. Martinus uit Houthem St. Gerlach (1599)). Loop verder RD langs de afrastering. Steek een waterstroompje over en ga L door het weidegebied. Negeer graspad rechts. Ga dan L door het klaphek. Aan de asfaltweg gaat u R (zwart). Bij afsluitboom gaat u L en volg het pad RD het Prinses Juliana park. (Als u hier bij de afsluitboom R over het graspad gaat, dan komt u na 100 m. bij de Gerlachus put (eerste vermelding 1227)). Bij kanon verlaat u weer het park. (Dit kanon is geplaatst t.g.v. het 400 jarig bestaan van de schutterij St. Martinus. Als u bij het verlaten van het park hier meteen L gaat, dan komt u bij de Sint Gerlachus kerk. Deze prachtige barokkerk uit 1720 moet u beslist bezoeken. U kunt dan ook een bezoek brengen aan de schatkamer van St. Gerlachus). Loop nog even RD over de klinkerweg. Neem nu de eerste weg R en u komt weer het café, de sponsor van deze wandeling, waar u binnen of op het terras nog iets kunt nuttigen.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.