Datum22.07.2016

103. EIJSDEN 14,7km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze mooie grensroute gaat langs fraaie boomgaarden en over veldwegen naar de dorpjes Moelingen, Berneau en ‘s Gravenvoeren met prachtige vergezichten op de Voerstreek. Parkeer bij het station in Eijsden. In Berneau kunt u pauzeren bij Taverne Ferme de la Longue Vue of bij hotel Berneau bij de kerk, in ’s Gravenvoeren bij Afspanning de Swaen.
Startadres: Hotel Le Bonheur  Wilhelminastraat 73 te Eijsden.
Gps afstand: 14700m

Looptijd: 3 uur

Hoogteverschil: 73m

103. EIJSDEN 14,7km

1. Met uw rug naar Hotel Le Bonheur gaat u L. Aan de grote 5-sprong neemt u de tweede weg R (Kapelkesstraat). Negeer alle zijwegen en volg circa 1 km deze weg RD. U loopt nu door het buurtschap Hoog-Caestert. (U passeert het riviertje de Voer, dat ontspringt in de tuin van de Commanderij (kasteel) van Sint-Pieters-Voeren en bij kasteel Eijsden in de Maas uitmondt). Neem voor het plaatsnaambord Eijsden (na huisnr. 61) de eerste weg L (wit/7). Steek de spoorlijn Maastricht-Luik over en volg deze brede veldweg. U loopt onder het autowegviaduct door. Aan de 3-sprong RD. (U passeert het oefenterrein van hondenvereniging de H.D.V. de Maasvallei).
2. Aan de 4-sprong gaat u R (8). Aan de 3-sprong RD over de asfaltweg. U loopt nu het Belgisch plaatsje Moelingen binnen. Aan de 3-sprong gaat u L (8/Roosenstraat). Aan de voorrangsweg gaat u R (1/Withuisstraat). Aan de kruising bij Bistro La Berwien (leuke pauzeplek) en stenen wegkruis gaat u L (Voerenstraat). (Rechts van u stroomt de Berwinne. De bronnen van dit circa 32 km lange beekje zijn te vinden in het gehucht "de Birven" dat gelegen is tegenover de Amerikaans begraafplaats in Henri-Chapelle. De Berwinne mondt iets verder in de buurt van de Kasteelhoeve Navagne in de Maas uit).

3. Na circa 300 m. (tegenover nr. 232/even vóór huisnr. 51) gaat u R (wit) het pad in richting parkeerplaats Orsmolen. Het pad buigt naar links. (U passeert hostellerie Orsmolen. Dit is de voormalige watermolen van Moelingen (1719)). Even verder steekt u via ijzeren bruggetje de Berwinne over. Negeer alle zijpaden en volg het pad RD (2) omhoog. Het pad wordt boven een veldweg. (Hier ziet u scherp rechts in de verte de 1300 m. lange en circa 60 m. hoge “doorbraak van Caestert”, die gerealiseerd werd in het kader van de aanleg van het Albertkanaal door de St. Pietersberg).

4. Boven aan de 3-sprong gaat u L. (Links passeert u het hogedruk gasstation Moelingen-Dam van Flexys. (Rechts heeft u mooi uitzicht. V.l.n.r. ziet u aan de andere kant van de Maas de mergelgroeve, de cement- en klinkerfabriek Lixhe aan het Albertkanaal en de Sint Pietersberg in Maastricht. Beneden ziet u het industrieterrein van Visé). Bij Taverne de la Longue Vue, een leuke pauzeplek met mooi terras, buigt de asfaltweg naar links en wordt even verder een dalende weg. (Rechts beneden ligt de goederenspoorlijn Aken-Antwerpen “de Montzenroute”.. De spoorlijn werd in de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) door de Duitsers aangelegd en in 1917 in gebruik genomen. Op het 45 km lange gedeelte tussen Aken en Tongeren ligt geen enkele gelijkvloerse kruising met wegen). Negeer bij spoorlijn veldweg links omhoog en loop RD de grindweg omlaag. Beneden bij het 230 m. lange hoge spoorviaduct gaat u L langs de doorgaande weg. (Tegenover huisnr. 11 ziet u rechts het stenen ongevalskruis van Alphonse Leclercq uit Warsage, die hier op 30 jarige leeftijd op 15 aug.1930 verongelukte). U steekt het riviertje de Berwinne over en u loopt Berneau binnen. Negeer bij oorlogsmonument zijweg links. (Links passeert u het monumentaal kasteel de Borcht. Zie infobordje).
5. Steek bij de kerk St. Servais (1297), Mariabeeld en H. Hartbeeld de voorrangsweg over en loop RD (Rue de Warsage). (Als u iets wilt drinken kunt u hier R naar hotel Berneau lopen (50 m.) met een erg leuk binnen terras). Negeer vlak daarna zijweg rechts en loop RD (Rue de Fouron) omhoog. Negeer zijweg links. Na 500 m. aan het einde van de bebouwde kom, tegenover huisnr. 51, gaat u bij boomkruis R over de veldweg. Volg deze circa 1 km. Aan de 4-sprong bij kastanjeboom en veldkruis gaat u L (26) over het graspad. (Even verder ziet u links het voetbalstadion van SK Moelingen-Voeren). Aan de 3-sprong RD (26). Via klinkerpad komt u aan de asfaltweg. Ga hier L.

6. Vlak daarna aan de 4-sprong bij de H. Annakapel (1815) gaat u RD. Negeer alle zijwegen en loop RD omlaag. Beneden aan de ongelijke 4-sprong gaat u R. (U bent nu in het centrum van ’s Gravenvoeren en u passeert de Sint Lambertuskerk (1782-1786), waarvan de huidige met mergelsteen gebouwde romaanse toren uit de 14e eeuw stamt). Aan de ongelijke 4-sprong bij café-friture de Pley en het beeldje van de Waggeler gaat u L. U passeert het beekje de Voer. (U kunt hier pauzeren bij Afspanning Swaen waar in de 18e eeuw de postkoets tussen Luik en Aken al stopte). Voor het Onze-Lieve Vrouw kapel (1715) gaat u L (18). Negeer zijweg links en blijf de weg RD (18) volgen. Aan de T-splitsing bij muurkruisje gaat u R (18) omhoog. Negeer zijweg rechts.

. Aan het kerkhof loopt RD (18) over het pad links naast de kerkhofmuur. Beneden aan de T-splitsing bij wegkruis gaat u L (18). Vlak daarna aan de 3-sprong gaat u R (18). (Voor dit huis (no.13) is een vijvertje tegen de muur met koi karpers). De asfaltweg wordt een veldweg. Aan de ruime 3-sprong met grote ligstoel in het midden gaat u L (16). Vlak daarna aan de 3-sprong bij kastanjeboom gaat u R (16/geel). Aan de 4-sprong bij lindeboom en wegkruis gaat u R (15) de veldweg omhoog.
8. Bijna boven aan de 4-sprong bij zitbank en de hooggelegen Deniskapel met groot kruis (Denise krüske) gaat u RD (14/geel/blauw/rood) de veldweg omhoog. (Volgens de legende is hier in 1213 door de H. Lambertus, bisschop van Luik en Maastricht, een circa 1 m. hoog Christus beeld “het Trichter beeldje” geplaatst. Het stond hier aan de Romeinse weg van Trier naar Maastricht. De kapel bevat thans alleen een houten kruis. Het “Trichter beeldje” wordt in het gemeentehuis van Voeren bewaard. De kapel stamt waarschijnlijk uit 1850 en is in 1950 gerestaureerd).

Boven passeert u gaspaal nr. 503 A en daar tegenover een torenvalkenkast op hoge paal. Een eindje verder passeert u grenspaal nr. 29 en de grenssteen van de gemeente Eijsden-Margraten en loopt u Nederland binnen. (Even verder bij groot grasveld heeft u mooi uitzicht over het Belgische Land van Herve met o.a. de steenbergen van de voormalige Waalse steenkolenmijnen in Micheroux en Blegny). Aan de 3-sprong bij veld- devotiekruis ’t Sjwart Kruiske en zitbank gaat u RD (rood/zwart/blauw). (Het bijzondere aan de kruis is dat zowel de vóórkant als de achterzijde rijk van Christelijke symbolen is voorzien) Aan de kruising bij wegkruis, zitbank en asfaltweg loopt u RD (blauw) de asfaltweg, die een veldweg wordt omlaag. (U kunt hier een uitstapje maken naar de 9 m. hoge uitkijkpost op de Mescherheide (200 m.). Ga dan hier R over de asfaltweg en ga meteen rechts het trappenpad omhoog. Loop nu parallel aan de doorgaande weg richting uitkijktoren. Op de uitkijktoren (met oriëntatieborden) heeft u bij helder weer schitterend uitzicht. Bij de toren ligt een infosteen/luisterplek met infobord over de Liberation/bevrijdingsroute. Via de QR code krijgt u via de website meer te horen. Bij de toren staan ook twee bijzondere picknickbanken). Aan de 3-sprong gaat u RD (blauw) de veldweg omlaag. Let op! Na 35 m. bij dikke rode beuk/bloedbeuk en wegwijzer gaat u L (zwart/geel-rood/Krijtlandpad) het pad omhoog.
9. Volg boven het pad parallel aan de afrastering.

(Voor u heeft u weer mooi uitzicht (afhankelijk van beplanting akker) over Eijsden, de Sint-Pietersberg en rechts in de verte op Maastricht, met daarachter twee steenbergen van voormalige steenkolenmijnen in het \Belgische Waterschei/Genk Bij helder weer ziet u hier maar liefst 10 kerktorens). Negeer zijpad rechts omlaag (Mescher Plukbos). Meteen daarna aan de 3-sprong bij zitbankje gaat u RD (rood/rood-geel) omlaag. (In dit holle pad passeert u enkele dassenburchten). Beneden aan de T-splitsing gaat u R over de asfaltweg. Aan de 3-sprong bij zitbank gaat u L (groen). Aan de voorrangsweg R. U steekt de autoweg Maastricht-Luik over. Aan de 4-sprong bij ANWB-wegwijzer in Mariadorp gaat u L. (Hier liggen de witte woningen van de wijk Mariadorp, lokaal bekend onder de naam “de Klonie”. (Zie infobord) De wijk is in 1913 door de Fernand Pisart, directeur van de zinkwitfabriek, gesticht als arbeiderswijk. In 1913 werden 24 woningen gebouwd en in 1916 nog eens 63 woningen. Omdat de wijk niet direct tegen Eijsden aanlag was het feitelijk een apart dorp met o.a. een eigen nog steeds bestaande voetbalclub namelijk S.V.M.E.). Aan de 3-sprong bij de Maria Tenhemelopnemingskerk gaat u L (Pisartlaan) door de prachtige kastanjelaan. Negeer alle zijwegen en blijf deze weg RD over het fietspad (of het paadje naast het fietspad) volgen. Steek de spoorwegovergang over. Meteen daarna aan de 5-sprong RD en u komt weer bij het terras van het hotel Le Bonheur, de sponsor van de wandeling, waar u binnen of op het terras nog iets kunt drinken of eten.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.