Deze pittige wandeling met klimmen en dalen gaat naar de abdij van Val Dieu. De route gaat over verharde en onverharde paden, holle wegen en door weilanden met schitterende vergezichten op het land van Herve

Datum26.08.2016

194. AUBEL 17,5km – 13km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze pittige wandeling met klimmen en dalen gaat naar de abdij van Val Dieu.   De route gaat over verharde en onverharde paden, holle wegen en door weilanden met schitterende vergezichten op het land van Herve. Neem ook zelf proviand mee. U kunt de route inkorten tot 13km.
Startpunt: Office du Tourisme, Place Nicolai 1 Aubel.

194. AUBEL 17,5km – 13km

Gps afstand: 17500m

Looptijd: 4 uur

Hoogteverschil: 103m

1. Met de rug naar de ingang van het Office du Toerisme gaat u R. Meteen daarna gaat u R (Gobbelshof) de smalle asfaltweg in. Volg nu tot nader order de rode rechthoek.  Voor de voetbalvelden van RFC Aubel en bij speeltuintje gaat u L over de brede grindweg. Aan het eind van het kunstgrasveld gaat u R en loop verder langs het kunstgrasveld. Ter hoogte van de dug-out gaat u L. Meteen daarna gaat u R over het grasveld. Loop nu RD over het grasveld langs de haag omhoog. Boven bij zitbank gaat u L via het draaihekje (stegelke) het weiland in Via het volgende stegelke komt u in het tweede weiland. Steek dit RD over en via een nauwe doorgang komt u in het derde weiland.

2. Steek dit RD over langs de 3 alleenstaande bomen. Een eindje verder gaat u R door het draaihekje. Ga in het volgend weiland meteen L en loop richting dikke knotwilg (met bord). Loop hier RD langs de haag omhoog richting volgend draaihekje. Steek het grasveld (gazon) RD over.  Boven verlaat u het grasveld via een stegelke en gaat u L over de smalle asfaltweg. U verlaat hier de rode rechthoek.

3. Negeer bij muurkruis graspad rechts. Aan de voorrangsweg gaat u L omlaag. (Voor u heeft u mooi uitzicht op de kerk van Aubel). Steek via zebrapad de voorrangsweg over en neem meteen bij kapelletje de eerste weg R (Rue Chateau Magis) omhoog. Neem nu de eerste weg L (rue du Vieux Tilleul) omlaag.  Aan de 4-sprong gaat u RD (rode ruit) over veldweg. (Voor u ziet u de kerk in Saint.-Jean-Sar, waar u straks langs komt. Een eind verder passeert u de Sint Anna kapel (1658). Hier heeft u bij picknickbank mooi uitzicht). Vlak daarna aan de Y-splitsing bij stenen veldkruis gaat u L. Aan de T-splitsing gaat u L de smalle asfaltweg omlaag. Voorbij huisnr. 47 wordt de asfaltweg een dalend “bos”pad. (Een eind verder kan in de zomer het gras (en brandnetels) hoog staan). Steek beneden via bruggetje het beekje La Bel (zijbeekje van de Berwinne) over. Steek voorbij zitbank de doorgaande weg over en loop RD. Volg nu RD het pad langs het zijbeekje van La Bel.
4. Aan de T-splitsing gaat u R over de smalle asfaltweg. De asfaltweg wordt een dalend hol pad. Bijna beneden wordt het pad een dalende asfaltweg. Steek beneden de doorgaande weg over en loop RD (Rue des Platanes). (Degene, die de 13 km loopt, gaat hier L over de doorgaande weg richting Val-Dieu. Loop rechts van de weg over het voetpad. U passeert de parkeerplaats (600 m.) van brasserie Aux Berges de la Bel. Loop nog even verder tot bij de inrit (via bruggetje) naar de brasserie. Ga nu verder bij de voorlaatste zin van punt 6***). U steekt weer het beekje La Bel over en even verder loopt u bij zitbank de bebouwde kom van Saint-Jean-Sart binnen. Negeer doodlopende zijweg rechts omhoog. Volg de doorgaande weg, die voor de Saint Jean-Baptiste kerk naar rechts buigt, RD verder omhoog. (Links naast de kerk staat een Lourdes grot). Bijna aan het einde van de bebouwde kom gaat u bij grote elektriciteitstoren met muurkruis L het pad in dat even verder een stijgend hol pad wordt. Negeer bij draaihekje pad rechts omhoog. Boven passeert u links nog een stegelke. (Als u via dit draaihekje het weiland inloopt, dan komt u bij een oorlogsbunker met gevechtskoepel (observatiepost MN18). Hier bij het uitzichtpunt Knuppelstock heeft u een formidabel uitzicht over het Land van Herve. Beneden ziet u de kerk in Saint-Jean-Sart en links de kerk in Aubel. Hier staat ook een oriëntatiebord, een infobord en een zitbank. Een prachtige pauzeplek).

5. Aan de T-splitsing gaat u L over de asfaltweg.  Na 100 m. bij picknickbank en wegkruis gaat u L (rode rechthoek) de veldweg omlaag. (Hier ziet u beneden in het dal de spitse groene toren van de abdij van Val-Dieu). Een eind verder wordt dit een hol breed dalend bospad. Bij boerderij (no.307) wordt dit een dalende asfaltweg.  Negeer bij zitbank en boomkruis zijpad links. (Een eindje verder ziet u voor u de hooggelegen kerk in Julemont. Nog even verder kunt u links een bijenweide inlopen. Hier ziet u voor u weer de toren van de Abdij van Val-Dieu (Godsdal). Pas op voor de bijen).
6. Bijna beneden voor de eerste woning links (huisnr. 300), gaat u bij zitbank scherp L het holle pad omhoog. (Als u wilt pauzeren kunt u naar de Abdij van Val-Dieu lopen (300 m.). Volg de asfaltweg RD. Aan de doorgaande weg gaat u L. Aan de kruising weer L. In het winkeltje (naast hoofdingang) zijn buiten de religieuze artikelen ook regionale producten te koop zoals het abdijbier. Restaurant en winkel zijn dinsdag gesloten). Boven aan de T-splitsing gaat u L (Rue de Lammerschot) de smalle asfaltweg omhoog. (Een eind verder heeft u mooi uitzicht op de Saint Jean-Baptiste kerk). Bij drinkwaterbron met de tekst “j’ai vu naître Saint Jean Sart 1216” buigt de weg rechts omhoog. (De tekst wijst er op dat de ontstaansgeschiedenis van het dorp teruggaat tot de 13e eeuw. Bewoners uit de buurt komen hier flessen vullen met dit bronwater). Boven aan de grote kruising voor parkeerplaats gaat u R (Rue du L’Abbaye) de doodlopende weg omlaag.  Waar de asfaltweg naar rechts buigt, gaat u bij zitbank L het smalle asfaltpad omlaag. (Bijna beneden passeert u een herinneringskruis (1858). Hier is ook brasserie Aux Berges de la Bel, een mooie pauzeplek met mooi terras ). Steek via bruggetje het beekje La Bel weer over. *** Steek de doorgaande weg schuin rechts over en loop rechts van huisnr. 103 en bij hoger staand groot wegkruis de verharde weg omhoog. De weg wordt een veldweg/pad.
7. Een eind verder heeft u boven rechts mooi uitzicht op de abdij.  Negeer bij zitbank zijpad links omhoog. Beneden aan de T-splitsing gaat u L de asfaltweg omhoog. Tegenover het eerste huis links, gaat u R (Bois d’Ansy nrs. 288-290) de doodlopende weg omlaag en vervolgens omhoog. (Even verder ziet rechts voor u in de verte op een heuvel het grote kruis genaamd Croix Bois de Fiesse ook wel Croix de Charneux genoemd. Wandeling 332 en 340). Aan het einde van deze weg gaat u voor hek van inrit via een stegelke L het weiland in. Na 20 m. gaat u R door het volgende draaihekje. Loop RD (rode rechthoek) langs de afrastering richting volgende stegelke. Volg nu tot nader order de rode rechthoek. Steek via de draaihekjes de weilanden RD omlaag over. Steek beneden via stegelke de manegeweide over richting volgend draaihekje. Aan de verharde weg gaat u L. Vlak daarna aan de doorgaande weg gaat u L omhoog.

8. Neem de eerste veldweg R omhoog. Aan de T-splitsing gaat u R de asfaltweg omlaag. Na boerderij wordt dit een dalende veldweg met mooi uitzicht over het dal van de Berwinne. Beneden aan de 3-sprong bij zitbank gaat u L het pad omhoog. Boven bij huisnr. 266 volgt u de smalle asfaltweg RD verder omhoog. Boven, vlak voor het eerste huis, gaat u bij zitbank R het graspad in, dat even verder een dalend bospad wordt. Bijna beneden buigt het pad scherp naar links. Aan de Y-splitsing gaat u R omhoog.
9. Aan de asfaltweg RD omhoog. Negeer zijweg scherp links en volg de asfaltweg RD. Bij bijzondere woning (nr. 236) gaat u RD omlaag. Voorbij deze woning gaat u verder RD omlaag. Beneden bij de beek Berwinne en zitbank gaat u L het brede bospad omhoog. U verlaat hier de rode rechthoek. (Een prima pauzeplek. Dit ca 32 km lange beekje mondt in de buurt van de kasteelhoeve Navagne tussen Eijsden en Visé in de Maas uit). Aan de Y-splitsing bij infobord gaat u R verder door het holle pad omhoog.  Boven aan de 3-sprong gaat u RD omlaag en dan weer omhoog. Bij wit huis met boven de deur “Bonjour” volgt u de asfaltweg RD omhoog. Volg boven de stijgende en dalende weg langs enkele mooie huizen met prachtig uitzicht geruime tijd RD. 100 Meter voorbij huisnr. 228 gaat u aan de 3-sprong bij zitbank R. (Als u hier 50 m. RD loopt, dan komt u bij de Anna kapel (1842). Zie infobord. De route volgend ziet u links de kerk in Aubel. De laatste 2 km gaan helaas over verharde wegen maar de omgeving en uitzichten maken dit weer goed). Steek beneden de voorrangsweg Aubel-Battice over en ga RD (Coul).
10. Aan de kruising met fiets-, wandel- en ruiterpad gaat u RD omhoog. Negeer doodlopende weg rechts en een eind verder bij infobord zijweg links omhoog richting bijzonder wit huis. Aan de grote T-splitsing bij wegkruis en zitbank gaat u L. Aan de 3-sprong bij wegkruis en de kapel van Sint Antonius de kluizenaar (1899) gaat u RD omlaag.  Waar deze weg naar rechts buigt, gaat u bij huisnr. 2 L omlaag en steekt u via de groene brug de voormalige spoorlijn Chenee (Luik) – Plombières (Ligne 38) over. Volg nu het pad verder omlaag. Aan de asfaltweg gaat u L. Meteen daarna aan de 4-sprong met voorrangsweg gaat u R. (Een eind verder passeert u de grote St-Hubertus kerk (1910). Deze kerk met haar mooie glas-in-lood ramen is te bezichtigen via de hoofdingang en/of via de zij ingang). Aan de kruising RD. Meteen daarna aan de 3-sprong bij het Monument au Morts (met klaroenblazer) gaat u verder RD en u komt weer bij het beginpunt. (In het centrum van Aubel zijn voldoende horecagelegenheden. Links naast het dorpscafé Pasteger ligt de regionaal bekende patisserie fine Jean Pierre, waar u heerlijke gebakjes kunt krijgen. Elke zondagmorgen vindt op dit plein een druk bezochte markt plaats waar streekproducten te koop zijn. Het Office du Tourisme is gehuisvest in het gemeentehuis. Het gebouw dateert uit de 19e eeuw. Heeft u nog energie over dat kunt bij het Office du Toerisme een foldertje (’n Rondje Aubel) krijgen waarmee u via een korte route kennis kunt maken met het culturele erfgoed en de geschiedenis van het centrum van Aubel. Zeker eens doen).

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.