Datum23.07.2016

168. EPEN 12,2km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze zeer pittige boswandeling met meerdere hellingen gaat door het Vijlenerbos naar het Boscafé 't Hijgend Hert (elke dag geopend) waar u kunt pauzeren. Daarna naar Cottessen met prachtige uitzichten en langs leuke vakwerkhuisjes. Het laatste gedeelte is echt schitterend.
Startpunt: Parkeerplaats restaurant Buitenlust, Camerig 11 te Camerig/Vijlen.
U rijdt via Mechelen door Epen en vlak na Epen gaat u linksaf richting Vijlen. U rijdt door tot Café restaurant Buitenlust aan het Vijlenerbos en parkeert daar uw auto.
Gps afstand: 12200m

Looptijd: 2.40

Hoogteverschil: 107m

168. EPEN 12,2km

1. Vanaf de parkeerplaats loopt u rechts van het restaurant de trapjes omhoog. Ga dan L en via de houten doorgang volgt u het pad achter het restaurant omhoog. Na 20 m. gaat u R (geel) het bospad omhoog. Steek boven de asfaltweg over en ga RD (geel) het bospad verder omhoog. Aan de kruising RD (geel) omhoog. Vlak daarna aan de 3-sprong bij zitbank gaat u L omhoog. (U verlaat hier de gele route).

2. Aan de kruising met ruiterpad RD. Aan de grote 5-sprong bij afsluitbomen, neemt u de tweede bospad L (rood). (Dus niet geel) Steek bij stenen wegkruis en afsluitboom de asfaltweg over en loop circa 20 m. RD over een smal paadje tussen de struiken door richting naaldbos. (Dit wegkruis is geplaatst
uit vroomheid door de gebr. Bürgers in 1933). Voor dit bos gaat u R over het brede pad. Vlak daarna aan de kruising bij afsluitboom gaat u L (rood). Meteen daarna aan de Y-splitsing gaat u R (rood) omlaag.

3. Negeer alle zijpaden en volg nu geruime tijd het breed dalend pad RD (rood). Bij waterpoel gaat u verder RD (rood). (Dus niet R omhoog). Beneden aan de kruising nabij bosrand (ca. 30 m. vóór weiland) gaat u R (geel plaatje met groene driehoek/mountainbikeroute) het brede pad omhoog. (U verlaat hier de rode route. Hier staat een klein betonnen grenspaaltje en ligt nog een waterpoel). Aan de T-splitsing gaat u R verder omhoog. Let op! Aan de kruising in de beklimming gaat u L. (Na circa 40 m. passeert u rechts het geologisch monument “Sterrenstenen Vijlenerbosch”). Negeer beneden zijpad links en loop RD even steil omhoog. Boven aan de T-splitsing gaat u R over de brede bosweg.

4. Na 50 m., nog vóór het pad naar rechts buigt, gaat u schuin L het pad omhoog. Boven aan de 3-sprong gaat u R langs de bosrand en weiland. (Links ziet u een boerderij). Aan de 4-sprong gaat u L omhoog verder langs het weiland en de bosrand. Bij zitbank loopt u RD (Hier heeft u bij de zitbank een prachtig uitzicht op o.a. Vijlen, de windturbines (EuroWindPark Aachen) in de Duitse plaats Vetschau (nabij grensovergang Bocholtz). In de verte ziet u steenbergen van voormalige steenkoolmijnen in de Duitse grensstreek). Steek voorbij afsluitboom de asfaltweg RD over en loop bij de volgende afsluitboom het pad in gelegen tussen weiland en bosrand. Loop bij zitbank verder RD. Let op! Waar na 40 m. het pad rechts het bos in buigt, gaat u RD langs de afsluitboom. Vlak daarna gaat u R (geel plaatje met groene driehoek) over het brede bospad. (Hier heeft u links bij akker prachtig uitzicht).
5. (Een eind verder heeft u bij zitbank bij weiland weer een prachtig uitzicht over het “bergdorp” Vijlen met de hooggelegen St. Martinus kerk). Aan de 3- sprong bij afsluitboom gaat u RD (geel). Negeer zijpad rechts omhoog en volg het pad enige tijd RD (geel). Aan de 4-sprong gaat u L (geel plaatje met groene driehoek/mountainbikeroute) het holle pad omlaag. ( U verlaat hier de gele route). Volg dit dalende pad geruime tijd. (Na regen kan dit pad modderig zijn). Beneden verlaat u het bos. Aan de 3-sprong gaat u R (geel) omhoog. Aan de ongelijke 4-sprong bij houten afsluitboom gaat u L (geel/blauw) omhoog.

6. Negeer zijpaadjes. Vlak voor u het bos uitloopt, gaat u R (blauw) het brede pad omhoog. (Als u hier 25 m. RD loopt, dan heeft u weer een mooi uitzicht over Vijlen). Boven aan de 4-sprong bij zitbank RD (blauw). Aan de asfaltweg gaat u R (blauw). Meteen daarna gaat u L (blauw) over de brede grindweg. U komt bij het boscafé t Hijgend Hert, de enige berghut (Jausenstation Alter Hank) van Nederland. (U bent nu halverwege, een prima pauzeplek. Het boscafé heeft een mooi terras met een prachtig uitzicht o.a. op de skibaan Snow World in Landgraaf, de grootste overdekte skibaan van Europa).
7. Vanaf het café loopt u R terug naar de asfaltweg waar u vandaan kwam. Hier gaat u L (Rugweg) langs het hek. (Dit wordt bij sneeuwval gesloten). Neem nu het eerste bospad R (geel-rood) langs afsluitboom omlaag. Aan de 4-sprong gaat u L. Aan 3-sprong gaat u R (groen) omlaag. Aan de kruising bij afsluitbomen gaat u RD (groen) omhoog. Boven aan de 5-sprong met ruiterpad RD (groen). Steek de doorgaande weg over en loop RD (blauw) weer het bos in.
8. Aan de ongelijke 5-sprong RD (blauw) (Dus het derde pad van links). Negeer na geruime tijd zijpad links omhoog en volg het pad RD. (U verlaat hier de blauwe route). Aan de 4-sprong gaat u scherp R het brede pad omlaag. Negeer bij afsluitboom zijpad links omlaag. Meteen daarna aan de voorrangsweg (Mergellandroute) gaat u L (geel-blauw) (Loop links van de weg). Waar de doorgaande weg naar rechts buigt, gaat u bij verbodsbord L (geel-blauw) de veldweg omlaag. (Even verder heeft u bij zitbank en infobord een prachtig uitzicht o.a. op de 18 holes golfbaan Mergelhof). U passeert een mooi vakwerkhuisje (no.1) en loop verder RD de veldweg omlaag. (Even verder heeft u links bij hek weer prachtig uitzicht).

9. Aan de 3-sprong bij lantaarnpaal no. 1185, 20 m. voor wit vakwerkhuis, gaat u R (blauw) de holle weg met zijn dassenburchten omhoog. (Boven bij zitbank heeft u alweer een mooi uitzicht). Boven aan de doorgaande asfaltweg gaat u L. Volg nu 700 m. het pad RD (blauw) langs deze doorgaande weg met links mooi uitzicht. (Negeer twee inritten omlaag naar weiland). De doorgaande weg maakt een bocht naar links en vervolgens een scherpe bocht naar rechts. Hierna maakt deze weg weer een bocht naar links. Let op! Waar de doorgaande weg nu rechts omhoog buigt, gaat u schuin L (blauw) de veldweg omlaag. (Even verder ziet u voor u de kerk in het Belgische plaatsje Sippenaeken). U passeert Buitenplaats Hoeve Ten Bosch.
10. Aan de 4-sprong RD (blauw). Meteen daarna gaat u bij zitbank (mooi uitzicht) R (blauw) over de smalle asfaltweg. Dit wordt een stijgende weg. Bijna boven aan de 3-sprong gaat u L (blauw) de veldweg omlaag. (Bent u moe, loop dan hier nog even RD de asfaltweg omhoog. Ga dan aan de doorgaande weg L en na 200 m. komt u weer bij het startpunt). Negeer bij draaihekje zijpad links. In het buurtschap Camerig wordt de veldweg een asfaltweg. (U passeert enkele mooie vakwerkhuisjes). Aan de 3-sprong met vier bomen in het midden en boomkruis, gaat u R (groene rechthoeken) omhoog. Boven aan de doorgaande weg gaat u R. Na 50 m. gaat u L (groene rechthoeken) de doodlopende veldweg in. (Even verder heeft u links mooi uitzicht over Epen en het Geuldal).

11. Aan de kruising gaat u R (rood-geel/groene rechthoeken) het holle paadje omhoog. ( Als u hier 10 m. RD loopt, dan komt u bij een zitbank)). Aan de Y-splitsing gaat u R verder omhoog. Vlak daarna aan de 4-sprong gaat u R (geel-rood). Meteen daarna aan de 3-sprong gaat u RD (geel). (Even verder bij twee zitbanken heeft u weer mooie uitzicht over het Geuldal). Het pad brengt u weer terug naar de uitspanning Buitenlust, de sponsor van de wandeling, met zijn prachtig uitzicht waar u binnen of op het terras nog iets kunt eten of drinken.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.