FlutonicoNNieuws 2009-2 In dit nummer



Dovnload 41.12 Kb.
Datum20.08.2016
Grootte41.12 Kb.




FlutonicoNNieuws

2009-2



In dit nummer


  • Vakantietijd en daarna

  • Flutonicon Fluitorkest – explosie van creativiteit in één dag

  • Nederlandse Fluitacademie

  • Info



Activiteiten


  • 10-10-2009

  • 21-11-2009

Traverso workshop


  • 03-10-2009

Workshop Samenspel


  • 10-10-2009

Flutonicon Fluitorkest


  • 07-11-2009

Workshops:

Embouchure en Presentatie




  • 26-09-2009

Fluitexamens: theorie

  • 07-11-2009

Fluitexamens: praktijk


  • 24 en 25-04-2010

Fluitweekend


  • informatie en opgave

www.flutonicon.nl

info@flutonicon.nl

of via het secretariaat

Vakantietijd

Velen genieten inmiddels van een welverdiende vakantie en velen hebben misschien die vakantie al gehad en vermaken zich thuis met muziek maken.

In Nederland zowel als in het buitenland, zijn vele mogelijkheden om als amateurmusicus aan de slag te gaan. Kamermuziekweken, cursussen, workshops al dan niet gecombineerd met andere recreatieve bezigheden.

Flutonicon kijkt al weer voorbij de vakantieperiode. In het najaar staan weer verschillende interessante workshops en speeldagen op het programma.

Uitgebreide informatie is natuurlijk op onze website te vinden.
De Traversogroep geeft weer twee workshops met als thema ‘Dans la florissante Arcadie’.
Ook dit jaar organiseren wij weer de workshop Samenspel onder leiding van leden van het Utrechts Fluitkwartet. Deelnemers worden ingedeeld in fluitkwartetten en kwintetten. Je kunt je als

En daarna

ensemble opgeven, maar ook als individuele deelnemer. Alle ensembles worden afwisselend gecoacht door de leden van Het Utrechts Fluitkwartet, met als afsluiting een presentatie. Belangstellenden zijn van harte welkom bij deze presentatie.


De workshops Embouchure en Presentatie zijn een vervolg op de workshops van afgelopen voorjaar. De workshops zijn gebaseerd op ideeën en suggesties van de deelnemers. Francien Post geeft de workshop Embouchure en Charlotte Stelder gaat voortborduren op de vorige cursus, maar gaat meer persoonsgericht aan het werk.

Ook voor nieuwe deelnemers zijn de workshops geschikt en interessant.


Bij het Flutonicon Fluitorkest gaat het dirigeerstokje over naar Raymond Honing.
In samenwerking met Huismuziek organiseren wij in april 2010 een Fluitweekend met als docenten Robert Pot en Rudolf Döbler.






Flutonicon Fluitorkest – explosie van creativiteit op één dag
Yvonne Jansen




Raymond Honing is een zeer veelzijdige fluitist. Op zijn zestiende ging hij naar het conservatorium in Amsterdam en daar kreeg hij les van Harrie Starreveld. Eerst heeft hij moderne fluit gestudeerd en veel moderne muziek gespeeld. Zijn interesse verschoof steeds meer naar de manier van spelen van oude muziek. Hij heeft toen examen kamermuziek gedaan bij Harrie Starreveld en traverso gestudeerd bij Marten Root. Later heeft Raymond directielessen gevolgd en hij wil zich nog verder verdiepen in koordirectie.
Op dit moment dirigeert hij het koor Vocaal Ensemble Cantare uit Huizen. Ook heeft Raymond een eigen ensemble: La Barca Leyden. Daarnaast begeleidt hij nog 2 kinderorkesten in Leiden. De orkesten bestaan uit 40 tot 50 kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. Het niveau wisselt van de leden en de meesten blijven twee jaar en stromen dan door naar een ander orkest.

Verder is hij hoofd muziekonderwijs bij het centrum voor kunst en cultuur in Leiden. Hij geeft een aantal mensen privéles en hij werkt aan projecten mee, zoals Bachcantates en projecten van het operagezelschap Xynix.


-----------------***-----------------

Vanaf oktober gaat Raymond het Flutonicon Fluitorkest dirigeren. De exacte datum is nog niet bekend.


Overeenkomst tussen oude muziek en moderne muziek

Raymond is begonnen met blokfluit en heeft een tijdje trompet overwogen. Dat is het uiteindelijk toch niet geworden. Zijn zus speelde dwarsfluit en daardoor is hij geïnteresseerd geraakt in de fluit. Op het conservatorium heeft hij eerst moderne fluit gestudeerd en veel moderne muziek gespeeld. Later kreeg hij meer interesse in de manier van spelen van oude muziek.


Raymond heeft een aantal masterclasses gevolgd bij Patrick Gallois (die overigens later ook is gaan dirigeren). Hij heeft Raymond op het spoor van traverso gezet. Hij vond dat je oude muziek op je eigen instrument moest spelen (ook als dit een modern instrument was), want je eigen instrument is als je stem. Daar is Raymond het niet mee eens en daarom is hij traverso gaan spelen. Volgens hem is het wel mogelijk om twee instrumenten goed te kunnen spelen. De traverso is inderdaad ook Raymond’s stem geworden, op dat punt had Gallois dus ongelijk.
Tot op zeker niveau kun je oude muziek spelen op een moderne fluit, maar op een gegeven moment houdt het op en is het beter om op traverso over te gaan. Daarom is Raymond toen naast kamermuziek (bij Harrie Starreveld) ook traverso gaan studeren (bij Marten Root). De traverso is heel breed in klankkleur. Daar moet je gebruik van maken. Tegenwoordig moet de kleur van een instrument egaal klinken. Dat was vroeger niet zo.
Langzamerhand is bij Raymond het accent verschoven van moderne naar oude muziek. Oude muziek en moderne muziek hebben met elkaar gemeen, dat je eerst moet beginnen met zoeken naar hoe iets gespeeld moet worden. Die insteek is hetzelfde, daarom is een combinatie van moderne muziek en oude muziek niet vreemd.

Toen Raymond zich meer verdiepte in de oude muziek is hij begonnen met barok en daarna romantiek. In de stijlperiode voor de barok – de renaissance – was fluit geen vooraanstaand instrument. Een uitgebreid repertoire is er dus niet uit die periode. Wel bestond er een renaissance fluit. Daarin verdiept hij zich nu en hij hoopt volgend jaar ook op een renaissancefluit concerten te kunnen geven.


Fluitspelen en dirigeren

Voor Raymond is de fluit een aanleiding om muziek te maken. Hij is niet alleen in de fluit geïnteresseerd, maar ook in het geheel. Dan kom je al snel uit op dirigeren. Op het conservatorium is arrangeren een standaardvak. Daar kreeg Raymond ook de vraag of dirigeren misschien een goed hoofdvak voor hem zou zijn. Misschien dat hij het daarom uiteindelijk is gaan doen.


Raymond vindt het belangrijk dat je een ambivalente houding hebt. Je moet je bij dirigeren vooral afvragen wanneer je iets niet hoeft te doen. Je moet dirigeren als het nodig is. Hij ziet zichzelf meer als een artistiek leider dan als dirigent. Hij kijkt naar het ensemble dat hij moet leiden en naar wat de leden wel kunnen en wat ze niet kunnen. Wat ze kunnen, daar moet je niets aan doen. Wat ze niet kunnen, daar moet je aan werken.
Raymond heeft directielessen gevolgd en wil zich nog verder verdiepen in koordirectie. Wat hem daarin aanspreekt is, dat je bij het dirigeren van koren te maken hebt met tekst, dat dirigeert heel anders. Koorklank staat dicht bij fluitspelen. Bij orkest dirigeer je met een stok, bij koor heb je geen stok en maak je vagere bewegingen. De klank wordt anders geboetseerd. Wanneer je een koor en een orkest samen dirigeert, moet je een goede middenweg kiezen. Ook kunnen zangers veel leren van instrumentalisten en andersom.

Bij een kleiner ensemble kun je ook gewoon vanaf je eigen instrument begeleiden. Dit doet Raymond bij zijn ensemble La Barca Leyden.


Flutonicon Fluitorkest

Een aantal jaren geleden is Raymond een keer ingevallen op een repetitie van het Flutonicon Fluitorkest. Daarom is hij gevraagd om het stokje van Chris Lansdorp over te nemen. Het lijkt hem een explosie van creativiteit op één dag en daarom erg leuk om te doen.


Raymond heeft nog niet in gedachten welke stukken hij met het orkest wil gaan doen. Wel zal hij proberen om elke keer twee totaal verschillende stukken mee te nemen, uit verschillende stijlperioden. Tenzij er wordt besloten dat er een hele dag aan één periode gewijd wordt.

Tegenwoordig heb je heel veel stukken die al voor fluitorkest geschreven zijn. Verder zijn er ook nog veel oude stukken gearrangeerd voor fluitorkest. Raymond wil wel graag goede muziek spelen. Bijvoorbeeld de suite van Bach, of iets van Mozart, Grieg etc. Verder vindt hij het belangrijk dat er iets uit te leggen is over het stuk dat gespeeld wordt en dat er iets over de harmonie verteld kan worden.


Overigens is de fluit een middel om muziek door te geven op een podium. Het fluitspelen is geen doel op zich. Het doel ligt dus voorbij de fluit. Daarop wil Raymond zich ook gaan richten met het Flutonicon Fluitorkest: het doel ligt voorbij de fluit. Het gaat om het maken van muziek en het samenspelen.

Daarbij is het ook belangrijk dat je naar zang en andere instrumenten luistert. Raymond laat zijn leerlingen ook altijd naar piano, zang, viool etc. luisteren. Van andere instrumenten valt veel te leren. Op een piano heb je bijvoorbeeld een perfect diminuendo. De adem van de fluitist is de strijkstok van de violist.


Kamermuziek

Kamermuziek heeft de voorliefde voor Raymond. Ook met het fluitorkest wil hij graag zoveel mogelijk terug naar de kamermuziek. Daarin hoor je vaak beter de details dan in grote symfonische werken. Het is ontzettend leuk om met een enkelvoudig orkest te werken en zo terug te gaan naar de kern van de muziek. Het leuke aan kamermuziek is dat je de details hoort. Less is more. Kamermuziek moet de basis zijn, ook voor een groot orkest.


-----------------***-----------------

Meespelen met het Flutonicon Fluitorkest? Kijk voor meer informatie op: http://www.flutonicon.nl/fluitorkest



Nederlandse Fluit Academie

Onder deze naam wordt door 25 jonge top talent fluitisten van 19 tot 25 juni gestudeerd op Landgoed Rhederoord onder leiding van docenten van naam en faam. De week wordt afgesloten met openbare concerten in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. Tevens is er die dag een informatiemarkt in het Concertgebouw. (zie ook: www.neflac.nl)


Concerten 24, 25 en 26 juli 2009

Vrijdag 24 juli 2009

Aanvang: 21.00 uur

Landgoed Rhederoord

Parkweg 19, 6994 cm De Steeg

Emily Beynon fluit

Thijs van Leer fluit

Jonge toppers van de Nederlandse Fluit Academie

Virtuozen op de dwarsfluit Emily Beynon en Thijs van Leer, en toptal­ent van de Nederlandse Fluit Academie begeleiden de zonsondergang met een openluchtconcert in de idyllische omgeving van Landgoed Rhederoord.

Reserveren: Landgoed Rhederoord, email: info@rhederoord.nl of telefoon 026 495 91 04

Prijs: € 15,-


Zaterdag 25 juli

Aanvang 16.00 uur

Amsterdam, Museumplein

Toegang: gratis

Jonge toppers van de Nederlandse Fluit Academie
Zondag 26 juli

Aanvang 14.15 uur

Concertgebouw Amsterdam Kleine Zaal

Thijs van Leer fluit

Jonge toppers van de Nederlandse Fluit Academie

Colijn Buis, piano

Andrew West, piano

Thijs van Leer keert terug naar een voor hem bekend podium. Voor het jong talent van de Nederlandse Fluit Academie is het ‘a dream come true’: het Concertgebouw. Zij zullen hun beste spel laten horen in een afwisselend concert voor jong en oud.

Rondom dit concert zijn er tussen 13.00 en 17.00 uur in de Pleinfoyer demon­straties en presentaties van vooraanstaande fluitbouwers,bladmuziek, CD’s, fluitorganisaties- en winkels, en fluit accessoires.
Reserveren:

www.concertgebouw.nl of 020 671 83 45

(dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur)

Kassa van het Concertgebouw (dagelijks van 10.00 tot 19.00 uur)

Prijs: € 20,- (cjp € 10,-)


Zondag 26 juli

Aanvang 20.15 uur

Concertgebouw Amsterdam Kleine Zaal

Emily Beynon fluit

Jeroen Bron, Wieke Karsten fluit

Andrew West piano

Reserveren:

www.concertgebouw.nl of 020 671 83 45

(dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur)

Kassa van het Concertgebouw (dagelijks van 10.00 tot 19.00 uur)

Prijs: € 23,- (cjp € 13,-)


Info, zie ook www.flutonicon.nl


  • 10-10, 21-11-2009

Traverso workshop

o.l.v. Frédérique Chauvet

10:00 uur, Bunnik

€ 60,00


(Vrienden van Flutonicon: € 50,00

semesterabonnement: € 37,50 per keer)



  • 03-10-2009

Workshop Samenspel

o.l.v. Het Utrechts Fluitkwartet

12:30 uur, Hilversum

€ 45,00


(Vrienden van Flutonicon: € 40,00)

  • 07-11-2009

Workshops: Embouchure en Presentatie

o.l.v. Francien Post en Charlotte Stelder

10:30 uur, Bilthoven

€ 55,00


(Vrienden van Flutonicon: € 45,00)

Maximaal aantal deelnemers: 20



  • 10-10-2009

Flutonicon Fluitorkest

o.l.v. Raymond Honing

10:30 uur, Utrecht

€ 28,00


(Vrienden van Flutonicon: € 23,00)

  • 26-09-2009

Fluitexamens theorie, Rhenen

  • 07-11-2009

Fluitexamens praktijk, Bilthoven

  • Stichting Flutonicon

Vriend voor € 25,00 per jaar

Jongeren tot 25 jaar: € 12,50 per jaar



  • FlutonicoNNieuws

Redactie: Yvonne Jansen, René de Vos


Secretariaat:

Paulus Potterhof 18


1506 JX  Zaandam
T (075) 617 06 44
info@flutonicon.nl

www.flutonicon.nl



Stichting Flutonicon is een ontmoetingspunt voor amateur dwarsfluitisten en traversospelers.

Flutonicon organiseert ontmoetingsdagen, projecten en workshops.







De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina