Frankrijk. Bezienswaardigheden van Le Puy en Velay



Dovnload 32.29 Kb.
Datum25.08.2016
Grootte32.29 Kb.

Frankrijk.



Bezienswaardigheden van Le Puy en Velay.

  • `Ville d'Art' en 'Ville Sainte': een bijna heilig verbond tussen het godde­lijke beginsel en de kunsten, in bouwkunst gecombineerd tot een kathe­draal die met haar bouwstijl niet zozeer de regio zou beïnvloeden, maar interessant is omdat stijlen uit verre oorden háár hebben beïnvloed.

Cathédrale Notre Dame. (Rue des Tables)

  • Wie de romaanse bouwele­menten in deze gerestaureerde gigant terug wil vinden, moet heel goed kijken.

  • De restauratie is beslist niet met een eervolle boog om de middel­eeuwse delen gelopen, maar er dwars doorheen gebeukt.

  • Uit delen van het koor kan de oorsprong herleid worden (tweede helft 11de eeuw).

  • Maar vanaf de romantische, zware trapgang van de Rue des Tables kijkt u eerst naar een westgevel die alles wat verder aan onbeholpen kerkgevels in Auvergne te vinden is, met zijn abstracte decoraties weer goedmaakt.

  • Zo is er geen tweede in het Centraal Massief.

  • Incrustaties en mozaïeken vullen de blinde bogen en spannen samen in de overkoepelende gordels. Moors, zou u kunnen denken.

  • Misschien is er enige invloed, maar feit is dat de gevel slechts een eeuw oud is.

  • Le Puy's godshuis breekt met de Auvergniaanse wetten.

  • De hoge toren (van vier  naar achtkant) zou niet misstaan in Limousin.

  • De zo herkenbare Auvergniaanse lantaarntoren ontbreekt.

  • In de kerk aangekomen, wordt het gemis van de halfronde apsissen merkbaar.

  • De Zwarte Madonna op het hoofdaltaar is een gift uit de vorige eeuw, haar Egyptische voorgangster is tijdens de Franse Revolu­tie verbrand.

  • De koepels lijken aan de Byzantijnse bouwkunst ontleend.

  • Het zijn echter heel andere gewelfafsluitingen dan die van de beroemde koepelkerken van Souillac, Cahors en Périgueux (Dordogne).

  • U ziet het aan de overgang van koepel naar muurvlak; hier zijn geen pendentieven gebruikt, maar een soort alkoven.

  • Een eerder decoratief dan functioneel verband, en daarom verwijzend naar de koepels die in het Moorse Spanje opgeld deden.

  • Let ook eens op het verschil tussen de koepel bij het koor en die van de vierde travee.

  • Hier is duidelijk sprake geweest van `leren een koepel te maken'.

  • Een monumentale trap zet zich binnen voort tot de Porte Dorée, waar hij in tweeën splitst.

  • Links van de westelijke gevel ziet u het Bâtiment des Mâchicoulis, een versterkt onderdeel van de 13de eeuw, met de Chapelle des Reliques, waar zich de beroemde schildering van de Arts Libéraux bevindt.

  • Ter hoogte van de derde travee sluiten twee 12de eeuwse deuren (van cederhout) met voorstellingen uit het leven van Jezus de zijkapellen af.

  • De Chapelle St: Martin aan de rechterkant bevat sporen van 12de-13de eeuwse muurschilderingen.

  • En in de travee dichtbij ziet u twee Byzantijns aandoende fresco's.

  • Op de overloop vóór de door twee rode zuilen omlijste Potte Dorée rust de Pierre aux Fièvres (Koorts­steen), die doorgaat voor een deksteen van een belangrijke dolmen.

  • Hier zou ooit een zieke zijn genezen door Maria.

  • Links van de Potte Dorée staat een opvallende kansel.

  • Op het hoofdaltaar troont de in wit kant gehulde, diep vereerde Zwarte Madonna.

  • In de linkertranseptarm bevin­den zich vermaarde romaanse fresco's (eind 11de of begin 12de eeuw).

  • Naast de voorstelling van de vrouwen bij het graf en het martelaarschap van Ste. Catherine van Alexandrië verrijst St. Michael, de grootste in Frankrijk bekende schildering van de aartsengel.

  • Achter in de kerk vallen twee deuren in fraaie portalen op: de Porche St.Jean, die de kathedraal met het 12de eeuwse baptisterium (in de Chapelle St. Jean) verbindt, bestemd voor personen met blauw bloed, en de 12de eeuwse Porche du For, een speciale toegang voor de paus.

  • De sacristie bevat een belangwekkende kerkschat, waarvan de beroemde bijbel van Theodulphus (11de eeuw) als kostbaar werk van de Karolingische kalligrafie (kunst van het schoon­ schrijven) de rest overstijgt.

  • Deze rest bestaat onder meer uit een 15de eeuwse piëta, een verguld koperen Christushoofd en een aan Van Dyck toegeschreven Madonna.

Cloïtre.

  • De meditatief aandoende kanunnikentuin is te bereiken via de Baptistère St: Jean, noordelijk van de kathedraal.

  • Hoewel de bijzonder esthetische kruisgang volledig bewaard is, zijn er grondige restauraties geweest.

  • De tuin wordt omzoomd door identieke arcaden, waarvan de bogen naar zuilen buigen die weer aan pijlers vast zitten.

  • Kleur is benut om de steenpartijen op te vrolijken, incrustaties in de muurvlakken maken het geheel sierlijk.

  • De kapitelen zijn soms nog uit de Karolingi­sche tijd.

  • De oudste, zuidelijke galerij (romaans) heeft er nog enkele.

  • Lin­ten van beeldhouwwerk zijn opmerkelijk.

Chapelle des Pénitents.

  • Deze in voorgaande eeuwen herstelde kapel (noordelijk van de kloosterhof herinnert aan het broederschap Les Péni­tents blancs.

  • De lokale leden lopen elkaar op Maria Hemelvaart (15 aug.) nog steeds achterna in een processie voor de Zwarte Madonna.

Le Rother Corneille.

  • Deze rotspiek is de rand van de vulkaan waarvan de Rother St: Michel de schoorsteen was.

  • De 130 m hoge rots (755 m boven zeeniveau) torst het bronzen beeld van Maria, een 23 m hoog mon­strum, gegoten uit de kanonnen die Napoleon de Russen ontfutselde.

  • Het beeld is hol en is voorzien van een trap zodat u zich tot in de kroon omhoog kunt werken.

  • U kijkt neer op de rode daken van de stad.

Chapelle St: Clair.

  • Niet ver van de tweede piek houdt een sierlijke, acht­hoekige kapel de wacht.

  • Het 12de eeuwse gebouw diende waarschijnlijk als hospitaalkapel en illustreert op eenvoudige wijze de ruitversieringen en blinde zuiltjes die de Auvergniaanse kerken zo frequent sieren.

Chapelle St: Michel d'Aiguilhe.

  • Een bedevaart naar de Madonna van Le Puy was niet compleet zonder de bestijging van de Aiguilhe, de Rother St: Michel.

  • Na 80 m klimmen stonden de pelgrims op het bovenste plat­form dat heel dwingend de muurbegrenzing van de kapel dirigeert.

  • De eerste, hier neergezette kapel was een centraalbouw met koepel, omge­ven door drie apsissen.

  • Honderd jaar daarna werd er een forsere kapel omheen gemetseld.

  • Alle ruimte was op dat moment benut.

  • Als u denkt dat de klokkentoren iets bekends heeft, kijkt u dan even om naar die van de kathedraal: een herkenbare kopie.

  • De aartsengel Michaël heeft op dit wel heel symbolische adelaarsnest een huis gekregen met Byzantijnse stijlelementen (klaverbladvormig voorportaal).

  • Onder de 12de eeuws koepel schemeren 10de eeuwse muurschilderingen (Laatste Oordeel).

Église St: Lautent.

  • De gotiek heeft Auvergne nooit weten te bekoren.

  • Deze kerk is één van de weinige die in deze stijl voet aan de grond heef gekregen.

  • Ze diende de 14de eeuwse dominicaner gemeenschap tot geestelijk brandpunt.

  • In het koor ligt de opperbevelhebber Bertrand du Guesclin.

  • Of beter gezegd: liggen zijn ingewanden.

  • Want Du Guesclin ligt in stukken door geheel Frankrijk verspreid.

Tour Pannessac.

  • Het enige dat resteert van de ommuring is deze stevige 14de eeuwse toren.

  • Zijn 17 collega's zijn tot puin geschoten.

Statue du Général Lafayette.

  • De sleutelfiguur van de Amerikaanse onaf­hankelijkheid en de man die een enorme bijdrage leverde aan de Franse Revolutie, is hier op een monumentale sokkel vereeuwigd.

Place du Plot.

  • Op dit intieme pleintje staat de oudste fontein van de stad (het bidoir), een wateruitlaat van 1246.

  • De decoraties met vogels zijn ech­ter jonger (15de eeuw).

Rue Cardinal de Polignac.

  • Bevallige smeedijzeren lantarens en soms hinderlijk hellende straatjes, kantklossters in de deurgaten en in dit pit­toreske stadsdeel net zuidelijk van de kathedraal liggen fraaie panden in de Rue Cardinal de Polignac.

  • Het Hôtel de Polignac (nr. 8) bevat een veel­hoekig, 15de eeuws torentje.

  • Op de hoek met de Rue Rochetaillade verheft zich het Hôtel de Lac de Fugères, ook 15de eeuws, en in de Rue Vaneau treft u achter nr. 3 het Hôtel de Laval d'Arlempdes aan.

Place des Tables.

  • Het 15de eeuwse Maison Breymand kijkt met verschil­lende ramen uit op het plein (beneden gotisch, 2e en 3e verdieping in renaissancestijl).

  • Op het plein staat een fontein, de `choriste'.

  • De Rue des Farges die op het plein uitloopt, leidt naar de oude smedenwijk.

Église du Collège.

  • Deze kapel van de jezuïeten werd ontworpen door Étienne Martellange.

  • Binnen prijkt een retabel van verguld hout waarop een Kruisiging van de hand van Guy François (1619)'te bewonderen is.

Mondstère Ste: Claire.

  • Dit klooster, gesticht in 1432, heeft de kapel voor bezoek opengesteld.

  • De hoge muren van het klooster kijken uit op de pit­toreske wijk Pouzarot.

Quartier Pouzarot.

  • Eén van de oudste stadswijken van Le Puy heeft onlangs een `facelift' gekregen waarbij diverse panden van muurplint tot schoorsteen in stijl gerestaureerd werden.

Place du Martouret.

  • Op dit sfeervolle plein stond aan het eind van de 18de eeuw de guillotine opgesteld.

  • Nu kunt u er gezellig een terrasje bezoeken.

Place du Breuil.

  • Dit plein wordt omzoomd door het theater (1893), door een streng uitziend justitieel paleis (1835) met zware kolommen en door een klassieke prefectuur(1822).

Musée Crozatier.

  • Achter in de Jardin Henri Vinay staat een museum dat tal van prehistorische vondsten uit het departement Haute Loire en ro­maanse sculptuur exposeert.

  • Van de kapitelen uit het plaatselijke kloos­ter is het 4de eeuwse exemplaar met het huwelijk van de heilige Maagd bijzonder.

  • U ziet hier één van de vroegste afbeeldingen die bekend is van de Maagd.

  • Handgemaakte kantkunststukjes vanaf de 16de eeuw tot van­daag de dag verfraaien de eerste etage.

  • Het schijnt dat de streek Velay nogal inspirerende grond bood voor innoverende geesten.

  • De uitvinder van de naaimachine, Thimonnier, is slechts één voorbeeld.

  • Het geëxpo­seerde meubilair (vanaf de Late Middeleeuwen) verdient aandacht.

  • Op de tweede verdieping behoort het gerestaureerde doek `St.Jean Baptiste baptisant les juifs dans le désert' (1743) van de 18de eeuwse J. B. Marie Pierre tot de kwalitatieve stukken.








Samengesteld door: BusTic.nl






De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina