Gps afstand: 5700m, Looptijd: 15, Hoogteverschil: 57m

Datum22.07.2016

874. Noorbeek 5,7km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze leuke korte en grensoverschrijdende wandeling met slechts een kleine boshelling wandelt u langs vakwerkhuizen het dorp uit en passeert u het prachtige Landgoed Altembrouck. U klimt de Snauwenberg op en wandelt gemakkelijk over de grenslijn. Dan daalt u via weilanden af door het groene Noordal. U passeert nog wat fraaie vakwerkhuizen en via een leuk voetpaadje komt u weer precies bij het achterterras uit waar het goed vertoeven is. Onderweg staan genoeg zitbanken voor een pauze.

Startadres: Café Tinus, Bovenstraat 9, Noorbeek. (Dag. Open vanaf 11.00 uur, maandag gesloten).

(In de Sint-Maartensweg is een openbare parkeerplaats).

Gps afstand: 5700m, Looptijd: 1.15, Hoogteverschil: 57m

874. Noorbeek 5,7km

1. Loop naar het achterterras. Loop dan RD over de klinkerweg. Bij het grasveld gaat u schuin L en loop dan rechts van de bosrand. Vlak daarna, circa 10 m. voor afrastering, gaat u L het bospaadje in. Negeer zijpaadje links naar achtertuin en volg het bospaadje. Aan de 3-sprong gaat u R. Meteen daarna buigt het pad naar links. Aan de T-splitsing bij watertoevoer regenwaterbuffer gaat u R (geel-rood) over het pad door de bomenlaan. Aan de 3-sprong bij veldkruis gaat u L (blauw) de veldweg omhoog. Beneden aan de doorgaande weg gaat u L (geel) omhoog. Vlak daarna neemt u bij muurkruis de eerste weg R (Burg. Nahonstraat/geel). Aan de 3-sprong bij de prachtige vakwerkhoeve met muurkruis, genaamd De Witte Olifant (1e helft 19e eeuw), gaat u L (Kempestraat/geel). (Als u hier 20 m. RD de doodlopende weg inloopt dan komt u bij nog een prachtig vakwerkhuisje genaamd Martele Höfke (18e eeuw). De route volgend passeert u even verder rechts het volgende prachtige vakwerkhuis (nr. 6), een haakvormige voormalige hoeve uit de 1e helft van de 19e eeuw (dus 1e helft 1800)).
2. Aan de kruising bij wegkruis gaat u R (blauw/groen/rood) omlaag en u verlaat Noorbeek. Negeer bij zitbank en boomkruisje veldweg links omhoog en loop RD (groen/blauw/42) omlaag. Waar beneden de asfaltweg bij grenspaal van de gemeente Eijsden – Margraten een veldweg wordt, loopt u ongemerkt België (gemeente Voeren) binnen. (Even verder ziet u mogelijk rechts in de weilanden zwarte Japanse Wagyu-runderen grazen. Ze leveren het peperdure vlees, de kaviaar van het vlees, waar vooral Japanners zo gek op zijn. Boven rechts in de verte ziet u hoeve Snauwenberg, waar u straks in de buurt komt). Aan de 3-sprong bij infobord gaat u R de veldweg omlaag richting Landgoed Altembrouck. Via het toegangshek met twee pilaren loopt u het Landgoed binnen en gaat u R omlaag. Loop nu RD langs het landgoed Altembrouck. (Als u de tweede poort links ingaat, dan komt op de mooie binnenplaats van het kasteel waarvan de oudste delen dateren uit 1314. Altembrouck was al in de 17e eeuw een bijzonder fraaie buitenplaats en lustoord, waar de graven van Dalhem en Hoensbroek in de zomer hun vertier kwamen zoeken. Hier kunt u op het terras of binnen, waar een doorlopende wisselende expositie is, pauzeren. Kijk ook eens in de links gelegen stallen). Volg nu RD de grindweg langs de vijvers. (Hier rechts tegenover de tweede poort ziet u in de open stal mogelijk Japanse Wagyu-runderen en Mangalica varkens, die oorspronkelijk uit Hongarije komen en ook wel "Wolzwijnen" worden genoemd. Mogelijk staan in de stal ook Kurohitsu lammeren en Primavera kalveren). De grindweg buigt naar links en even verder heeft u mooi uitzicht op het kasteel. (Voor de uitgang van het landgoed passeert u rechts de voormalige koetsierswoning van het kasteel, later jachtopzienerswoning. Gebouwd eind 19e begin 20e eeuw). Aan de uitgang gaat u R (blauw/39) de brede grindweg omhoog. (Hier ziet u links het witte vakantieverblijf de Molenhoeve. Dit historisch gebouw werd rond 1800 gebouwd en had de functie van boerderij en watermolen. De molenactiviteiten werden rond 1910 beëindigd). Na 200 m. gaat u bij ijzeren hek L (36) door het klaphek en volgt u bij verbodsbord het pad door het bos en later door de bosrand omhoog. (Doe rustig aan, het is straffe kuitenbijter. Bijna boven kunt u L een pad inlopen. Bij weiland heeft u dan prachtig uitzicht over het Noordal en het Land van Herve. Bij helder weer ziet u in de verte de schacht van de voormalige steenkolenmijn Blegny (Unesco erfgoed) met rechts daarnaast de steenberg van de mijn).
3. Boven op de Snauwenberg bij bord Natuurpunt gaat u R (37) over de asfaltweg. (Links ziet u hier hoeve Snauwenberg U loopt nu op grens van Nederland en België). Negeer graspad links. (Links ziet u de St Lambertus kerk (1881) en het kasteel (begin 14e eeuw) in Mheer). U passeert grenspaal nr. 23 en weer een grenspaal van de gemeente Eijsden – Margraten. Aan de kruising bij wegkruis gaat u RD (groen/rood/53). Na 70 m. gaat u bij rood/witte paaltjes R (53) het pad in gelegen tussen twee hagen. (Een eindje verder heeft u omlaag lopend prachtig uitzicht o.a. op de St. Brigida kerk (circa 1500) in Noorbeek). Via draaihekje (stegelke) loopt u een weiland in (Noordal). Loop 20 m. RD en ga dan L omlaag. Meteen daarna aan het einde van de rechts staande afrastering gaat u R het weiland omlaag. Steek dit weiland circa 50 m. schuin rechts omlaag over richting einde graft/struikgewas. Ga hier scherp L (53) en steek dit weiland schuin links over richting stegelke/ wandelmarkeringsbordje. Ga beneden door het draaihekje en volg dan het graspad, gelegen tussen twee hagen, RD (53). Het graspad wordt een veldweg. Aan de doorgaande weg in het buurtschap Wesch gaat u R (53) omlaag en u passeert het fraaie vakwerkhuisje “Trienche” (19e eeuw) met in de oprit wijnvaten (okt. 2015). Via de brug steekt u de Noor over. Steek nu meteen de doorgaande weg over. (Hier staat aan de doorgaande weg rechts op het grasveld de schietboom met kogelvanger van schutterij Sint Brigida (1622, heropgericht in 1953) uit Noorbeek) U komt bij de Sint Brigida bron (zie infobordje) en enkele zitbanken. Het heldere bronwater van de Brigida bron was de drinkplaats voor mens en dier. Ook werd hier de was (wesch) gedaan. (Het bronwater werd ook in vroegere jaren door de priester gezegend en aan landbouwhuisdieren gegeven om hen van ziekte te vrijwaren of te genezen Hier ontspringt ook het riviertje de Noor dat in ’s Gravenvoeren (Vitchen) uitmondt in de Voer. Het is het enige riviertje dat noord-zuidwaarts van Nederland naar België stroomt). Volg nu het klinkerpad naar rechts. Aan de asfaltweg bij groot wit wegkruis gaat u L omhoog en u passeert twee prachtige vakwerkhuizen (nr. 7 en de hooggelegen woning nr. 9).
4. Aan de 4-sprong bij boomkruis en zitbank gaat u R (rood-geel) over het smalle pad. (Hier heeft u bij zitbank weer mooi uitzicht op de kerk van Noorbeek). Aan de 3-sprong gaat u R (bruin/groen) langs de afrastering omlaag. Negeer voor zitbank draaihekje links en volg het graspad via twee stegelkes RD (geel-rood). (U passeert het infobord “Groene Hotspot nr. 9”).Aan de 3-sprong bij regenwaterbuffer Wesch, veldkruis en zitbank gaat u RD (bruin/groen/blauw) de bomenlaan. Let op! 5 Meter voor de houten schutting en bij de toevoer van de regenwaterbuffer gaat u L het bospaadje in. Het pad buigt rechts omhoog en dan naar links. Negeer zijpaadje rechts naar tuin. Ga aan het eind van het pad bij grasveld R terug naar café Tinus, de sponsor van de wandeling, waar u binnen of op het terras nog iets kunt eten of drinken.

Auteur: Jos Wlazlo Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.