Gravenvoeren 12km

Datum22.07.2016

262. ‘s GRAVENVOEREN 12km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze wandeling met hellingen loopt u door de prachtige Voerstreek naar Noorbeek. U passeert de gehuchten Ketten en Schophem en u loopt door de bossen van de Schophemerheide en het Hoogbos. Halverwege in Noorbeek kunt u pauzeren bij café D’r Pley of Herberg St. Brigida.

Gps afstand: 12000m

Looptijd: 2.35

Hoogteverschil: 104m
Startadres: Afspanning De Swaen, Kinkenberg 188, ‘s Gravenvoeren. Parkeerplaats in de Boomstraat.

s Gravenvoeren bereikt u via de A2 afslag Eijsden - Altijd maar rechtdoor - Bij grensovergang Withuis rechtdoor - Eerste weg links en u komt in het dorp. Aan de kruising vlak voor de kerk R de Boomstraat in naar de parkeerplaats

Met uw rug naar de parkeerplaats aan de Boomstraat gaat u L de asfaltweg omlaag. Negeer beneden zijweg links. Meteen daarna aan de 4-sprong bij wegkruis R langs de St. Lambertus (1786) kerk. Aan de 4-sprong bij het beeldje van Der Waggeler RD (28). Ga nu verder bij ** in punt 1.
1. Met de rug naar de ingang van café de Swaen loopt u links langs de Onze Lieve Vrouw kapel (1715). Meteen daarna aan de 4-sprong bij de kapel gaat u L (24). Via de brug steekt u het riviertje de Voer over. Aan de 4-sprong bij het beeldje van Der Waggeler gaat u L (28). ** Neem na 100 m. de eerste weg R (28) omhoog. Dit wordt een stijgende holle veldweg. Boven aan de 4-sprong bij wegkruis gaat L (31) over de betonnen weg. Volg deze weg (fietspad) circa 1km. Aan de kruising bij Steenboskapel (1846) gaat u L (32) de veldweg omlaag. (Loop het kapelletje binnen en er wordt voor u gezongen. Even wachten). Steek bij wegkruis de voorrangsweg over en ga RD (32) de doodlopende weg omlaag. Beneden aan de T-splitsing in het buurtschap Ketten gaat u R (44) langs de Voer. (De Voer ontspringt in de tuin van de Commanderij (kasteel) van Sint-Pieters-Voeren en mondt bij kasteel Eijsden in de Maas). Negeer zijpaden links. Aan de kruising bij wegkruis in het buurtschap Schophem gaat u L (43) omhoog. Dit wordt een stijgend bospad. (Het is een lange klim naar de Schophemerheide dus doe rustig aan).
2. Negeer zijpad rechts en links. Boven aan de kruising bij zitbank, wegkruis en afsluitboom gaat u R (50) over de verharde weg. Neem na 200 m. de eerste veldweg L (rood). Bij zitbank en veldkruis loopt u Nederland binnen. (Hier heeft u prachtig uitzicht. Links ziet u de kerktorens van Noorbeek, Banholt en Mheer). Volg geruime tijd de dalende veldweg. Beneden aan de T-splitsing bij zitbank en boomkruisje gaat u R over de asfaltweg. Aan de kruising bij wegkruis in Noorbeek loop u RD. Aan de 4-sprong bij de kerk gaat u RD (Dorpstraat) het beschermd dorpsgezicht van Noorbeek. (Hier op het pleintje staat het prachtige Sint Brigada kerkje (circa 1500), de mooie St. Brigida kapel (1772) en het Wilhelmina monument (1923)). Negeer bij bijzonder kruis zijweg rechts. Loop nog even RD en u komt bij Herberg St. Brigida (huisnr. 36), een mooie pauzeplek met terras.
3. Met de rug naar de ingang van de herberg gaat u L. Let op! Ga nu tegenover de eerste zijweg links (St. Maartensweg) en bij het bijzonder kruis R (blauw/groen) de smalle steeg in gelegen tussen de huizen. Aan de 3-sprong bij veldkruis gaat u RD. Meteen daarna loopt u bij regenwaterbuffer ” Wersch” via het draaihekje (stegelke) RD (groen/bruin) over het brede graspad gelegen tussen hagen. Bij infobord “Groenspot nr 9” passeert u het volgende stegelke. Negeer voorbij zitbank draaihekje rechts. Aan de T-splitsing gaat u L (geel/rood) over het smalle pad. Aan de asfaltweg bij zitbank en boomkruisje gaat u L (blauw/geel) omlaag. (Hier heeft u mooi uitzicht op de kerk van Noorbeek. Een eindje verder passeert u een leuk vakwerkhuisje). Beneden vlak voor de T-splitsing bij mooi wit wegkruis gaat u R over het klinkerpad. U komt bij de Sint Brigida bron (zie infobordje) en enkele zitbanken. Het heldere bronwater van de Brigida bron was de drinkplaats voor mens en dier. Ook werd hier de was (wesch) gedaan. (Het bronwater werd ook in vroegere jaren door de priester gezegend en aan landbouwhuisdieren gegeven om hen van ziekte te vrijwaren of te genezen. Hier ontspringt ook het riviertje de Noor dat in ’s Gravenvoeren (Vitchen) uitmondt in de Voer. Het is het enige riviertje dat noord-zuidwaarts van Nederland naar België stroomt).

Steek de doorgaande weg over en ga R omhoog.

(Hier staat links van de doorgaande weg op het grasveld de schietboom met kogelvanger van schutterij Sint Brigida (1622, heropgericht in 1953) uit Noorbeek)
4. U passeert het fraaie vakwerkhuisje “Trienche” (19e eeuw) met in de oprit wijnvaten (okt. 2015).

Neem dan de eerste veldweg L (37). Negeer meteen zijpad rechts en volg de veldweg RD, die later een smal pad gelegen tussen twee hagen wordt. Via draaihekje loopt u een weiland in. Ga hier schuin rechts (37) door het weiland omhoog. Boven bij het einde van een doornhaag/graft buigt het pad scherp R. (Hier heeft u rechts nog een mooi uitzicht op de kerk van Noorbeek). Loop nu circa 50 m. schuin rechts (37) door het weiland omhoog. Ga in het volgende weiland links en vlak daarna rechts omhoog richting draaihekje. Volg nu het pad gelegen tussen twee hagen RD omhoog. (Kijk nog even achterom en geniet van het mooie uitzicht). Boven aan de asfaltweg gaat u L (37). Aan kruising bij wegkruis RD (36).
5. U passeert een grenspaal van de gemeente Eijsden – Margraten en grenspaal nr. 23. Let op! Na 120 m. bij klein grenspaaltje R (rood/blauw) over de veldweg/graspad gelegen tussen de akkers. (Rechts ziet u de St Lambertus kerk (1881) en het kasteel (begin 14e eeuw) in Mheer). Het pad maakt 2 haakse bochten en wordt bijna beneden een holle dalende veldweg. Beneden aan de T-splitsing gaat u L (blauw/rood) over de veldweg. Aan de 4-sprong bij zitbank en een waterpoel RD (rood/21). Negeer zijpaden en volg geruime tijd de rode route en route 21 beneden door de bosrand. (U kunt het laatste gedeelte ook over het grasland lopen)
6. Aan het eind van het pad of grasland gaat u L (22) de holle weg omhoog. (Boven ziet u links en rechts verschillende bomen met de in Nederland beschermde maretakken (mistletoe ook wel vogellijm genoemd). Aan de 3-sprong boven gaat u RD (22) over de veldweg. Aan de schuine T-splitsing gaat u R (22) de holle weg omhoog. Aan de kruising bij driehoekig “bosje” RD (22). (Een eind verder heeft u mooi uitzicht over het Maasdal en het Land van Herve o.a. op steenbergen van voormalige Waalse steenkoolmijnen in Blegny en Micheroux). Aan de 4-sprong bij de hooggelegen Denis kapel met groot kruis (Denise krüske) gaat u RD (22) omlaag. (Volgens de legende is hier in 1213 door de H. Lambertus, bisschop van Luik en Maastricht, een circa 1 m. hoog Christus beeld “het Trichter beeldje” geplaatst. Het stond hier aan de Romeinse weg van Trier naar Maastricht. De kapel bevat thans alleen een houten kruis. Het “Trichter beeldje” wordt in het gemeentehuis van Voeren bewaard. De kapel stamt waarschijnlijk uit 1850 en is in 1950 gerestaureerd).

Negeer zijpad links omhoog en loop verder RD (22) de holle weg met dassenburchten omlaag. De veldweg wordt een asfaltweg en u loopt ’s-Gravenvoeren weer binnen. Aan de 3-sprong gaat u RD (22) steil omlaag. Vlak daarna gaat u aan de 3-sprong bij wegkruis RD (23) en u komt weer bij de gezellige, knusse Afspanning De Swaen waar al in de 18e eeuw de postkoets tussen Luik en Aken stopte.
De weg terug naar de parkeerplaats is als volgt: loop links langs de kapel O.L.V. Kinkenberg (1715). Meteen daarna aan de 4-sprong bij de kapel L (24). U steekt via de brug de Voer over. Aan de 4-sprong bij het beeldje van Der Waggeler gaat u R langs de kerk. Aan de 4-sprong bij wegkruis L (Boomstraat) omhoog. Negeer zijweg rechts en loop verder RD omhoog en u komt weer bij de parkeerplaats.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.