Gravenvoeren 8,8km

Datum22.07.2016

84. ‘S GRAVENVOEREN 8,8km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze mooie "kapelletjeswandeling" met flink wat hoogteverschil voert u via veld- en holle wegen met klimmen en dalen langs Kasteel Altembroek en een reeks kapelletjes. U passeert de Schoppemerheide.
Startadres: Afspanning De Swaen, Kinkenberg 188 ‘s Gravenvoeren. Parkeer op de centrale parkeerplaats in de Boomstraat.

s Gravenvoeren bereikt u via de A2 afslag Eijsden - Altijd maar rechtdoor - Bij grensovergang Withuis rechtdoor - Eerste weg links en u komt in het dorp. Aan de kruising vlak voor de kerk R de Boomstraat in naar de parkeerplaats.
Gps afstand: 8800m

Looptijd: 2 uur.

Hoogteverschil: 108m

84. ‘S GRAVENVOEREN 8,8km

1. Met uw rug naar de parkeerplaats gaat u L de asfaltweg omlaag. Negeer beneden zijweg links. Meteen daarna aan de 4-sprong bij wegkruis gaat u R langs de St. Lambertus kerk (1786). (De romaanse toren stamt uit de 14e eeuw). Aan de 4-sprong bij het beeldje van De Waggeler gaat u L (23). U steekt het beekje de Voer over en u komt bij Afspanning de Swaen.
2. Met de rug naar de ingang van het café gaat u voor de Onze Lieve Vrouwe kapel (1715) L en meteen weer L (22) omhoog langs Afspanning De Swaen. Aan de 3-sprong bij wegkruis gaat u R (34/Kinkenberg). Negeer zijweg links en loop RD (34/Koetsweg). Aan de 3-sprong bij zitbank en wegkruis RD (35/groen). Negeer zijpad rechts en loop RD (36/groen) de grindweg verder omhoog. (Boven aangekomen ziet u schuin links voor u het kasteel (begin 14e eeuw) en de St Lambertus kerk (1861) in Mheer). De grindweg wordt een asfaltweg. U passeert grenspaal no. 24 en Hoeve De Snauwenberg.

3. Let op! Ga 200 m. verder aan het einde van het bosje bij bord Natuurpunt R (39) het smalle pad door de bosrand en door het bos omlaag. (Een eind verder kunt u R een pad inlopen. Bij weiland heeft u dan prachtig uitzicht over het Noordal en het Land van Herve. Bij helder weer ziet u in de verte de schacht van de voormalige steenkolenmijn Blegny (Unesco erfgoed) met rechts daarnaast de steenberg van de mijn). Beneden aan de brede grindweg gaat R (41) omlaag. Aan de asfaltweg loopt u RD. (Links aan het einde van de oprit ziet u Kasteel Landgoed Altembrouck waarvan de oudste delen dateren uit 1314. Op de binnenplaats van het kasteel is een mooi terras. Een mooie pauzeplek en een bezoekje waard). U passeert links het witte vakantieverblijf de Molenhoeve. (Dit historisch gebouw werd rond 1800 gebouwd en had de functie van boerderij en watermolen. De molenactiviteiten werden rond 1910 beëindigd). Na 300 m. gaat u bij dassenluik en voor zitbank L (41) via het klaphek het weiland in. (Mogelijk ziet u hier in de weilanden Wagyu-runderen (Japanse koe) grazen, die gefokt worden op Landgoed Altembrouck. Ze leveren het peperdure vlees, de kaviaar van het vlees, waar vooral Japanners zo gek op zijn).
4. Volg nu het pad door de weilanden via drie stegelkes RD omhoog. (U steekt het beekje de Noor over. De Noor ontspringt uit de Sint Brigidabron in het buurtschap Wesch (Noorbeek) en stroomt in ’s Gravenvoeren (Vitchen) in de Voer. Het is het enige riviertje dat noord-zuidwaarts van Nederland naar België stroomt). Boven aan de veldweg gaat u L (42/groen/blauw). Volg dit pad enige tijd met links mooi uitzicht over het Noordal. Aan de 3-sprong bij zitbank gaat u R (43) steil omhoog richting Schoppemerheide. Boven aan de kruising bij zitbank, wegkruis en afsluitboom loopt u RD (44). Negeer alle zijpaden en volg het pad enige RD omlaag.
5. Beneden aan de 4-sprong bij wegkruis in het buurtschap Schophem gaat u RD (45) over de asfaltweg. Aan de T-splitsing, meteen na het riviertje de Voer, gaat u L (90). (De Voer ontspringt in de tuin van de Commanderij (kasteel) van Sint-Pieters-Voeren en mondt bij kasteel Eijsden in de Maas). De weg buigt naar rechts. Negeer zijweg links. Boven aan de T-splitsing gaat u R over de doorgaande weg. Neem nu voor de winkel “Hobbyshop” de eerste smalle asfaltweg L (fietsroute 423). (U passeert een Maria kapel (1849)).
6. Aan de kruising bij wegkruis (1855) gaat u RD (30). Aan de Y-splitsing gaat u R (31). Aan de 4-sprong bij Steenboskapel (1846) gaat u L (29). (Loop even het kapelletje binnen en er wordt voor u gezongen. Even wachten). Aan de 4-sprong bij veldkruis gaat u R (27).

7. Aan de Witte Kapel gaat u R (28). Aan de Y-splitsing bij veldkruis gaat u L. Aan de ingang naar het voetbalveld van R. Avenir Fouron F.C. wordt het pad een smalle asfaltweg. Aan de 4-sprong gaat u R. Meteen daarna aan de kruising bij de St. Annakapel (1815) gaat u RD omlaag. Negeer zijweg links. (U passeert nu de parkeerplaats waar u mogelijk bent gestart). Negeer beneden zijweg links. Meteen daarna aan de 4-sprong bij wegkruis gaat u R langs de St. Lambertus kerk. Aan de 4-sprong bij het beeldje van De Waggeler gaat u L (23). U steekt het beekje de Voer over en u komt weer bij de gezellige, knusse Afspanning de Swaen, de sponsor van de wandeling, waar al in de 18e eeuw de postkoets tussen Luik en Aken stopte.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.