Het abc van Bob Dylan Bernard Lindekens



Dovnload 7.47 Kb.
Datum18.08.2016
Grootte7.47 Kb.
Het ABC van Bob Dylan
Bernard Lindekens
Slechts weinig artiesten hebben zo hun stempel weten te drukken op de ontwikkeling van de popmuziek als Bob Dylan. ‘Zoals Elvis ons lichaam bevrijdde, zo bevrijdde Bob onze geest’, stelde Bruce Springsteen ooit. De krasse zeventiger geldt nog steeds als de ‘mystery man’ van de popmuziek, ook al zijn er intussen al vele vuistdikke biografieën over hem verschenen. Men denke hierbij maar aan de boeken van de Amerikaanse schrijver en criticus Marcus Greil.

Dylan, de zanger met het rafelige, sterk nasale en uit duizenden herkenbare stemgeluid. Doch, ondanks zijn succes, was de stem van Dylan lang niet voor iedereen aantrekkelijk. Veel van zijn materiaal bereikte het publiek dan ook door de vertolking van anderen. Men denke maar aan de covers van Joan Baez, The Byrds, Sonny & Cher, Jimmy Hendrix. Er verschenen zoveel covers van zijn oeuvre midden jaren zestig, dat zijn toenmalige platenfirma, CBS, zich genoodzaakt zag om hem te promoten met de slagzin: ‘Niemand zingt Dylan als Dylan’. Niet ten onrechte wordt aan Dylan de verdienste toegekend het normale recept van simpele teksten in de popmuziek te hebben verheven naar het niveau van politiek-sociale commentaar, en naar een meer complexere weergave van de tijdsgeest. Dylan dus als de ceremoniemeester van een generatie. De songschrijver met het even omvangrijke als eigenzinnige oeuvre, dat net zoals dat van een Woody Guthrie bijvoorbeeld deel uitmaakt van het Amerikaanse cultureel erfgoed. In de jaren zestig vormde hij een eenmansfractie tussen de oprukkende Engelse beatgroepen. Hij was de ongekroonde koning van de folkrock en – tegen wil en dank ook – de spreekbuis van de tegencultuur.

Wat valt er dan nog in godsnaam te schrijven over Bob Dylan? De gewezen Oor-redacteur en docent popgeschiedenis Bert van de Kamp geeft een passend antwoord op die vraag in zijn ‘ABC Dylan’(*). Inderdaad een ABC, een reeks alfabetisch gerangschikte begrippen, platen, feiten en opinies van en over Dylan. Op het eerste zicht lijkt het wat vreemd voor de lezer, maar het concept werkt wonderbaarlijk wel. Zo vinden we onder de ‘D’ b.v. Dylanologie. Door de auteur omschreven als: ‘De semiwetenschappelijke studie van leven en werken van Bob Dylan. In het midden van de jaren zestig duikt deze term voor het eerst op in de tijdschriften, meestal in verband gebracht met de naam van Alan J. Weberman, die les gaf op een anarchistische vrije universiteit in New York City in het zelfbedachte vak Dylanologie’ (blz. 45).

Dylans inspiratiebronnen en voorgangers komen ook ruim aan bod. Zo blikt de auteur ruimschoots terug op de figuur van Woody Guthrie (1912-1967), de legendarische Amerikaanse folkzanger, en ook Paul Clayton (1931-1967) wordt niet vergeten. Ook de invloed van Dylan in de Lage Landen wordt niet vergeten. Zo vinden we onder de letter ’G’ Boudewijn de Groot (1944), de zanger en liedjesschrijver die in de jaren zestig enkele Nederlandse vertalingen van Dylanliedjes uitbracht, zoals het bekende ‘Er Komen Andere Tijden’ maar, zoals van de Kamp het stelt ‘te weinig om het predicaat ‘Hollandse Bob’ te verdienen’ (blz. 60). Naast Boudewijn de Groot is er ook Freek de Jonge, wiens nummer 1–hit in Nederland ‘Leven na de dood’ eigenlijk een komische vertaling is van het nummer ‘Death is not the end’. Ook een aantal weetjes komen aan bod. Wie weet er bijvoorbeeld dat Eliston Gunn de eerste artiestennaam van Bob was, die hij gebruikte als tiener in bandjes als The Rock Boppers en The Shadows.

Het eigen werk van Bob Dylan komt uiteraard ook ruimschoots aan bod. Van zijn absolute meesterwerken zoals ‘Blonde on Blonde’ en ‘Blood on the Track’s' tot zijn mindere werk zoals ‘Real live’ en ‘Dylan & the Dead’. Trivia dan? OK, nog eentje dan om het af te leren. Zo vinden we onder de letter ‘V’ ‘Victoria’s secret’. Dit bekende dameslingeriemerk koos in 2004 Dylans ‘Love sick’ als muziekje bij een reclamespotje waarin hij trouwens zelf optrad (blz.144).

Met ABC Dylan heeft Bert van de Kamp op snedige wijze een pretentieloos maar knap geschreven naslagwerkje afgeleverd. Een bron van feitjes, weetjes en lijstjes en dit voor zowel de doorgewinterde fan als de beginnende liefhebber.



(*) Bert VAN DE KAMP, ‘ABC Dylan’, Uitgeverij Ambo, Amsterdam, 2011, 158 pag. ISBN 9789026324086.

group 528





De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina