Het Dansblad



Dovnload 168.11 Kb.
Datum22.07.2016
Grootte168.11 Kb.
Juli 2015
Nummer 170

Het Dansblad

Het blad voor stijldansers




Het Dansblad is een gratis tijdschrift over stijldansen, maar ook vele andere dansvormen komen aan bod. Het Dansblad is niet in gedrukte vorm verkrijgbaar. Berichten en advertenties kunnen via e-mail worden doorgegeven.

Het Dansblad is een uitgave van:

Fred Bolder’s Ballroom Site


url: http://bolderf.home.xs4all.nl/ballroom.htm

e-mail: bolderf@xs4all.nl


Dit blad is als Word-bestand gratis te downloaden vanaf de bovengenoemde site.
Het Dansblad heeft ook een eigen domein.

url: http://www.dansblad.nl



Redactie: Fred Bolder

Auteursrecht

Niets uit deze uitgave mag verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt worden d.m.v. druk, fotokopie, microfilm of op welke wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Alle artikelen zijn geschreven door Fred Bolder tenzij anders aangegeven.

Fred Bolder’s Ballroom Site aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de juistheid van de in dit blad geboden informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie.



Inhoud

Bulka, Carol, Chica, Chore, Conga, Creep, Cucca en Danza 4

Dansmuziektitels 7

Griekse dansen - deel 14 8

Dansnotaties - deel 12 11

Dansen op snelle muziek 14

Dansen op langzame muziek 16

Gewijzigde dansbladen 16



Oplossing Bekende dansers 16

Bulka, Carol, Chica, Chore, Conga, Creep, Cucca en Danza
Mijn moeder heeft een superdik puzzelwoordenboek. Daarin staan ook namen van dansen. Veel van die dansen ken ik, maar er staan ook dansen in waarvan ik nog nooit heb gehoord. Ook ken ik dansen die er niet in staan. Het leek me leuk om over elke dans die in het puzzelwoordenboek staat wat te schrijven. In dansblad 162 ben ik daarmee begonnen.
5 letters (vervolg)
Bulka
Aneta Bulka is een Poolse Jazz-danseres.


http://taniec.com.pl/mlodziez/jazz_aneta_bulka

http://www.youtube.com/user/anetabulka



Carol
De Carol, ook wel Carole of Carola genoemd, is een middeleeuwse cirkeldans waarbij een Christelijk lied werd gezongen.


http://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_dance

http://en.wiktionary.org/wiki/carol



Chica
De Chica is een Afrikaanse dans die op de plantages werd gedanst.


http://www.streetswing.com/histmain/z3chica.htm

http://www.wordnik.com/words/chica

http://www.vam.ac.uk/content/articles/h/history-of-black-dance-origins-of-black-dance/

http://dance.lovetoknow.com/History_of_African_Dance



Chore
Choré is in het Frans een verkort woord voor choreografie.

Conga
De Conga is een dans uit Cuba die op feesten wordt gedanst. Er zijn verschillende uitvoeringen, maar de bekendste is de Conga line die lijkt op de polonaise. Je legt je handen op de heupen van degene voor je en danst de volgende passen.


Pas

Tel

Omschrijving

1

1

Stap met je linkervoet naar voren

2

2

Stap met je rechtervoet naar voren

3

3

Stap met je linkervoet naar voren

4

4

Schop met je rechtervoet schuin opzij

5

1

Stap met je rechtervoet naar voren

6

2

Stap met je linkervoet naar voren

7

3

Stap met je rechtervoet naar voren

8

4

Schop met je linkervoet schuin opzij

Herhaal de voorgaande passen

Op tel 4 kun je ook met de bal van je voet opzij tikken.




2 december 2012 werd in Manchester een nieuw wereldrecord “Langste afstand gedanst in conga line” gevestigd door 14 deelnemers verkleed als Kerstman. De afstand was maar liefst 5.487 km




http://www.streetswing.com/histmain/z3conga.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Conga_line

http://www.youtube.com/watch?v=42m7ao-vST8

http://www.youtube.com/watch?v=14JsWeVomGw

http://vimeo.com/44950049



Creep
De Creep is een langzaam modedansje voor koppels uit de jaren 50.


http://www.streetswing.com/histmain/z3creep1.htm

http://www.edwardianteddyboy.com/page2.htm

http://www.youtube.com/watch?v=2hKTxJ3csv8



Cucca
Over deze dans heb ik helaas nog geen informatie kunnen vinden.

Danza
Het Spaanse woord danza betekent dans.


http://www.interglot.nl/woordenboek/es/nl/vertaal/danza

http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/ES/NL/danza



Dansmuziektitels
Hier is weer een lijstje met allerlei soorten muziek waar je op kunt stijldansen. Het getal achter de dans geeft het tempo aan in maten per minuut.


Titel

Artiest

Dans

Wo Rauch ist ist Feuer

Rosanna Rocci

Samba 49

Grosses Kino

Jörg Bausch

Cha Cha Cha 33

I will leben

Dj Ötzi

Cha Cha Cha 32

Die reine Sünde

Philipp Engel

Cha Cha Cha 33

Wo warst du

Sandy Wagner

Cha Cha Cha 33

De kleuren van de zon

Ine Kühr

Quickstep 49

Alabina

Ishtar & Los Niños de Sara

Samba 51

Waktu potong padi

Jack Jersey

Rumba 25

Rockin'

Progressive Berlin

Cha Cha Cha 32

Stil verdriet

Rob de Nijs

Rumba 25

Honey, I'm falling in love again

Saskia & Serge

Slowfox 31

Bodyguard

Silvia

Quickstep 51

Why do you cry

Thomas Anders

Cha Cha Cha 32

Voorbij maar niet vergeten

Cliff Rilly

Rumba 26

Ik zie de zon

Danny Zuijderwijk

Quickstep 45

Ik weet wat ik wil

De Tamara's

Quickstep 48

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog kunt doen

De Teddyboys

Weense wals 61

Leb' wohl, kleine Schwalbe

Geschwister Hofmann

Tango 31

Weisst du noch

Geschwister Hofmann

Tango 31

Wenn im wald der Kuckuck ruft

Geschwister Hofmann

Engelse wals 33

Ich bin genau ihr Typ

Höhner

Quickstep 51

La Mamadora

Hans Solo

Samba 50

Moments to remember

Leen Zijlmans

Rumba 26

Vanavond gaat het gebeuren

Leen Zijlmans

Quickstep 49

Nur für Geld Oma

Maite Kelly

Quickstep 50

Was al mijn liefde niet genoeg

Mike van Dijk

Slowfox 28

De neus umhoeg

Rowwen Heze

Slowfox 33

Alle leuke jongens willen vrijen

Sanseveria's

Quickstep 48

Lejania

Monica Molina

Rumba 23

Te odio y te quiero

Tania Libertad

Rumba 26

Flor de azalea

Tania Libertad

Rumba 25

Rico vacilon

Xavier Cugat

Cha Cha Cha 32

Para mi

Boogaloo Assassins

Cha Cha Cha 31

Summertime blues

Lebron Brothers

Cha Cha Cha 32

Do you wanna dance

Boogaloo Assassins

Cha Cha Cha 33

Zo mooi!

Frank Boeijen

Jive 41

I will remember

Toto

Rumba 25

Je veux bien

Alizée

Jive 33


Griekse dansen - deel 14
In veel voorgaande dansbladen heb ik wat geschreven over Griekse dansen. Hier zijn weer wat figuren die ik tijdens mijn Griekse danslessen heb geleerd.


Syrtaki - Figuur 6

Stap

Tel

Omschrijving

1

1

Stap met je linkervoet naar voren

2

2

Tik met de bal van je rechtervoet achter

3

3-4

Breng je rechterknie omhoog

4

1

Stap met je rechtervoet naar achteren

5

2

Breng je linkerknie omhoog

6

3

Stap met je linkervoet naar achteren

7

4

Breng je rechterknie omhoog

8

1

Stap met je rechtervoet naar voren

9

2

Stap met je linkervoet naar voren

10

3

Verplaats het gewicht naar je rechtervoet

11

4

Breng je linkerhak gekruist over je rechterbeen omhoog

12

1

Stap met je linkervoet naar voren

13

2

Stap met je rechtervoet gekruist achter je linkervoet

14

3

Stap met je linkervoet naar voren

15

4

Tik met de bal van je rechtervoet achter

16

1-2

Sluit je rechtervoet bij je linkervoet aan met gewicht op beide voeten







Bij de volgende 8 passen maak je een zigzagbeweging naar links

17

3

Stap met je rechtervoet schuin naar voren naar links

18

4

Stap met je linkervoet opzij

19

1

Stap met je rechtervoet schuin naar achteren naar links

20

2

Stap met je linkervoet opzij

21

3

Stap met je rechtervoet schuin naar voren naar links

22

4

Stap met je linkervoet opzij

23

1

Stap met je rechtervoet schuin naar achteren naar links

24

2

Stap met je linkervoet opzij

25

3-4

Maak met je rechtervoet een grote stap schuin naar voren naar links en buig diep door je knieën

26

1-2

Ga weer rechtop staan op je linkervoet en stap met je rechtervoet opzij met het gewicht op beide voeten

27

3-4

Maak met je rechtervoet een grote stap schuin naar voren naar links en buig diep door je knieën

28

1

Ga weer rechtop staan op je linkervoet en stap met je rechtervoet opzij

29

2

Breng je linkerknie voor je rechterbeen omhoog

30

3

Stap met je linkervoet opzij

31

4

Breng je rechterknie voor je linkerbeen omhoog

32

1

Stap met je rechtervoet een beetje opzij

33

2

verplaats je gewicht naar je linkervoet

34

3-4

verplaats je gewicht naar je rechtervoet

35

1

Zwaai je linkervoet van achteren naar voren waarbij de bal de vloer raakt als deze naast je rechtervoet is

36

2

Zwaai je linkervoet van voren naar achteren waarbij de bal de vloer raakt als deze naast je rechtervoet is

37

3

Zwaai je linkervoet van achteren naar voren waarbij de bal de vloer raakt als deze naast je rechtervoet is

38

4

Zwaai je linkervoet van voren naar achteren gekruist voor je rechtervoet waarbij de bal de vloer raakt als deze naast je rechtervoet is

Voor de Syrtaki hebben we nu ook een leuke introductie geleerd waarbij we met onze rug naar het publiek toe beginnen. Aan het begin is de rechterknie aan de grond zoals op het plaatje hiernaast, maar het hoofd is een beetje voorover gebogen.




Syrtaki - Introductie

Stap

Tel

Omschrijving

1

1-2

Knip met de vingers van je rechterhand

2

3-4

Knip met de vingers van je rechterhand

3

1-2

Knip met de vingers van je rechterhand

4

3-4

Knip met de vingers van je rechterhand

5

1-2

Maak een sprongetje waarbij je rechtop met je voeten zijwaarts uit elkaar uitkomt en klap in je handen

6

3-4

Maak een sprongetje waarbij je met je rechtervoet gekruist voor je linkervoet uitkomt, hou je handen een beetje opzij op schouderhoogte met gebogen ellebogen, knip met de vingers van beide handen en begin linksom te draaien op de hiel van je rechtervoet en de bal van je linkervoet

7

1-2

Draai verder linksom tot je in totaal een halve draai linksom hebt gemaakt en dus richting het publiek bent uitgekomen

8

3-4

Stap met je rechtervoet opzij

9

1-2

Haal je linkervoet bij je rechtervoet, maar ga er niet op staan en knip met de vingers van beide handen

10

3-4

Stap met je linkervoet opzij

11

1-2

Haal je rechtervoet bij je linkervoet, maar ga er niet op staan en knip met de vingers van beide handen

12

3-4

Stap met je rechtervoet opzij

13

1-2

Haal je linkervoet bij je rechtervoet, maar ga er niet op staan en knip met de vingers van beide handen

14

3-4

Stap met je linkervoet opzij

15

1-2

Sluit je rechtervoet bij je linkervoet aan en hou je armen in de T-houding

Hierna dansen wij Figuur 1 (zie dansblad 167).


Zaterdag 27 juni hebben we bij een feest op de Griekse school in Den Haag een dansoptreden gegeven. We begonnen met de Karsilamas (zie dansblad 151). We dansten in twee rijen (1 links van het publiek en 1 rechts van het publiek) van achteren naar voren op het nummer ‘Fisa vardari mou’ van Glykeria. Hier is de pasbeschrijving van de opkomst. De Karsilamas heeft 9 tellen per maat.


Karsilamas - Opkomst

Stap

Tel

Omschrijving

1

1

Stap met je rechtervoet naar voren en zwaai met je handen boven je hoofd naar rechts

2

3

Stap met je linkervoet naar voren en zwaai met je handen boven je hoofd naar links

3

5

Stap met je rechtervoet naar voren en zwaai met je handen boven je hoofd naar rechts

4

7

Breng je linkerknie omhoog, maak een hopje op je rechtervoet en zwaai met je armen boven je hoofd naar links

5

1

Stap met je linkervoet naar voren en zwaai met je handen boven je hoofd naar rechts

6

3

Stap met je rechtervoet naar voren en zwaai met je handen boven je hoofd naar links

7

5

Stap met je linkervoet naar voren en zwaai met je handen boven je hoofd naar rechts

8

7

Breng je rechterknie omhoog, maak een hopje op je linkervoet en zwaai met je armen boven je hoofd naar links

Begin opnieuw

Die combinatie van arm- en voetbewegingen vond ik best verwarrend en dat ging dus wel eens verkeerd. Probeer het zelf ook eens.



Na de Karsilamas dansten we de Kalamatianos, de Chaniotikos Syrtos, de Tsamikos, de Syrtos sta tria, de Nisiotikos_Syrtos, de Syrtaki en de Chasaposerviko. De Kalamatianos dansten we deze keer trouwens niet op muziek met een 7/8 maat, maar op muziek met een 4/4 maat. In de muziek is in ieder geval goed te horen wanneer je moet stappen.
Ik vond het weer erg leuk om mee te doen!

Dansnotaties - deel 12
Deze keer wil ik het hebben over Jack Steel’s Shorthand Dance Notation. Deze dansnotatie is in 1994 ontwikkeld door Jack Steel voor het snel kunnen noteren van Israëlische dansen, maar kan ook voor andere dansen worden gebruikt. Hieronder zie je de notatie van de basis van de Cha Cha Cha voor de man.
irSRlSCclSclRbSCS

I B B I B B.I
Dat is natuurlijk wel even schrikken, maar na het lezen van dit artikel, begrijp je waarschijnlijk de notatie. Op de eerste regel staan de pasjes en op de tweede regel staat de telling. In tabel 1 staat wat de codes op de tweede regel betekenen. Een onderstreepte code wil zeggen dat de telling twee keer zo snel is. Een cursief en niet vet geschreven code wil zeggen dat de telling twee keer zo langzaam is. BB betekent dus 2 stappen volgens de normale telling gevolgd door 2 snelle stappen. Deze 4 stappen duren samen 2+1=3 tellen. Met deze kennis kun je al heel wat informatie uit het voorbeeld halen. Het figuur bestaat uit 1+2+2+1+2+2+1=11 stappen die samen 1+2+1+1+2+1+1=9 tellen duren. De tellingcode staat onder de stapcode waar de telling voor geldt. Een mini-phrase (2 maten) wordt aangegeven met een punt.


Tabel 1 - Telling

Code

Omschrijving

Tellen

I

1 stap op 1 tel (1)

1

B

2 stappen op 2 tellen (1, 2)

2

Y

3 stappen op 3 tellen (1, 2, 3)

3

W

4 stappen op 4 tellen (1, 2, 3, 4)

4

S

6 stappen op 6 tellen (1, 2, 3, 4, 5, 6)

6

E

8 stappen op 8 tellen (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)

8

G

7 stappen met een rust op de tweede tel (1, -, 3, 4, 5, 6, 7, 8)

8

J

1 stap met een rust op de tweede tel (1, -)

2

F

2 stappen met een rust op de derde tel (1, 2, -)

3

Z

3 stappen met een rust op de vierde tel (1, 2, 3, -)

4

H

5 stappen met een rust op de zesde tel (1, 2, 3, 4, 5, -)

6

A

4 stappen met een rust op de tweede tel en de zesde tel (1, -, 3, 4, 5, -)

6

V

7 stappen met een rust op de achtste tel (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, -)

8

X

3 stappen met een rust op de tweede tel (1, -, 3, 4)

4

N

3 stappen met een rust op de derde tel (1, 2, -, 4)

4


Laten we nu kijken naar de pasjes. In tabel 2 staan acties waarbij het gewicht niet wordt verplaatst zoals bij een tik of een schop. Deze worden met een kleine letter aangegeven. In tabel 3 staan acties waarbij het gewicht wordt verplaatst zoals bij een stap. Deze worden met een hoofdletter, cijfer of symbool aangegeven. Bij pasjes heb je meestal te maken met richtingen. Deze dansnotatie is vooral ontworpen voor cirkeldansen. De hoofdrichtingen hierbij zijn naar het centrum i (in), van het centrum vandaan o (out), rechtsom c (clockwise) en linksom a (anti-clockwise). Met combinaties van deze letters worden de tussenliggende richtingen aangegeven. De richting tussen a en i is dus ai. Tenzij anders aangegeven begint de dans met het gezicht in de dansrichting a. Als je met je gezicht naar het centrum staat en je stapt met je rechtervoet naar rechts opzij dan draai je dus ook een beetje linksom. Hoe kun je dan een basispas van de Cha Cha Cha noteren waarbij niet gedraaid wordt? In dat geval doe je gewoon alsof de cirkel een oneindig grote straal heeft. Bij het voorbeeld staat aan het begin een i wat wil zeggen dat de dans met je gezicht naar het centrum begint.




Tabel 2 - Acties zonder verplaatsing van het gewicht

Code

Omschrijving

d

Buig door je knieën en weer omhoog op beide voeten

h

Maak een hopje op je rechtervoet

h

Tik met de hak van je rechtervoet

k

Schop met je rechtervoet

n

Geen actie

p/p’

Maak een halve pivot-draai rechtsom / linksom

s

Stamp met je rechtervoet

t

Tik met je rechtervoet

t

Haal je vrije voet bij je staande voet

u

Til je rechtervoet op door je knie te buigen

v

Veeg met je rechtervoet over de grond

z/z

Maak een hopje op beide voeten met je voeten bij elkaar / uit elkaar




Tabel 3 - Acties met verplaatsing van het gewicht *

Code

Omschrijving

A

Stap met je rechtervoet in de dansrichting terwijl je je linkervoet bijhaalt

B

Balanceer zijwaarts naar je rechtervoet in de dansrichting

C

Sluit je vrije voet bij je staande voet aan

G

Dans een Grapevine beginnend met je rechtervoet zijwaarts in de dansrichting

R

Stap met je rechtervoet naar voren richting het centrum waarbij je linkervoet op dezelfde plaats blijft en verplaats daarna het gewicht naar je linkervoet (rock)

S

Stap met je rechtervoet opzij in de dansrichting met je gezicht naar het centrum

T

Maak een hele draai rechtsom beginnend met je rechtervoet

T’

Maak een hele draai linksom beginnend met je linkervoet

W

Loop vooruit in de dansrichting beginnend met je rechtervoet

W

Ren vooruit in de dansrichting beginnend met je rechtervoet

* Kijk bij de links voor het complete overzicht
Zoals je ziet beginnen standaard de meeste acties met de rechtervoet. Een uitzondering hierop zijn de partnerdansen waarbij standaard de meeste acties voor de man beginnen met de linkervoet. Je kunt de standaard wijzigen door aan het begin van de notatie een r of l te noteren. De standaard voor de draaien blijft altijd hetzelfde. In het voorbeeld staat na de i de r wat aangeeft dat voor dit figuur de meeste acties standaard met de rechtervoet beginnen, zoals in de tabellen 2 en 3 is aangegeven. Als er iets van een actie afwijkt van de standaard, zoals de bewegingsrichting of de voet, dan moet dit in subscript achter de code worden genoteerd. Richtingen die in subscript achter een code worden genoteerd zijn bewegingsrichtingen en dus geen kijkrichtingen.

De S geeft een zijwaartse pas naar rechts met de rechtervoet aan die 1 tel duurt. Onder de S staat immers een I. Dit is de voorbereidende pas. Na de S staat Rl. Dit is een rock die met de linkervoet begint en 2 tellen duurt. Je stapt dus met je linkervoet naar voren waarbij je rechtervoet op dezelfde plaats blijft. Op de volgende tel verplaats je het gewicht weer terug naar je rechtervoet. Hierna staat in de notatie SCcl met daaronder B. Dat is een beetje ingewikkelder. In subscript zien we zowel een hoofdletter C als een kleine letter c. Een hoofdletter C is een sluitpas. De zijwaartse pas is dus gecombineerd met een sluitpas. Dit klopt ook met de code B die 2 stappen op 2 tellen aangeeft. De onderstreping geeft aan dat de telling twee keer zo snel is als de normale telling. De kleine letter c geeft aan dat je tegen de dansrichting in beweegt en door de kleine letter l weet je dat je met je linkervoet moet beginnen. Je danst dus met je linkervoet een pas opzij. Hierna sluit je je rechtervoet bij je linkervoet aan. De code hierna is bijna hetzelfde Scl. Nu is het alleen een pas opzij met je linkervoet. Rb is een rock waarbij de kleine letter b aangeeft dat eerst naar achteren (back) moet worden gestapt. Je stapt dus met je rechtervoet naar achteren waarbij je linkervoet op dezelfde plaats blijft. Op de volgende tel verplaats je het gewicht weer terug naar je linkervoet. SC is weer een combinatie van een zijwaartse pas en een sluitpas. Hier is geen richting en voet aangegeven en dus moeten de standaard worden aangehouden. Je stapt dus met je rechtervoet naar rechts opzij. Daarna sluit je je linkervoet bij je rechtervoet aan. De laatste code S is gewoon een stap opzij met je rechtervoet.

Herhalingen kunnen o.a. met haakjes worden aangegeven. Het soort haakje geeft aan hoe er herhaald wordt.


{ }

Alles wat tussen de accolades staat wordt letterlijk herhaald, behalve de oriëntatie als dit is aangegeven in subscript achter de accolade sluiten.

< >

Hierbij verandert elke richting in de tegenovergestelde richting. Zo verandert een stap naar voren in een stap naar achteren.

( )

Hierbij verandert elke voet, dus l wordt r en r wordt l.

[ ]

Blokhaken geven aan dat zowel de richtingen als de voeten veranderen.

Een getal in bovenschrift achter een haakje sluiten geeft aan hoeveel keer het gedeelte tussen de haakjes moet worden gedanst. Als er niets is aangegeven, dan wordt het gedeelte 2 keer gedanst. Hieronder zie je dat het Cha Cha Cha voorbeeld korter is geworden door gebruik te maken van blokhaken.


irS[RlSCclScl]

I B B I
Nu heb je denk ik wel een idee van deze dansnotatie, al is er nog veel meer mogelijk. De dansnotatie wordt nog verder ontwikkeld door Dr Miron Goldwaser, vooral voor wat betreft partnerdansen. Bekijk de links voor meer informatie.
http://www.israelidances.com/StepsLegend.htm

http://www.imber.com.au/ifd/dance_steps.htm

http://www.israelidances.com/jacksteel.htm
Dansen op snelle muziek
Veel mensen hebben moeite met het dansen op snelle muziek. Hier zijn wat tips om dat een stuk makkelijker te maken.

Hou je bewegingen klein
Bij snelle muziek is het belangrijk om je bewegingen klein te houden. Voor een pas heb je een bepaalde tijd beschikbaar die afhankelijk is van het tempo van de muziek en het ritme van de dans. Bij een grote pas moet je sneller bewegen dan bij een kleine pas, omdat je in dezelfde tijd een grotere afstand moet overbruggen.
snelheid = afgelegde weg / tijd

Dans dichter bij je partner
Vaak is de grote van bewegingen afhankelijk van hoe dicht je bij je partner staat. Dat is vooral bij draaien het geval, maar hierbij gaat het er eigenlijk om hoever je van het centrum van de draai vandaan staat. Hoe verder je van het centrum vandaan staat, des te groter zijn de passen die je moet maken om de gewenste hoeveelheid te draaien. Hier is een voorbeeld van een 1/8 draai (45 graden) rechtsom. Het kruisje geeft het centrum van de draai aan. Links staat de dame dicht bij de man en rechts staat de dame verder van de man vandaan. De pasjes van de man zijn in beide situaties even groot. Rechts is de afstand tussen het centrum en de dame groter dan links. Hierdoor moet ze een grotere pas dansen om dezelfde hoeveelheid te draaien en recht tegenover de man te blijven.
stapgrootte = 2 x π x straal x (hoek / 360)

A
ls het centrum van de draai bijvoorbeeld precies in het midden tussen het paar zou liggen, dan heeft de afstand tussen de dame en de man invloed op de stapgrootte voor beiden. De stapgrootte van de dame is dan gelijk aan de stapgrootte van de man.


Hou het simpel
Dans variaties die jij en je partner goed kennen en waarbij je dus nauwelijks hoeft na te denken. Bij snelle dansen heb je nu eenmaal bijna geen tijd om na te denken. Probeer ook om grote draaien te vermijden. Bedenk dat goed gedanste simpele variaties er beter uitzien dan afgeraffelde spectaculaire variaties.

Ik weet nog goed dat ik als beginner op een dansavond tijdens het dansen van een snelle Jive het tempo niet kon bijhouden. Mijn partner kon dat tot mijn verbazing wel. Toen vertelde ze me dat ze bij de Chasses geen zij-sluit-zij danste, maar alleen maar een pas opzij. Tja, dat is natuurlijk ook een oplossing, al ben ik daar geen voorstander van.



Hou de andere dansparen in de gaten
Natuurlijk moet je altijd de andere dansparen in de gaten houden, maar bij snelle dansen is over het algemeen de kans op een botsing groter. Kijk dus goed of je voldoende ruimte hebt om een variatie te dansen.

Let op het leiden en volgen
De man moet zeker bij snelle dansen op tijd en duidelijk aangeven wat hij wil. De dame moet haar immers voor kunnen bereiden. Zij moet snel reageren. Als ze te lang afwacht ontstaan er grotere krachten wat voor beiden vermoeiend is en dat kun je juist bij snelle dansen niet gebruiken.

Wees lief voor elkaar
Dansen doe je voor je plezier. Door te mopperen, ben je allebei niet goed met je gedachten bij de dans en zal het waarschijnlijk alleen maar slechter gaan.

Dans regelmatig op snelle muziek
Oefening baart kunst! Hoe vaker je danst op snelle muziek, des te makkelijker je het gaat vinden.

Dans gewoon niet
Dit geldt natuurlijk niet voor wedstrijden, maar hierbij houdt men zich meestal aan de voorgeschreven tempi. Op dansvonden kun je echter van alles verwachten en vooral als er live-muziek is. Dans dan gewoon niet op nummers die zo snel zijn dat ze eigenlijk niet geschikt zijn om op te stijldansen. Doe je dat toch, dan ben je misschien zo uitgeput dat je het volgende waanzinnig mooie nummer niet kunt dansen.
Dansen op langzame muziek
Na het artikel ‘Dansen op snelle muziek’ wil ik het ook nog even hebben over dansen op langzame muziek, want dat kan ook moeilijk zijn. Het komt regelmatig voor dat mensen moeite hebben om bij een langzame Rumba netjes in de maat te blijven dansen. Bij langzame muziek is de tijd tussen twee tellen best lang, waardoor de kans groter is dat je met een pas net iets te vroeg of te laat bent. Dat kun je voorkomen door bij het tellen elke tel van de muziek in tweeën te verdelen. Bij een Rumba tel je dan 1 & 2 & 3 & 4 &. Deze telling is meestal erg duidelijk in de muziek te horen. Ook is het belangrijk om voor een pas of een beweging de tijd te nemen die je er voor hebt. Doe je dat niet, dan ben je misschien geneigd om te snel met de volgende pas te beginnen. Het kan helpen om iets grotere passen te dansen. Als je bij langzame muziek moeite hebt om je balans te houden, dan is bij normale muziek je balans ook niet goed, maar daar heb je veel minder last van. De tijd tussen twee passen is dan immers zo kort dat het ‘vallen’ overgaat in de volgende pas. Om te leren om in balans te blijven moet je veel oefenen op erg langzame muziek en zonder partner


Gewijzigde dansbladen
Soms wijzig ik een dansblad om bijvoorbeeld een foutje te corrigeren of om wat te verbeteren. Download deze dansbladen van www.dansblad.nl voor de laatste versie.


Dansblad

Wijzigingen

165

  • LEGO dansers verbeterd.

168

  • Syrtaki - Figuur 3 gewijzigd.

169

  • LEGO Flamenco danseres verbeterd door een koplampsteen te gebruiken i.p.v. een steen met een nop aan de zijkant (nieuwe foto’s).

  • Tekst van Syrtaki choreografie verbeterd.


Oplossing Bekende dansers (Dansblad 169)


Voornaam

Achternaam

Wiki

Fred

Astaire

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fred_Astaire

Patrick

Swayze

http://nl.wikipedia.org/wiki/Patrick_Swayze

Michael

Flatley

http://nl.wikipedia.org/wiki/Michael_Flatley

Anna

Pavlova

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anna_Pavlova

Walter

Laird

http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Laird

Martha

Graham

http://nl.wikipedia.org/wiki/Martha_Graham_(danseres)

Gene

Kelly

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gene_Kelly

Mata

Hari

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mata_Hari

Isadora

Duncan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Isadora_Duncan

Alex

Moore

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alex_Moore




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina