Hetpaleis en Schippers&VanGucht Vervelende Bus



Dovnload 30.81 Kb.
Datum07.10.2016
Grootte30.81 Kb.

HETPALEIS en Schippers&VanGucht

Vervelende Bus

voor iedereen vanaf 4 jaar



Gaan jullie maar vast met de tijd mee …

ik kom zo wel.

(Midas Dekkers)

medewerkers
Concept, regie en scenografie: Schippers&VanGucht

Video: Arjen Klerkx

Soundscape en muziek: Joeri Cnapelinckx

Stage video: Durante van Kuijk

Projectleiding: Erik Moonen

Dramaturgie en regieassistentie: Jelte Van Roy

(Technische) uitvoering bus: Martin Baarda, Fati Ben Azouz, Ben Bonner, Steven Brys, Barbara De Wit, Frank Haesevoets, Danny Havermans, Erik Moonen, Patrick Romain, Marco Santy, Tycho Van Essel, Francis Van Laere, Zoran Vyncke, Luk Willekens

Leiding (technische) uitvoering: Luk Willekens

Publieksbegeleiding/spel: Paula Stulemeijer, Sarah Moens, Tessa Verbruggen, Anna Van Helsdingen

Chauffeur: Roger Pottier

(liedjes)teksten: Anna Vercammen

Uitvoering muziek: Sunday Bell Ringers (Joeri Cnapelinckx, Mark Van Ransbeke, Bart Verdonck, Mattijs Vanderleen)

Aangevuld met blazers (Mathias Herinckx, Kevin Mertens, Eva Vermeiren)

En met een kinderkoor (Nette Larivière, Tuur Larivière, Hannes Van Ransbeke, Mathis Van Ransbeke, Briek Verdonck)

Geluidsmixage: Joeri Cnapelinckx, Ruben Hoogewys

Spel: Magda Adriaensen, Martin Baarda, Naoufel Baubekri, Tijs Bonner, Maarten Bosmans, Joeri Cnapelinckx, Leo Cnapelinckx, Els De Bodt, Famke Degoes, Warre Degoes, Anna Mila Farinotti, Matisse Farinotti, Elisabeth-Fridosse Tairou en haar mama Elisabeth, Anja Geuns, Jef Holthof, Gert Jochems, Bram Kelchtermans, Birgit Kersbergen, Aline Klerkx, Arjen Klerkx, Noah Klerkx, Simon Knaeps, Marie Moonen, Rami Nasser, Nestor (hond), Baran Ozdemir, Hanneke Reiziger, Tom Rummens, Cien Schelkens, Paula Stulemeijer, Sofie Tijhuis, Karel Tuytschaever, Elias Vandenbroucke, Pablo Van Deun, Durante Van Kuijk, Mathias Van Mieghem, Mark Van Ransbeke, Jelte Van Roy, Joske Van Tiggelt, Polinne Van Tiggelt, Anna Vercammen, Bart Verdonck, Bob Verselder, Rodrigo Vissers, Mike Wauters, Luk Willekens, Nelly Wuyts, Barbara Wyckmans en de mannen van de stadsdienst

Uitvoering kostuums van

publieksbegeleider en chauffeur: Mariella Devos

Blauwe mannen op buitenkant: Ige Cornelis, Jaron Bousard, Enrico Vanroose

Met dank aan de voltallige personeelsploeg van HETPALEIS

inhoud
Een nieuwe bus maken over tijd, dat was de vraag van HETPALEIS aan Schippers&VanGucht. Tijd speelt ook een belangrijke rol in de werking van HETSTEEN. Sinds 1 mei 2014 werkt de ploeg in HETSTEEN rond dit thema. De ‘tijdbus’ heft de (letterlijke) afstand tussen de twee huizen op en verbindt beide werkingen. Tijd verbindt verleden, heden en toekomst. Tijd is kostbaar. Tijd is relatief. Tijd is al-tijd en op tijd.

Jellie Schippers en Myriam Van Gucht hebben iets met tijd. Het is een regelmatig weerkerend thema in hun voorstellingen. Wat hen vooral fascineert, is hoe je tijd ervaart en hoe dat kan verschillen van persoon tot persoon: de ene minuut lijkt langer te duren dan de andere. Als je plezier hebt, kom je altijd tijd te kort omdat die lijkt te vliegen. Als je je verveelt, is de tijd iets heel vervelends en lijkt een minuut wel uren te duren. Tijdservaring is relatief en subjectief.

Voor deze voorstelling vroegen ze zich af wat er zou gebeuren als je verveling toelaat. Als je je echt in je verveling laat hangen en het niet probeert op te lossen door iets te gaan doen. Wat gebeurt er met je als je niet weet wat te doen en dat niet erg vindt, als je gewoon even niets doet en probeert te genieten van dat moment?

Je hoofd wordt leeg en je gedachten ordenen zich. En uiteindelijk komt er plaats voor nieuwe ideeën en inzichten, die veel creatiever en frisser blijken te zijn dan je ooit had kunnen bedenken.



Jellie Schippers en Myriam Van Gucht, berucht en geroemd vanwege hun stoute HETPALEISproducties Bumpers of de waarheid heeft twee monden en Wat er gebeurde terwijl de mussen de polka dansten nemen de bus duchtig onder handen en maken er een filmisch en muzikaal zoekboek van.
Uit een gesprek met Schippers&VanGucht:

Leve de verveling!

inspiratiebronnen

Jellie: (…) één van de meest weerkerende thema’s in ons werk is ‘tijd’.

Myriam: Joke Hermsen is met haar boek Stil de tijd een fantastische inspiratiebron geweest voor deze voorstelling. Hierin maakt zij beschouwingen over tijd op een filosofische manier. Zij heeft het in haar boek onder meer over het verschil tussen kloktijd en ervaren tijd. En over hoe je alleen door de verveling toe te laten in een soort van tijdsvacuüm geraakt, waarin je de tijd helemaal kan vergeten.

Jellie: Wat ons ook geïnspireerd heeft voor de uitwerking van de Vervelende Bus is het zoekboek Waar is de taart van Thé Tjong-Khing.

Myriam: En natuurlijk Jan Wolkers met zijn beschrijvingen van de natuur in De achtertuin. Hoe hij een slak volgt en hoe hij daarmee de tijd kan vergeten, was ongelooflijk inspirerend. En (enkele gedichten van) Leonard Nolens, Midas Dekkers, Proust en Martinus Nijhoff, maar ook Tati en zelfs de sci-fi film Interstellar.

verveling, tijd en fantasie

Myriam: We merken dat het een moderne tendens is om de verveling van een kind op te lossen, waardoor de kunst van het spel, waar zij van nature uit heel erg goed in zijn, verloren dreigt te gaan. Alles wordt voor die kinderen ingelost. Elk gat in de tijd wordt zeer snel ingevuld met televisie, smartphone, tablet of computer. Elke leegte wordt digitaal opgevuld. Terwijl de kracht van de verbeelding zich uit in hun spel. (…)

Jellie: Vervelen voelt vervelend. Je ziet dat een kind op dat moment ongelukkig is en niet weet wat het met zichzelf moet. Het wordt hangerig of boos en begint te huilen. En als ouder wil je dat graag oplossen. Maar in feite is het net goed om het eens een keertje niet te doen. Je kan dat kind bijvoorbeeld gewoon naar buiten sturen, of naar een andere ruimte en dan leert zo’n kind zelf zijn motor aan te zetten en met iets nieuws te komen. (…) De voorstelling gaat over verveling, maar ze krijgen uiteraard geen saaie, vervelende voorstelling te zien. Het gaat net over de fantasie en de creativiteit die kan ontstaan als je de verveling durft toelaten. (…).

zoekboek

Myriam: De structuur van de voorstelling is gebaseerd op de fysieke fases die je meemaakt als je verveling toelaat. (nvdr: toestandsverveling, existentiële verveling, het vacuüm, de creatieve fase)1 (…)We hebben een soort ‘zoekboek-bus’ gemaakt, met de beelden van video-ontwerper Arjen Klerkx en met de soundscape en muziek van Joeri Cnapelinckx als sturende factor. (…)

Jellie: De kinderen zitten in een bus die niet vertrekt omdat hij kapot is. Ze moeten wachten en kunnen ondertussen niets anders doen dan uit het raam kijken. Misschien vervelen ze zich wel eventjes. Ze zien mensen op straat die zich net zo hard vervelen. Voor hen allebei duurt het wachten te lang. Wij zijn dan gaan onderzoeken hoe het kan dat wachten altijd te lang duurt. En daarom hebben wij tijdsmannetjes bedacht, die de tijd letterlijk tegenhouden en trager laten lopen. Omgekeerd ook zorgen zij ervoor dat er de meest leuke dingen kunnen gebeuren, waardoor de tijd dan weer heel snel kan gaan. Tot we niet meer bezig zijn met de tijd en de meest fantasievolle dingen kunnen zien en ervaren. (…)

(het volledige interview is te lezen in de persmap op op www.hetpaleis.be)

“Als de verveling je overvalt, ga er dan in onder. Verdrink erin, ga tot op de bodem!”

(Joseph Brodsky, dichter)

“Wie zich volledig tegen de verveling verschanst, verschanst zich ook tegen zichzelf. De krachtdadigste laafdronk uit zijn diepste innerlijke bron zal hij nooit te drinken krijgen.”

(Nietzsche, filosoof)



BIO’s MEDEWERKERS

Schippers&VanGucht is de naam van het makersduo Jellie Schippers (regisseur) en Myriam Van Gucht (scenograaf). Sinds 2007 maken ze samen (jeugd)theatervoorstellingen zoals “Spinder” (Het Lab/De Krakeling), “Smoor en Vogeline” (Generale Oost), “Solveig” en “De onnoembaren” (allebei het Oerol Festival), “De gedaanteverwisseling” (Noortje Licht/Schippers&VanGucht), “Bloed” (Dox), “Waterwolf” (Tafel van Vijf), “Huis” (Het Filiaal,/Schippers&VanGucht Utrecht) en “MIJN FAUST” (Schippers&VanGucht i.s.m. productiehuis Oost-Nederland (ON), Stadsgehoorzaal Kampen en HETPALEIS). In september 2012 wonnen zij met hun voorstelling “Huis” de jeugdtheaterprijs de Gouden Krekel in de categorie meest indrukwekkende podiumprestatie. Voor HETPALEIS maakten ze in 2009 de locatievoorstelling “Bumpers” en in het seizoen 2013 – 2014 Wat er gebeurde terwijl de mussen de polka dansten. In 2013 ontvingen Schippers&VanGucht het Wim Bary Stipendium van het Prins Bernard Cultuurfonds voor hun veelbelovend oeuvre.
Jellie Schippers is daarnaast freelance regisseur en werkt sinds 2011 als theaterdocent in De Stal van HETPALEIS en theaterwerkplaats NEST. Myriam Van Gucht is freelance kostuumontwerpster. In HETPALEIS ontwierp ze eerder al kostuums bij verschillende voorstellingen van Dimitri Leue zoals “Armandus de Zoveelste”, het tweeluik rond de dodo, en “Wiejoow”, en bij de voorstelling “Prinses Turandot” (coproductie WALPURGIS). Sinds 2010 werkt ze als docent bij de masterclass van de afdeling kostuumontwerpen in de Koninklijke Academie in Antwerpen.

Joeri Cnapelinckx studeerde drama aan het Rits in Brussel. Hij speelde mee als acteur in “Immaculata” (Braakland/ZheBilding) en in “Plasticine” van Theater Zuidpool. Hij maakte de muziekcompositie voor “Troja” bij het Burgtheater in Wenen en voor de theatershow van “Kaatjes Tralalaatjes”. Met zijn eigen groep Sunday Bell Ringers (vroegere KAWADA) bracht hij twee platen uit bij het label Zeal records. Cnapelinckx speelt ook toetsen bij Tommigun, een groep die twee platen uitbracht bij het Nederlandse label Excelsior. Samen met Anna Vercammen richtte hij de Anale fase op, waarmee hij Nederlandstalige muziek maakt. Voor HETPALEIS werkte hij mee als componist en live muzikant aan de productie “LOOP!” (coproductie met Ultima Thule) die in 2013 – 2014 in première ging en die ook dit seizoen wordt hernomen. Momenteel tourt hij met Kaatje’s nieuwe show “Speelvogel”.

Arjen Klerkx volgde een opleiding tot grimeur in Antwerpen. Daarna deed hij een opleiding ‘theatre design and Technology’ aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij startte in 1997 als zelfstandig technicus bij het Rotterdamse ro theater waar hij zich specialiseerde in het gebruik van video binnen theatervoorstellingen. In die periode begon zijn jarenlange samenwerking met regisseur Guy Cassiers. Hij was onder andere betrokken bij voorstellingen als “De Wespenfabriek”, “The Woman Who Walked Into Doors”, de vierdelige Proust-cyclus, “Mijn Avonturen door V. Swchwrm”, “Hersenschimmen” en “Bezonken rood”. Voor zijn video-ontwerp voor “Mijn Avonturen door V. Swchwrm” werd Arjen Klerkx in 2005 genomineerd voor de 1000-Watt prijs. De voorstellingen van Guy Cassiers worden zowel in Vlaanderen en in Nederland als internationaal geprezen voor hun inventieve visuele technologie: de manier waarop Cassiers in zijn ensceneringen videoprojecties integreert wordt als een belangrijke bijdrage beschouwd tot de ontwikkeling van het moderne theater. Zijn Proust-cyclus kreeg in 2005 de Prosceniumprijs en won de Werkpreis Spielzeit Europa van de Berliner Festspiele. Arjen Klerkx volgde Guy Cassiers in een aantal van zijn operaregies. Hij werkte mee aan “Der fliegende Holländer” (De Muntschouwburg) en maakte het video-ontwerp voor “House of the Sleeping Beauties” (2009, De Muntschouwburg/Toneelhuis). In de afgelopen jaren was Arjen Klerkx eveneens betrokken bij een aantal succesvolle musicals en werd hij in 2008 genomineerd voor de John Kraaijkamp Musical Award voor Beste Decorontwerp. Vanaf 2007 tot 2013 maakte hij deel uit van het artistieke team van Guy Cassiers en was hij betrokken bij de enscenering van “De Triptiek van de Macht” (“Mefisto for ever”, “Wolfskers” en “Atropa”) en van de vierdelige Wagner-operacyclus “Der Ring des Nibelungen” (Scala van Milaan en het Schiller theater in Berlin). In 2013 ging de nieuwste voorstelling van de bekende Nederlandse komiek Jochem Myjer zeer succesvol in première in een decorontwerp van Arjen.

Praktisch

Op het Theaterplein van 4 t/m 8.11.15, aan HETSTEEN van 9.12.15 t/m 3.01.16, op vele Antwerpse speelplaatsen en speelpleinen en op reis in Balen, Boom, Overijse, Zwijndrecht, Bornem, Waasmunster, Beveren, Sint-Niklaas, Lokeren en Hasselt.



Tickets zijn te koop aan €6/€7 (-18) /€15 (+18). Reserveren aan het onthaal van HETPALEIS via 03 202 83 60 of onthaal@hetpaleis.be, of via www.hetpaleis.be

Duur: 40 minuten



meer in HETPALEIS

Dora G. (15+) Documentaire, persoonlijke voorstelling van Greet Jacobs waarin ze op zoek gaat naar twee gevonden levens.
Van 17 t/m 28.11.15 in de Kleine zaal van HETPALEIS.

Babel (6+/coproductie met I Solisti del Vento en Opera Vlaanderen) In deze ontroerende opera van Frank Adam en Sam Vloemans wordt gezongen in een taal die niet bestaat, maar die iedereen begrijpt.

Van 18.12.15 t/m 6.01.16 in de Grote zaal van HETPALEIS.



Dagworkshop Dansen Dansen (voor iedereen van 6 tot 12 jaar) Een dag vol beweging waarin je je fantasie de vrije loop mag laten gaan.
Tijdens de kerstvakantie op ma 21, di 22 en wo 23.12.15 in De Tuin van HETPALEIS.

vrienden van HETPALEIS

Elk kind heeft recht op cultuur. De Vrienden van HETPALEIS helpen dit recht mee te realiseren. Word vandaag nog lid! Je lidmaatschap staat garant voor een aantal theatertickets voor kinderen die zich dat financieel niet kunnen permitteren. Meer info op www.devriendenvanhetpaleis.be.



HETPALEIS geniet subsidies van de Vlaamse overheid, de provincie Antwerpen en de stad Antwerpen en wordt gesponsord door Klara, De Standaard en het Theaterhotel.

1 Voor de filosofen/wetenschappers onder jullie: meer (theoretische) achtergrond hierover is te verkrijgen via onthaal@hetpaleis.be





De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina