Hi-Fi News Analogue Test lp



Dovnload 26.12 Kb.
Datum17.08.2016
Grootte26.12 Kb.
Hi-Fi News Analogue Test LP
Dit is een poging een handleiding te maken voor de Hifi News test LP. Ik weet dat er mensen zijn die problemen hebben met de interpretatie van de beschrijving van de LP. Met dit relaas tracht ik daar enige duidelijkheid in te brengen.
Ik ga daarom als volgt te werk. Allereerst zie je de “inhoud” van de LP. Vervolgens haal ik elk onderwerp van de plaat aan en beschrijf wat er te horen, c.q. te doen is. Het is de bedoeling deze testplaat pas te gebruiken zodra de basisinstellingen die de fabrikant aangeeft voor draaitafel, arm en element naar enige redelijkheid zijn gedaan. Naaldkracht, hoogte (VTA) en azimuth zullen al moeten kloppen (zie bijlage).

Side one:



  • Track 1 - Channel Identification

  • Track 2 - Phasing

  • Track 3 - Channel Balance

  • Track 4,5 - Pink noise L/R

  • Track 6,7,8,9 - Bias Setting

Side two:

  • Track 1 - Tracking Ability (#1)

  • Track 2 - Cartridge/Arm Lateral Resonance

  • Track 3 - Cartridge/Arm Vertical Resonance

  • Track 4 - Tracking Ability (#2)

  • Track 5 - Cartridge Azimuth

  • Track 6 - Residual System Noise

  • Track 7 - Full Range Frequency System Check

  • Track 8 - Tracking Ability (#3)

UITWERKING:

Kant 1

Track 1 – Kanaal-indentificatie

Dit is een simpele test die er alleen toe dient de juistheid van het linker en rechter kanaal te bepalen. Links moet links te horen zijn en rechts, rechts. Is dit niet het geval, controleer dan de aansluitdraden aan element en versterker. In de meeste gevallen is het aangegeven waar elke afzonderlijke armdraad aangesloten dient te worden (kleurcode).

Wit = Links +; Blauw = Links -; Rood = Rechts +; Groen = Rechts –

Track 2 – Fase

Met deze test wordt bepaald of alle aansluitingen in de installatie fasecorrect zijn. Deze track behoort zo te klinken alsof het geluid in je ruimte zelf geproduceerd wordt. Als een geluid uit fase is, hoor je dat door een bepaalde onnatuurlijke “diepte” in de weergave. Als dit optreedt, controleer de bekabeling van je set. Meestal wordt dit fenomeen veroorzaakt door ompoling van speakerkabel (rood en zwart verwisseld aan speaker- of versterkerkant). Als je zeker bent dat dit wel correct is, controleer voor de zekerheid nogmaals de arm/elementaansluiting zoals die hierboven is aangegeven.



Track 3 – Kanaalgelijkheid

Hier testen we of de balans in je set OK is. Het geproduceerde signaal dient egaal en gemakkelijk te klinken en hoort midden tussen de speakers te zitten.



Track 4,5 – Roze ruis links (4) en rechts (5)

Ruissignaal hoorbaar uit de linker speaker (4)

Ruissignaal hoorbaar uit de rechter speaker (5)

Track 6-9 – Antiskate instelling

Deze tracks zijn identiek aan elkaar, met dien verstande dat enkel te amplitude van het signaal (luidsterkte) per nummer wijzigt. Elk nummer heeft een 2dB stijging. Zo is nummer 6 een signaal van +12dB, nummer 7 is 14dB, nummer 8 is 16dB en tenslotte nummer 9 is 18dB. In de regel mogen nummer 6 en 7 geen probleem mogen vormen. Nummer 8 zou normaliter wat moeit kunnen geven. Het is met een MM element of een MC met een iets grovere naaldsleep wat lastiger, zoniet niet goed weer te geven. Ook een subchassisspeler kan er moeite mee hebben. Nummer 9 is een ware killer. Ik ken maar weinig systemen die deze goed en zonder fouten weer kunnen geven. Het is daarom ook geen probleem als dit met jouw speler niet lukt.

Wat je moet horen is een 300Hz sinus. Als alles goed staat ingesteld is dit een “egale” toon. Als de antiskating fout staat, hoor je links of rechts een scherpe vervorming optreden. Hoor je deze links, moet de antiskating lichter ingesteld worden, hoor je ‘m rechts, moet je ‘m zwaarder instellen.

Door de variatie in luidsterkte zal het optreden van de vervorming eerder en duidelijker hoorbaar zijn. Het element wordt immers danig overstuurd met deze signalen.



Kant 2

Track 1 – Navolgbaarheid test 1

Deze track staat er 3 keer op (track 1, 4 en 8) en is ook 3 keer hetzelfde. Het is eigenlijk een test om de vooruitgang in het afstellen te controleren. Het signaal bestaat uit een 300Hz sinus toon van +15dB (zie voor vergelijk track 6-9, kant 1). Zoals je ziet zit deze qua volume tussen track 7 en 8 van de vorige kant. Het signaal dient onvervormd weergegeven te worden. Is dat niet het geval, dien je de antiskating opnieuw te controleren.



Track 2 – Element/Arm laterale resonantie test

Dit hoort zich duur en moeilijk aan, maar valt in feite best mee. Het is een zowel een audibele als ook een visuele test. Het signaal in deze track is een sweep van 25Hz tot 5Hz op beide kanalen.

Bekijk bij het afspelen de naald en zie wat deze doet. Bij een bepaalde frequentie gaat de naald heftig heen en weer. Deze frequentie is de resonantiefrequentie van de arm/element combinatie. Daar kun je weinig aan doen. Deze hoort tussen de 8 en 15Hz te zitten. Het is ideaal als deze ergens in het middengebied ligt (10-13Hz). Enige mogelijkheid het resonantiepunt te verschuiven is door demping aan te brengen tussen arm en element.

Blue Tack is daar een probaat middel voor. Het is een spul dat lijkt op kneedgum en dat eigelijk is bedoeld om posters mee aan de muur te plakken. Het heeft de prettige eigenschap resonanties te kunnen dempen. Mocht je dit spul niet kunnen vinden, heeft Pritt een vergelijkbaar middel, verkrijgbaar in elke kantoorboekhandel. Let wel, mocht je dit toepassen tussen arm en element, hou er dan rekening mee dat je dan ook de naalddruk verandert. Dat heeft ook weer tot gevolg dat deze opnieuw ingesteld dient te worden en ook de antiskating opnieuw gecontroleerd en, indien nodig, ook aangepast moet worden.



Track 3 – Element/Arm vertikale resonantie test

Dit is dezelfde test als voorheen, alleen dat het signaal iets anders is. Dit is n.l. een 6-16Hz sweep uit fase. Ook hier is een resonantiefrequentie tussen 8 en 15Hz wenselijk en tussen 10 en 12Hz ideaal. Ook hier geldt de remedie als boven.



Track 4 – Navolgbaarheid test 2

Zie track 1 kant 2



Track 5 – Azimut instelling

Dit is een controlesignaal voor de azimutinstelling. Het signaal is een 300Hz toon op beide kanalen van +6dB. Beide kanalen moeten identiek weergegeven worden. Dit is heel simpel te testen door de versterker op mono te schakelen. Als de azimutinstelling goed staat, zullen beide kanalen elkaar hoorbaar opheffen in monoweergave. In stereoweergave werkt dit helaas niet. Je kunt wel met een scoop bekijken of beide signalen identiek zijn. Hiervoor is een dubbelstraal oscilloscoop met hold-functie noodzakelijk.



Track 6 – Ruisvloer controle

Dit is een ongemoduleerde groef. Dat wil zeggen dat er eigenlijk niks in deze track staat (schone groef). Wat je hier controleert is hoeveel ruis het systeem genereert. Speel deze track af, begin bij normaal luistervolume en draai tijdens de weergave het volume langzaam omhoog. Hoe verder je het volume kan opdraaien voordat je duidelijk ruis hoort, hoe beter. Dat betekent namelijk dat je bij normaal volume, lage frequenties veroorzaakt door rumble of andere mechanische oorzaken, geen last van deze als zodanig zult hebben en derhalve ook niet hoorbaar de muziek verstoren.



Track 7 – Bandbreedte test

De laatste echte test. Eigelijk is het meer een controle in hoeverre je draaitafel alles kan weergeven. Het testsignaal is er een van 20 tot 20000Hz. Alle frequenties dienen goed en zonder vervorming weergegeven te worden



Track 8 – Navolgbaarheid test 3

Zie track 1 kant 2



Bijlage 1

Als bijlage wil ik bij deze verwijzen naar enkele sites op het internet. Deze kunnen sommige begrippen prima verduidelijken. Ik kan me voorstellen dat begrippen als “azimut”, “overhang” en “VTA” niet in ieders jargon zitten. Vandaar deze bijlage c.q. verwijzingen.

Absolute Sound Turntable System setup: http://www.recordtech.com/ttablesetup.htm

The Vinyl Zone Cartridge Alignment: http://www.deadwaxcafe.com/vzone/cartalign.asp

Rudolf Bruil’s TT setup and cartridge alignment: http://www.xs4all.nl/~rabruil/ttadjust.html

Helaas zijn al deze pagina’s in het Engels, maar volgens mij is het toch goed begrijpbaar. Veel succes met de handelingen en ik hoop dat dit enig licht in de duisternis van het platenspeler-afstellen brengt.



Bijlage 2

Hoe te werk gaan!!! (vrij naar Henk Niemeyer):

Beste,


Allereerst ga je de naaldkracht instellen ongeveer wat het moet zijn en dan een beetje hoger ongeveer tussen de 0,3 tot 0,5 gram hoger dan dat moet.

Dan een testplaat op de draaitafel , en kijken op de scoop hoe de signalen zijn , dan de naaldkracht verlagen tot iets minder dan door de fabrikant opgegeven, totdat je vervorming ziet (hoort) , dan iets hoger totdat de vervorming weg is .

Is dit ongeveer de naaldkracht die de fabrikant opgeeft dan is het goed, naaldkracht niet meer veranderen.

Is de naaldkracht veel hoger dan dat de fabrikant opgeeft , bij geen vervormoing ,dan is het element niet goed terug sturen of weggooien.

Nadat de naaldkracht perfect is ingesteld , gaan we bezig met de VTA , gewoon exact evenwijdig de arm aan de plaat instellen.

Dan je protractor gebruiken om de fouthoek instellen op 0,1 mm nauwkeurig , het nauwkeurigst bij de binnenkant van de plaat en heel erg goed aan de buitenkant.

Dan weer de naaldkracht controleren is er een afwijking met de vorige stand weer terug stellen en de fouthoek opnieuw controleren , bij een kleine fout ,weer goed instellen.

Dan de overhang checken bij een foute instelling , corrigeren.

Daarna alle andere instellingen weer controleren, zonodig herstellen.

Dan azimuth instellen , het beste met een spiegeltje , door dubbele fouthoek is het gemakkelijker.

Daarna de Zenith heel erg nauwkeurig instellen , veel tijd voor nemen.

Nadat dit alles is gedaan de dwarskracht , zo juist mogelijk instellen , en hier heb je echt een scoop voor nodig.

Nadat dit klaar is alle instellingen nog maals alles nalopen.

Dan platenspeler aansluiten op een geluidsinstallatie en de VTA instellen op de juiste hoogte , dit is het beste te doen met een mooie vrouwenstem , dus de arm 1 mm omhoog vanuit neutraal en 1 mm naar beneden vanuit neutraal, wanneer het het best klinkt vastzetten , dit is gemakkelijk hoorbaar.

Daarna nog een laatste checkup , dus weer alles controleren heb je dat gedaan kun je nog eventuele resonantie tests uitvoeren en deze dempen .

Ga je met het laatste bezig , wel zorgen dat alle instellingen nog correct zijn.



Bij een 1 punts gelagerde arm , heel erg goed denken aan het lateraal balans omdat dit steeds wijzigd met wat je doet.

Dus de laatste arm is meer voor kenners of prof. ingestelde mensen.



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2019
stuur bericht

    Hoofdpagina