Hogeschool st Lucas Brussel Oorsprong fotograaf



Dovnload 11.97 Kb.
Datum28.08.2016
Grootte11.97 Kb.
Borremans

Hogeschool st Lucas Brussel

Oorsprong fotograaf

Oude foto's van personen en landschappen als inspiratiebron


Borremans volgde een kunstopleiding aan de Hogeschool voor Kunst en Wetenschappen Sint-Lukas te Brussel. Oorspronkelijk opgeleid als fotograaf legt hij zich midden jaren negentig toe op het tekenen en schilderen. Hij maakt gebruik van oude foto's van personen en landschappen als inspiratiebron voor zijn werk dat met veel oog voor detail en perfecte uitvoering een vervreemdend karakter heeft. Hij was tot zijn late doorbraak lesgever aan het Stedelijk Secundair Kunstinstituut Gent. Het was collega - kunstschilder Jan Van Imschoot die zijn werk had gezien en overvloedig aangekocht in diens stamcafé 'In den Bouw' in Kalken, die hem via de Vereniging van het SMAK onrechtstreeks met Jan Hoet in contact bracht, waardoor Frank Demaegd van kunstgalerij Zeno X in Antwerpen de wereld opende voor zijn werk. Zijn schilderijen grijpen schildertechnisch ergens gedeeltelijk terug naar de periode in de schilder - kunstgeschiedenis van de 18de eeuw. In een periode net voor de fotografie grotere invloed zou krijgen zoals in de Academische kunst , maar ook in het zeer persoonlijke werk van Édouard Manet en Degas. Zijn schilderijen zijn dan weer vooral in de Verenigde Staten erg populair. Zijn oudere tekeningen, waarvan een groot deel tot de Imschoot collectie behoren, dienen dikwijls als basis voor zijn latere schilderijen. Die onbekende werken werden bijzonder goed onthaald tijdens de tentoonstelling in het Gentse SMAK in 2007, waar ze bijzonder smaakvol werden gepresenteerd in de halfduister gemaakte ruimtes op de verdieping, waarvan de wanden voor de gelegenheid in een vuilgrijze kleur werden overschilderd. Het museum zelf werd zo als een Installatie (kunstwerk) aangewend.
De kunstenaar rekent de Spaanse hofschilder Diego Velázquez tot zijn grote voorbeeld.
Stellingen:
Kunstenaar of schilder?

Niet zuiver schilder, ik gebruik de schilderkundige techniek om beelden in stand te brengen.

Fotografie zou ook kunnen maar schilderen is interessanter.

Schilderij : object met rijke persoonlijkheid(reactie op digitale)

In onze wereld is beeld altijd een reproductie.




  • Invloed van film (cadrage technieken. Oude films jaren 20 etc;

  • Tekeningen zijn poezie en literatuur, je moet ze lezen

  • Schilderijen onderga je.

  • Tekeningen zijn experiment.

  • Werkt van fotografische reproducties.(zelf fotograaf)

  • Tekeningen zijn de basis van het werk.

  • Kunstwerk kan je op verschillende niveaus interpreteren.

  • Het werk is zo intelligent als het word geïnterpreteerd

  • Maakt gebruik van vaste cliche om ons te misleiden (zoals de reclame/ archetypes)

  • Geeft zichzelf feedback tijdens zijn werk.

  • Vaste thema’s interessevelden, probeert die steeds met andere methaphoren te benaderen.

  • Situaties die niet zouden kunnen functioneren in de realiteit, voorstellen voor de realiteit

  • Pookt in het oorlogsverleden van belgie, stelt propaganda aan de kaak.

  • Speelt met schaal

  • Surealisme komt vaak terug in z’n werk

  • Tekeningen komen langzaam tot stand, laat veel aan toeval over,

  • Mijd ‘mislukkingen niet’.

  • Speelt met de ruimte en schaal/ boven onder.

  • Combineert dagdagelijkse objecten uit de consumptie maatschapij met dit.

  • Kritisch en ironisch stelt de middelmatigheid in vraag. People need to be punisched

  • Propaganda van de jaren 40,

  • Mensen zijn zich bitter weining bewust van wat er om hen heen gebeurt.

  • Gebruikt oude materialen als ondergrond: ga eens niet naar de winkel. DOE

  • Werken met schaalmodellen en voorbeelden is als kinderspel

  • Ook volwassen houden hiervan, tabletop games, strategiespelletjes, etc.

  • Teksten vormen eerder kritiek dan commentaar.

WAT PIKKEN WE HIER UIT OP:

Iedereen heeft een ander blik op de werkelijkheid,

Modificatie van de werkelijk kan leiden tot versterking en het aanbrengen van themas.

Het letterlijk wergeven van de werkelijkheid zonder inhoud niet.

Net als reclame, manipuleert kunst de werkelijkheid.

Door schaal en modellen te combineren komt hij tot een nieuwe werkelijkheid,

Geen doelvoor ogen hebben werken vanuit de geest.

Combinaties zoeken, denkpatronen doorbreken.
Als voorbeeld van Borremans;

Fromage des acteurs flamands.

Gebruikt eetbare producten als leidraad. Boter = sensueel Kaas= stank/

Symboliek van de welvaart, kazige personages.

Combinaties zoeken die niet te combineren vallen, of samengaan.

Kaas= karacter zonder substantie


Sardonische kritiek op de samenleving en z’in middelmatgheid.


Cadrage technieken bijvoegen.



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina