Hulp file index html



Dovnload 477.69 Kb.
Pagina1/6
Datum25.07.2016
Grootte477.69 Kb.
  1   2   3   4   5   6
Hulp file index.html

http://www.nvdbs.nl

http://www.galerie-beeldentuin.nl


deze kan weg na gebruik….







is gespecialiseerd in
het presenteren van hedendaagse figuratieve kunst.">

abstracte,
realistische, tuinbeelden, brons, bronzen, Acryl, doek, Olie, tuinbeeld,
tuinbeelden, keramiek, glas, beelden, steen, kunstexpositie,
opdrachtbemiddeling, kunstverkoop, kunstmakelaar, kunstenaars,
kunstbeeld.eu, beeldenpark.eu, beeldengalerie.eu, expositieagenda.nl,
Beeldenstorm.eu, galerie-beeldentuin.nl, schilderen, kunstbemiddeling,
kunstboeken, boeken, krant, kunstkrant, bronzen, Margreet Bosker,Michael
Braecke, Mette Bus, Jef De Cock, Lebuin D'Haese, Christien Dutoit, Patrick
van Craenenbroeck, Mark Dedrie, Carl Geurts, Jos Haeken, Ad Haring, Wilma
Hoebee, Martin Hogeweg, Rietje Hunnekens, Guy Janssen, Michel Janssens,
Marcel Joosen, Romee Kanis, Erik Kierkels, Loni Kreuder, Marie José v/d
Meer, Peter Minov, Hanneke Pereboom, Greta Van Puyenbroeck, San Sia, Ed
Schouten, Marian van Steenoven, Ada Stel, Rieke van der Stoep, Frans van
Straaten, Rino, Patrick Vermeiren, Karel van Wijngaarden, Peggy Wouters,
Heidi Adcock, Rob Bouwman, Guy van den Bulcke, Eugene Demane, Janhendrik
Dolsma, Epco Cordel, Marc de Corte, Lieve Dejonghe, Albert Groenheyde,
Maartje Heymans, Carl Huls, Guy de Jaegher, Syl Koekman, Michael Lassel,
Johan Messely, Marc Mylemans, Corry Olthof, Drago Pacinica, Jos van
Riswick, Tobias Spierenburg, Gisela Vacca, Karin Verhelst, Hans Versfelt,
Jhon Hollenberg, François Blommaerts, Monique Peters, Cor de Ree, Frank
Biemans, Hans Janssen, Dos Winkel, Bertie Winkel ">













De Beeldenstorm Galerie Beeldentuin - Landgoed Maple Farm - <br />Bosschenhoofd (Roosendaal)







marginwidth="0" marginheight="0" frameborder="0">

marginwidth="0" marginheight="0" frameborder="0">



marginwidth="0" marginheight="0" frameborder="0">

<br /> <br /><body topmargin="0" leftmargin="0"> <br /> <p>de Beeldenstorm beeldentuin galerie op landgoed Maple Farm te </p> <br />Bosschenhoofd bij Roosendaal is gespecialiseerd in het presenteren van <br />hedendaagse figuratieve kunst. <p>galerie, beeldentuin, kunst, art, artist, tuinbeelden, </p> <br />tentoonstelling, expositie, kunst, schilderijen, schilderij, figuratief, <br />abstract, realistisch, toegepaste, figuratieve, abstracte, realistische, <br />tuinbeelden, brons, keramiek, glas, beelden, steen, kunstexpositie, <br />opdrachtbemiddeling, kunstverkoop, kunstmakelaar, kunstenaars, schilderen, <br />kunstbemiddeling, kunstboeken, boeken, krant, kunstkrant, bronzen beelden, <br />terras. <p>Beeldhouwers Margreet Bosker,Michael Braecke, Mette Bus, Jef De Cock, </p> <br />Lebuin D'Haese, Christien Dutoit, Patrick van Craenenbroeck, Mark Dedrie, <br />Carl Geurts, Jos Haeken, Ad Haring, Wilma Hoebee, Martin Hogeweg, <a href="/zalig-zeevarend-volk.html">Rietje </a><br />Hunnekens, Guy Janssen, Michel Janssens, Marcel Joosen, Romee Kanis, Erik <br />Kierkels, Loni Kreuder, Marie José v/d Meer, Peter Minov, Hanneke Pereboom, <br />Greta Van Puyenbroeck, San Sia, Ed Schouten, Marian van Steenoven, Ada <br />Stel, Rieke van der Stoep, Frans van Straaten, Rino, Patrick Vermeiren, <br />Karel van Wijngaarden, Peggy Wouters, Heidi Adcock, Rob Bouwman, Guy van <br />den Bulcke, Eugene Demane, Janhendrik Dolsma, Epco Cordel, Marc de Corte, <br />Lieve Dejonghe, Albert Groenheyde, Maartje Heymans, Carl Huls, Guy de <br />Jaegher, Syl Koekman, Michael Lassel, Johan Messely, Marc Mylemans, Corry <br />Olthof, Drago Pacinica, Jos van Riswick, Tobias Spierenburg, Gisela Vacca, <br />Karin Verhelst, Hans Versfelt, Jhon Hollenberg, François Blommaerts, <br />Monique Peters, Cor de Ree, Frank Biemans, Hans Janssen, Dos Winkel, Bertie <br />Winkel <br />Abstract expressionisme <p>Een stroming binnen de Amerikaanse schilderkunst die zich in de jaren </p> <br />veertig in New York heeft ontwikkeld. De abstract expressionisten <br />gebruikten steevast grote doeken waarop ze de verf snel en krachtig <br />aanbrachten; vaak met behulp van grote kwasten, maar soms ook door de verf <br />direct over het doek te laten druipen of er tegenaan te smijten. Die <br />expressieve wijze van schilderen werd vaak van minstens zo groot belang <br />geacht als het uiteindelijke schilderij. Beweging was belangrijk. Er waren <br />evenwel ook abstract expressionistische schilders die het zuiver abstracte <br />beeld op een ingetogener mystieker wijze benaderden. Niet al het werk dat <br />door deze stroming werd voortgebracht was volkomen abstract ( De Kooning en <br />Guston) of expressief ( Newman en Rothko), maar in alle gevallen ging men <br />ervan uit dat een spontane aanpak van de kunstenaar de creativiteit van het <br />onbewuste vrijmaakte. Vertegenwoordigers: Francis, Guston, Hofmann, Kline, <br />Motherwell, Newman, Pollock, Rothko, Still. <br /> <p>Action Painting </p> <p>Action Painting is een vorm van Abstract-expressionisme. Zoals in de <br />actiekunst de lichamelijke, spontane uitdrukking op de voorgrond treedt, zo <br />is ook voor de actieschilderkunst de handeling van het aanbrengen van verf, <br />het aanbrengen <a href="/de-tijden-in-het-kort.html">van verf als handeling zelf</a>, van algeheel belang. De <br />kunstenaar gaat niet uit van een vooropgezet plan, maar laat zich leiden <br />door een toevallige inspiratie. De schilderijen ontstaan schilderend, en <br />het eindresultaat is als het ware een documentatie van handelingen. De <br />werken zijn meestal non-figuratief en groot van formaat. Het begrip <br />Action-painting werd geïntroduceerd door de Amerikaanse kunstcriticus <br />Harold Rosenberg. Kenmerkend voor de actieschilderkunst is de slinger- en <br />druptechniek ( dripping-painting) waarmee de kunstenaar de verf <br />onmiddellijk op het doek aanbrengt, zodat een abstract structuurgeheel van <br />gebroken lijnen en vlekken ontstaat. Vertegenwoordigers: Hofman, De <br />Kooning, Motherwell, Pollock. </p> <p>Art Informel</p> <br />Het Franse woord ‘informel’ dient in dit verband eerder als ‘vormloos’ dan <br />als informeel te worden opgevat. In de jaren vijftig zochten kunstenaars <br />van deze stroming naar een nieuwe manier om beelden te scheppen zonder <br />gebruik te maken van herkenbare vormen, zoals hun voorgangers dat hadden <br />gedaan (zie kubisme en expressionisme). Hun streven was erop gericht de <br />geometrische en figuratieve vormen op te geven en een nieuwe artistieke <br />taal te ontdekken. Ze bedachten vormen en werkwijzen die al improviserend <br />ontstonden. Het werk van de art-informelkunstenaars is uiterst gevarieerd, <br />maar komt overeen in de toepassing van de vrije penseelvoering en de dikke <br />lagen verf. Evenals het abstract expressionisme <a href="/minister-ingepakt-tijdens-toneelstukje.html">dat zich in dezelfde tijd </a><br />in Amerika ontwikkelde, is art-informel een zeer ruime begripsaanduiding <br />waaronder zowel figuratieve als non figuratieve schilders gevat kunnen <br />worden. Hoewel de stroming hoofdzakelijk in Parijs was gecentreerd, reikte <br />zijn invloed over heel Europa en met name in Spanje, Italië en Duitsland. <br />Vertegenwoordigers: Burri, Fautrier, Hartung, Riopelle, Tàpies, Wols. <p>Jugendstil of art nouveau</p> <br />is een kunststroming die tussen 1880 en 1914 op verschillende plaatsen in <br />Europa opkwam, voornamelijk als reactie op het vormvervagende <br />impressionisme. De beweging staat ook onder verschillende andere namen <br />bekend: de Franse art nouveau van Alphonse Mucha, de Oostenrijkse Sezession <br />van Gustav Klimt, of de Engelse modern style van Aubrey Beardsley. Een <br />gemeenschappelijk kenmerk van deze jugendstil-stromingen is het gebruik van <br />golvende ornamentele lijnen, vaak in de gedaante van gestileerde planten. <br />In januari 1896 gaf Georg Hirth in München het satirische weekblad Die <br />Jugend uit. De randillustratie werd verzorgd door Otto Eckmann, Bernhard <br />Pankok en Bruno Paul. Al in het eerste hoofdartikel <a href="/algebra-n-didactiek.html">brak Hirth een lans </a><br />voor de kunstvernieuwing. De term Jugendstil verscheen in een tekst van de <br />revue Insel van Rudolf Schröder, in hetzelfde jaar. In de volksmond werd <br />jugendstil ook spaghettistijl of style nouille genoemd, vanwege de typische <br />golvende lijnen. De stroming kreeg ook de benamingen slaoliestijl (naar <br />aanleiding van reclame voor slaolie in Jugendstil), style Horta (naar de <br />Belgische architect) en style métro toegemeten. In 1894 al maakte de style <br />Mucha ophef, naar aanleiding van de expositie van zijn arabeske Sarah <br />Bernhardt-affiches, in Parijs. <br />In datzelfde 1896 opende Siegfried Bing zijn Parijse galerij L'Art Nouveau, <br />in de Rue de Provence. Hij werd de grote Franse stimulator van de <br />vernieuwende kunst. De stroming is naar zijn galerie genoemd. <br />In 1897 werd Gustav Klimt de eerste voorzitter van de pas te Wenen <br />gestichte Sezession. <br />Ondanks de opvallende regionale verschillen zijn er een aantal kenmerken <br />die deze stromingen verenigen: een optimistisch wereldbeeld en geloof in de <br />toekomst, een voorliefde voor het gebruik van nieuwe, moderne technieken <br />(in de architectuur bijvoorbeeld grote glasoppervlakken), een afkeer van <br />symmetrie en een voorkeur voor ornamentiek, waarbij bloem- en vogelmotieven <br />domineren. <br />De stroming kende een korte maar hevige bloeitijd. In West-Europa was de <br />stijl ruim voor 1910 al verleden tijd, in het oosten kon ze wat langer <br />overleven. <br />De jugendstil manifesteerde zich vooral in gebruiksvoorwerpen (glaskunst, <br />plateel, sieraden, meubels etc.), de architectuur en de schilderkunst. <p>Art Nouveau</p> <p>Een Franse term die “nieuwe kunst” betekent. Art Nouveau was een <br />decoratieve stijl in de Bouwkunst en de binnenhuisarchitectuur <a href="/kumulatiewe-onderwerpsregister-op-drie-versamelings-navorsings.html">die in de </a><br />jaren tachtig van de negentiende eeuw in Europa en de Verenigde Staten <br />ontstond en van ingrijpende invloed was op de beeldende kunst en <br />vormgeving. De stroming werd getypeerd door gestileerde, golvende lijnen en <br />krommingen en organische vormen zoals ranken en bladeren. De schilderkunst <br />van de Art Nouveau wordt gekenmerkt door de overdadige dessins en elegante <br />vrouwenfiguren met lang golvend haar (bijv. Klimt). Het verfijnde grafische <br />werk van Aubrey Beardsley vertegenwoordigt de neiging tot eroticisme en <br />decadentie terwijl de ontwerpen van Charles Rennie Mackintosh een meer <br />ingehouden, geometrische variant laten zien. De stijl werd naar nieuwe, <br />verbeeldingrijke hoogten gevoerd door de Spaanse architect Antonio Gaudi. <br />Vertegenwoordigers: Klimt, Munch, Schiele. </p> <p>Art Deco (1915 - 1940) is een stijl in de architectuur, de </p> <br />interieurinrichting en de toegepaste kunst die vooral populair was in de <br />jaren '20 en '30. <br />De stijl is genoemd naar de tentoonstelling van de toegepaste kunst <br />"Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes" in <br />Parijs in 1925. Het is een verzamelnaam die betrekking heeft op diverse <br />stromingen in verschillende landen, maar Art Deco is voornamelijk een <br />reactie op Art Nouveau en Jugendstil. <br />De vormgeving is strak en eenvoudig; lange, dunne vormen, gebogen <br />oppervlakten, geometrische vormen, rood, <a href="/federale-overheidsdienst-financien.html">zwart en zilver</a>, abstractie en <br />heldere kleuren. <p>Het futurisme is een Italiaanse beweging en kunststroming van 1909 tot </p> <br />1914, ontstaan uit het kubisme. <br />De Italiaanse schrijver Filippo Tomasso Marinetti stak met een eerste <br />futuristisch Manifeste in de Figaro van Parijs op 20 februari 1909 de lont <br />aan van het futurisme. Het was het begin van het algemeen literaire vlak. <br />Het manifest beoogde een toekomst gedreven door strijd, aanval en beweging, <br />en richtte zich op de arbeidersbewegingen, op revolutie en op anarchie. <br />Tussen 1909 en 1920 verschenen meer van dergelijke manifesten. Op 11 <br />februari 1910 ondertekenden Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Gino Severini, <br />Luigi Russolo en Giacomo Balla het Manifeste des peintres futuristes. Op 2 <br />april van datzelfde jaar volgde het Manifeste technique de la peinture <br />futuriste. <br />In 1911 presenteert Marcel Duchamp, te Puteaux, zijn ophefmakende Nu <br />descendant l'escalier, tussen zijn kubistische vrienden. <br />In 1912 schreef Boccioni een eigen Manifeste de la sculpture futuriste, <br />terwijl er in 1914 door de architect Antonio Sant'Elia zelfs een Manifeste <br />de l'architecture futuriste werd gepubliceerd. <br />De beide geschriften omtrent de schilderkunst drongen enerzijds aan op het <br />uitdrukken van de dynamische sensatie of de opeenvolgende fasen van een <br />beweging of van het gevoelsleven en anderzijds op het simultaneïsme of het <br />samenvatten in één moment van deze fasen. <br />In februari 1912 kregen de futuristen hun grote expositie te Parijs, <br />gevolgd door een tweede in 1913. Beide werden herhaald in meerdere <br />belangrijke centra van Europa. <br />Hoewel de futuristen het gelijktijdig lopende Kubisme afwezen, <a href="/het-is-niet-zo-eenvoudig-een-boodschap-aan-iemand-te-versturen.html">kan niet </a><br />worden ontkend dat een correlatie tussen beide bewegingen moeilijk te <br />negeren valt. <br />Het futurisme was echter een kort leven beschoren. Toen Italië in april <br />1915 bij de Eerste Wereldoorlog betrokken werd, viel de beweging uiteen. <br />Futurisme in België: Jules Schmalzigaug (1882-1917) was de enige Belg die <br />het futuristische experiment beleefd heeft <br />Vlaamse Primitieven <br />Vlaamse Primitieven zijn in de 15de en begin 16e eeuw in de Zuidelijke <br />Nederlanden werkzame kunstschilders. De term primitieven wordt vanaf het <br />begin van de 19e eeuw gebruikt. <br />Tot de Vlaamse Primitieven rekent men onder andere Jan van Eyck, Rogier van <br />der Weyden, Dirk Bouts, Hugo van der Goes, Petrus Christus, Hans Memling en <br />Gerard David. <br />De term "Vlaamse Primitieven" is oorspronkelijk een letterlijke vertaling <br />van de Franse benaming "Les Primitifs flamands", waarbij het Franse <br />'primitif' in de betekenis van 'vroeg, eerst' te begrijpen is. De <br />dubbelzinnigheid van de term primitief en het bewustzijn dat tot circa 1600 <br />geen scherpe grenzen (wel regionale verschillen) tussen de schilderkunst <br />van Zuid- en Noord-Nederland kunnen worden getrokken, heeft er rond 1900 <br />toe geleid dat men de benaming Vlaamse Primitieven trachtte te vervangen <br />door Vroege of Oud-Nederlandse schilderkunst (Duits: Altniederländische <br />Malerei; Engels: Early Netherlandish painting), waarmee dan doorgaans de <br />schilderkunst van Van Eyck af tot de laatste decennia van de 16e eeuw <br />(inclusief Pieter Brueghel) wordt aangeduid. <a href="/rusland-in-het-russisch-rossija.html">De nog gebruikte benaming </a><br />Vlaamse Primitieven betreft thans in het bijzonder de schilderkunst van de <br />15e eeuw in de Zuidelijke Nederlanden (van Robert Campin tot Gerard David). <br />Schilderen op groot formaat was tot dan toe in Vlaanderen een weinig <br />voorkomend fenomeen. De grootste bijdrage die de Vlaamse schilders aan de <br />westerse kunst zouden leveren - de ontwikkeling van olieverf - is eerder te <br />danken aan de traditie van het verluchten van manuscripten. Om op een <br />paneel heldere en stralende effecten te bereiken, was er een ander soort <br />verf nodig dan de gebruikelijke tempera, hierdoor kwam de ontwikkeling van <br />olieverf op gang. Veelal wordt Jan van Eyck genoemd als de uitvinder van de <br />olieverf, dit kan echter niet hard gemaakt worden. <p>National Gallery, LondenEen uitgesproken kenmerk in het werk van de Vlaamse </p> <br />Primitieven is het ongelooflijke detail dat in de werken naar voren komt. <br />In het werk van Jan van Eyck (1390-1444) is het oog voor detail zeer <br />uitgesproken. In het werk "Het huwelijk van de Arnolfini" is zelfs een <br />ronde spiegel in de achtergrond te zien, waar de scène van het schilderij <br />zich herhaalt. <br />De Vlaamse Primitieven hadden een grote invloed in de ontwikkeling van de <br />westerse schilderkunst. In het zuiden van Europa werd deze manier van <br />schilderen al gauw populair en beïnvloedde daardoor verschillende <br />kunstenaars, zoals Domenico Ghirlandaio. <br />Het Caravaggisme is een stroming in de 17de eeuwse schilderkunst, naar <br />aanleiding van de revolutionaire stijl van de Italiaanse meester <br />Caravaggio. De stroming is niet <a href="/antwoorden-opgave.html">te beschrijven als een groep</a>, noch als een <br />school, zeker niet als gestructureerde beweging, maar hoogstens als <br />Italiaanse navolging, als beïnvloeding. Deze mentale aanpassing situeert <br />zich tussen de oppositie tegen de classicistische retoriek van de academies <br />enerzijds en de schitterende illusionistische geestdrift van de Barok <br />anderzijds. <br />Een aparte groep in Utrecht zijn de Utrechtse caravaggisten, zie ook: <br />Schilderkunst in Utrecht. <br />Italianisanten <br />Onder de italianistanten worden Noord-Europese landschapsschilders uit de <br />zeventiende eeuw verstaan, die een reis naar Italië ondernomen en daar <br />onder de indruk kwamen van het Italiaanse landschap en de Italiaanse <br />lichtval. Ze kunnen dus tegenover de schilders van het noordelijke <br />landschap worden geplaatst. In Italië sloten zij zich aaneen in een soort <br />broederschap, de Bentvueghels. In de meeste gevallen keerden zij na enkele <br />jaren terug naar hun geboorteland, waar zij in dezelfde stijl bleven <br />doorwerken. <br />De schilderijen van de italianisanten bestaan uit gefantaseerde <br />heuvelachtige landschappen, waarop het heldere, <a href="/de-zon-en-de-huid.html">vaak gouden zonlicht in </a><br />Italië een belangrijke rol speelt. De schilderijen zijn gestoffeerd met <br />figuren van klein formaat, die bij de eerste generatie schilders meestal <br />een bijbels, mythologisch of literair onderwerp uitbeelden. Bij sommige <br />latere schilders valt vaak het motief van de in het landschap tekenende <br />kunstenaar op. Sommige schilders waren vooral geïnteresseerd in de <br />natuurlijke elementen van het landschap, anderen voegden prominente <br />architectonische elementen toe, meestal in de vorm van antieke ruïnes. <br />In Nederland waren vooral in Utrecht, Haarlem en Amsterdam italianisanten <br />actief. Ze zijn in twee generaties onder te verdelen. Tot de eerste <br />generatie behoorde onder meer Cornelis van Poelenburgh te Utrecht en <br />Bartholomeus Breenbergh te Amsterdam. Tot de tweede generatie behoorden <br />onder meer Nicolaes Berchem en Adam Pynacker te Haarlem, Jan Both en Jan <br />Baptist Weenix te Utrecht en Jan Asselijn en Karel Dujardin te Amsterdam. <br />Rococo is een Europese stijlperiode uit ruwweg 1720-1775. De naam is een <br />samentrekking van het Franse woord rocaille, een asymmetrisch schelpmotief <br />dat men in de 18e eeuw aantreft in met name de interieurkunst, en het <br />Italiaanse barocco, dat barok betekent. <br />Constructivisme (kunst) <br />In <a href="/persbericht-haagse-schilderkunst-award-vredespaleis-reikt-aanm.html">de schilderkunst speelde</a>, kort voor de Eerste Wereldoorlog, de Russische <br />avant-garde een opvallend belangrijke rol in de ontwikkeling van de <br />abstracte kunst. Uit het rayonisme van Mikhaïl Larionov en het suprematisme <br />van Kasimir Malewitsj puurde Vladimir Tatlin het bekende constructivisme. <br />Uitgaand van de collage-techniek van Pablo Picasso bracht hij het reliëf in <br />de onderwerploze kunst en exposeerde hij zelfs zwevende constructies. <br />Volgens quasi mathematisch-technische principes werden vooral geometrische <br />vormen in compositie gebracht en werd gewild afgezien van enige subjectieve <br />expressie. Manifesten en avant-gardistische programma's legden ingewikkelde <br />en uiteraard theoretisch filosofische discussies vast, tussen 1915 en 1920. <br />Langs het Bauhaus in Weimar met El Lissitzky en De Stijl van Theo van <br />Doesburg en Piet Mondriaan in Leiden drong het constructivisme in <br />West-Europa door, na de oorlog. Terwijl Mondriaan zijn <br />horizontaal-verticale composities creëerde, bracht Van Doesburg met <br />diagonalen een meer dynamisch constructivisme. <br />Naum Gabo en Antoine Pevsner waren toen al uitgegroeid tot de belangrijkste <br />Russische exponenten van de beweging. <br />Frantisek Kupka, Laszlo Moholy-Nagy en Victor Vasarely verdienden evenzeer <br />hun constructivistische sporen. <p>Classicisme noemt men, in de plastische kunsten, de beweging tussen 1770 en </p> <br />1830, die de speelse gratie van de Rococo en de statische pathos van de <br />barok afwijst. De Duitse kunsttheoreticus J.J. Winckelmann wordt wel <br />beschouwd als de grondlegger van deze stroming. <br />In Frankrijk, Engeland en Italië heeft men het eerder over neoclassicisme, <br />terwijl men nuanceert naar Louis XVI- en empire-stijlen. <br />De romantiek was een stroming in het westerse denken <a href="/einde-opvanginstructie-en-terugkeerinstructie.html">die zich aan het einde </a><br />van de achttiende en het begin van de negentiende eeuw sterk deed gelden in <br />de kunst en het intellectuele leven van met name Duitsland, Frankrijk en <br />het Verenigd Koninkrijk. <br />In de romantiek werd, onder invloed van de Verlichting en de filosofie van <br />Immanuel Kant, de subjectieve ervaring als uitgangspunt genomen. Hierdoor <br />kwamen introspectie, intuïtie, emotie, spontaniteit en verbeelding centraal <br />te staan. De mentaliteit van de volbloed romanticus valt samen te vatten <br />met het nog steeds modieuze begrip jezelf ontdekken. <br />De naam romantiek is ontleend aan de middeleeuwse romances - verhalen <br />waarin feilbare mensen de droom van volmaaktheid najagen. Aanvankelijk had <br />het woord de misprijzende connotatie die tegenwoordig aan een woord als <br />sentimenteel kleeft. <br />Neoclassicisme is een stroming in de kunst waarbinnen opnieuw de vermeende <br />puurheid van de klassieken werd nagestreefd. Het gaat om kunst die tussen <br />het einde van de 18e eeuw en het begin van de 19e eeuw werd gemaakt. <br />Waar de grens tussen classicisme en neoclassicisme ligt, is niet altijd <br />even duidelijk. In verschillende landen bestaan er verschillende tradities <br />rondom deze naamgeving. <p>Het neoclassicisme omschrijft men de kunst van Jean Auguste Dominique </p> <br />Ingres en van Jacques Louis David in Frankrijk. <br />Het classicisme wordt dan toegewezen aan Nicolas Poussin en Claude Lorrain <br />uit de eeuw ervoor. <br />In de betiteling neoclassicisme klinkt soms ook een waardeoordeel door: <br />kunststijlen die de traditie van de renaissance-kunstenaars en de klassieke <br />Griekse en Romeinse kunst op <a href="/voor-zestiende-keer-moergestels-eerbetoon-aan-vrijwilligers-ka.html">respectabele wijze voortzetten</a>, worden vaak <br />classicistisch genoemd, terwijl hun eclectische navolgers neoclassicistisch <br />heten. <br />Impressionisme <br /> <p>Executie Keizer Maximiliaan van Mexico, Manet, 1868 </p> <p>De brug van Morot in de zomer, Sissley, 1888 </p> <p>Bal au moulin de la Galette, Renoir, 1876 </p> <p>San Marco Venetië, Boudin, 1895 </p></body>

  1   2   3   4   5   6


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina