In het kader van het Offscreen Film Festival is John Waters te gast in bozar en cinematek op 9 en 10 maart



Dovnload 31.17 Kb.
Datum22.08.2016
Grootte31.17 Kb.



Persbericht

Bedankt om deze info te verspreiden

Emmanuelle De Schrevel

emmanuelle.deschrevel@cinematek.be

02/551.19.40

Pers bij Off Screen:



dirk@offscreen.be 0477 79 23 16
In het kader van het Offscreen Film Festival

is John Waters

te gast in BOZAR en CINEMATEK op 9 en 10 maart

● 09.03 om 20:00 > one man show John Waters:

“This filthy world”+ Polyester in odorama, in BOZAR

● 10.03 om 17.00 > masterclass in CINEMATEK

● 12.03 > 23.03 > retrospectieve

● 15.03 > 24.03 > Waters’ favoriete top vijf van camp & trash films


www.cinematek.be

CINEMATEK, Baron Hortastraat 9, 1000 Brussel



------------------------------------------------------------------------------------------------
John Waters
Centrale gast van het 6de Offscreen Film Festival is Amerikaans filmmaker John Waters. Hij werd in 1946 geboren uit een middenklasse gezin in de suburbs van Baltimore, Maryland. Als tiener begon hij met een vriendenclub, de zogenaamde Dreamlanders, goedkope trash filmpjes te maken op 8mm. Zijn doorbraak kwam er met Pink Flamingos in 1972. De film werd een hit in het drive-in en grindhouse circuit en berucht omwille van de scène waarin hoofdacteur en travestiet Divine verse hondenpoep at. Na deze film volgden de al even uitzinnige Female Trouble (1974) en Desperate Living (1977) Hiermee vestigde hij definitief zijn reputatie als “The Sultan of Sleaze”, “The Baron of Bad Taste” of nog, (dixit William S. Burroughs) “the Pope of Trash”. Zijn werk getuigt van een schalks gebrek aan eerbied, een appreciatie van het groteske en een liefde voor Americana. Uit zijn films blijkt een uitgebreide en obsessieve kennis van het medium en zijn rolprenten zijn vaak beïnvloed door een breed scala aan culturele inspiratiebronnen: van de intellectuele “high-brow” auteurscinema (Fellini, Godard, Fassbinder en Bergman), tot de “low-brow” underground en marginale exploitation genres (William Castle, Herschell Gordon Lewis, Russ Meyer, Kenneth Anger, the Kuchar brothers, …).
Uniek aan Waters’ esthetiek is de manier waarop hij de marginalen, de paria’s en outcasts van de maatschappij verheerlijkt in een soort van camp fantasie, waarbij hij zijn (voornamelijk) “white trash” personages portretteert als pioniers van de slechte smaak. Deze camp sensibiliteit sluit geweldig goed aan bij het concept zoals dat door Susan Sontag in haar baanbrekende essay uit 1964 “Notes on ‘Camp’” werd beschreven: “(…) the essence of Camp is its love of the unnatural: of artifice and exaggeration…” Deze ene zin is een definitie die perfect kan worden toegepast op de films van John Waters. Zelf zegt hij: “I’ve always tried to please and satisfy an audience who think they’ve seen everything. I try to force them to laugh at their own ability to be shocked by something. This reaction has always been the reason I make movies”. Vanaf Polyester (1981) worden zijn films minder controversieel, maar wel met behoud van zijn duidelijke stempel. Zijn films maken de overgang van de underground naar de mainstream zonder daarbij hun artistieke integriteit te verliezen. Bij het grote publiek wordt hij bekend met zijn film Hairspray uit 1988 en Cry-Baby uit 1990. Zijn voorlopig laatste film, A Dirty Shame uit 2004 is een terugkeer naar zijn roots: de ondergrondse subcultuur van seksverslaafden uit het voorsteedse Baltimore van de jaren ’70. Ondertussen blijft hij boeken publiceren, werkte hij mee aan een Broadway musical versie van zijn film Hairspray en staat hij op de planken met zijn one-man stand-up theatershow This Filthy World. Voor deze unieke live performance hebben wij hem naar Brussel gehaald, wat meteen een goede gelegenheid is om een retrospectieve aan de man te wijden. Daarbovenop geeft hij nog een masterclass en heeft hij ons zijn top vijf van favoriete camp en trash films gestuurd en becommentarieerd, een verrassende en bijzondere selectie die we natuurlijk ook vertonen.
One man show John Waters: “This filthy world” + Polyester in odorama
Voor het eerst in de Benelux: cult filmmaker John Waters’ (Pink flamingos, Hairspray, A dirty shame) hilarische en volledig ongecensureerde theatershow, een one man stand-up comedy van de man die bekend staat als the pope of trash.
De regisseur met het karakteristieke potlooddunne snorretje blijkt een geboren performer die het publiek meevoert op een toer door zijn vunzige filmografie. Daarbij snijdt hij uiteenlopende onderwerpen aan, van zijn jeugd in Baltimore, over zijn fascinatie voor misdaad, exploitation films, het katholicisme en seksuele afwijkingen tot de reden waarom hij altijd meer bewondering had voor de wicked witch of the West uit de Tovenaar van Oz dan voor Dorothy…

De show wordt gevolgd door een vertoning van Polyester, zijn krankzinnige filmsatire uit 1981, waarin de goed in het vlees zittende travestiet Divine een huisvrouw vertolkt met een heel ontwikkeld reukorgaan. Het publiek zal ook met de neus op de feiten worden gedrukt want de film wordt voorgesteld in Odoroma, dus met de originele geurkaartjes!

De dag erna zal John Waters in een masterclass een selectie (inschrijven is verplicht) filmstudenten, amateur cineasten en filmprofessionelen de kneepjes van het vak leren.

BOZAR 02 507 82 00


Masterclass John Waters
10.03 17:30

Inschrijvingen: sam@offscreen.be


Retrospectieve John Waters
12.03 21:00

John Waters' Pink Flamingos


Pink flamingos
John Waters

USA 1974 / Divine, David Lochary, Mary Vivian Pearce / kleur / 95'


OND: FR

Divine is Babs Johnson, "The Filthiest Person Alive". Ze krijgt concurrentie van een koppeltje met nog veel smerigere gewoontes - een strijd barst los om de titel. Shockerend en hilarisch hoogtepunt van de slechte smaak.


14.03 21:00

Female trouble
John Waters

USA 1974 / Divine, David Lochary, Mary Vivian Pearce / kleur / 99'


V: EN / OND: ~

Divine is een uit de kluiten gewassen en rebelse tiener die van huis wegloopt om een bagatel over cha cha cha hakken en in de misdaad verzeild geraakt. Het resultaat is een tegelijk een ode aan campy Hollywood melodrama à la Douglas Sirk en een kolderiek meesterwerkje.


15.03 19:00

Desperate living
John Waters

USA 1977 / Liz Renay, Mink Stole, Susan Lowe / kleur / 90'


V: EN / OND: ~

Op de vlucht nadat ze haar echtgenoot vermoordde, duikt een paranoïde huisvrouw onder in een dorpje vol krankzinnigen, geregeerd door de machtsgeile koningin Carlotta en haar legertje toy boys.


16.03 19:00

Polyester
John Waters

USA 1981 / Divine, Tab Hunter, Edith Massey / kleur / 86'


OND: FR - NL

Het leven van huisvrouw Francine Fishpaw (Divine) is een hel: haar zoon is een lijmsnuivende voetfetisjist, haar dochter een slet en haar man, eigenaar van een lokale porno bioscoop, een smeerlap en die haar verlaat voor zijn slonzige secretaresse.


17.03 19:00

Hairspray
John Waters

USA 1988 / Divine, Sonny Bono, Ruth Brown / kleur / 91'


OND: FR - NL

John Waters' liefdevolle ode aan de krankzinnige sixties, waarin de mollige Tracy Turnblad een televisiester wordt in Baltimore's populairste dansshow. Torenhoge kapsels, knotsgekke dansjes en dolle pret.


19.03 21:00

Cry-baby
John Waters

USA 1990 / Johnny Depp, Traci Lords, Iggy Pop, Joe Dalessandro, Willem Dafoe, Amy Locane / kleur / 85'


OND: FR - NL

Johnny Depp is Cry-Baby, de 'bad boy' van Baltimore waar de brave Allison als een blok voor valt. Haar rijke ouders doen alles om de prille liefde te dwarsbomen... Waters' versie van de 50's 'juvenile delinquency' films, met komische hysterie op het ritme van rockabilly.


20.03 21:00

Serial mom
John Waters

USA 1994 / Kathleen Turner, Sam Waterston, Ricki Lake, Traci Lords / kleur / 93'


OND: FR - NL

Kathleen Turner mag dan een lieve, bezorgde huismoeder lijken, achter die façade schuilt een psychopatische moordenares! Hilarische, subversieve comedy waarin Waters aansluiting vindt met zijn oudere werk.


21.03 21:00

Pecker
John Waters

USA 1998 / Edward Furlong, Christina Ricci, Brendan Sexton III / kleur / 86'


OND: FR - NL

Een satirische blik op het pretentieuze kunstmilieu. De foto's van zijn geflipte familie zorgen ervoor dat naïeve hobbyfotograaf Pecker opeens dé sensatie wordt van het kunstwereldje. Zijn liefje Christina Ricci kijkt bedenkelijk toe hoe het succes hem verandert...


22.03 21:00

Cecil B. Demented
John Waters

Frankrijk, USA 2000 / Melanie Griffith, Stephen Dorff, Alicia Witt / kleur / 88'


OND: FR - NL

The Sprocket Holes zijn een bende ondergrondse cinema anarchisten die onder aanvoering van regisseur Cecil B. Demented (Stephen Dorff) Hollywood actrice Honey Withlock (Melanie Griffith) ontvoeren en haar dwingen de hoofdrol in hun low budget guerrilla film te spelen.


23.03 21:00

A dirty shame
John Waters

USA 2004 / Tracey Ullman, Johnny Knoxville, Selma Blair / kleur / 89'


OND: FR - NL

Na een val op het hoofd, verandert een brave huisvrouw in een seksverslaafde maniac. Haar seksuele obsessie werkt aanstekelijk, want al snel ligt iedereen in het dorp met mekaar te rampetampen.


Carte blanche
Waters’ favoriete top vijf van camp & trash films die hij speciaal voor Offscreen selecteerde én becommentarieerde.
Two moon junction: : “ 'Uncontrollable Passions…Unbearable Heat', the ads screamed. Unbelievably ludicrous, too, but God, is this wonderfully bad Tennessee Williams imitation a load of fun!"

Fuego: : "The Man who has been called 'the Argentinian Russ Meyer' directs his cinematic goddess, Isabel Sarli, in this unintentionally hilarious and amazingly politically incorrect tale of nymphomania."

Kitten with a wip: "Was Kitten with a whip a closer cousin to Cat on a hot tin roof than anyone realized? Yes, it’s an exploitation film, but it’s got art pulsating in its celluloid veins."

Sleeping dogs lie (aka Stay): "A feminist tale of a girl who once blew her dog and mistakenly tells her boyfriend. Now there’s a high concept romantic comedy."

Boom!:"The best failed art film of all time! Elizabeth Taylor as the richest woman in the world and Richard Burton as The Angel of Death. Beyond bad, the other side of camp - a film so genuinely beautiful and awful that there is only one word to describe it: perfect." John Waters
15.03 21:00

Two moon junction
Zalman King

USA 1988 / Sheryl Fenn, Louise Fletcher, Richard Tyson / 104'


/ OND: ~
16.03 21:00

Fuego
Armando Bo

Argentinië 1969 / Isabel Sarli, Armando Bo, Alba Mújica / kleur / 90'


OND: EN

Voormalig Miss Argentina 1955, de voluptueuze Isabel Sarli, in haar meest fameuze rol als een nymfomane die verstrikt zit in een driehoeksrelatie met haar echtgenoot en lesbische meid. Kleurrijke, melodramatische sexploitation à la Russ Meyer, gedrenkt in een hyperkitscherige esthetiek.


17.03 21:00

Kitten with a whip
Douglas Heyes

USA 1964 / Ann- Margret, John Forsythe / ZW / 82'


V: EN / OND: ~

Stoeipoes Ann-Margret is heerlijk over-the-top als de losbandige Jody. Pas ontsnapt uit de jeugdgevangenis breekt ze in bij een rijke politicus, net nu die een weekend thuis zit zonder echtgenote…


22.03 19:00

Stay
Sleeping dogs lie


Bobcat Goldthwait

USA 2006 / Melinda Page Hamilton, Bryce Johnson / kleur / 87'


OND: FR - NL

Wanneer Amy’s verloofde speels vraagt naar haar grootste geheim, is ze zo dom om er eerlijk op te antwoorden. Ooit gaf ze de hond een pijpbeurt… Een schaamteloze komedie die soms ontroert ondanks de volslagen foute humor.


24.03 17:00

Boom
Joseph Losey

UK 1968 / Elizabeth Taylor, Richard Burton, Noel Coward / kleur / 113'


OND: EN

Elisabeth Taylor en Richard Burton in een grandioze mislukking van Joseph Losey. Deze Tennessee Williams-bewerking slaat de bal zó verkeerd dat het weer mateloos interessant wordt. John Waters riep de film herhaaldelijk uit tot zijn grootste favoriet.



Cinémathèque royale de Belgique

Koninklijk Belgisch Filmarchief

Royal Belgian Film Archive

Hôtel de Clèves - Hotel van Cleve

Ravenstein 3, B-1000 Bruxelles - Brussel - Brussels

T +32 (0)2 551 19 00 - F +32 (0)2 551 19 04



www.cinematek.be





De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina