Inhoudsopgave Deelnemers 2



Dovnload 108.66 Kb.
Datum06.10.2016
Grootte108.66 Kb.



Inhoudsopgave


Deelnemers 2

Leiding / kookstaf 2

Huisarts / tandarts 2

Accommodatie 2

Thema 2

Menu 3


Algemene dagindeling 3

Programma 4

Vrijdag 20 juli 4

Zaterdag 21 juli (Engeland) 4

Zondag 22 juli (Afrika) 5

Maandag 23 juli (Europa) 6

Dinsdag 24 juli (Azië) 7

Woensdag 25 juli (Australië) 9

Donderdag 26 juli (Noord-Amerika) 9

Vrijdag 27 juli (Zuid-Amerika) 10

Zaterdag 28 juli (Engeland) 10

Corveerooster 11

Slecht-weer-programma's 11

Begroting 11

Kampregels 11

Individuele afspraken / bijzonderheden 12

Materiaal 12

Routebeschrijving 13


Deelnemers





n.v.t.











Leiding / kookstaf



Leiding:

n.v.t.
Kookstaf:

n.v.t.


Huisarts / tandarts





n.v.t.





Accommodatie

n.v.t.



Thema





  • 'Reis rond de wereld in 8 dagen'

  • Het verhaal: Filleas Fogg sloot in 1872 een weddenschap af dat hij in 80 dagen de wereld kon rondreizen. Hij ging op pad en kwam net op tijd weer terug om de weddenschap te winnen. Jaren later, op zijn sterfbed, bepaalde hij dat als iemand van zijn erfgenamen net als hij de wereld zou rondreizen, maar dan in 8 dagen, deze persoon zijn erfenis zou krijgen. Hij stelde verder dat tijdens de reis in ieder geval elk continent bezocht zou worden.

Andrea, één van de nakomelingen van Filleas Fogg, wil de reis gaan maken. Ze is heel erg arm en kan het geld van de erfenis dus goed gebruiken. Zij vraagt ons een week voor het kamp per post of wij willen helpen. Natuurlijk stemmen wij hiermee in. Andrea is echter niet de enige. Haar neef, een zeker Mr. Fiks heeft dezelfde plannen. Hij bulkt van het geld en wil de erfenis alleen maar gebruiken om nog rijker te worden. We moeten dus proberen hem te slim af te zijn.

Natuurlijk kost reizen erg veel geld. Aan het begin van de week proberen we daarom dit geld bij elkaar te verdienen middels een monopoly-achtig spel. Van het verdiende geld huren we een vliegtuig (de blokhut) om de reis mee te maken.



Gedurende de week bezoeken we iedere dag een land. We vliegen meestal 's nachts om geen tijd te verliezen. Verder ontmoeten we gedurende de reis verschillende keren Mr. Fiks. Ook zal hij ons middels kaartjes en brieven op de hoogte houden van zijn vorderingen. Hij blijkt steeds net iets verder te zijn dan wij. Aan het einde van de week zijn we hem echter te slim af, waardoor hij zich gewonnen moet geven.

  • De landen die we bezoeken:

  • Zaterdag – Engeland (Europa) – geld bij elkaar zien te krijgen.

  • Zondag – Afrika – tegenstelling arm/rijk, hutten bouwen, regendans (verder komt Mr. Fiks langs en hij steelt de pincode van Andrea).

  • Maandag – Rondreis Europa – Andrea is zondag haar pincode kwijt geraakt en we moeten terug naar Europa (te voet) om de code terug te vinden.

  • Dinsdag – China en Japan (Azië) – sport en spel

  • Woensdag – Australië – zwemmen

  • Donderdag – Amerika – cowboys, indianen, popcorn, hamburgers, verder zijn we vandaag Mr. Fiks te slim af: we zorgen voor flinke vertraging.

  • Vrijdag – Brazilië – de jungle: bezoek Dierenpark. 's Avonds blijkt dat Mr. Fiks de boot terug naar Engeland heeft gemist: hij kan nooit meer op tijd terug zijn om nog te winnen. Wij vieren feest op het dek van het schip.

  • Zaterdag – Aankomst Engeland – Andrea mag het geld in ontvangst nemen. Als dank krijgen we van haar een herinnering aan de reis (insigne).

  • Aankleding:

  • De blokhut aankleden als vliegtuig.

  • De deur versieren als voorkant van het vliegtuig.

  • Wolken e.d. aan de binnenkant van de luiken plakken.

  • Mr. Fiks: kleding: hoed, baard, lange jas.

  • Andrea: kleding: bloemetjesjurk, kleed.

  • Iedere dag één of meer vlaggen ophangen van het land of de landen waar we die dag zijn.

  • Kaart(en) van de wereld ophanden en bijhouden waar we al zijn geweest.

  • Overige dingen:

  • Een week van tevoren krijgt iedereen zeven enveloppen: voor iedere dag één ('s avonds openmaken):

  • Zaterdag: een brief waarin Andrea uitlegt wat de bedoeling is

  • Zondag: koekje (geeft energie)

  • Maandag: paspoort

  • Dinsdag: waxinelichtje (half uur aan doen geeft mooi weer)

  • Woensdag: ticket voor de vlucht naar Engeland

  • Donderdag: kampboekje

  • Vrijdag: een ei om zaterdagmorgen te bakken als Engels ontbijt.

  • En één voor de ouders: bagagelijst, vertrektijden, noodnummer, post, etc.




  • Materiaal:

  • Wolken, versiering voordeur

  • Kleding Mr. Fiks: hoed, baard, lange jas

  • Kleding Andrea: bloemetjesjurk, kleed

  • Vlaggen

  • Kaart van de wereld


Menu

Zaterdag 21 juli Nederland: aardappelen, groente, vlees (braadworst o.i.d.)

Zondag 22 juli Afrika: rijst, saté

Maandag 23 juli Italië: macaroni, evt. pizza

Dinsdag 24 juli China: nasi

Woensdag 25 juli Australië: patat, knakworst, appelmoes, etc.

Donderdag 26 juli Amerika: hamburger, aardappels, sla

Vrijdag 27 juli Brazilië: pannenkoeken (scheepsbeschuit), tropische vruchten


Diëten e.d.:

n.v.t.



Algemene dagindeling

8.00 uur opstaan (evt. later als de kinderen later wakker worden)

8.30 uur ontbijt + afwas

9.30 uur W.W.S. (Wakker-Wordt-Spelletje)

10.00 uur ochtendprogramma

12.30 uur lunch + afwas

13.30 uur rustuurtje

14.30 uur middagprogramma

17.30 uur avondeten + corvee

19.00 uur avondprogramma

21.00 uur (evt. douchen)

21.30 uur naar bed (iets later mag ook)




Programma



Vrijdag 20 juli





Ochtend

Boodschappen doen

  • 9.00 uur




Middag

-


Avond

Voorbereidingen

  • Bagage en fietsen in ontvangst nemen (19.00 uur)

  • Apart ingeleverd:

  • Post kinderen

  • Snoep

  • Zakgeld (f. 10,00) + evt. postzegels en adressen in een portemonnee met naam

  • Medicijnen (v.v. originele verpakking, bijsluiter en gebruiksaanwijzing)


Zaterdag 21 juli (Engeland)





ochtend

Reis per trein

  • Verzamelen om 11.30 uur bij de ingang van de tunnel bij het Stationsplein. Parkeren kan aan de andere kant van het station (Laan van Mensenrechten). Parkeren is daar 15 minuten gratis.

  • Reisplan: zie routebeschrijving op pagina 13.

  • Lunchpakket en drinken mee om in de trein op te eten en te drinken.

  • Denken aan zaken die vrijdagavond nog niet zijn ingeleverd.




middag

Inrichten gebouw

  • Slaapzaal kinderen inrichten, inrichten keuken.

  • Aankleding i.v.m. thema (zie pagina 2).




  • Materiaal:

  • Spullen voor de aankleding van het gebouw (zie 'Thema' op pagina 2).


Geld verzamelen voor de reis



  • Het vliegveld in Londen wordt verbouwd. Wij kunnen hier een middagje meewerken en zo wat geld verdienen.

  • We spelen een Monopoly-achtig spel:

  • Er ligt een groot speelbord van landbouwplastic op de grond (zie plaatje hiernaast)

  • Van ieder stel is één iemand de pion (of de leiding), deze neemt plaats op het bord (bij "start")

  • Iedere speltak krijgt 5000 Engelse ponden.

  • Om de beurt wordt er met de dobbelsteen gegooid, de pion moet het aantal gegooide ogen vooruit.

  • Er moet eerst een keer helemaal rond gegaan worden. Daarna kun je een bouwvakker (4x), timmerman (4x), schilder (4x), metselaar (4x), electricien (2x), opzichter (1x) of architect (1x) kopen als je op het bijbehorende vakje komt.

  • Kom je op een vakje dat een andere groep al heeft gekocht dan moet je het bedrag op het kaartje betalen. Heeft een stel 1 bouwvakker, 1 timmerman, 1 schilder en 1 metselaar, dan moet het bedrag bij "3x" betaald worden. Als een stel 4 bouwvakkers, 4 timmermannen, 4 schilders of 4 metselaars heeft dan moet het bedrag bij "2x" betaald worden. Idem voor 2 electriciens of voor de opzichter en de architect samen.

  • Bij een opdracht-vakje moet er een kaartje van de stapel worden gepakt. Als er betaald moet worden, gaat het geld in de geldpot. Krijgt men geld, dan komt dit bij de bank vandaan.

  • Een groep die op "schaftpauze" komt moet een beurt overslaan. Kom je op "geldpot" dan krijg je het geld uit de pot.

  • Bij het passeren van "start" krijgt iedereen steeds 200 pond van de bank. Kom je precies op "start" dan krijg je dubbel geld.

  • Als een groep geen geld meer heeft, dan gaan hun 'mannen' naar de partij aan wie betaald moet worden of naar de bank in het geval van een opdracht-kaartje.

  • De groep die aan na een bepaalde tijd alleen over is, of het meeste geld heeft wint.



  • Materiaal:

  • Kaartjes ('vakmannen' en opdrachten)

  • Speelbord

  • Dobbelsteen

  • Haringen

  • Geld




avond

Omgeving verkennen


Zondag 22 juli (Afrika)





W.W.S.

Landentikkertje

  • Er zijn één of meer tikkers die moeten proberen de rest te tikken. Iemand kan voorkomen getikt te worden door snel een land te noemen. Als iemand wel getikt is moet hij/zij met de benen wijd gaan staan. Als iemand anders er onderdoor kruipt, ben je weer vrij.




ochtend

Aandacht: culturenspel

  • In dit spel zijn drie culturen, in iedere cultuur zitten 6 Esta's (in één cultuur zijn er 5, hier moet iemand van de leiding meedoen). Iedere cultuur heeft zijn eigen gewoontes, regels, etc. Het doel van het spel is leren hoe moeilijk het is om in een vreemde cultuur terecht te komen.

  • Het spel begint met een centrale uitleg (5 minuten)

  • Daarna gaat iedereen met een leiding mee naar zijn of haar eigen cultuur. De culturen mogen elkaar niet horen en zien. Iedere cultuur krijgt een papier met daarop de eigen regels. Er wordt eerst geoefend met de eigen regels. Er mogen absoluut geen regels bijverzonnen worden e.d. Er moet ook bepaald worden in welke volgorde er gereisd gaat worden en naar welke cultuur. (20 min.).

  • In drie ronden gaan er nu van iedere cultuur twee Esta's op reis naar een andere cultuur. Van cultuur A gaat er één naar B en één naar C. Voor cultuur B en C hetzelfde.

  • De reizigers moeten proberen in te zien wat de regels zijn. Als ze denken het door te hebben, moeten ze proberen mee te doen. Lukt dit niet, dan moet de leider van die groep de reiziger uit het spel halen en opnieuw laten kijken.

  • Reizigers mogen onderling niet met elkaar praten, behalve als er in een cultuur op een bepaalde manier gepraat moet worden. Iedere ronde duurt 10 minuten. Na een ronde wordt er in de eigen cultuur 5 minuten nagepraat over wat de reizigers hebben meegemaakt. De volgende reizigers moeten hun voordeel daarmee zien te doen.

  • De laatste terugmelding is uitgebreider. Iedere groep moet proberen op papier te zetten hoe de andere twee culturen in elkaar zitten.

  • Hierna wordt er centraal gekeken wat er goed en fout was aan het opgeschrevene. Ook wordt er nagepraat over hoe het is om in een vreemde cultuur terecht te komen en een vreemdeling in de eigen cultuur tegen te komen (parallel trekken met vluchtelingen, asielzoekers e.d.).




  • Materiaal:

  • Papieren met beschrijving culturen

  • Grote vellen papier om achteraf dingen op te schrijven




middag

Afrikaanse hutten maken


  • Materiaal:

  • Touwen

  • Keukenzeilen

Regendans bedenken




avond

Kampvuur

  • Regendansen opvoeren

Verder duikt Mr. Fiks op en hij vertelt dat hij het briefje met daarop de pincode van Andrea heeft gestolen. Andrea vertelt dat we nu een probleem hebben. De enige oplossing is teruggaan naar Europa. Andrea kent daar namelijk vier plaatsen waar een vraag beantwoord moet worden. De antwoorden op die vragen zijn de vier cijfers van haar pincode. Wij besluiten dat maar te doen morgen.




Maandag 23 juli (Europa)





W.W.S.

De piramides van Egypte

  • Er wordt op de grond een cirkel gemaakt met een touw. Alle kinderen moeten in de cirkel gaan staan. Vervolgens wordt de cirkel steeds kleiner gemaakt en moet iedereen er weer in gaan staan. Als het goed is wordt vanzelf de naam van het spel duidelijk.




  • Materiaal:

  • Touw(en)




ochtend

Tocht 'Reis door Europa'

  • We gaan met zijn allen of in twee groepen op pad naar Parijs (eerste deel van de tocht).

  • In Parijs splitsen we de groep in vieren. Iedereen loopt naar een ander land om de plaats te zoeken waar het antwoord op de vraag gevonden kan worden (vier kleine tochtjes vanuit een centraal punt). Als er erg veel tijd over is kunnen we ook twee groepen maken en iedere groep twee tochtjes laten lopen. Daarna komt iedereen weer in Parijs terug. De tochtjes gaan naar Engeland, Italië, Zweden en Spanje.

  • We kunnen nu de pincode samenstellen (2296). Daarna gaan we terug naar Egypte, want daar staat ons vliegtuig nog.




  • Materiaal:

  • Kompas

  • Beschrijving tocht




middag

Vervolg tocht


avond

Rustig spel

  • Pictionary:

  • We spelen in twee groepen.

  • Om de beurt tekent een Esta een kenmerkend voorwerp of gebouw uit een bepaald land (er staat op een kaartje wat getekend moet worden). De rest moet raden wat het is en uit welk land het komt.

  • De kaartjes: Eurodisney (Frankrijk), Eiffeltoren (Frankrijk), Toren van Pisa (Italië), Alpen (Frankrijk / Zwitserland / Oostenrijk), Dubbeldekker (Engeland), T.G.V (Frankrijk), Klompen (Holland), Molen (Holland), Bolhoedje (Engeland), Stokbrood (Frankrijk), Bier (Duitsland / België), Spaghetti (Italië), Bonbons (België), Doedelzak (Schotland), Chocola (Zwitserland), Skiën (Zwitserland / Frankrijk / Oostenrijk), Zakmes (Zwitserland), Boot (Engeland), Braadworsten (Duitsland), (Vlaamse) frieten (België).

  • Ik ga op reis en neem mee...

  • Doorfluisterspelletje:

  • landen achter elkaar laten doorfluisteren, beginnen met 2 en dit steeds verder uitbreiden naar bijvoorbeeld 5.

  • Woordspelletje:

  • Om de beurt moet een woord gezegd worden (bijvoorbeeld van etenswaren uit diverse landen). De laatste letter van de voorganger moet steeds de beginletter vormen van het nieuwe woord.




  • Materiaal:

  • Grote vellen papier

  • Stiften

  • Kaartjes pictionary

Dinsdag 24 juli (Azië)





W.W.S.

Chinees voetbal

  • Ook wel poortbal genoemd. Iedereen staat in een kring met de benen wijd en de voeten tegen die van de buurman/vrouw en de handen op de rug. De bedoeling is een bal door de benen van iemand anders te slaan. Lukt dit, dan moet die Esta zich omdraaien. Als er dan weer een bal doorheen gaat, is deze Esta af en moet gaan zitten.




  • Materiaal:

  • Bal



ochtend

Sport en spel in Azië

  • We reizen heel Azië door en doen onderweg sporten uit verschillende landen.

  • Het geheel is een competitie tussen de vier stellen. Voor ieder spel krijgt de winnaar 10 punten, nummer 2 krijgt 5 punten, nummer 3 krijg 3 punten en nummer 4 krijg 1 punt.

  • De landen:

  • India: rijden in een Riksja, estafette waarbij op elkaars rug gezeten moet worden.

  • Nepal (1): wedstrijd verspugen, in Nepal woont de Lama, hij is niet alleen een religieus leider maar ook kampioen verspugen, daarom noemen ze hem Lama. Er staan in een aantal ronden steeds vier Esta's naast elkaar, van ieder stel één. Zij proberen zo ver mogelijk te spugen. Het stel dat het vaakst het verst gespuugd heeft wint.

  • Nepal (2): bergbeklimmen, in Nepal zijn veel bergen waar wij overheen moeten voor onze reis. De Esta’s moeten de berg met behulp van een touw beklimmen. De tijd per team wordt opgenomen, het snelste team wint.

  • Japans worstelen, twee Esta’s liggen tegenover elkaar en steunen op een arm. Ze moeten proberen voor elkaar te krijgen dat de ander uit balans raakt. Steeds twee Esta's van een verschillend stel tegen elkaar. Eerst twee stellen tegen elkaar (iedereen één keer). Dan de andere twee stellen tegen elkaar. De winnaars spelen nog een keer tegen elkaar (finale) en de verliezers ook (om plaats 3 en 4). NB: denk aan een zachte ondergrond (kussen o.i.d.).

  • Van Japan naar China: schipper mag ik overvaren? Een Esta staat in het midden, dit is de schipper. De andere Esta’s vragen aan de schipper of ze over mogen varen. Mag dit dan kunnen de Esta’s naar de overkant lopen zonder getikt te worden door de schipper. Als de schipper nee zegt moeten ze proberen naar de overkant te komen op de manier die de schipper zegt (hinkelen, kruipen, etc.) zonder getikt te worden door de schipper. (Dit spel telt niet mee voor de competitie.)

  • China: Chinese muur, Tikspel waarbij spelers proberen moeten om over de Chinese muur te komen zonder getikt te worden. Er staan 1 of meer tikkers op de Chinese muur (een strook in het midden van het speelveld) die de Esta’s die over de muur komen moeten tikken. Esta's die getikt zijn, moeten mee gaan tikken. (Dit spel telt niet mee voor de competitie.)




  • Materiaal:

  • Touw(en)

  • Pionnetjes




middag

Levend mikado

  • Net als gewoon Mikado maar dan met grote stokken. Aan sommige van deze stokken zitten opdrachten. Als deze stokken gepakt worden moet deze opdracht uitgevoerd worden. De stokken moeten per stel gepakt worden.

  • Opdrachten:

  • Loempia estafette; de esta’s moeten met twee stokjes een voorwerp, de loempia, naar de overkant brengen. Als de loempia valt moet men weer terug naar het begin. Het eerste stel dat klaar is, is de winnaar.

  • Chinees hoedje maken, van een rond stuk karton of stevig papier maken de Esta’s een chinees hoedje met een staart eraan. Als de hoedjes met de staarten klaar zijn doen we staartenroof. De Esta’s proberen elkaars staart te roven. Het stel dat de meeste staarten rooft is winnaar.

  • Rebus, de Esta’s moeten de rebus oplossen om verder te kunnen. De oplossing luidt: ‘we zijn in China’. De snelste wint.

  • Geheimschrift, de Esta’s moeten het geheimschrift ontcijferen om verder te kunnen. Het geheimschrift gaat volgens het Esta-alfabet en de oplossing luidt: ‘Azië’. De snelste wint.

  • Puzzel, de esta’s moeten een puzzel maken om verder te kunnen. De snelste wint.

  • KIM-spel: onder een stuk zeil liggen tien voorwerpen. Deze voorwerpen worden aan de Esta’s getoond gedurende een korte tijd. Het zeil gaat er weer overheen en de Esta’s moeten opschrijven welke voorwerpen ze zich nog herinneren. De tien voorwerpen zijn: stok, loempia, hoedje, rijst, vlag, geld, batje, vlieger, baksteen, mandarijn. Het stel dat de meeste voorwerpen opschrijft wint.

  • Chinese muur 2; er worden vier rijen gevormd, een frisbee per rij wordt doorgegeven boven het hoofd naar achteren. De voorste geeft hem door aan de volgende, als de achterste de frisbee heeft moet hij naar voren en de frisbee weer naar achteren doorgeven. De rij die als eerste weer in de beginvolgorde staat heeft gewonnen.

  • Water-estafette, elk stel mag binnen een bepaalde tijd water proberen te vervoeren over een bepaalde afstand door een plastic bekertje met water op de vlakke hand mee te nemen. Het stel dat het meeste water overbrengt is winnaar.




  • Materiaal:

  • Touw(en)

  • Karton of stevig papier

  • Paperclips

  • Sisaltouw

  • Rebus

  • Geheimschrift

  • Puzzel

  • Stokken

  • Rijst







  • Loempia

  • Chineese vlag

  • Tafeltennisbatje

  • Frisbees

  • Vlieger

  • Baksteen

  • Mandarijn

  • Chinees geld

  • Plastic bekers

avond

Kaarten maken

  • Origami (Japanse vouwkunst) plakken op een stuk stevig papier.




  • Materiaal:

  • Stevig papier

  • Vouwblaadjes

  • Voorbeelden origami

  • Knutselspullen

  • Enveloppen


Woensdag 25 juli (Australië)





W.W.S.

Australisch loopspel

  • Er wordt een groot vierkant uitgezet. Op iedere hoek staat één stel. Op een teken gaat van ieder stel één iemand rond het vierkant lopen (met de klok mee). Hij of zij loopt helemaal rond en weer bij zijn of haar eigen groep gekomen gaat de volgende lopen. Als iemand onderweg iemand anders tikt, dan wordt het spel stilgelegd en moet de getikte persoon achteraan aansluiten bij het groepje van de tikker. Hierna gaat het spel weer verder. Uiteindelijk zal er maar één groep overblijven.




ochtend

Passagieren


middag

Zwemmen

  • Zwembaden: n.v.t.




avond

Kampvuur


Donderdag 26 juli (Noord-Amerika)





W.W.S.

Cowboy en paard

  • Alle Esta's staan in tweetallen achterelkaar in een kring, met de gezichten naar binnen, de voeten bij elkaar en de tenen van de achterste tegen de hakken van de voorste. De voorste is het paard en de achterste de ruiter. Op een fluitsignaal doen de paarden hun benen wijd en de ruiters kruipen onder het paard door. Vervolgens gaan ze om het rechterbeen heen weer naar de buitenkant van de kring en lopen een rondje om de kring heen. Weer terug bij hun eigen paard gaan ze op de rug van het paard zitten. Degene die als laatste is, is af en gaat uit het spel. Het bij behorende paard gaat op de grond zitten. De rest ruilt van rol. Het tweetal dat tot het laatst in de race blijft wint.

  • Variant: alle kinderen weer op dezelfde manier in de kring. Nu liggen er een aantal dezelfde voorwerpen in het midden, op één na evenveel als dat er tweetallen zijn. Iedere ruiter loopt rondjes om de kring heen op het fluitsignaal gaat iedere ruiter naar zijn eigen paard, kruipt onder de benen door en pakt een voorwerp uit het midden. De laatste is af en doet niet meer mee, de rest wisselt.




  • Materiaal:

  • Een aantal gelijke voorwerpen (bijvoorbeeld stukjes sisaltouw)




ochtend

Totempalen maken

  • In stellen gaat iedereen een kartonnen doos versieren. Opgestapeld vormen ze een totempaal.




  • Materiaal:

  • Kartonnen dozen

  • Knutselspullen (inclusief verf en kwasten)

Popcorn maken




  • Materiaal:

  • Pan(nen)

  • Maiskorrels

  • Olie




middag

Strijdbijlenroof

  • Vlaggenroof, maar dan met twee (nep) bijlen. Er zijn twee rivaliserende indianenstammen. Iedere stam heeft zijn eigen strijdbijl. De stammen sluiten vrede en begraven (verstoppen) hun strijdbijlen. Het doel is de bijl van de tegenpartij te vinden. De andere partij kan dit verhinderen door indianen af te tikken. Iedereen heeft een leven en degene die als eerste is getikt, moet bij de leiding een nieuw leven halen. De stam die als eerste de bijl van de ander vind, wint.




  • Materiaal:

  • Twee strijdbijlen (stok met een stuk karton versierd met wat crêpepapier o.i.d.)

  • Levens (gekleurde stukjes papier o.i.d.)




avond

Avondspel

  • We komen erachter dat Mr. Fiks zijn geld in het bos verstopt heeft. Om ervoor te zorgen dat hij vertraging oploopt gaan we proberen dat geld te pakken te krijgen.

  • Het geld hangt overal verspreid door het bos. De Esta's moeten proberen het te pakken te krijgen.

  • Iedere Esta heeft achterin zijn of haar broek een touwtje hangen. Dit is een leven.

  • Mr. Fiks en zijn handlangers (de rest van de leiding, behalve Andrea) proberen het geld te bewaken door bij de Esta's de touwtjes uit de broek te trekken. Als een Esta zijn leven kwijt is, moet er bij Andrea een nieuwe gehaald worden. Als ze daarnaast ook geld bij zich hebben, moeten ze dat ook inleveren.




  • Materiaal:

  • (nep) geld

  • sisaltouw


Vrijdag 27 juli (Zuid-Amerika)





W.W.S.

Oerwoudestafette

  • De stellen spelen tegen elkaar. Iedere Esta is een bepaald dier uit het oerwoud en in ieder stel zitten dezelfde dieren. Alle Esta's zitten naast elkaar op een lijn. De spelleider roept één van de dieren en de bijbehorende Esta's lopen naar de overkant, weer terug en gaan weer zitten. Degenen die als eerste weer zit, krijgt een punt. Het stel dat aan het einde de meeste punten heeft, wint.




ochtend

Bezoek Dierenpark (afgesproken om 11.00 uur)


middag

Bezoek Dierenpark (vervolg)


avond

Feest

  • We nemen de boot terug naar Engeland. Het is vanuit het oerwoud de enige manier, want het vliegtuig kan niet opstijgen. De boot gaat maar één keer in de week: op vrijdagavond. Vlak voor de boot vertrekt, laat mr. Fiks weten dat hij nog in Amerika is en dus niet de boot zal halen. Hij geeft het op. Wij vieren op de boot een feestje, want niks kan meer fout gaan.

  • Omdat we uit de tropen komen, gaan we limbodansen op het dek van het schip.

  • Cocktails maken.

  • We spelen toneel. Er wordt een verhaal voorgelezen waarin iedereen een rol krijgt.

  • Kampvuur.




  • Materiaal:

  • Touwen

  • Doorzichtige plastic bekers

  • Rietjes

  • Gekleurde ranja

  • Verhaal toneelspel


Zaterdag 28 juli (Engeland)





W.W.S.

Engeland, Schotland, Wales en Ierland

  • Vier groepen staan op de vier hoeken van een groot vierkant. In het midden ligt een bal. Iedere groep is een land (Engeland, Schotland, etc.). De spelleider noemt twee landen en geeft vervolgens een fluitsignaal. De genoemde landen lopen naar de bal. De spelers moeten proberen de bal naar hun beginpunt te krijgen door middel van overgooien. Ze mogen hierbij niet lopen. De partij die de bal niet heeft, moet proberen de bal te pakken te krijgen. De partij die als eerste de bal op het eigen beginpunt heeft, krijgt een punt.




  • Materiaal:

  • Bal

  • Pionnetjes




ochtend

Opruimen
Afsluiting

  • Andrea krijgt de erfenis. Als dank krijgen we van haar een insigne als herinnering aan de reis.




  • Materiaal:

  • Insignes




middag

Naar huis

  • Ouders komen om 12.00 uur (vertrek: 12.15 uur, aankomst Apeldoorn: 13.00 uur). Routebeschrijving: zie pagina 13).

  • Ouders die rijden: n.v.t.

  • Reserve: n.v.t.

  • Materiaal en fietsen: n.v.t.




avond

-



Corveerooster

n.v.t.



Slecht-weer-programma's





  • Levend kwartet

  • Iedereen schrijft een persoon, dier, voorwerp (afhankelijk van het land van die dag) op een blaadje (ook naam erop). Alle blaadjes worden verzameld en op een groot ver papier of schoolbord geschreven. Bij dubbele dingen moet iets anders bedacht worden. Vervolgens krijgt iedereen willekeurig een blaadje. Niemand mag vertellen wat hij of zij is, ook niet tijdens het spel. De groep wordt in vier groepen gesplitst. Één groep begint met vragen aan een andere groep of die groep een bepaald ding in zich heeft. Zo ja, dan moet degene die dat is naar de andere groep. Zo nee, dan mag de groep aan wie is gevraagd verder vragen.

  • Kleurplaat


Begroting

n.v.t.


Kampregels

n.v.t.



Individuele afspraken / bijzonderheden

n.v.t.


Materiaal





Bestellen bij materiaalmeester:

  • Afwasborstel 2

  • Afwasteil 2

  • Bakmes 1

  • Braadpan 2

  • Braadslee 1

  • Broodmes 1

  • Garde 1

  • Handbijl 1

  • Industriebrander,fles 1

  • Kampschop 1

  • Keukenzeilen groot 2

  • Keukenzeilen klein 4

  • Koekenpan 3

  • Koffiefilterhouder 1

  • Kompas 1

  • Kookrooster 2

  • Pan groot 2

  • Pan kleiner 3

  • Snijplank 1

  • Spanzaag 1

  • Thermoskan 2

  • Touwen 50

  • Vleesvork 1

  • Waterketel groot 1

Aanschaffen:

  • Doorzichtige plastic bekers

  • Enveloppen (200)

  • Grote vellen papier (veel)

  • Kwasten

  • Maiskorrels

  • Olie (popcorn)

  • Paperclips

  • Ranja (kleuren)

  • Rietjes

  • Stevig papier

  • Verf

Eigen materiaal:

  • Bal

  • Bandenplakspullen

  • Donald Ducks

  • EHBO kist

  • Frisbees

  • Gekleurd papier

  • Knutselspullen

  • Pionnetjes

  • Plastic bekers

  • Radio

  • Sisaltouw

  • Speelgoed

  • Vouwblaadjes

  • Zangbundels

Overig materiaal:

  • Baksteen

  • Beschrijving tocht

  • Dobbelsteen

  • Geheimschrift

  • Haringen

  • Kaart van de wereld

  • Kaartjes Monopoly

  • Kaartjes pictionary

  • Kamp-insignes

  • Kartonnen dozen 4

  • Kleding Andrea: bloemetjesjurk (Mirjam), kleed (Mirjam)

  • Kleding Mr. Fiks: hoed (Timon), baard (Timon), lange jas (Jan-Bouke)

  • Kleurplaten

  • Nepgeld (Chinees en Engels)

  • Papieren met beschrijving culturen

  • Plaatje loempia

  • Puzzel

  • Rebus

  • Speelbord Monopoly

  • Stokken

  • Strijdbijlen 2

  • Tafeltennisbatje

  • Verhaal toneelspel

  • Versiering voordeur

  • Vlaggen van alle landen

  • Vlieger

  • Voorbeelden origami

  • Wolken


Routebeschrijving

n.v.t.


Draaiboek Zomerkamp Mestar 2001 (Thema: Reis rond de wereld in acht dagen)







De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2019
stuur bericht

    Hoofdpagina