Innovatieprijs Meppel, 16 maart 2011



Dovnload 43.32 Kb.
Datum25.07.2016
Grootte43.32 Kb.
Juryrapport

Culturele Prijzen Drenthe 2011


Talentprijs

Aanmoedigingsprijs

Innovatieprijs





Meppel, 16 maart 2011




Voorwoord

Bevlogen talenten, hardwerkende en innovatieve culturele ondernemers en geïnspireerde kunstenaars leveren bijzondere prestaties om hun kunsten te verbeteren, creatieve ideeën te realiseren en het publiek te verrassen en te boeien. Dat mag wel eens gezien worden!

Met de Talentprijs en Aanmoedigingsprijs 2011 zetten we de schijnwerpers op cultureel Drenthe. De Talentprijs laat zien dat het loont om je talent te tonen en te ontwikkelen. De Aanmoedigingsprijs bekroont daarnaast de enorme inzet van mensen om het Drentse culturele klimaat te versterken. De Innovatieprijs, gekoppeld aan een bepaalde locatie in Drenthe, levert een creatieve bijdrage aan de culturele infrastructuur. Drie prijzen die Drenthe op de kaart zetten. Zij geven zichtbaarheid aan talenten en culturele organisaties die het verdienen om door te groeien, een groter publiek te bereiken of nog meer op kwaliteit te investeren. Ook stimuleert het anderen die een voorbeeld kunnen nemen aan de prijswinnaars.
In 2010 werden de eerste drie winnaars van de Drentse culturele prijzen bekend gemaakt tijdens de première van het Kunst en Cultuur Gala Drenthe in Schouwburg Ogterop in Meppel. De Talentprijs werd gewonnen door de violiste Marijke Hester Mulder en theaterwerkplaats NiznO ontving de Aanmoedigingsprijs. De Innovatieprijs was gekoppeld aan de invulling van de woning van de vroegere kampcommandant op het terrein van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Het idee voor het ontwikkelen van ‘Radio Westerbork’ van Paul en Toula Alexander won de Innovatieprijs 2010.

De prijzen hebben de verwachte impuls gegeven aan vernieuwing en innovatie. Marijke Hester Mulder presenteerde zich tijdens de opening van Windkracht 12 op het Grachtenfestival in Amsterdam en studeert nu aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. NiznO ontwikkelt zich verder als jeugdtheateropleiding in het Noorden en maakte het afgelopen jaar weer bijzondere producties met jongeren waaronder “Het Masker van Kosovo” en een aantal NiznO at School-producties. Hiermee volgt NiznO het advies van de jury ‘om de reeds bestaande contacten met scholen te intensiveren’. Voor de voormalige kampwoning op het terrein van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork is een innovatief behoudsplan ontwikkeld dat met steun van de rijksoverheid wordt gerealiseerd. Radio Westerbork is in het plan meegenomen en zal volgend jaar voor het eerst de ether ingaan.


Wie of wat staken er in 2010 boven het maaiveld uit? En zijn die prestaties een prijs waard? De criteria voor de prijzen zijn in 2010 aangescherpt. De jury is van mening dat de prijzen vooral moeten stimuleren. De prijzen zijn geen laureaat maar juist een impuls voor verdieping en groei. Winnaars van de prijzen hebben een eigen visie op kunst en de rol die zij als maker of bemiddelaar hebben. Een winnaar is eigenzinnig en heeft onderscheidend vermogen, maar heeft daarnaast aantoonbare ontwikkelingspotentie en een goede drive om te willen groeien en te willen leren.
Voor de Talentprijs 2011 kwamen 10 verschillende aanmeldingen binnen, waaruit specialisten van vier provinciale kunstinstellingen drie kandidaten nomineerden. Door het aanscherpen van de criteria waren er aanzienlijk minder inzendingen dan het jaar ervoor. Het merendeel van de kandidaten is als (semi)professional werkzaam in Drenthe, maar er is ook een aantal amateurs opgegeven. Bijzonder is dat er in vergelijking met 2010 relatief veel jong talent werd aangemeld voornamelijk uit de disciplines muziek en beeldend.

De vakjury heeft vooral gekeken naar kwaliteit en eigenheid van de prestatie(s). Ook is er bij ieder talent gekeken of de kandidaat (individu of groep) potentie heeft om als ambassadeur van Drenthe landelijk door te breken. Door deze criteria viel al snel een deel van de kandidaten af. De inzendingen waren over het algemeen leuk, maar qua niveau niet bijzonder genoeg. De drie genomineerden staken er met kop en schouders bovenuit.


Voor de Aanmoedigingsprijs werden 21 kandidaten aangemeld. De vakjury, bestaande uit de vier schouwburgdirecteuren van Drenthe, was verrast over de grote variëteit van de inzendingen: zowel amateurs als professionals, groepen en individuen, jonge initiatieven en activiteiten die al jaren bestaan, en bijna alle disciplines waren vertegenwoordigd. Drie kandidaten sprongen er qua kwaliteit en uniciteit uit. De vakjury selecteerde drie genomineerden die allen op uitzonderlijke wijze bijdragen aan het artistieke klimaat en de culturele infrastructuur van Drenthe.

De jury realiseert zich dat het onderscheid tussen de Talentprijs en Aanmoedigingsprijs nog sterker kan worden gedefinieerd. Zo staan genomineerde talenten altijd aan het begin van hun carrière en hebben de kandidaten voor de Aanmoedigingsprijs hun kwaliteit en onderscheidend vermogen meestal al bewezen. In die zin is deze prijs meer een stimuleringsprijs om de prestatie nog verder te ontwikkelen. De drie genomineerden zijn volgens de jury uitstekende kandidaten voor de prijs en zijn belangrijke culturele spelers in Drenthe. De jury verwacht in de toekomst van alle drie de genomineerden nog veel te horen.


Voor de Innovatieprijs is een oproep gedaan in zowel de Drentse als de landelijke media. Wetenschappers, kunstenaars en vormgevers werden uitgedaagd met verrassende ideeën te komen voor de nieuwe inrichting van Museumboerderij De Nabershof in Emmen. Het bestuur van Stichting Emmens Erfgoed Nabershof (STEEN) zoekt naar vernieuwende ideeën om de Saksische boerderij uit 1681 en de bijbehorende gebouwen en terreinen het middelpunt te maken van een centrum voor cultureel erfgoededucatie. Hier kunnen cultuurinitiatieven, cultuurhistorische en kunstzinnige invullingen, die zowel jong als oud aanspreken, vorm krijgen.

Dit leidde tot 30 inzendingen van diverse kwaliteit. De ideeën waren veelal eigentijdse en creatieve vertalingen van het behoud van de oude boerderij in de huidige tijd. Thema’s als landbouw, oude tradities en streekproducten liepen als rode draad door de verschillende plannen. Er waren opvallend weinig kunstprojecten ingediend. In alle voorstellen was sprake van een geïntegreerde aanpak van verschillende ideeën, de ene origineler dan de andere, maar alle goed passend bij de locatie. Het bestuur van STEEN heeft drie bijzondere plannen genomineerd. De jury signaleert dat de locatie geen optimale kansen biedt voor innovatieve plannen. Het gebrek aan dynamiek en het te vertellen verhaal leidt tot beperkingen. Verder wogen de financiële haalbaarheid van plannen en de aantrekkelijkheid voor publiek mee. Toch is de jury er in geslaagd een winnaar te selecteren. Zij hoopt dat de prijs wordt ingezet om te bewijzen dat de Nabershof een nieuwe trekpleister in Zuid-Oost Drenthe kan worden.


Tijdens het Kunst en Cultuur Gala Drenthe op 16 maart 2011 maakt de jury de prijswinnaars bekend.

De talenten, culturele ondernemers en kunstenaars die boven het maaiveld uitsteken worden gehuldigd. De bigband repeteert het tromgeroffel. Al die transpiratie voor dat vleugje inspiratie wordt nu bekroond….. De jury kijkt uit naar een sprankelende prijsuitreiking tijdens de tweede editie van het Kunst en Cultuur Gala Drenthe in Meppel.


TALENTPRIJS

De Talentprijs is bestemd voor een talent of een getalenteerde groep (jong of oud, amateur of professional) in Drenthe om zich verder te bekwamen.


De criteria

  • Er is een uitzonderlijke prestatie geleverd.

  • Het betreft een prestatie of inzet in het jaar 2010.

  • De kandidaat/kandidaten moet/moeten gedreven zijn om zich verder te ontwikkelen en heeft/hebben potentie om landelijk door te breken.

  • De kandidaat/kandidaten is/zijn woonachtig in of afkomstig uit Drenthe (in ieder geval het grootste deel van de groep).


Introductie


De nominaties voor de Talentprijs betreffen muzikanten en een beeldend kunstenares. De jury looft de professionaliteit van de drie kandidaten maar had moeite met het gebrek aan uniciteit. De inspiratiebronnen en voorbeelden waren nog erg duidelijk aanwezig en daarmee erg bepalend voor het werk. De jury meent dat de promotie van de Drentse Talentprijs moet samengaan met artistieke kwaliteit en een duidelijke eigenheid van het talent. De winnaar is woonachtig in Drenthe maar moet qua ontwikkelingspotentie naar buiten gericht zijn. Het belangrijkste criterium voor de jury is daarom de gedrevenheid en de wil om zich verder te ontwikkelen.

De genomineerden:
ELLEN DE JONGH

brengt hommage aan Chopin
Beeldend kunstenares Ellen de Jongh heeft zich in 2010 laten inspireren door de muziek van Frederic Chopin. De Jongh bezocht op Mallorca meerdere malen de Cela in het Cartuja del Valldemossa, waar Chopin een winter met vriendin George Sand doorbracht. Dit en het gegeven dat Chopin in 2010 tweehonderd jaar geleden in Polen werd geboren, was voor haar de aanleiding om de muziek op een bijzondere wijze te verbeelden. Vanaf begin 2010 was de muziek van Chopin bijna constant in haar atelier te horen, wat haar aanzette tot het op non-figuratieve wijze verbeelden van tien van Chopins mooiste pianoconcerten. De vele stemmingen die de muziek van Chopin zo kenmerkend maakt, zijn in haar doeken waarneembaar. Melancholie, passie, dramatiek en vele andere stemmingsbeelden liet De Jongh in kleur ontstaan. De ritmiek van de muziek is in haar doeken herkenbaar in soms heftige penseel- en/of paletmesgebaren en uiterst subtiele kleurstreken. De Jongh heeft in 2010 in een reeks van expo-concerten haar werken tentoongesteld en toegelicht, terwijl concertpianiste Carmen Keijser de composities van Chopin speelde.

De jury waardeert het beeldende werk van de kunstenares. Haar kleurcomposities zijn mooi en opvallend. Het project met Chopin vindt de jury echter niet volledig geslaagd. Het lijkt of de inspiratie belangrijker is dan het werk zelf. Veel beeldend kunstenaars hebben zich in het verleden laten inspireren door muziek. Denk aan Karel Appel of Mondriaan met zijn jazz-composities en de Dada stroming waarbinnen aangesloten kunstenaars zich lieten inspireren door abstracte muziek. Recentelijk nog liet kunstenaar Paul Kamphuis zich inspireren door Beethoven en schilderde enkele markante koppen van deze componist, die zijn gebundeld in een boek in combinatie met de uitvoering van Beethovens muziek op CD door het Orkest van het Oosten. De wijze waarop Ellen de Jongh in haar werk de verbinding met de muziek van Chopin verbeeldt, mist een helder neergezette conceptuele onderstroom en lijkt daarom geforceerd. Ten slotte vindt de jury een kunstenares met een al zo lange staat van dienst als Ellen de Jongh een minder voor de hand liggende keus voor de Talentprijs.




ASMAN

De nederpopband Asman heeft zijn roots in de kleinkunst en dat is te zien. Ze zijn begonnen als trio (zang, gitaar, piano) maar sinds kort bestaat de band uit zes leden (zang, piano, gitaar, bas, drums en cello). Met deze uitbreiding kiest de band voor een ontwikkeling tot een volwaardige popband die het grote publiek zoekt.

In 2010 treedt Asman op met het Noordpoolorkest tijdens de opening van het theaterseizoen in Assen. Het nummer “Neem de Wind” wordt in 2010 het campagnelied van D66 en de act dringt door tot de halve finale van de Nederpopprijs. Sinds 2007 zijn twee albums verschenen. In mei 2011 komt het derde album uit.

De jury apprecieert deze leuke Drentse band. Ze zijn energiek, grappig, een beetje stripachtig zelfs en recht voor z’n raap. Asman heeft potentie om door te groeien, maar ze focussen zich volgens de jury op de verkeerde kracht. Als nederpopband is de landelijke concurrentie moordend en ze onderscheiden zich te weinig van bekendheden als Bram Vermeulen, Acda en de Munnik en Bløf om als nieuw geluid door te breken. Volgens de jury ligt de kracht en de authenticiteit van deze band bij de kleinkunst. De jury adviseert Asman om deze roots met de zesmansformatie opnieuw uit te vinden en verwacht de band over twee jaar opnieuw tussen de nominaties van de Talentprijs te vinden.



De winnaar:



TANGARINE

Tangarine is een folk-/bluegrass-duo en bestaat uit de tweeling Sander en Arnout Brinks. De broers schrijven en componeren hun liedjes zelf. Ze laten zich inspireren door muziek van ver voor hun geboorte (1983). Invloeden van Simon and Garfunkel, Al Stewart, The Beatles en Bob Dylan zijn hoorbaar. Tangarine valt op door de verzorgde arrangementen. Ze zingen in het Engels, treden veel op in het gehele land en zijn zeer productief als songwriters. Tangarine heeft in een periode van bijna drie jaar vier albums uitgebracht.

In 2010 zijn ze derde geworden in de landelijke finale van de Grote Prijs van Nederland. Het is de eerste Drentse muziekgroep die in deze finale categorie singer/songwriter staat. Op 9 november 2010 verscheen hun CD “Wintersongs; the December sessions”. Deze thematische CD over de winterperiode is een bijzonder project.

De jury noemt de authenticiteit van Tangarine bewonderenswaardig. Deze twintigers zijn bijzonder getalenteerd. Ze lijken meer studioperfectionisten te zijn dan podiumbeesten. Het totale plaatje van de muziek tot de clip, de presentatie en de styling klopt als een bus. Het duo heeft potentie om door te breken. Ze zijn professioneel, consistent, eigen en oprecht. Tangarine speelt met melancholie en straalt een onschuld uit in beeld en geluid die overeenkomt met de jaren 50 en 60. De broers hebben dit niet alleen doorgevoerd in hun mooie teksten en meerstemmige samenzang maar ook in hun styling; van haardracht en kleding tot fotografie en decors. Met deze authenticiteit als basis heeft het duo een goede kans om door te groeien tot een landelijk bekend duo.


AANMOEDIGINGSPRIJS

De Aanmoedigingsprijs is bestemd voor een talent, een talentvolle groep of organisatie (jong of oud, amateur of professional) uit Drenthe die wordt aangemoedigd zich verder te ontwikkelen.


De criteria

  • De kandidaat/kandidaten onderscheid zich met een prestatie in het jaar 2010 in het bijzonder vanuit de Drentse context.

  • Er is een belangrijke bijdrage geleverd aan het kunst- en cultuurklimaat van Drenthe of er is een uitzonderlijke prestatie geleverd.

  • De kandidaten zijn woonachtig in of afkomstig uit Drenthe


Introductie


De jury was onder de indruk van het niveau van de genomineerden voor de Aanmoedigingsprijs 2011. De drie genomineerde initiatieven geven een lift aan de Drentse culturele infrastructuur. Ze zijn waardevol voor Drenthe en vergroten de aantrekkingskracht van de provincie. Iedere genomineerde heeft een duidelijke eigenheid en professionaliteit. In Drenthe zijn ze uniek. Vanwege deze goede vergelijkbare basis heeft de jury bij haar beoordeling gefocust op de vraag in hoeverre de ambities van de genomineerden realistisch, veelbelovend en onderscheidend zijn.


De genomineerden:



DJT DE REUS
Drents Jeugdtheatergezelschap De Reus is uniek in Drenthe en heeft een eigen profiel. Het gezelschap maakt voorstellingen met gedurfde thema’s. DJT De Reus speelt jaarlijks ca. 80 voorstellingen op scholen en theaters in Drenthe, en daarnaast nog zo’n 200 in de rest van Nederland. Daarmee is DJT De Reus in staat vele kinderen in de leeftijdscategorie van 4 t/m 14 jaar te bereiken. Het profiel van DJT De Reus wordt bepaald door de wijze waarop de voorstellingen worden vormgegeven. Het is een vorm van verteltheater, waarbij verschillende vertelvormen en verschillende analoge en digitale middelen worden gebruikt door de verteller/acteur om de kinderen op een actieve wijze mee te nemen in het verhaal. Daarbij worden kinderen ook geprikkeld om hun eigen fantasie en inlevingsvermogen in te zetten. DJT De Reus werkt met jong talent en geeft jonge acteurs een podium om zich verder te ontwikkelen.

De jury heeft veel sympathie voor het Drentse gezelschap. Het gebruik van analoge en digitale middelen -van toverlantaarn tot virtual reality- vindt de jury leuk, bijzonder en verfrissend. De voorstellingen zijn onderhoudend, maar de uitvoering kan beter. De groep heeft hele goede schrijvers, maar de acteurs hebben niet altijd de gewenste kwaliteit en/of ervaring. De jury begrijpt de vicieuze cirkel waarin het gezelschap zich bevindt zeer goed: weinig budget, heel veel moeten spelen om de kosten te dekken en hierdoor te weinig ruimte om te kunnen focussen op consistente kwaliteit. De jury adviseert DJT De Reus om meer gebruik te maken van lokale verhalen om zo de verbinding met erfgoed te maken. Op deze wijze kan de groep zich landelijk meer onderscheiden waardoor er meer ruimte komt om te investeren in kwaliteit.




ZOMERZINNEN

ZomerZinnen is in essentie een literair festival dat zich elke zomer in Drenthe afspeelt. Ondanks het literaire karakter, heeft de organisatie het voor elkaar gekregen om een mooie verbinding te leggen met andere disciplines, zoals muziek en toneel. Dat maakt het festival toegankelijk voor een breed publiek. Het festival promoot zich als gezellig en vermakelijk. De vormgeving is verfrissend en past bij een laagdrempelig festival. De programmering is sterk. De jury waardeert het feit dat de organisatie het literaire niveau hoog weet te houden. Het festival mist echter een duidelijke eigenheid.

De organisatie zou deze kunnen bewerkstelligen door haar ambitie te focussen op en te werken aan meer diepgang in het totale concept.

ZomerZinnen heeft zich op een bijzondere wijze ingezet om een bijdrage te leveren aan de culturele infrastructuur van Drenthe. Dat hun grote bereik en toegankelijkheid ook zijn effect heeft, blijkt wel uit het onderzoek naar het ‘Culturele Merk van Drenthe’ waar dit festival als belangrijk merk werd betiteld. Voor Drenthe is het festival van groot belang, maar voor het winnen van de Aanmoedigingsprijs mogen de ambities scherper worden geformuleerd waardoor het festival zich meer kan onderscheiden.



De winnaar:



KIK (Kunst in Kolderveen)

KiK is gevestigd in de voormalige zuivelfabriek 'De Venen' in Kolderveen. In KiK wonen en werken gastkunstenaars afkomstig uit verschillende disciplines, als onderdeel van het 'Artist in Residence' (AIR)programma. KiK levert een belangrijke culturele prestatie in Drenthe. Hedendaagse nationale en internationale kunstenaars worden op basis van een projectvoorstel uitgenodigd om deel te nemen aan dit AIR programma. Hierbij is een verblijf van 6 weken het uitgangspunt. De jury prijst de inzet van de organisatie om serieus te zoeken naar kwaliteit onder de kunstenaars. De verbinding tussen de locatie, een bijzondere uiting van industrieel erfgoed, en de kunstenaars is bijzonder en leidt zichtbaar tot verrassende resultaten. In de projecten zit variatie en diepgang. De jury waardeert de inspanning van de organisatie om haar samenwerkingsverbanden uit te breiden met culturele instellingen in Drenthe en met de kunstacademies in de omgeving. Voor jonge kunstenaars kan KiK een enorme inspiratie zijn. De website is net als de organisatie professioneel. De jury vindt het bijzonder dat KiK als particulier initiatief is ontstaan. De passie waarmee het destijds is opgezet, is nog steeds merkbaar in de drive van de organisatie om te groeien. Qua kwaliteit onderscheidt KiK zich niet alleen in Drenthe, maar ook nationaal en internationaal. Het is een markante plek in Kolderveen met een goede spin-off.

De jury vindt het een zeer bijzonder initiatief dat van belang is voor Drenthe én tevens een provincieoverstijgend karakter heeft. Dat dit ook opgemerkt wordt door de media, blijkt wel uit de lovende artikelen die in de landelijke pers zijn verschenen. KiK draagt in de ogen van de jury in positieve zin bij aan het artistieke klimaat van Drenthe en is daarom de spannende winnaar van 2011.


INNOVATIEPRIJS

De Innovatieprijs is bestemd voor kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers uit heel Nederland die een vernieuwend idee hebben voor een kunstzinnige invulling voor een locatie, probleem, idee of project in Drenthe.


De criteria

  • Innovatief vermogen

  • Verbinding inhoudelijk concept en oorspronkelijke bestemming van locatie/project

  • Blijvende versterking culturele infrastructuur in Drenthe

  • Ambitieus en onderscheidend karakter

  • Duurzaamheid



Introductie


In 2011 is de Innovatieprijs Drenthe gekoppeld aan Stichting Emmens Erfgoed Nabershof (STEEN) die een nieuwe invulling zoekt voor Museumboerderij de Nabershof in het centrum van Emmen.

De jury signaleert dat de kandidaten onvoldoende de randen hebben opgezocht, waardoor de concepten niet echt vernieuwend zijn. Wel zijn de plannen mooie voorbeelden van goed geïntegreerde thema’s. De jury realiseert zich dat de oudste boerderij van Emmen als locatie voor de Innovatieprijs zekere beperkingen met zich meebrengt. Het begrip innovatie heeft vanwege deze beperkingen niet de betekenis van origineel, oorspronkelijk en daadwerkelijk vernieuwend. De innovatie waar men in dit project naar zoekt heeft vooral te maken met innovatieve combinaties van oude concepten en kansrijke ontwikkelingen. Daarnaast heeft de jury de haalbaarheid en de potentiële succesfactor van de plannen laten meewegen in de beoordeling. Het niveau van cultureel ondernemerschap was hierdoor een belangrijk onderdeel van het criterium blijvende versterking van de culturele infrastructuur in Drenthe.

Als inleiding moet gezegd worden dat de jury geen van de drie plannen perfect vond uitgewerkt. Eigenlijk zou zij het liefst elementen uit de drie plannen samenvoegen en de prijs gezamenlijk toekennen. Eén plan komt echter het dichtst bij oorspronkelijke opdracht. De jury zet echter wel een paar kritische kanttekeningen bij de uitvoering en de opdracht. De jury adviseert het bestuur van STEEN om in overleg met de winnaar de opdracht te herformuleren. Dat wil zeggen de kaders waarover de opdracht gaat (fysieke ruimte en financiële ruimte) moeten helderder worden omschreven.


De genomineerden:



ERIK VAN DEN BERG, JEROEN HOLZHAUER, JUDITH LENDERS EN RICK VAN WEZEL met het plan DE NABERSHOF IN DE TOEKOMST: HISTORIE (HER)BELEVEN

Vier studenten leverden gezamenlijk een gedegen en goed onderbouwd plan in voor het creëren van nieuwe belevenissen in en rondom de Nabershof. De jury spreekt waardering uit voor de gedetailleerdheid van het plan en de gefaseerde opzet. De bedenkers van het plan willen via drie thema’s (de gastheer, de leermeester en de tijdreiziger) de Nabershof langzaam ontwikkelen tot een educatief centrum waarin de verschillende tijden beleefd worden in verschillende omgevingen. De Nabershof biedt een omgeving voor een beleving van een dag in de Nieuwe Tijd, het Langgraf in de Steentijd en de tijden daartussen worden in de landbouw op de Es gevisualiseerd (zo wordt een beleving van de IJzertijd voorgesteld op de Celtic Fields).

De ideeën zijn goed doordacht en hebben een duidelijk relatie met de geschiedenis van de Nabershof en de omringende terreinen. Het plan bevat voor alle doelgroepen activiteiten en betrekt de hele omgeving in de uitwerking. Dit is tegelijkertijd een valkuil van het plan. De jury twijfelt aan de haalbaarheid van de nodige interventies in het landschap in de omgeving van De Nabershof. Deze omgeving is geen eigendom van de stichting, waardoor de plannen te breed zijn.

De jury heeft ook twijfels over de wenselijkheid en de aantrekkelijkheid van de voorgestelde belevenissen. De doelstelling van STEEN is dat de uitvoering van het plan nieuwe bezoekersstromen naar de Nabershof moet brengen. Het plan mist focus en consistentie en is volgens de jury tevens te weinig vernieuwend om dit doel te bereiken.



KOSTIJN KONING met het plan HET LABYRINTH VAN GRADA

‘In een labyrinth bereik je altijd je bestemming’ schrijft Kostijn Koning in zijn ingediende projectvoorstel voor de Nabershof. Zijn labyrinth was zo bijzonder dat het in 2010 een nominatie opleverde voor de Innovatieprijs van Drenthe. Koning stelt een tijdreis door de historie voor via verschillende te creëren ‘kamers’. Vanuit de Nabershof (beleving jaren 1920) loopt het publiek via een aan te leggen labyrinth langs de hunebedden, het langgraf, de Middeleeuwse akkers en de raatakkers terug in de tijd naar de vroegste bewoning van Emmen. De jury ziet dat Koning de wereld van een openluchtmuseum begrijpt. Hij beschrijft met inzicht en vernieuwende elementen de kracht van een levend museum met vrijwilligers en een betrokken omgeving. Zijn idee om de plaatselijke bevolking te betrekken bij de aanleg, het onderhoud en de invulling van het labyrinth is een nominatie waard. Toch heeft de jury ook twijfels. Ten eerste is de kern van het plan de aanleg van een weg over land waarover de stichting niet beschikt. Ten tweede zet de jury vraagtekens bij de attractiewaarde van het labyrinth ten opzichte van bijvoorbeeld het Hunebedcentrum Borger en andere opluchtmusea in de omgeving, bijvoorbeeld het Veenpark in Emmen en Ellert en Brammert in Schoonoord.



De winnaar:



EDDY VERBEEK met het plan FOOD.PRINT NABERSHOF

Architect Eddy Verbeek baseert zijn plan op drie kansrijke concepten die, wanneer ze gecombineerd worden, publiek kunnen trekken. Hij verbindt de cultivering van de landbouw aan de verwerking van streekeigen producten en erfgoedbeleving en creëert hiervoor een nieuw te bouwen paviljoen waarin ruimte is voor educatie, cultuur en horeca. Het plan is indrukwekkend vanwege de eenvoud en is krachtig in haar simpelheid. Er is goed nagedacht over de bouwconstructie in de vorm van een voetafdruk (foot.print) en de mogelijkheden die dit biedt voor het vermarkten van het concept. De jury ziet kansen dat een particulier zou willen investeren in dit plan. Het feit dat een openluchttheater is opgenomen in het paviljoen past bij Drenthe en bij de activiteiten van de huidige eigenaar ‘t Volk van Grada. Verbeek heeft zich niet laten beperken door de locatie, maar juist een vernieuwende pleisterplaats gecreëerd naast de Nabershof. De jury zet nog wel vraagtekens bij de huidige omvang van het paviljoen. De jury adviseert dan ook de prijs toe te kennen onder de voorwaarde dat de architect, in nauwe samenspraak met het bestuur van STEEN, de prijs inzet om de haalbaarheid en de publieke aantrekkingskracht van het plan nader te onderzoeken en te onderbouwen. In ieder geval zou het paviljoen passend gemaakt moeten worden bij de maat van de omgeving. Wanneer dit goed slaagt kan FOOD.print een nieuwe publiekstrekker in Emmen worden en komt de jury bij een volgende uitreiking van de culturele prijzen van Drenthe graag langs om het resultaat te zien en te proeven!



Landelijke jury
Voorzitter

de heer Sicko Heldoorn - burgemeester van Assen (verhinderd tijdens de jury-bijeenkomst in 2011 en vervangen door Hans Haerkens)


Secretaris

mevrouw Marieke Vegt - teamleider K&C


Leden

de heer Hans Haerkens - secretaris VNO-NCW

de heer Henk Scholten - directeur Theater Instituut Nederland

de heer Ryclef Rienstra - directeur VandenEnde Foundation

mevrouw Jurriënne Ossewold - directeur The Creative Media Consultancy, Lector media
Introductie nominaties voor de Innovatieprijs

de heer John Franssen - bestuurslid Stichting Emmens Erfgoed Nabershof




Vakjury’s




Talentprijs

De vakjury bestond uit medewerkers van vier provinciale instellingen, te weten Biblionet Drenthe, CBK Drenthe, K&C en RTV Drenthe.

Aanmoedigingsprijs

De vakjury bestond uit de directeuren/programmeurs van de vier Drentse theaters, te weten Theater De Tamboer (Hoogeveen), Theater De Muzeval (Emmen), Schouwburg Ogterop (Meppel) en Theater De Kolk (Assen).

Innovatieprijs

De vakjury bestond uit het bestuur en adviseurs van Stichting Emmens Erfgoed Nabershof.


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2016
stuur bericht

    Hoofdpagina