It don’t mean a thing if it ain’t got that swing



Dovnload 9.52 Kb.
Datum21.08.2016
Grootte9.52 Kb.


It don’t mean a thing if it ain’t got that swing

De invloed van jazz op klassieke muziek

Mark Delaere, Musicologie K.U.Leuven

Universiteit Derde Leeftijd, 29 september 2009


1. Instap: ‘Blues’ uit vioolsonate van Maurice Ravel
2. Twee verschillende werelden

- oude en nieuwe wereld

- blanken en zwarten

- burgers en arbeiders

- kunstmuziek en dansmuziek
3. Schematisch overzicht van de jazzgeschiedenis

- 1890-1910: ontstaan uit blues, gospel, ragtime, marching bands

- 1910: New Orleans stijl (swing)

- 1925: ontstaan bigbands (Count Basie, Benny Goodman, Duke Ellington)

- 1945: ontstaan bebop (Charlie Parker, Miles Davis)

- 1950-60: Modern Jazz Quartet en Third Stream

- 1960-70: free jazz

- sinds 1970: zeer eclectisch (o.m. wereldmuziek)


4. Stijlkenmerken

- ritme


‘syncopated style’

asymmetrische maatsoorten (vb. Take Five; America)

- instrumentatie: ritmesectie+blazers

- harmonie: tonale basis, met toegevoegde dissonanten (‘blue note’)

- vorm: eenvoudige schema’s (16-maten patroon uit blues) en symmetrische opbouw (dansmuziek)

- improvisatie


5. Invloed van jazz op Amerikaanse componisten van klassieke muziek

- poging om eigen stem te verwerven tegenover de overweldigende West-Europese ‘klassieke muziek’

- aansluiting bij Nationale Scholen (strekking in de romantische muziek sinds 1850)

- integratie van jazz elementen in traditionele genres: opera, symfonie en symfonisch gedicht

- George Gershwin (Porgy and Bess, Rhapsody in Blue), Aron Copland, Leonard Bernstein (West Side Story)

- aansluiting bij modernisme: George Antheil (Jazz Sonata)

- sinds jaren 1980 ook aansluiting bij ‘minimal music’ (ritmische ‘drive’, transparante structuren, tonale harmonie): John Adams (Chamber Symphony)
6. Invloed van jazz op Europese componisten van klassieke muziek

- 1918: Ernest Ansermet brengt enkele partituren met ragtime muziek mee uit Amerika (vb. Maple Leaf Rag van Scott Joplin)

- Igor Stravinsky componeert Ragtime voor 11 instrumenten en Piano-rag Music (1918)

- muzikale elementen: ritmische vernieuwing, eigentijdse klank, harmonie (vooruitstrevend en toegankelijk)

- esthetische elementen: afzetting tegen romantische stijl, toenadering kunst- en amusementsmuziek (cabaret, music hall, circus)

- socio-politieke elementen: doorbreking Europocentrisme, verzet tegen nationaalsocialisme

- Paul Hindemith (Suite 1922), Ernst Krenek (Johnny spielt auf), August Baeyens (Jazz Fantasie)
7. Discografie

- London Philharmonic Orchestra o.l.v. Simon Rattle, Americana (G. Gershwin, Summertime; L. Bernstein, Prelude, Fugue and Riffs; I. Stravinsky, Ebony concerto; J. Adams, Short Ride in a Fast Machine), EMI Classics, 2004

- New York Philharmonic o.l.v. Leonard Bernstein, West Side Story, Sony-Columbia, 1998

- Herbert Henck (piano), Piano Music Conlon Nancarrow and George Antheil, ECM New Series, 2001

- London Sinfonietta o.l.v. John Adams, Chamber Symphony J. Adams, Elektra Nonesuch, 1994

- Orpheus Chamber Orchestra, Stravinsky Miniatures, Deutsche Grammophon, 2000

8. Bibliografie

- The New Grove Dictionary of Jazz Music, ed. B. Kernfield, 3 dln, Basingstoke 2001.

- Gunther Schuller, Early Jazz, New York 1968.

- Scott De Veaux, The Birth of Bebop. A Social and Musical History, Berkeley 1997.








De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina