Jaarverslag commissie jeugdtennis 2011

Datum14.08.2016
Jaarverslag commissie jeugdtennis 2011.

Samenstelling CJT: Zwanetta van Zijl, Esther te Winkel, Erny Reilink, Marian Geluk en Manon Beunes. Wij zullen in november afscheid nemen van Zwanetta van Zijl en Marian Geluk. Nieuwe CJT leden zijn Dominique ten Dam en Matine Hardon.

Jeugdbeleid onder de loep

Aanleiding om ons jeugdbeleid gedurende dit jaar te herzien was o.a. onze leeftijdsopbouw jeugd, zie hieronder voor de gaten :

Leeftijdsopbouw jeugd

1993

Totaal

+38

Er is in verhouding te weinig jeugd in de leeftijdscategorie 14 – 17, en dan vnl. bij de meisjes. We merken dit steeds meer in de toernooien en dat is erg jammer.

Tegelijkertijd was ook de TC met een evaluatie nav de zondagcompetitie gekomen :

• Het eerste team staat ver van de rest van OTV af.

• De aansluiting met de overige teams is niet aanwezig door een te groot niveauverschil.

• Ook qua leeftijd/persoonlijkheden/fysieke afstand is er een behoorlijke barrière.

• TC zag deze kloof in de komende twee jaar niet kleiner worden.

Bestuur, TC en JC hebben ervoor gekozen om de bsb. financiële middelen op andere plaatsen binnen de club in te zetten, o.a. op de ontwikkeling van de jeugd. Hierdoor hopen we over enkele jaren weer te kunnen groeien naar een club met een brede basis en een mooi piramide verloop richting de top.

Op grond hiervan waren ( en zijn) de prioriteiten voor JC :

• Gestructureerde opbouw jeugd

• Focus op aanwas en training kinderen onder de leeftijd 8 en 10 jaar

• Winter 2011 streven we er naar om minimaal 1/3 van de kinderen , voortgekomen uit Wervingsactie Maak kennis met tennis aan OTV te verbinden door (selectie-) training.

• Elk kind wil naar beste kunnen presteren. Hiertoe moeten ze op de juiste manier uitgedaagd worden. Trainers spelen hierbij een belangrijke rol, naast OTV die eea moet faciliteren. Er is in de zomer ( ism TMG) dan ook actief naar een trainer gezocht die onze ( oudere) jeugd extra kan stimuleren en motiveren.

Doelgroepen:

• Oudere selectie;

• Jeugdselectie (onderbouw t/m12 en bovenbouw 13-16)

• Tenniskids (t/m 12)

• Breedtesport

Januari cursus; VCL

Dit jaar hebben twee CJT leden de VCL (vereniging competitieleider) gevolgd en afgerond.

Maart Bal- en slagvaardigheid/ BSO tennis.
In samenwerking met BSO Koningskinderen zijn er tot en met maart bal- en slagvaardigheidlessen gegeven in de gymzaal aan de Wynand van Arnhemweg in Oosterbeek. Met dit gezamenlijke initiatief geeft Koningskinderen de kinderen de gelegenheid om te sporten na schooltijd. Voor OTV de gelegenheid om kinderen in de leeftijd tot 8 jaar warm te maken voor de tennissport. In 2 groepen van ieder 12 kinderen is er gedurende 20 weken veel gedaan aan motoriek, coördinatie en bal- en slagvaardigheid. Kinderen werd een totaalpakket geboden waarbij alle materialen, waaronder ook rackets, kosteloos konden worden gebruikt. Deze materialen werden beschikbaar gesteld door Arjen Knulst en TMG.

Van al deze kinderen hebben zich er uiteindelijk 10 ingeschreven voor de zomertrainingen op ons tennispark.

Maart Openingstoernooi.

Zaterdag 27 maart hebben wij het zomerseizoen feestelijk geopend met een geslaagd openingstoernooi. De oude leden kunnen weer wennen aan het gravel en de nieuwe leden kunnen kennis maken met elkaar en de club. Dit jaar waren er 30 kids 3 uur lang enthousiast aan het tennissen.

Maart Uitwisseling met Maarn & Bunnik

Helaas niet doorgegaan. De banen waren niet bespeelbaar door de vorst.

Maart/April Schooltennis
Vanuit Sportbuurtwerk werd dit jaar weer de gelegenheid geboden aan kinderen van de basisschool om kennis te maken met diverse sporten tijdens de gymles op school. Arjen knulst heeft namens OTV tot en met maart 2011 op vrijwel alle scholen in Oosterbeek 3 tennislessen verzorgd voor de groepen 4. Met meer dan 20 kinderen per les was de gymzaal meer dan goed gevuld. Enthousiaste kinderen hebben op deze manier kennis gemaakt met de tennissport door per les diverse leuke en leerzame oefeningen en spelletjes te doen. Voor OTV is het doel tweeledig, namelijk het enthousiasmeren van de kinderen voor tennissport en het vervullen van een belangrijke maatschappelijke functie door kinderen samen te laten spelen en bewegen. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een aanwas van 6 nieuwe kinderen in de leeftijd van 7 en 8 jaar. Aankomend jaar zal een zelfde initiatief genomen worden met een iets andere aanpak.

April Maak kennis met tennis

Even terug naar acht april 2011: een zonnige vrijdag, de gravelbanen liggen er mooi bij, de trainers Arjen en Freek vangen samen met de jeugdcommissie en Bart meer dan 60 kinderen tussen 4 en 8 jaar op, die zin hebben om Kennis te Maken met Tennis. Na een middag met veel plezier, ballonnen, spelletjes en een diplomaatje, besluiten vele kinderen dat ze door willen bij OTV. Voor de ouders is de beslissing makkelijk gemaakt: geen inschrijfgeld , geen contributie (onder het mom van het lustrum), nee 36 euro voor een serie van 12 lessen onder professionele begeleiding, waarbij zelfs de rackets worden geleverd door TMG.

Hoe kwamen we opeens aan zoveel kinderen? ELK Oosterbeeks kind tussen 4 en 8 was benaderd. Dat zijn er zo’n 600! Met wat aanvullende reclame en een mooi aanbod had 1 op de 10 gereageerd: 60 kinderen die zich oriënteren op "de eerste sport" na het zwemdiploma A. En wat is er dan mooier dan tennis? Tja, de hockey en voetbal krijgt een serieuze concurrent!

Voor OTV een experiment om in de breedte kinderen te gaan werven en eerste stappen te gaan zetten in het TennisKids systeem: een nieuwe manier van kinderen begeleiden naar de volledige baan en de zware gele bal. Plezier staat hierbij centraal, zodat we de kinderen behouden voor de club en op een betere manier ze tennis leren! TMG heeft hier uitstekende ervaring mee, en we zullen het steeds meer gaan zien op ons gravel: rode, oranje en groene ballen; banen ingedeeld in mini veldjes, precies afgestemd op wat een kind kan!

Nu een half jaar later, na een prachtig seizoen, is een spannend moment: hoeveel kinderen blijven lid en hoeveel verloop is er. We hebben in elk geval nog nooit zo veel kleintjes in de wintertraining in de hal gehad. Dus de signalen zijn goed. Maar we zijn nog niet klaar: de jeugdcommissie zal samen met Arjen, TMG, Bart en alle anderen die OTV tot OTV maken, proberen om een prachtige vereniging te zijn voor de jeugd, met als lange termijn doel: veel jeugdleden, bruisende jeugdactiviteiten, meer “tennisfamilies” op ons park en last but not least een mooie opbouw in speelsterktes, en getalenteerde spelers opleiden voor het wedstrijdtennis op OTV.
Enkele statistieken :

600 kinderen zijn benaderd

70 mee gedaan met Maak Kennis met Tennis
60 zomer training

18 winter training (Rijnkom)

10 winter training sporthal (Oosterbeek)

April/Mei Competitie (woens-,vrij- en zondag)
Op vrijwel alle competitiedagen was het prachtig weer. De mooie, maar dikke groene trui kon uit en OTV speelde in het bekende witte shirt.
Op de woensdag speelde OTV met 6 teams: 1 meisjesteam t/m 12 jaar en 3 jongensteams t/m 12 jaar, en 2 teams t/m 10 jaar: 1 meisjesteam en een gemengd team. De jongsten speelden voor het eerst mee in de competitie, en het plezier straalde er vanaf. We hadden geen kampioenen, maar wel 3 maal een 2e plaats: voor het meisjesteam t/m 12 jaar en voor twee jongensteams t/m 12 jaar, een hele goede prestatie! Deze sportieve en gezellige competitie werd afgesloten met een Glamour- and Glitterparty op de club met tennis”spelletjes” en fantastisch verklede kinderen.
Op de zondag speelden we met 5 teams:

4 jongensteams en 1 gemengd team. OTV 1 en 2 jongens speelden beiden in de Hoofdklasse, in dezelfde poule en dus ook tegen elkaar!

Ook op zondag geen kampioenen, maar wel een 2e plek voor OTV 4 jongens in de 3e klasse en een 2e plek voor het gemengde team OTV1 in de 3e klasse , met slechts 1 punt verschil met de nummer 1. Ook dit jaar speelden er weer junioren mee in de seniorenteams. I.v.m. het 75-jarig lustrum werd dit jaar de competitie afgesloten met een fantastisch feest georganiseerd door de lustrumcommissie.
Vrijdagmiddag competitie

Naast de woensdagmiddag- en zondagcompetitie was er ook dit jaar weer een vrijdagmiddagcompetitie met twee mini teams en één driekwart team.  Bij de minicompetitie wordt op een half veld gespeeld met zachte ballen en bij de driekwartcompetitie op een driekwartveld , maar de regels en telling zijn nagenoeg gelijk aan de ‘echte’ competitie. De drie teams hebben op 5 vrijdagmiddagen zowel thuis (OTV) als uit gespeeld. De teams hebben het uitstekend gedaan; de twee miniteams zijn op de tweede plaats geëindigd (van de zes) en het driekwartteam is op de vijfde plaats geëindigd. De kinderen waren erg enthousiast en hebben veel geleerd over positiespel, tellen, maar ook hoe je te gedragen tijdens de competitie

Mede omdat het aantal keren dat gespeeld moet worden is verhoogd (van drie naar vijf) alsmede omdat het lastig blijkt om de teams te vullen met kinderen vanwege conflicterende hockey- en voetbaltrainingen en het tijdstip (16.30 uur) - voor al bij uitwedstrijden - vaak lastig haalbaar blijkt te zijn, is voor volgend jaar besloten om de vrijdagmiddag-competitie niet in KNLTB verband maar te spelen maar als een interne OTV competitie  met wellicht een enkele uitwisseling met een naburige tennisclub. Op deze wijze is er meer ruimte om de speeltijden aan te passen aan de beschikbaarheid van de kinderen , waardoor er wellicht meer kinderen mee kunnen doen. Het is belangrijk om een dergelijke 'competitie' voor beginnende kinderen te houden omdat is gebleken dat dit een mooie voorbereiding is voor de woensdagmiddagcompetitie.

Mei cursus:Werven en behoud vrijwilligers

Twee leden van de JC hebben de cursus “meer vrijwilligers in korte tijd” gevolgd. Deze cursus is een aanzet om te komen tot een plan voor het werven en behoud van vrijwilligers.

De JC wil hier zeker mee aan de slag en is momenteel bezig met een takeninventarisatie en andere opzet van de JC.
Juni Afsluiting competitie

Dit jaar werd de competitie weer afgesloten met Glitter en Glamour. Wat zag iedereen er prachtig uit. Er lag een heuse rode loper en iedereen werd ontvangen met (kinder) champagne en een snoepspies. Daarna startte het onderling toernooitje. Voor een aantal dames leverde dit wat stress op aangezien de glitter jurken omgewisseld moesten worden voor het tennistenue. De dag werd afgesloten met een gezamenlijk etentje

Juni Woensdagmiddagtoss.

Dit jaar waren er zes tossmiddagen voor de zomervakantie. Deze middagen werden door TMG georganiseerd.

Juli Mini-Maxitoernooi.

Ieder jaar is dit toernooi een hoogtepunt waarin ouders samen met hun zoon of dochter kunnen spelen tegen andere ouder/kind combi’s. Helaas is wegens het drukke toernooiprogramma dit toernooi komen te vervallen maar in 2012 komt het zeker terug.

Juli K5 open jeugdtoernooi.
Van zondag 10 t/m zondag 17 juli 2011 is het Open Jeugd Toernooi gehouden. Wat weer betreft hadden we het niet zo warm en droog als in 2010, maar we hebben ook niet echt te klagen gehad. We zijn een paar keer uitgeweken naar andere clubs in de regio en slechts één middag en avond hebben we in de hal De Rijnkom gespeeld.

We hadden iets minder wedstrijden dan in 2010. Wij verklaren dit onder andere door de verschuiving in de week en door de vele jeugdtoernooien die er in de regio georganiseerd worden. We begrepen van omliggende clubs dat veel jeugdtoernooien moeite hebben met het werven van spelers. Sommige toernooien zijn zelfs helemaal niet door gegaan.

De toernooicommissie (bestaande uit Monique Lubbers, Ilona Pullens, Marieke Evers en Esther te Winkel) heeft weer met veel plezier het toernooi georganiseerd. De toernooicommissie werd daarin bijgestaan door alle leden van de jeugdcommissie, die allen ook achter de wedstrijdtafel hebben gezeten.
Wat hebben we nu eigenlijk met elkaar verspeeld in zo'n week? De volgende cijfers hebben wij uit de toernooiplanner gehaald:

• 120 inschrijvingen (onderdelen)

• 82 jongens single inschrijvingen

• 17 meisjes single inschrijvingen

• 177 wedstrijden

• 18 walkovers

• 340 sets

• 2748 games

De OTV-ers die het beste gepresteerd hebben zijn:

Emma van Zijl 4e ME 12 jaar. Wies Kallewaard en Bas Spijkerboer: 2e GD 12 jaar. Ruben en Jochem Brugmans: 2e JD 12 jaar. Wies Kallewaard en Emma van Zijl: 2e MD 12 jaar. Douwe Boiten en Jasper Lurvink 1e JD 14 jaar. Niek Versteegh 2e JE 17 jaar.
Augustus Tenniskamp TMG.

Het tenniskamp TMG vond plaats in Nijmegen van 14 t/m 21 augustus. De OTV-afvaardiging was klein maar fijn. Onze jeugdleden deden mee aan het Rapiditastoernooi en hebben een ongelooflijk leuke en gezellige week gehad. OTV straalde ook , want Lars en Jonne Bannink wonnen resp. de JE en ME t/m 17 .

September Clubkampioenschappen.

De clubkampioenschappen 2011 vonden plaats van 2 t/m 11 september. Er waren weer mooie en spannende wedstrijden te zien.

Het is jammer te moeten constateren dat ook dit jaar het aantal deelnemers niet zo hoog was. Helaas waren hierdoor niet alle categorieën gevuld

Hiervoor zijn verschillende redenen te noemen: De scholen waren net weer begonnen, met als gevolg dat de kinderen op advies van ouders rustig opstarten , zodat hun programma niet direct te vol is ; Voetbal en hockey starten tegelijk met trainen en (oefen-) wedstrijden en hierdoor komt tennis in het gedrang .

Het weer zat niet altijd even mee, desondanks hebben we wel alle partijen keurig op tijd en zo veel mogelijk op OTV kunnen spelen. Duno en de Slenk zijn ons ieder een keer ter wille geweest, waarvoor heel veel dank. Volgend jaar zal de opzet van de clubkampioenschappen wijzigen. We zijn eea nog aan het onderzoeken, maar we gaan proberen de wedstrijden te gaan verdelen over 4 zondagen
JE Tm 8 jaar

GD Tm 17 jaar

1. Douwe en Eveline Schriemer

2. Jasper Lurvink en Janine van der Staaij

September Hoog en Laagtoernooi.

Dit is traditiegetrouw de afsluiting van het seizoen. Alleen werd dit jaar het Hoog en Laag principe verlaten aangezien de meerderheid van de aanmeldingen uit Hoog kwam!

Dit jaar zijn er twee poules gemaakt o.b.v. leeftijd en sterkte. Zaterdag 25 september deden 17 kinderen weer mee. Het was heerlijk weer en de kinderen waren enthousiast, vooral met de afsluiting rond het net waar de winnaar de beroemde snoepzak mee wint.
Oktober Davis Cup.

Sinds 2009 wordt het Davis Cup toernooi voor de jeugd gehouden. De selectiejeugd van verschillende verenigingen spelen tegen elkaar. De bedoeling is om zoveel mogelijk punten te verzamelen. De vereniging die wint neemt de wisselbeker voor dat jaar in ontvangst. De volgende clubs doen mee; OTV, TV Duno, ETC en NVLTB.

Dit jaar werd de Davis Cup georganiseerd door en bij Wageningen, helaas heeft OTV wegens te weinig aanmeldingen verstek moeten laten gaan. Volgend jaar beter.
Who’s Next

Vorig jaar waren we zo enthousiast gestart met who’s next. ( een soort activiteitencommissie voor en door jeugdleden) Dit jaar kwam het team niet van de grond. Dit had met name te maken met schoolactiviteiten o.a. examens.

Voor de komende jaren wordt een dergelijk Who’s Next team lastig gezien de leeftijdsopbouw van onze jeugd (weinig kinderen vanaf 10 jaar).
Jeugdcommissie & Vrijwilligers

Zoals een ieder hierboven kan lezen, organiseert de JC op jaarbasis veel activiteiten . Ook dit jaar hadden we dit alles niet kunnen doen zonder de hulp van onze vrijwilligers. Allen dank hiervoor !!!!

Voor het komende jaar is de JC op zoek naar vrijwilligers voor afgebakende taken/ taakjes en met duidelijk zicht op hoeveel tijd dit zal kosten . We denken bijv. aan ondersteuning bij toernooi, gastheer/gastvrouw, 1 competitiedag VCL, penningmeester, notulen, hulp bij training, versieren park, etc. Wij zouden het heel leuk vinden, wanneer ook (groot-) ouders van onze jongere tennisjeugd een rol wil spelen bij de organisatie van activiteiten voor onze en uw jeugd. We gaan alle ouders van jeugdleden hier binnenkort over bellen. Hopelijk wilt u hierover alvast eens nadenken ?
Rest mij de gehele jeugdcommissie hartelijk te bedanken voor alle inzet het afgelopen jaar !

November 2011

Esther te Winkel