Judea arin Rungjang met Lee Kit, Pratchaya Phinthong, Maria Taniguchi, Rirkrit Tiravanija en Nguyễn Trinh Thi Expositie: 23. 07. 2016 — 10. 09. 2016



Dovnload 16.31 Kb.
Datum20.08.2016
Grootte16.31 Kb.

Persbericht 28.06.2016




JUDEA

Arin Rungjang met Lee Kit, Pratchaya Phinthong, Maria Taniguchi, Rirkrit Tiravanija en Nguyễn Trinh Thi


Expositie: 23.07.2016 — 10.09.2016

Artists talk + Aziatische midzomerlunch: zondag 31 juli, 14:00 uur, RSVP: melissa@westdenhaag.nl


De groepsexpositie Judea verbindt het werk van vijf jonge aanstormende kunstenaars uit Azië met het werk van de bekende kunstenaar Rirkrit Tiravanija. In alle videowerken zien we de hedendaagse Aziatische samenleving en telkens op een andere manier. Van een uitgebreid portret van een Jeepney (Filippijnse stadbus) tot een zakelijke documentatie van een schilderij. Telkens worden er links gelegd met de westerse wereld en tegelijkertijd worden de verschillende geografische zienswijzen bevraagd. Hoe zit het precies met de internationale geschiedenis van wereldwijd kapitalisme, wat zijn de gevolgen daarvan en belangrijker nog, hoe verhouden verschillende samenlevingen zich nu tot elkaar? Zes video-installaties tonen perspectieven waarin taal en visuele communicatie op een poëtische manier culturele verschillen tonen.

De toeschouwers worden uitgedaagd om tussen de regels door te kijken en de verschillende perspectieven te overwegen.
De titel van de expositie verwijst naar het topografische schilderij Judea van Johannes Vinckboons (1662-1663). Het schilderij toont het gezicht op de koningsstad Ayutthaya (Judea) van Siam (Thailand) en hangt in zaal 2.9 van het Rijksmuseum in Amsterdam. Op het doek zien we, vanuit een vogelperspectief, een ommuurde stad met tempels en ruïnes.

In 1608 opende de VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) als 'eerste multinational' een handelspost voor hout, tin, rijst en dierenhuiden. De titel Judea staat in grote letters op het doek en zweeft als het ware in de wolken. Voor Vinckboons was het belangrijk met tekst te benadrukken wat we zien. Maar verwarring ontstaat omdat Judea tot 586 voor Christus een koninkrijk in de bergen bij de Dode Zee was. Ook nu nog gebruikt de staat Israël deze naam voor een streek die gedeeltelijk in Israël ligt en gedeeltelijk op de Westelijke Jordaanoever in Palestina. Verder wordt Judea met het beloofde land geassocieerd. Was Siam misschien het paradijs van die tijd?


In de expositie ligt de focus op de controverse die ontstaat door interpretatieverschillen en (mis)communicatie. Door het ontbreken van correcte fonetische transcripties is er in de geschiedenis, sinds de kolonisatie, een complexe culturele topologie ontstaan. Tegelijkertijd is het prachtig om te zien dat menselijke interactie de, misschien wel onoplosbare, maatschappelijke en politieke verschillen tussen de continenten relativeert. Judea is een groepsexpositie samengesteld door Arin Rungjang. Bij de expositie verschijnt een publicatie met een nieuw essay van Thanavi Chotpradit.

-

Over de kunstenaars:



Arin Rungjang (1975, Bangkok) maakt conceptueel werk vanuit een persoonlijke invalshoek. Hij deelt alledaagse handelingen met het publiek en overschrijdt daarmee de barrière tussen het privé- en publieke domein. Het materiaal waarmee Rungjang werkt bestaat uit alledaagse voorwerpen die hij herschikt of op oneigenlijke wijze gebruikt. Daarmee beoogt hij dat de kijker zijn omgeving opnieuw gaat interpreteren en nadenkt over geschiedenis, locaties en sociale interactie.

Arin Rungjang heeft recent exposities gehad bij o.a. Biënnale van Venetië; Singapore Biënnale; Kadist Art Foundation, Parijs, Frankrijk; H Gallery, Bangkok; Bangkok Art Center, Thailand; Bangkok University Gallery, Thailand; P.S.1 Contemporary Arts Center, New York, USA en West, Den Haag.


Lee Kit (1978, Hong Kong) maakt poëtische installaties en video's van alledaagse gebruiksvoorwerpen en huishoudelijke objecten. Door middel van verf, gebruikssporen en het zorgvuldig plaatsen van voorwerpen formeert Kit, op een subtiele manier, installaties met handdoeken, picknickdekens, zeep, kartonnen dozen, T-shirts en plastic containers. Zijn persoonlijke relaties, familie en vrienden zijn een belangrijke inspiratie. Zijn thuis is zijn atelier en de zorgvuldigheid waarmee hij werkt, maakt dat je bewust wordt van de schoonheid van de realiteit en de mogelijkheden van de fantasie. Lee Kit exposeerde eerder o.a. in het Museum of Modern Art, MoMA, New York; Para/Site in Hong Kong; M+ and West Kowloon Cultural District, Hong Kong; Walker Art Centre, Minneapolis; Tate Modern, Londen; SMAK, Gent en representeerde in 2013 Hong Kong op de Biënnale van Venetië.
Pratchaya Phinthong (1974, Bangkok) creëert situaties waarbij de toeschouwer betrokken wordt. Zijn geschiedenissen hebben meerdere verhaallijnen en combineren herinneringen met een (subjectieve) waarneming. Zijn projecten zijn geconstrueerd als een dialoog tussen de kunstenaar en de ander. Reizen en zijn eigen familie zijn beide een belangrijk uitgangspunt. In zijn werk zien we vaak de tweedeling, verschil tussen tijd en plaats of ik en de ander, terug. Phinthong test onze perceptie, ons vermogen om te denken door kunst en betwijfelt tegelijkertijd het object, het kunstwerk zelf. Pratchaya Phinthong had o.a. solo-exposities in Chisenhale Gallery, Londen; MUMOK, Wenen; New Museum Triennial, New York; Kunsthalle Basel; gb agency, Parijs; University Gallery, Bangkok en dOCUMENTA (13), Kassel.
Maria Taniguchi (1981, Manila) maakt abstracte arbeidsintensieve schilderijen. Jaarlijks maakt zij een groot, minutieus doek, waarop alleen kleine bakstenen structuren afgebeeld worden. Het moet een enorm monnikenwerk zijn, maar voor Taniguchi structureert het haar denken en zet het de toon voor de rest van haar werk. In haar videowerk onderzoekt ze de oorsprong van kunst. Ze volgt Filippijnse werkers in haar geboortestreek die klei verzamelen voor een nieuw te bouwen museum. Tegelijkertijd verwijst ze naar een traditie van pottenbakkers in de regio. In een ander werk gebruikt ze de camera om de vorm van een stadsbus uit Manilla te bestuderen. Door een reclameachtige manier van filmen wordt de bus gelijkwaardig aan een luxe Ferrari en krijgt het een iconische waarde. Maria Taniguchi was eerder te zien op o.a. Art Basel 44, Art Statements, Basel; Museum vor Hedendaagse Kunst (MHKA), Antwerpen; 8th Asia Pacific Triennale, Australië; Rockbund Art Museum in Shanghal; ZKM Zentrum für Kunst und Medientechnologien, Karlsruhe. Taniguchi is winnaar van de 2015 Hugo Boss Asian Art Award.
Rirkrit Tiravanija (1961, New York, Berlin, Chiang Mai) kunnen we een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars noemen. In zijn werk ontwikkelt hij sociale en relationele aspecten waarvoor hij galeries in banketzalen, piratenstations en zelfs in een replica van zijn eigen flat heeft veranderd. Op die manier dringt hij aan op sociale interactie, belangstelling en grootmoedigheid als componenten van de kunstzinnige ervaring. ‘It is about being in the space, participating to an activity, the nature of the visit has shifted to emphasize on the gallery as a space for social interaction.’

Rirkrit Tiravanijas werk was te zien bij o.a. Gavin Brown’s Enterprise, New York; Serpentine Gallery, London; Secession, Wenen; Portikus, Frankfurt; Los Angeles County Museum of Art; the MoMA, New York; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam; 27th São Paulo Biennial, Brazilië; Whitney Biennial 2006; the 50th Venice Biennale; Skulptur Projekte Münster en de Gwangju Biennale.


Nguyễn Trinh Thi(1973, Hanoi) onderzoekt in haar werk de rol van het geheugen bij het interpreteren van verborgen en/of onbekende collectieve geschiedenissen. In haar heldere artist-statement 'Eating needs no explanations' stelt ze terecht dat deze oorspronkelijke menselijke behoefte geen nadere uitwerking vereist. Tegelijkertijd geeft ze aan dat zelfs eenvoudige fundamentele rechten niet als zelfsprekend kunnen worden gezien, en achter de ogenschijnlijk onschuldige werken, wordt een andere kant van Vietnam onthuld. Het werk van Nguyễn Trinh Thi was te zien op filmfestivals en exposities, o.a. bij Jeu de Paume, Parijs; CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux; the Lyon Biennale; Asian Art Biennial, Taiwan; Fukuoka Asian Art Triennial; ZKM Karsruhe; Fukuoka Asian Art Museum; Singapore BiennaleenOberhausen Film Festival. Op dit moment is Trinh Thiresident bij DAAD in Berlijn.
Voor vragen kunt u contact opnemen met Marie-José Sondeijker via info@westdenhaag.nl of 070.3925359


West Groenewegje 136, 2515 LR Den Haag, The Netherlands, +31(0)70.3925359, www.westdenhaag.nl





De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina