Kelly schacht



Dovnload 17.12 Kb.
Datum28.08.2016
Grootte17.12 Kb.
TENTOONSTELLING

FREE SPACE 13
The Traveller’s Scrapbook

KELLY SCHACHT
10.09.2010 - 10.10.2010 BOGARDENKAPEL, BRUGGE
Kelly Schacht (°1983, Roeselare) breit in de Bogardenkapel een vervolg aan haar overkoepelend project ‘RE:thinking the story’. Dat behelst een onderzoek naar auteurschap, originaliteit van een kunstwerk en het herinterpreteren van bestaand materiaal.
Eerder dit jaar stelde Kelly Schacht ook al in Cultuurcentrum Strombeek tentoon in het kader van ‘RE:thinking the story’.
Voor die installatie ging ze aan de slag met het archief van de Duitse kunstenaar Blinky Palermo (1943-1977), een student van Joseph Beuys en bevriend met Gerhard Richter en Sigmar Polke.
Blinky Palermo interesseerde zich vooral voor de ruimte van het tentoonstellen. Zijn werk is enkel bewaard in de vorm van documentatie zoals plannen, teksten en foto's. Vertrekkend van de ‘herinnering’ en de persoon Blinky Palermo werkte Kelly Schacht een installatie uit waarin de grens tussen origineel en kopie wordt afgetast.

Ook in de installatie die Kelly Schacht presenteert in de Bogardenkapel, treffen we enkele typische krachtlijnen uit haar oeuvre: het gebruik en de interpretatie van beelden en teksten en de vertaling ervan in nieuwe beelden.


Voor ‘The Traveller’s Scrapbook’ liet Kelly Schacht zich inspireren door de 19de-eeuwse romantiek, overzeese reizen en het verlangen naar een vreemde en onbekende wereld. Hierdoor ontstaat een interessante collage van beeld, tekst en film die ze integreert in de ruimte van de Bogardenkapel. De bezoeker wordt meegenomen in een imaginair verhaal dat ze vertelt aan de hand van bestaande beelden en herinneringen die ze herinterpreteert in nieuwe vormen.
Centraal in de tentoonstelling ‘The Traveller’s Scrapbook’ staat de video
‘The blind poet’.
“De blinde man die gefilmd wordt in de video is het hoofdpersonage van de hele tentoonstelling. Hij vormt de symbolische vertegenwoordiger van de reis.
Ik inspireerde me hiervoor op een zeer bekend schilderij, ‘Der Wanderer über dem Nebelmeer’ uit 1818 van Caspar David Friedrich. Hij portretteert er een man die midden in de bergen staat, gezien van op de rug. Een niet evidente pose voor die tijd.

Het gaat hier om een romantisch tafereel waarbij de kijker hetzelfde perspectief als de man aanneemt. We kijken als het ware mee met hem. Ik wil deze symboliek van het ‘view-point’ aanwenden binnen de installatie in de kapel.”


In de video richt de man zijn gezicht naar een belichtte gouden folie die tegen een witte muur hangt. De weidsheid van het landschap, zoals te voelen in het schilderij van Friedrich, is hier vervangen door de gouden folie binnen een duidelijk voelbaar kader. Het landschap wordt hier gelimiteerd tot een begrensd vlak.
Dat geabstraheerde landschap wordt verder doorgetrokken in de installatie ‘Ancient Blues skies’. Die bestaat uit een vijftal rollen in verschillende tinten blauw, verwijzend naar het achtergrondpapier dat in fotostudio’s gebruikt wordt als egale achtergrond.

“Elke kleur heeft bij de fabrikant een eigennaam die ik aangebracht heb op het papier: ‘Sky blue’, ‘Focus gray’, ‘Forget me not’, ‘Studio blue’ en ‘Ultramarine’.


Verder op de muur achter het werk staat ‘Infini' geschreven, wat de vakterm is voor achtergrondpapier. De blauwe lucht die ik ermee wil suggereren, staat in relatie tot de hoge ruimte van de kapel en de menselijke gedaante erin.”
De video op de grote muur in de kapel wordt geflankeerd door tekstfragmenten die getoond worden op dia’s en lichtbakken.

“Ik maak in mijn werk vaak gebruik


van one-liners, quotes die geïsoleerd of samenhangend kunnen gelezen worden.”
In ‘The Traveller's Scrapbook’ duiken verschillende tekstfragmenten op:
detailed dimensions are limited

it's only an artificial landscape

i'm on a holiday in my own backyard

an acute sensation of déjà-vu

don't stray

don't look back
Kelly Schacht benut de ruimte van de Bogardenkapel maximaal. De installatie is geconcipieerd als één collage, waarbij alle elementen ruimtelijk in elkaar overvloeien. De infini van de achterwand loopt via de vloer van de Bogardenkapel (met zijn grafzerken) over in de tegenoverliggende muur waarop de video en citaten geprojecteerd worden. De bezoeker ervaart de tentoonstelling in één cirkelvormige beweging.

In de nok werd de bestaande verlichting weggenomen. Het dakgebinte van de kapel wordt oranje-geel verlicht en legt deels zijn structuur bloot door de drie open rozetten van het koepelgewelf.

Kelly Schacht is een oud-leerling van de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Brugge. De Stedelijke Academie organiseert ‘The Traveller’s Scrapbook’ i.s.m. Cultuurcentrum Brugge.
Het project kadert in de reeks Free Space waarmee Cultuurcentrum Brugge aan jonge, beloftevolle kunstenaars een platform biedt via een solotentoonstelling in de Bogardenkapel.

PRAKTISCH

// locatie: Bogardenkapel,

Katelijnestraat 86, 8000 Brugge


// openingsuren:

maandag tot vrijdag,

van 10.00 tot 17.00 uur

zaterdag & zondag,

van 13.00 tot 18.00 uur
// periode:

10 september tot 10 oktober 2010


// toegang: gratis
// meer info: www.ccbrugge.be
// organisatie: Stedelijke Academie voor

Schone Kunsten Brugge i.s.m.


Cultuurcentrum Brugge
// met steun van de Vlaamse overheid,

Hoet Bekaert Gallery



VOLGENDE TENTOONSTELLINGEN

CULTUURCENTRUM BRUGGE

// ‘Exhibition Models’

Chohreh Feyzdjou, Meschac Gaba


& Wesley Meuris

24 oktober tot 28 november 2010

De Bond, Buiten Smedenvest 1, Brugge
// HOrizon 1

‘Iran & co, Iran beyond borders’

gastcurator Amirali Ghasemi

24 oktober tot 2 november 2010

La Brugeoise, Vaartdijkstraat 5,
8200 Brugge
// ‘Les Corbeaux’

Josef Nadj

4 december 2010 tot 30 januari 2011

De Bond, Buiten Smedenvest 1, Brugge


& Kelders Stadsschouwburg,
Vlamingstraat 29, Brugge

in het kader van December Dance





: mediastorage -> FSDocument
FSDocument -> Nationale en internationale artiesten Zie kleurenfolder Lokale artiesten
FSDocument -> Telefoon 015/71. 02. 53
FSDocument -> Het geslacht Borgia II – Homo Fatale – Een inkijk in het pauselijk casino
FSDocument -> Lesmateriaal bij voorstelling ‘Egel en Trollebol ‘ door Max Verstappen
FSDocument -> Verantwoording van de voorbereiding en de verwerking van deze voorstelling in de klas
FSDocument -> Kartonnen dozen lesmap Theater aan de Stroom Blancefloerlaan 181 2050 Antwerpen (Linkeroever) Mail
FSDocument -> Cultuurcentrum lommel huur- en tariefreglement
FSDocument -> Toon Fret & Veronika Iltchenko Orient Express Rien n’est impossible Het Raadhuis Vrijdag 7 november 2014 Programma
FSDocument -> Vermoorde onschuld La jaula de oro van Diego Quemada-Díez cameraman Diego Quemada-Díez, die als camera-assistent en -operator op de set stond bij grote jongens als Ken Loach
FSDocument -> Leeghoofd 24/09/2013




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2019
stuur bericht

    Hoofdpagina